Wykonanie ustawy z dnia 15 marca 1934 r. o morskich opłatach portowych.
Dz.U.1936.39.295
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 23 kwietnia 1936 r.
w sprawie wykonania ustawy z dnia 15 marca 1934 r. o morskich opłatach portowych.
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
W razie niezłożenia w terminie wymaganych dokumentów i zgłoszeń albo podania nieprawdziwych danych, właściwa władza ustala wysokość opłat na podstawie posiadanych przez nią danych, a w razie ich braku stosuje najwyższe stawki taryfowe, niezależnie od dalszej odpowiedzialności obowiązanego do uiszczenia opłat za uszczuplenie tych opłat.
Ulgi przewidziane w taryfach opłat dla towarów tranzytowych są stosowane na podstawie zgłoszenia płatnika i dopiero przy lub po wywozie towarów z portu. Zgłoszenie to powinno być uskutecznione w nieprzekraczalnym terminie dni 30 od dnia wyjścia towaru z portu z równoczesnem przedstawieniem dowodów, stwierdzających przywóz i wywóz towaru.
Nadpłacone opłaty portowe podlegają zwrotowi w drodze wymiaru dodatkowego.
Odwołanie należy wnieść w terminie dni 14 od daty doręczenia zawiadomienia o wymiarze do władzy, która dokonała wymiaru. W razie uznania odwołania za uzasadnione, władza która dokonała wymiaru, może zmienić pierwotną swoją decyzję. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje uiszczenia opłaty.
Wymiar opłat ustalony przez władzę odwoławczą jest ostateczny w administracyjnym toku instancyj.
Wysokość i sposób zabezpieczenia oznacza Urząd Morski.
Jednocześnie z zabezpieczeniem osoba zainteresowana składa deklarację, upoważniającą władze wymienione w § 2 do zrealizowania zabezpieczeń.
Ustalanie taryf opłat za korzystanie z administrowanych przez władze portowe urządzeń portowych, jak również ustalanie regulaminów korzystania z tych urządzeń, przekazuje się Dyrektorowi Urzędu Morskiego.
Taryfy opłat będą ogłaszane w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski".
W przypadkach gospodarczo uzasadnionych Dyrektor Urzędu Morskiego może stosować zniżki taryfowe, które w odniesieniu do opłat, wymienionych w ust. 1 nie mogą przekraczać 50 % stawek ustalonych w taryfach.
Przepisy dotyczące opłat: tonnażowych, postojowych, przystaniowych, pasażerskich, ładunkowych i pilotowych.
Przepisy dotyczące opłat: tonnażowych, postojowych, przystaniowych, pasażerskich, ładunkowych i pilotowych.
Opłaty tonnażowe wymierza się oddzielnie za wejście i oddzielnie za wyjście.
Na żądanie płatnika opłaty pilotowe mogą być wymierzane oddzielnie przy wejściu i oddzielnie przy wyjściu.
W tym samym czasie i miejscu należy zgłosić ilość pasażerów oraz ładunki przeznaczone do wyładowania (wyokrętowania w porcie) (wzór Nr. 2) z dołączeniem wszystkich dokumentów dotyczących tych ładunków (manifest, spis ładunku, konosamenty).
W przypadkach wymienionych w § 14 zgłoszenie może być dostarczone do Kapitanatu Portu w ciągu trzech dni po wyjściu statku.
Opłaty muszą być uiszczone w ciągu 2-ch dni od daty doręczenia zawiadomienia o wymiarze, a w każdym razie przed wyjściem statku z portu, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w §§ 14 i 17.
Armatorzy, którzy mają swoją siedzibę w jednym z portów polskiego obszaru celnego lub tutaj utrzymują swój oddział, mogą uzyskać takie zezwolenie po złożeniu pisemnego zobowiązania regularnego uiszczania opłat. W razie braku takiej siedziby lub oddziału, zezwolenie będzie udzielone po złożeniu zabezpieczenia (§ 6).
Poza przypadkami przewidzianemu w ustępach poprzedzających Urząd Morski może udzielać ważnych do odwołania zezwoleń na regulowanie wspomnianych opłat w okresach dwutygodniowych ustalonych w tych zezwoleniach. Udzielanie takich zezwoleń jest uzależnione od złożenia zabezpieczenia oraz zobowiązania regularnego uiszczania opłat.
Opłaty ryczałtowe roczne, uiszczone w jednym z portów polskich, obejmują odpowiednie opłaty we wszystkich portach polskich. Przepis ten-z zastrzeżeniem wzajemności - ma zastosowanie również do statków, używanych w żegludze przybrzeżnej między Gdynią i Gdańskiem, a które uiściły opłatę ryczałtową w porcie gdańskim.
W razie zgłoszenia statku do opłaty ryczałtowej rocznej po rozpoczęciu roku kalendarzowego, pobiera się opłatę w pełnej wysokości jak za cały rok.
Ryczałtowa opłata roczna winna być uiszczona w ciągu 10 dni, licząc od dnia doręczenia wymiaru.
Po uiszczeniu opłaty, urząd powołany do wymiaru wydaje dowód uiszczenia (wzór Nr. 5). Dowód ten powinien stale znajdować się na statku i być okazywany na każde żądanie władz portowych.
Dokumenty okrętowe przechowuje Kapitanat Portu przez cały czas postoju statku w porcie i zwraca je kapitanowi statku lub jego zastępcy przy udzielaniu zezwolenia na wyjście z portu.
Jeżeli osoba składająca zgłoszenie do wymiaru tych opłat uzyska wiadomość lub spostrzeże zaszły w zgłoszeniach błąd, który spowodował niższy wymiar opłaty, niż przewidziany na podstawie obowiązujących stawek taryfowych, obowiązana jest niezwłocznie złożyć dodatkowe zgłoszenia i przedłożyć potrzebne dokumenty dla dokonania dodatkowego wymiaru.
Obliczenie załadowania statku w m3 netto ustala się według zasady, że na pomieszczenie 1 tonny ładunku zużywa się 2 m3 przestrzeni statku netto, z wyjątkiem ładunków drzewa, przy których 1 m3 drzewa przyjmuje się na 1 m3 przestrzeni statku netto.
Przepisy dotyczące opłat za korzystanie z administrowanych przez władze portowe urządzeń portowych.
Przepisy dotyczące opłat za korzystanie z administrowanych przez władze portowe urządzeń portowych.
W razie złożenia towaru w magazynie na czas dłuższy niż dni 30 opłaty wymierza się okresowo za każde 30 dni składowania. Termin ten może być przedłużony przez Urząd Morski jednak nie więcej jak o dalsze dni 30.
Udzielanie takich zezwoleń jest uzależnione od złożenia zabezpieczenia oraz zobowiązania regularnego uiszczania opłat (§ 6).
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
Obowiązujące w chwili wydania rozporządzenia niniejszego taryfy opłat portowych i regulaminy korzystania i eksploatacji urządzeń portowych, tracą moc z dniem wejścia w życie taryf i regulaminów, wydanych w myśl § 7 rozporządzenia niniejszego.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »