Rozdział 4 - Reklamacje. - Wykonanie umów o świadczenie usług pocztowych i telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym oraz tryb postępowania reklamacyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1986.11.67

Akt utracił moc
Wersja od: 12 kwietnia 1986 r.

Rozdział  4

Reklamacje.

§  9.
1.
Reklamacją jest zgłoszenie roszczenia o przewidziane w ustawie odszkodowanie z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez PPTT usług pocztowych i telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym.
2.
Reklamacje wnosi się w formie pisemnej; osoba fizyczna może wnieść reklamację ustnie do protokołu.
3.
Reklamacje dotyczące usług pocztowych zgłaszane osobiście w jednostce organizacyjnej PPTT wnosi się na druku reklamacyjnym PPTT.
§  10.
Reklamacje wnosi się:
1)
jeżeli roszczenie wynika z wykonywania umowy o świadczenie usługi pocztowej - w każdej placówce pocztowo-telekomunikacyjnej,
2)
jeżeli roszczenie wynika z wykonywania umowy o świadczenie usługi telegramowej - w każdej placówce pocztowo-telekomunikacyjnej oraz w jednostce organizacyjnej PPTT wykonującej te usługi,
3)
jeżeli roszczenie wynika z wykonywania innych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych - w jednostkach telekomunikacyjnych przyjmujących zlecenie lub wykonujących usługę, której reklamacja dotyczy.
§  11.
1.
Jednostka organizacyjna, o której mowa w § 10, przekazuje niezwłocznie przyjętą reklamację jednostce właściwej do jej załatwienia.
2.
Jednostkami organizacyjnymi PPTT, właściwymi do załatwiania reklamacji, są:
1)
jeżeli roszczenie wynika z wykonania umowy o świadczenie usługi pocztowej:
a)
wojewódzkie urzędy poczty,
b)
na terenie województwa stołecznego warszawskiego i katowickiego - rejonowe urzędy poczty,
c)
wykonywanej przez węzłowy urząd przewozu poczty - ta jednostka,
2)
jeżeli roszczenie wynika z wykonania umowy o świadczenie usługi telegramowej:
a)
wojewódzkie urzędy telekomunikacji i wojewódzkie urzędy poczty,
b)
okręgowe urzędy telekomunikacji międzymiastowej,
c)
na terenie województwa stołecznego warszawskiego - rejonowe urzędy poczty,
d)
na terenie województwa katowickiego - rejonowe urzędy poczty, rejonowe urzędy telekomunikacji oraz Okręgowy Urząd Telekomunikacji Międzymiastowej,
3)
jeżeli roszczenie wynika z wykonania innych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych:
a)
wojewódzkie urzędy telekomunikacji i okręgowe urzędy telekomunikacji międzymiastowej,
b)
na terenie województwa stołecznego warszawskiego - rejonowe urzędy telekomunikacji,
c)
na terenie województwa katowickiego - rejonowe urzędy telekomunikacji i Okręgowy Urząd Telekomunikacji Międzymiastowej,
4)
jeżeli reklamacja dotyczy usługi wykonywanej przez Główny Urząd Telekomunikacji Międzymiastowej - ta jednostka.
§  12.
1.
Reklamacja powinna zawierać:
1)
nazwę albo imię i nazwisko oraz adres reklamującego,
2)
tytuł reklamacji z odpowiednim uzasadnieniem,
3)
kwotę roszczenia, jeżeli reklamacja dotyczy usług pocztowych,
4)
wykaz załączonych dokumentów,
5)
podpis reklamującego.
2.
Do reklamacji powinny być dołączone następujące dokumenty:
1)
do reklamacji z tytułu przewozu przesyłek rejestrowanych - pokwitowanie, dowód nadania,
2)
do reklamacji z tytułu opóźnionego doręczenia ekspresowych przesyłek listowych - opakowanie przesyłki z odciskiem datownika,
3)
do reklamacji z tytułu ubytków lub uszkodzenia - kopię protokołu o stanie przesyłki, jeżeli został sporządzony i wydany,
4)
jeżeli ustawa uzależnia wysokość odszkodowania od wysokości rzeczywiście poniesionej szkody lub wartości rzeczy - dokument uzasadniający wysokość poniesionej szkody (wartość rzeczy).
3.
Przy wnoszeniu reklamacji dopuszcza się okazanie dokumentu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, bez jego załączenia do reklamacji.
§  13.
1.
W przypadku roszczeń dotyczących abonamentu telefonicznego, radiotelefonicznego, teleksowego lub teleinformatycznego za osobę uprawnioną do wniesienia reklamacji uważa się abonenta danej stacji.
2.
Jeżeli z reklamacją występuje inna osoba zamiast uprawnionej z przepisu art. 76 ustawy, do reklamacji dołącza się dokument przelewu albo pełnomocnictwa, w którym określono przedmiot reklamacji.
§  14.
1.
Jeżeli reklamację wniosła osoba nieuprawniona albo reklamacja nie odpowiada warunkom określonym w § 12, jednostka organizacyjna PPTT jest obowiązana w ciągu 14 dni od dnia wniesienia reklamacji zażądać odpowiedniego jej poprawienia lub uzupełnienia w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia takiego żądania. Niespełnienie tego żądania w terminie powoduje uznanie reklamacji za nie wniesioną, o czym należy uprzedzić reklamującego.
2.
Jeżeli reklamacja zostanie poprawiona lub uzupełniona w terminie określonym w ust. 1, trzymiesięczny termin, przewidziany do załatwienia reklamacji przez PPTT, liczy się dopiero od dnia jej poprawienia lub uzupełnienia.
§  15.
O wyniku załatwienia reklamacji PPTT zawiadamia reklamującego, podając:
1)
w razie uznania roszczenia - uznaną kwotę oraz termin i sposób przekazania należności,
2)
w razie całkowitego lub częściowego nieuznania roszczenia:
a)
podstawę prawną wraz z uzasadnieniem,
b)
jednostkę organizacyjną PPTT, do której można wnieść odwołanie, oraz informację o prawie dochodzenia roszczeń na drodze postępowania sądowego lub arbitrażowego.
§  16.
Reklamujący może wnieść odwołanie od decyzji:
1)
jednostek organizacyjnych określonych w § 11 ust. 2 pkt 1-3 - do dyrekcji okręgu poczty i telekomunikacji,
2)
jednostki organizacyjnej określonej w § 11 ust. 2 pkt 4 - do Zarządu Służby Telekomunikacyjnej.
§  17.
Jednostki organizacyjne załatwiające reklamację, po jej załatwieniu, zwracają reklamującemu dokumenty, zatrzymując te z nich, na których podstawie uznano roszczenie.
§  18.
1.
Osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, reklamująca usługi pocztowe, jest obowiązana uiścić od każdej reklamowanej usługi taryfową opłatę reklamacyjną.
2.
Opłata reklamacyjna podlega zwrotowi, gdy w wyniku postępowania reklamacyjnego, sądowego lub arbitrażowego zostanie przyznane odszkodowanie.