Rozdział 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE. - Wykonanie ustawy o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznemi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1932.95.821

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1937 r.

I.

POSTANOWIENIA OGÓLNE.

§  1.
(1)
Artykuły, powołane w niniejszem rozporządzeniu bez określenia, oznaczają postanowienia ustawy z dnia 14 marca 1932 r. o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznemi (Dz. U. R. P. Nr. 32, poz. 336).
(2)
Paragrafy, powołane w niniejszem rozporządzeniu bez określenia, oznaczają przepisy niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Za zarobkowy przewóz osób lub towarów pojazdami mechanicznemi w rozumieniu art. 1 ust. 2 należy uważać przewóz osób lub towarów, wykonywany przez uprawiającego przewóz za wynagrodzeniem bez względu na rodzaj i formę wynagrodzenia.
§  3.
(1)
Za doraźny przewóz w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt. 1 i 7 należy uważać przewóz, który nie jest wykonywany regularnie między określonemi miejscowościami lub w określonych odstępach czasu.

Pod pojęcie doraźnego przewozu podpada także przewóz zwłok pojazdami mechanicznemi, przeznaczonemi i używanemi do tego celu.

(2)
Za wynajęcie w całości osobowego pojazdu mechanicznego w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt. 1 należy uważać wynajęcie usług przewozu do dyspozycji wynajmującego za wynagrodzeniem, obliczonem za cały pojazd.
(3)
Za przewóz towarów wyłącznie dla własnych potrzeb i własnemi pojazdami mechanicznemi przez przedsiębiorstwa przemysłowe i handlowe oraz gospodarstwa rolne i leśne w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt. 3 należy uważać dowożenie towarów do własnego przedsiębiorstwa lub gospodarstwa, przewożenie towarów między poszczególnemi działami tego samego przedsiębiorstwa lub gospodarstwa i odwożenie towarów z własnego przedsiębiorstwa lub gospodarstwa do określonych nabywców, jeżeli przewozy te dokonywane są własnemi pojazdami mechanicznemi przedsiębiorstwa lub gospodarstwa i obejmują wyłącznie towary, przeznaczone do zużycia lub przerobienia we własnem przedsiębiorstwie lub gospodarstwie, albo towary wyprodukowane, względnie przerobione przez to przedsiębiorstwo lub gospodarstwo lub będące przedmiotem handlu tego przedsiębiorstwa lub gospodarstwa.
(4)
Za przewóz uczniów do szkół w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt. 6 należy uważać przewóz uczniów do szkół i ze szkół pojazdami mechanicznemi, jeżeli nie przewozi się niemi jednocześnie innych osób.
(5)
Za przewóz w celach krajoznawczych i turystycznych w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt. 6 należy uważać przewóz osób, dokonywany przez instytucje kulturalne i społeczne, które nie uprawiają przemysłu przewozowego.
(6)
Za przewozy wycieczkowe w rozumieniu art. 8 pkt. 7 należy uważać okrężne przewozy osób pojazdami mechanicznemi od danego miejsca i zpowrotem do tego samego miejsca za wynagrodzeniem, liczonem za cały przewóz okrężny. Za towarzystwa turystyczne w rozumieniu art. 8 pkt. 7 należy uważać towarzystwa turystyczne o charakterze społecznym, nieuprawiające przemysłu przewozowego.
§  4.
(1)
Za linję przewozową (art. 2) należy uważać drogę lub odcinek drogi dokładnie oznaczone pomiędzy miejscowościami początkową i końcową, po której odbywają się przewozy osób lub towarów.
(2) 1
Za przewóz towarów na oznaczonym obszarze w rozumieniu art. 2, 3, 4 i 5 należy uważać przewóz od i do stacji kolejowych w granicach wyznaczonych powiatów, jak również przewóz między miejscowościami w granicach tych powiatów.
(3). 2
Koncesje, wydawane na przewóz tylko pewnego rodzaju towarów pojazdami mechanicznymi, specjalnie przystosowanymi do przewozu takich towarów, tudzież na przewóz sezonowych produktów, mogą zawierać uprawnienie do wykonywania przewozów na dowolnych liniach w całym Państwie.
(4) 3
Sieci linij przewozowych ustala Minister Komunikacji.
§  5. 4
Jeżeli przewóz osób lub towarów sięga poza obszar jednego województwa, udziela koncesji, gdy właściwą jest wojewódzka władza administracji ogólnej, ta władza, na obszarze której znajduje się lub ma się znajdować siedziba przedsiębiorstwa albo jego przedstawicielstwo, po porozumieniu się z innemi interesowanemi wojewódzkiemi władzami administracji ogólnej. Porozumienie to nie jest potrzebne, jeżeli chodzi o przewozy, wymienione w § 4 ust. (3).
1 § 4 ust. (2) zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1936 r. (Dz.U.36.93.654) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1937 r.
2 § 4 ust. (3) dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1936 r. (Dz.U.36.93.654) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1937 r.
3 § 4 ust. (4) według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1936 r. (Dz.U.36.93.654) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1937 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1936 r. (Dz.U.36.93.654) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1937 r.