Rozdział 4 - Reklamacje. - Wykonanie umów o świadczenie usług pocztowych i telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym oraz tryb postępowania reklamacyjnego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1986.11.67
Akt utracił moc Wersja od: 12 kwietnia 1986 r.
Rozdział 4
Reklamacje.
Reklamacje.
§ 9.
1.
Reklamacją jest zgłoszenie roszczenia o przewidziane w ustawie odszkodowanie z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez PPTT usług pocztowych i telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym.2.
Reklamacje wnosi się w formie pisemnej; osoba fizyczna może wnieść reklamację ustnie do protokołu.3.
Reklamacje dotyczące usług pocztowych zgłaszane osobiście w jednostce organizacyjnej PPTT wnosi się na druku reklamacyjnym PPTT.§ 10.
Reklamacje wnosi się:1)
jeżeli roszczenie wynika z wykonywania umowy o świadczenie usługi pocztowej - w każdej placówce pocztowo-telekomunikacyjnej,2)
jeżeli roszczenie wynika z wykonywania umowy o świadczenie usługi telegramowej - w każdej placówce pocztowo-telekomunikacyjnej oraz w jednostce organizacyjnej PPTT wykonującej te usługi,3)
jeżeli roszczenie wynika z wykonywania innych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych - w jednostkach telekomunikacyjnych przyjmujących zlecenie lub wykonujących usługę, której reklamacja dotyczy.§ 11.
1.
Jednostka organizacyjna, o której mowa w § 10, przekazuje niezwłocznie przyjętą reklamację jednostce właściwej do jej załatwienia.2.
Jednostkami organizacyjnymi PPTT, właściwymi do załatwiania reklamacji, są:1)
jeżeli roszczenie wynika z wykonania umowy o świadczenie usługi pocztowej:a)
wojewódzkie urzędy poczty,b)
na terenie województwa stołecznego warszawskiego i katowickiego - rejonowe urzędy poczty,c)
wykonywanej przez węzłowy urząd przewozu poczty - ta jednostka,2)
jeżeli roszczenie wynika z wykonania umowy o świadczenie usługi telegramowej:a)
wojewódzkie urzędy telekomunikacji i wojewódzkie urzędy poczty,b)
okręgowe urzędy telekomunikacji międzymiastowej,c)
na terenie województwa stołecznego warszawskiego - rejonowe urzędy poczty,d)
na terenie województwa katowickiego - rejonowe urzędy poczty, rejonowe urzędy telekomunikacji oraz Okręgowy Urząd Telekomunikacji Międzymiastowej,3)
jeżeli roszczenie wynika z wykonania innych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych:a)
wojewódzkie urzędy telekomunikacji i okręgowe urzędy telekomunikacji międzymiastowej,b)
na terenie województwa stołecznego warszawskiego - rejonowe urzędy telekomunikacji,c)
na terenie województwa katowickiego - rejonowe urzędy telekomunikacji i Okręgowy Urząd Telekomunikacji Międzymiastowej,4)
jeżeli reklamacja dotyczy usługi wykonywanej przez Główny Urząd Telekomunikacji Międzymiastowej - ta jednostka.§ 12.
1.
Reklamacja powinna zawierać:1)
nazwę albo imię i nazwisko oraz adres reklamującego,2)
tytuł reklamacji z odpowiednim uzasadnieniem,3)
kwotę roszczenia, jeżeli reklamacja dotyczy usług pocztowych,4)
wykaz załączonych dokumentów,5)
podpis reklamującego.2.
Do reklamacji powinny być dołączone następujące dokumenty:1)
do reklamacji z tytułu przewozu przesyłek rejestrowanych - pokwitowanie, dowód nadania,2)
do reklamacji z tytułu opóźnionego doręczenia ekspresowych przesyłek listowych - opakowanie przesyłki z odciskiem datownika,3)
do reklamacji z tytułu ubytków lub uszkodzenia - kopię protokołu o stanie przesyłki, jeżeli został sporządzony i wydany,4)
jeżeli ustawa uzależnia wysokość odszkodowania od wysokości rzeczywiście poniesionej szkody lub wartości rzeczy - dokument uzasadniający wysokość poniesionej szkody (wartość rzeczy).3.
Przy wnoszeniu reklamacji dopuszcza się okazanie dokumentu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, bez jego załączenia do reklamacji.§ 13.
1.
W przypadku roszczeń dotyczących abonamentu telefonicznego, radiotelefonicznego, teleksowego lub teleinformatycznego za osobę uprawnioną do wniesienia reklamacji uważa się abonenta danej stacji.2.
Jeżeli z reklamacją występuje inna osoba zamiast uprawnionej z przepisu art. 76 ustawy, do reklamacji dołącza się dokument przelewu albo pełnomocnictwa, w którym określono przedmiot reklamacji.§ 14.
1.
Jeżeli reklamację wniosła osoba nieuprawniona albo reklamacja nie odpowiada warunkom określonym w § 12, jednostka organizacyjna PPTT jest obowiązana w ciągu 14 dni od dnia wniesienia reklamacji zażądać odpowiedniego jej poprawienia lub uzupełnienia w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia takiego żądania. Niespełnienie tego żądania w terminie powoduje uznanie reklamacji za nie wniesioną, o czym należy uprzedzić reklamującego.2.
Jeżeli reklamacja zostanie poprawiona lub uzupełniona w terminie określonym w ust. 1, trzymiesięczny termin, przewidziany do załatwienia reklamacji przez PPTT, liczy się dopiero od dnia jej poprawienia lub uzupełnienia.§ 15.
O wyniku załatwienia reklamacji PPTT zawiadamia reklamującego, podając:1)
w razie uznania roszczenia - uznaną kwotę oraz termin i sposób przekazania należności,2)
w razie całkowitego lub częściowego nieuznania roszczenia:a)
podstawę prawną wraz z uzasadnieniem,b)
jednostkę organizacyjną PPTT, do której można wnieść odwołanie, oraz informację o prawie dochodzenia roszczeń na drodze postępowania sądowego lub arbitrażowego.§ 16.
Reklamujący może wnieść odwołanie od decyzji:1)
jednostek organizacyjnych określonych w § 11 ust. 2 pkt 1-3 - do dyrekcji okręgu poczty i telekomunikacji,2)
jednostki organizacyjnej określonej w § 11 ust. 2 pkt 4 - do Zarządu Służby Telekomunikacyjnej.§ 17.
Jednostki organizacyjne załatwiające reklamację, po jej załatwieniu, zwracają reklamującemu dokumenty, zatrzymując te z nich, na których podstawie uznano roszczenie.§ 18.
1.
Osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, reklamująca usługi pocztowe, jest obowiązana uiścić od każdej reklamowanej usługi taryfową opłatę reklamacyjną.2.
Opłata reklamacyjna podlega zwrotowi, gdy w wyniku postępowania reklamacyjnego, sądowego lub arbitrażowego zostanie przyznane odszkodowanie.