Rozdział 4 - O obowiązku stawiennictwa do poboru i o poborze. Do art. 33, 35 i 45. - Wykonanie ustawy z dnia 23 maja 1924 r. o powszechnym obowiązku służby wojskowej, zmienionej i uzupełnionej rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 11 stycznia 1928 r.
Dz.U.1930.31.270
Akt utracił mocRozdział IV.
O obowiązku stawiennictwa do poboru i o poborze.
O obowiązku stawiennictwa do poboru i o poborze.
Poborowi głuchoniemi i ociemniali nie przebywający w tych zakładach są zwolnieni od osobistego stawienia się przed komisją poborową, o ile ich stan choroby restante urzędowo stwierdzony:
Poborowi umysłowo upośledzeni lub umysłowo chorzy nie przebywający w specjalnych zakładach są zwolnieni od stawienia się przed komisją poborową, jeżeli stan choroby zostanie urzędowo stwierdzony:
Termin stawienia się takiej osoby przed komisją poborową wyznacza powiatowa władza administracji ogólnej w porozumieniu z zarządem więzienia (aresztu), który uskutecznia odpowiedni wpis o tem w aktach osobowych więźnia.
Osoby, którym termin poboru przypada na dzień ukończenia kary doprowadza do komisji poborowej eskorta, dostarczona przez powiatowe władze administracji ogólnej.
Jeżeli wyznaczony termin stawienia się do poboru nie pokrywa się z dniem ukończenia kary, wówczas powiatowa władza administracji ogólnej przesyła więźniowi za pośrednictwem zarządu więzienia (aresztu) osobiste wezwanie do poboru, które zarząd więzienia (aresztu) wręcza za pokwitowaniem.
Przetrzymywanie w więzieniu osób ponad termin określony wyrokiem względnie w zarządzeniu władzy administracji ogólnej, w celu uregulowania stosunku do służby wojskowej jest niedopuszczalne.
W wypadkach, w których dzień zwolnienia z więzienia lub aresztu nie da się przewidzieć (darowanie kary, uchylenie aresztu śledczego i t. p.), zarząd więzienia (aresztu) z chwilą otrzymania nakazu zwolnienia powinien się natychmiast porozumieć w najkrótszej drodze z powiatową władzą administracji ogólnej, celem wyznaczenia terminu stawienia się zwolnionego przed komisją poborową.
Po ukończeniu poboru głównego powiatowa władza administracji ogólnej wdraża co do każdego z poborowych, nieprzedstawionych komisji poborowej w czasie poboru głównego, indywidualne dochodzenia, celem stwierdzenia przyczyn niestawiennictwa i wydania zarządzeń, zabezpieczających przedstawienie tych poborowych przed najbliższą dodatkową komisję poborową.
Organy policji państwowej są obowiązane udzielać w tym kierunku urzędom gminnym wszelkiej pomocy.
Jeżeli nie można było ustalić wpisu do list poborowych, powiatowa władza administracji ogólnej zapisuje doprowadzonego poborowego do swojej listy poborowej właściwego rocznika i zawiadamia o tem równocześnie powiatowa komendę uzupełnień, celem odpowiedniego uzupełnienia głównej księgi ewidencyjnej.
Przytrzymanego należy przedstawić komisji poborowej w najbliższym terminie jej urzędowania, jednak najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia przytrzymania.
Indywidualne wyniki akcji ścigania poborowych, uchylających się od poboru podawać będzie powiatowa władza administracji ogólnej do wiadomości właściwych P. K. U., celem odnotowania w głównych księgach ewidencyjnych.
Kierownik powiatowej władzy administracji ogólnej składa wojewódzkiej władzy administracji ogólnej dwa razy do roku, w terminach, ustalonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych, sprawozdania o ilości uchylających się od poboru i o wynikach akcji ich ścigania.
Wojewódzka władza administracji ogólnej informuje dwa razy do roku, w terminach ustalonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych, właściwego dowódcę okręgu korpusu o rezultatach akcji ścigania uchylających się od poboru.
W razie stwierdzenia, że dany mężczyzna powinnościom tym nie uczynił zadość, należy o tem zawiadomić właściwą powiatową władzę administracji ogólnej.
Do art. 34.
W razie uwzględnienia takiego podania powiatowa władza administracji ogólnej poprzedniego miejsca zamieszkania przesyła wyciągi z listy poborowej do powiatowej władzy administracji ogólnej nowego miejsca zamieszkania, celem zapisania danej osoby do listy poborowej, skreślając ją w swojej liście poborowej.
O takich zmianach w listach poborowych należy zawiadomić właściwych powiatowych komendantów uzupełnień.
Obywatele polscy podlegający stawiennictwu do poboru, którzy przebywają na obszarze wolnego miasta Gdańska, lecz których miejsce stałego zamieszkania w kraju jest wiadome, obowiązani są stanąć przed komisją poborową, właściwą dla ich miejsca stałego zamieszkania.
W uzasadnionych wypadkach mogą osoby te stanąć w drodze delegacji przed komisją poborową, właściwą dla powiatu starogardzkiego.
Prośby takie mogą być wnoszone najdalej do dnia 1 kwietnia tego roku, w którym dany poborowy obowiązany jest stanąć do poboru.
Jeżeli poborowy nie może dostarczyć dowodów tożsamości lub dostarczony dowód nasuwa wątpliwości, należy skierować takiego poborowego do właściwej komisji poborowej.
Zezwolenie na stawienie się do poboru w drodze delegacji, przed dodatkowemi komisjami poborowemi może być udzielone tylko w wyjątkowych wypadkach i to tylko przy okolicznościach szczególnie ważnych.
Do art. 36.
Ogólny plan obejmuje terytorialnie obszar całego województwa, zaś plan szczegółowy - obszar jednego powiatu względnie miasta, wydzielonego z powiatowego związku komunalnego.
Ogólny plan poboru ustala wojewoda w porozumieniu z właściwym dowódcą okręgu korpusu.
Celem ułożenia ogólnego planu poboru powiatowe władze administracji ogólnej i magistraty miast, wydzielonych z powiatowego związku komunalnego, posiadające uprawnienia powiatowej władzy administracji ogólnej mają co roku najdalej na 2 miesiące przed rozpoczęciem poboru głównego po porozumieniu się z właściwym powiatowym komendantem uzupełnień przesłać wojewódzkiej władzy administracji ogólnej wnioski, obejmujące ilość komisyj poborowych na obszarze danego powiatu (miasta) oraz miejsce ich urzędowania, podając jednocześnie ilość poborowych, wpisanych do list poborowych danego powiatu (miasta).
Jeżeli jednak przy zachowaniu tej zasady pobór nie mógłby być na obszarze danej powiatowej komendy uzupełnień ukończony w wyznaczonym terminie, należy wyznaczyć drugi skład personelu wojskowego dla tej komisji poborowej, do której pierwotnie wyznaczony personel wojskowy nie może wejść z braku czasu.
W wypadkach, gdy jedna komisja poborowa nie zdąży w danym powiecie (mieście) ukończyć poboru głównego w ustawowym czasie (pkt. a), należy na obszarze tego powiatu (miasta), o ile nie staną na przeszkodzie względy techniczne (podział list poborowych, głównych ksiąg ewidencyjnych i t. p.), utworzyć w tym czasie równolegle pomocniczą komisję poborową, lecz tylko na taką ilość dni, jakąby zasadnicza komisja potrzebowała po upływie ustawowego czasu, aby pobór zakończyć. Taka komisja otrzymuje całkowity skład personalny, zarówno cywilny jak i wojskowy, zgodnie z art. 17.
Podane wyżej zasady mają być przestrzegane również w stosunku do takich powiatowych komend uzupełnień, których obszar administracyjny należy do różnych województw. Kolejność urzędowania komisyj poborowych na obszarze takich powiatowych komend uzupełnień powinna być ułożona we wzajemnem porozumieniu się kierowników wojewódzkich władz administracji ogólnej z właściwym dowódcą okręgu korpusu;
Treść obwieszczeń o poborze układa wojewódzka władza administracji ogólnej.
Obwieszczenia mają wymieniać prawną podstawę zarządzenia poboru i kategorje osób, podlegających poborowi, oraz zawierać pouczenie o trybie wnoszenia próśb o ulgi lub odroczenia czasu czynnej służby wojskowej, tudzież przepisy karne za niespełnienie obowiązku stawienia się przed komisją poborową. Obwieszczenia mają ponadto zawierać plan, podający terminy stawienia się poborowych według poszczególnych gmin oraz obowiązek przynoszenia ze sobą do poboru dokumentów, stwierdzających wykształcenie i zatrudnienie.
Obwieszczenia o poborze należy podać do publicznej wiadomości najmniej na dwa tygodnie przed rozpoczęciem poboru głównego przez nalepianie w miejscach najbardziej widocznych, a niezależnie od tego również w inny sposób, na miejscu przyjęty.
Mogą być stosowane także imienne wezwania do stawienia się przed komisją poborową.
Po ustaleniu tej kolejności, naczelnicy gmin powinni natychmiast zebrać poborowych swej gminy i oczekiwać dalszych zarządzeń przewodniczącego.
Poborowi, wprowadzeni do lokalu w liczbie, wskazanej przez przewodniczącego, rozbierają się i w miarę wywoływania ich wchodzą do sali komisji poborowej z dokumentami, stwierdzającemu tożsamość ich osoby.
W wypadkach, gdy podlegający badaniu z powodu istnienia u niego pewnych chorób, anormalności fizycznych, mogących wywołać w nim zrozumiałe uczucie wstydu, zgłosi u naczelnika gminy prośbę o zbadanie go w nieobecności innych osób, nienależących do komisji poborowej, należy w miarę możności prośbę tę uwzględnić.
Po wprowadzeniu każdego poborowego do sali komisji poborowej referent wojskowy powiatowej władzy administracji ogólnej sprawdza jego tożsamość i wydaje mu przygotowaną co najmniej na jeden dzień przedtem kartę indywidualną według wzoru Nr. 11, po umieszczeniu na tej karcie przez poborowego odcisku palca wskazującego prawej ręki.
Z kartą indywidualną zostaje poborowy skierowany do pomiarów ciała, a następnie do wagi. Osoba, wyznaczona do mierzenia i ważenia, wpisuje ołówkiem chemicznym pod kontrolą jednego lekarza ustalone wymiary do karty indywidualnej.
Dodatkowe komisje poborowe są właściwe dla wszystkich powiatów, położonych na obszarze danej powiatowej komendy uzupełnień.
Zaopatrzenie dodatkowych komisyj poborowych w potrzebne urządzenia i przybory należy do powiatowej władzy administracji ogólnej, właściwej dla miejsca urzędowania dodatkowej komisji poborowej.
W stosunku do osób pochodzących z powiatu, w którym urzęduje dodatkowa komisja poborowa, wykonuje ona swe czynności w taki sam sposób, jak komisja poborowa w czasie poboru głównego.
Na osoby, pochodzące z innych powiatów, właściwe powiatowe władze administracji ogólnej przesyłają do powiatowych władz administracji ogólnej, organizujących dodatkowe komisje poborowe, wy ciągi z list poborowych dla wskazanych osób w dwóch egzemplarzach.
Wydane przez dodatkową komisję poborową orzeczenie o stopniu zdolności do służby wojskowej wpisuje się w tym wypadku tylko do obu egzemplarzy wyciągu, które podpisują wszyscy członkowie komisji. Jeden z tych egzemplarzy powiatowa władza administracji ogólnej zwraca tej powiatowej władzy administracji ogólnej, która je nadesłała, drugi zaś przechowuje u siebie w aktach. Właściwa powiatowa władza administracji ogólnej wpisuje dane, dotyczące wyniku przeglądu, do listy poborowej. Wpis ten podpisuje kierownik tej władzy. W rubryce "uwagi" listy poborowej należy stwierdzić, że wpisu dokonano na podstawie wspomnianego wyżej wyciągu.
Władza ta wpisuje wyniki badania męźczyzn-członków rodziny poborowego do księgi protokółów badań rodzin poborowych (wzór Nr. 14).
Fakt wpisania orzeczenia komisji poborowej do protokółu badań rodzin poborowych na podstawie wyciągu odnotować należy w rubryce "uwagi" protokółu badań.
Do art. 38.
Poborowych (ochotników) należy poddawać oględzinom lekarskim według gmin w następującym porządku:
Orzeczenie o stanie zdrowia powinno zawierać:
Wniosek lekarski powinien zawierać jedną z kategoryj, wymienionych w art. 38, odpowiadającą orzeczeniu o stanie zdrowia ("kat. A", względnie "kat. B", "kat. C", "kat. D", "kat. E").
Poborowi, stający przed komisją poborową w 23-cim roku życia lub później mogą być zakwalifikowani tylko do jednej z kategoryj A, C, D lub E.
W razie stwierdzenia przez lekarza rządowego w wypadkach przewidzianych w § 128, że obłożna choroba poborowego jest trwała i uniemożliwia stawienie się przed komisją poborową, komisja może na zasadzie orzeczenia pisemnego tego lekarza powziąć zaoczną decyzję o zdolności poborowego do służby wojskowej. Fakt wydania takiej decyzji należy uwidocznić w protokóle komisji poborowej, w rubryce "uwagi" listy poborowej i głównej księgi ewidencyjnej z podaniem liczby i daty orzeczenia lekarza rządowego, jego nazwiska i stanowiska służbowego.
Obaj lekarze komisji poborowej mają wydać orzeczenie o ogólnym stanie zdrowia poborowego w ten sposób, że zasadniczo najpierw bada poborowego oddzielnie lekarz cywilny, a następnie lekarz wojskowy i po uzgodnieniu swych opinij stawiają wniosek wspólny co do stopnia zdolności poborowego do służby wojskowej.
Wyniki badań wpisuje się do karty indywidualnej. Orzeczenie i wniosek lekarzy wpisane do karty indywidualnej mają być podpisane przez obu lekarzy. W wypadku dwóch odmiennych orzeczeń lekarskich każdy z lekarzy wpisuje i podpisuje w karcie indywidualnej swoje własne orzeczenie.
W razie stwierdzenia konieczności wysłania danej osoby na ekspertyzę szpitalną lub na leczenie przymusowe do szpitala publicznego, jeden z lekarzy komisji powinien wniosek ten wpisać do karty indywidualnej, podając cierpienie względnie chorobę, wymagającą ekspertyzy lub leczenia oraz uwidaczniając właściwe paragrafy wojskowych przepisów o badaniu i ocenie fizycznej zdolności do służby wojskowej, którym stwierdzone stany chorobowe odpowiadają.
Po podpisaniu orzeczenia i wniosku lekarskiego jeden z lekarzy komisji poborowej wręcza kartę indywidualną przewodniczącemu, poczem następuje wydanie przez komisję poborową orzeczenia o zdolności danej osoby do służby wojskowej względnie odesłanie poborowego na ekspertyzę lub leczenie szpitalne.
W obu wypadkach przewodniczący powinien przestrzegać, aby orzeczenie każdego z lekarzy było wpisane do karty indywidualnej i do listy poborowej.
Orzeczeniu komisji poborowej należy nadać brzmienie ściśle według jednego z punktów A - E art. 38.
W razie wypowiedzenia się wszystkich członków komisji poborowej przeciwko zgodnemu zdaniu obu lekarzy, przewodniczący przekazuje zbadanie zdolności poborowego do służby wojskowej komisji rozpoznawczej.
Wypowiedzenie się choćby jednego z członków komisji poborowej przeciw zgodnemu zdaniu obu lekarzy powinno być odnotowane w protokóle komisji poborowej, przyczem zdanie każdego członka komisji ma być treściwie umotywowane i przez niego podpisane.
Wypowiadanie się w sprawie wniosku lekarskiego nie może odbywać się w sposób; dający badanym możność zapoznania się ze zdaniem poszczególnych członków komisji poborowej.
Przeznaczenie ma być dokonane w myśl odpowiednich instrukcyj Ministra Spraw Wojskowych i wpisane do karty indywidualnej.
Na decyzję wojskowego członka komisji poborowej o przeznaczaniu do rodzajów służby wojskowej pozostali członkowie komsji wpływu nie mają. Do przeprowadzania zmian nadanego przeznaczenia upoważniony jest powiatowy komendant uzupełnień.
Do książki przydziałów powinni być zapisani pod nadzorem wojskowego członka komisji poborowej wszyscy poborowi (ochotnicy) zakwalifikowani do kategorji A w kolejności wydawania tych orzeczeń przez komisję poborową.
Protokóły maja być oprawione za czas jednego roku kalendarzowego, oddzielnie dla poboru głównego i oddzielnie dla poborów dodatkowych.
Przy wypełnianiu w tym protokóle składu komisji poborowej należy przy nazwiskach poszczególnych członków komisji wymienić stały charakter urzędowy względnie tytuł.
Na końcu protokółu należy wpisywać wszelkie zastrzeżenia, dotyczące akcji poboru, zgłoszone przez członków komisji poborowej.
Na kartach indywidualnych nie wolno czynić żadnych notatek lub zapisów, nieprzewidzianych obowiązującemi przepisami.
W razie różnicy zdań pomiędzy lekarzami komisji poborowej każdy lekarz-członek komisji poborowej obowiązany jest podpisać w rubryce 18 listy poborowej swoje własne orzeczenie, uzasadniając je krótko w protokóle komisji poborowej w rubryce "zastrzeżenia członków komisji".
W stosunku do poborowych, którzy zostają wysłani na ekspertyzę lekarską, względnie do komisji rozpoznawczej lub na leczenie do szpitala publicznego, należy pod datą stawienia się do poboru umieścić datę wydania ostatecznego orzeczenia lekarskiego, powziętego po powrocie poborowego z ekspertyzy względnie ze szpitala publicznego lub datę wydania ostatecznego orzeczenia przez komisję rozpoznawczą.
Poborowym zaliczonym do pospolitego ruszenia z bronią (art. 38 pkt. C, art. 7 ustęp 4, art. 35 ustęp 2) oraz zaliczonym do pospolitego ruszenia bez broni (art. 38 pkt. D i art. 55) wydaje powiatowy komendant uzupełnień lub wojskowy członek komisji poborowej zaświadczenie wojskowe według wzoru, ustalonego odrębnem zarządzeniem Ministra Spraw Wojskowych.
W razie odmowy przyjęcia dokumentu wojskowego doręczenie uważa się mimo to za dokonane. Fakt odmowy przyjęcia dokumentu wojskowego organ doręczający powinien stwierdzić pisemnie w obecności jednego świadka, dokument wojskowy zaś zwrócić za pośrednictwem urzędu gminnego (magistratu) właściwej władzy administracji ogólnej, która powinna postąpić w myśl art. 98 pkt. 4 i 118, zawiadamiając o tem powiatowego komendanta uzupełnień.
Duplikaty zaświadczeń o zgłoszeniu się do rejestracji i do spisów poborowych wydają właściwe urzędy gminne (konsularne) na pisemną prośbę zainteresowanego.
Jako właściwy należy rozumieć ten urząd gminny (wiejski lub miejski względnie konsularny), w którego rejestrze względnie spisie poborowych starający się o duplikat jest zapisany.
Duplikaty zaświadczeń, wystawione osobom zakwalifikowanym do kategorji A, B i E, wydaje na pisemną prośbę ta powiatowa władza administracji ogólnej, w której listach poborowych proszący o duplikat jest wpisany.
Do podania o wydanie duplikatu dokumentu poborowego, wystawionego dla zakwalifikowanych do kategorji A i B, należy dołączyć dowód, stwierdzający, że utrata dokumentu została zgłoszona we właściwym posterunku względnie w komisarjacie policji państwowej.
Właściwym posterunkiem (komisarjatem) policji państwowej jest ten, w którego rejonie utrata (kradzież, zagubienie, zniszczenie i t. p.) dokumentu miała miejsce.
Duplikaty dokumentów poborowych stwierdzających całkowitą niezdolność do służby wojskowej (kat. E) wydają na pisemną prośbę te powiatowe władze administracji ogólnej, w których listach poborowych żądający duplikatu jest zapisany przy przestrzeganiu zasady, że proszący o duplikat powinien utratę. dokumentu ogłosić jednorazowo w "Dzienniku Wojewódzkim" tego województwa, na którego obszarze utrata dokumentu nastąpiła, a na obszarze m. Warszawy - w "Dzienniku Urzędowym Komisarjatu Rządu na m. st. Warszawę". Dziennik ten powinien być w jednym egzemplarzu dołączony do podania o wydanie duplikatu. Duplikat powinien być wydany po upływie 30 dni po ogłoszeniu utraty dokumentu.
Od ogłaszania utraty zaświadczeń wolni są ci, którzy wykażą się urzędowem świadectwem ubóstwa. Świadectwo takie powinno być dołączone do podania.
Posterunek (komisarjat) policji państwowej po spisaniu w tej sprawie protokółu wydaje zainteresowanemu poświadczenie o zgłoszeniu utraty dokumentu.
Utratę książeczki stanu służby oficerskiej (książeczki wojskowej, zaświadczenia wojskowego) należy ponadto ogłosić jednorazowo w "Dzienniku Wojewódzkim" tego województwa, na którego obszarze utrata dokumentu nastąpiła, a na obszarze m. Warszawy - w "Dzienniku Urzędowym Komisarjatu Rządu na m. st. Warszawę".
Duplikaty książeczek stanu służby oficerskiej względnie książeczek wojskowych lub zaświadczeń wojskowych oraz nowe karty mobilizacyjne (w miejsce zagubionych, skradzionych lub zniszczonych) wydaje właściwa powiatowa komenda uzupełnień na podstawie wniesionego podania.
Do podania o duplikat książeczki stanu służby oficerskiej (książeczki wojskowej, zaświadczenia wojskowego) mają być dołączone: poświadczenie posterunku (komisarjatu) policji państwowej o zgłoszeniu faktu utraty dokumentu wojskowego oraz Dziennik Wojewódzki ("Dziennik Urzędowy Komisarjatu Rządu na m. st. Warszawę"), w którym utrata dokumentu została ogłoszona.
Od ogłaszania utraty dokumentów wojskowych wolni są ci, którzy wykażą się urzędowem świadectwem ubóstwa, dołączonem do podania.
Wydanie duplikatu książeczki stanu służby oficerskiej (książeczki wojskowej, zaświadczenia wojskowego) może nastąpić po upływie 30 dni od ogłoszenia utraty w Dzienniku Wojewódzkim ("Dzienniku Urzędowym Komisarjatu Rządu na m. st. Warszawę"), względnie w wypadku zwolnienia od obowiązku ogłaszania - po zgłoszeniu utraty w posterunku (komisarjacie) policji państwowej.
Wydanie nowej karty mobilizacyjnej powinno nastąpić natychmiast po zgłoszeniu jej utraty w posterunku (komisarjacie) policji państwowej i wniesieniu podania.
Do podania o wydanie nowej karty mobilizacyjne) należy dołączyć tylko poświadczenie posterunku (komisarjatu) policji państwowej o zgłoszeniu utraty.
Orzeczenie i wniosek lekarski, dotyczący Ustalonego wieku wpisuje się u dołu rubryki 18, zaś orzeczenie komisji poborowej - do rubryki 19 listy poborowej.
Przy stwierdzaniu daty urodzenia na podstawie dokumentu, należy za miarodajną uważać wyłącznie metrykę urodzenia.
W wypadku późniejszego urzędowego stwierdzenia właściwej daty urodzenia poborowego powiatowa władza administracji ogólnej zarządza potrzebne sprostowanie.
Do art. 39.
W razie wyraźnego kalectwa (utrata ręki, nogi, oka, kilku palców i t. p.), naczelnik gminy powinien na podaniu wymienić okoliczności, wśród których kalectwo nastąpiło.
Ocenę swoją lekarz powiatowy (rządowy) wydaje wyłącznie na podstawie wyników badań przez siebie przeprowadzonych.
Przedstawione przez poborowego świadectwa lekarzy wolno praktykujących {zdjęcia rentgenolegiczne) nie mogą w niczem krępować zdania i oceny lekarza powiatowego (rządowego).
W razie zmiany poborowemu w drodze ponownego przeglądu kategorji A na inną należy go skreślić z książki przydziałów. Ponadto należy takim poborowym wydane w swoim czasie zaświadczenie o stawieniu się do poboru wymienić na odpowiedni nowy dokument, odpowiadający nowemu orzeczeniu komisji poborowej.
Do art. 41.
W wypadku, gdy cierpienie najbardziej ograniczające zdolność poborowego do służby wojskowej może być przez obu lekarzy komisji poborowej dostatecznie rozpoznane, powinno być na tej zasadzie wydane ostateczne orzeczenie o stanie zdrowia, bez względu na to, czy pozostałe cierpienia, mniej zdolność ograniczające, wymagają ekspertyzy, czy też jej nie wymagają. W tych wypadkach ekspertyzy stanów chorobowych mniej ograniczających zdolność. do służby wojskowej przeprowadzać nie należy. Te stany chorobo we muszą być jednak przez lekarzy w orzeczeniu wymienione.
Poborowemu należy wydać bilet na przejazd do szpitala i zpowrotern do miejsca zamieszkania.
Bilety na przejazd dostarcza powiatowa władza administracji ogólnej.
Szpitale wojskowe są obowiązane przyjąć zgłoszenie poborowych o każdej porze.
Orzeczenie szpitalne ma być wpisane do otrzymanej z komisji poborowej karty służbowej (wzór Nr. 16) i powinno zawierać prócz djagnozy lekarskiej i kwalifikacji do służby wojskowej również te rodzaje służby wojskowej, do których się poborowy ze względu na swój stan zdrowia nie nadaje. Tak uzupełniona karta służbowa ma być natychmiast po zbadaniu poborowego listem poleconym lub książką doręczeń jako przesyłka poufna przesłana do właściwej komisji poborowej, względnie, o ile ta już nie urzęduje, do właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej.
Poborowy ma być po zbadaniu skierowany przez szpital do miejsca wskazanego w wydanem mu, przez powiatową władzę administracji ogólnej bilecie na przejazd.
Badanie lekarskie w wojskowych szpitalach okręgowych powinno się odbywać w tych wypadkach co najmniej przez 2-ch lekarzy ze współudziałem komendanta szpitala.
Takie orzeczenia szpitali okręgowych zakwestjonowaniu przez lekarzy komisji poborowej nie podlegają.
Zasadniczo mogą być poddawani przymusowemu leczeniu tylko tacy poborowi, którzy po wyleczeniu względnie usunięciu wad cielesnych lub ułomności będą mogli być zakwalifikowani do kategorji A i odbyć czynną służbę wojskową.
Poborowy jest obowiązany poddać się decyzji komisji poborowej co do przymusowego leczenia.
Koszty przejazdu poborowych na leczenie do szpitali cywilnych ponosi Skarb Państwa; pokrywa się je z budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Do art. 42.
Komisja poborowa wydaje w tych wypadkach na podstawie wniosku lekarzy orzeczenie o zdolności poborowego do służby wojskowej według brzmienia jednego z punktów B, C lub D art. 38 z dodaniem następującej decyzji: "poborowy może być powołany do czynnej służby wojskowej w ...... (wymienić rodzaj broni) ".
Powołanie i wcielenie takich osób do odbycia czynnej służby wojskowej przeprowadzają powiatowi komendanci uzupełnień po ustaleniu prawomocnym wyrokiem sądowym rozmyślnego wywołania choroby lub uszkodzenia cielesnego, w celu uchylenia się od obowiązku czynnej służby wojskowej w granicach wieku, przewidzianych w art. 35, po odbyciu kary, o ile wyrok względnie pobudki czynu karygodnego nie spowodowały wykluczenia tych osób od służby wojskowej.
Powiatowa władza administracji ogólnej przesyła takie protokóły niezwłocznie po poborze do właściwego prokuratora.
Komisje poborowe mogą w wypadkach z art. 42 korzystać w całej rozciągłości z art. 41 ustęp ostatni w sprawie leczenia w szpitalach publicznych.
Do art. 43 i 44.
W razie nieosiągnięcia porozumienia w łonie tych władz akta sprawy powinny być przedłożone Ministrowi Spraw Wewnętrznych, który rozstrzyga w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych.
Osoby, które przez komisję rozpoznawczą zostały uznane za zdolne do czynnej służby wojskowej (kategorja A) przed upływem 38 lat życia obowiązane są służbę tę odbyć na ogólnych zasadach.
Jeżeli osoby przez komisję rozpoznawczą zakwalifikowane będą do kategorji A po upływie 38 lat życia, komisja rozpoznawcza powinna je w dniu wydania tego orzeczenia zaliczyć do pospolitego ruszenia z bronią.
Jeżeli orzeczenie o zdolności poborowego do służby wojskowej uchylone zostało w drodze nadzoru jako wydane przez niewłaściwą komisje poborową, wojewódzka władza administracji ogólnej powinna wskazać:
Uchylenie orzeczenia komisji poborowej w drodze nadzoru, powodujące ponowne przedstawienie danej osoby komisji poborowej, może nastąpić tylko tak długo, jak długo ona znajduje się w wieku poborowym.
Sądy powszechne obowiązane są zawiadamiać o stwierdzonym przez siebie wypadku z art. 43 ust. 1 i 2 właściwe wojewódzkie władze administracji ogólnej.
Sądy wojskowe zawiadamiają o takich wypadkach właściwego dowódcę okręgu korpusu, który akta sprawy przekazuje wojewódzkie) władzy administracji ogólnej.
Osoby takie w razie uznania je za zdolne do czynnej służby wojskowej będą obowiązane służbę tę odbyć na ogólnych zasadach (art. 35).