§ 13. - Wykonanie rozporządzenia z dnia 14 listopada 1921 r. w przedmiocie ujednostajnienia opodatkowania wina musującego na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
Dz.U.1921.98.711
Akt utracił mocOsoby, które sprzedają lub szykują wino musujące, są obowiązane okazać swoje 'zapasy właściwemu organowi skarbowemu dla kontroli, wykazać na jego żądanie, skąd zapasy te pochodzą i czy zostały należycie opodatkowane. Osoby te obowiązane są prowadzić należycie rejestr przychodu i rozchodu wina musującego. Rejestr przychodu ma zawierać następujące rubryki: pozycję bieżącą, dzień miesiąc i rok sprowadzenia, przedsiębiorstwo i miejscowość skąd nadeszła przesyłka, ilość flaszek i rodzaj wina musującego.
Rejestr rozchodu zawierać ma: pozycję bieżącą rozchodu, dzień miesiąc i rok rozchodu, nazwisko i miejsce zamieszkania odbiorcy, a następnie ilość flaszek wina musującego gronowego (cała, pół i 1/4 flaszki) i wina musującego owocowego (cała, pół i 1/4 flaszki) i uwagi.
Do rejestru przychodu należy zaciągnąć natychmiast po otrzymaniu przesyłkę i wypełnić odnośne rubryki a do odnośnej pozycji przychodu dołączyć otrzymany rachunek przedsiębiorstwa, od którego sprowadzono przesyłkę, pozycję rejestru rozchodu przedsiębiorstwa, które rachunek wystawiło; jeśli przesyłka nadeszła z zagranicy należy dołączyć do rejestru kwit celny.
Do rejestru rozchodu należy zapisać natychmiast po wydaniu każdą przesyłkę ściśle wedle rubryk a o ile chodzi o drobną, całodzienną sprzedaż flaszkową - sumarycznie ilość sprzedanego wina.
Z końcem każdego miesiąca należy zestawić w rejestrze miesięczne 'Przychody i rozchody - a z końcem roku zamknąć rejestr, wyprowadzić remanent i przenieść go jako taki do nowego rejestru przychodu. Rejestra te przechowuje się w przedsiębiorstwie. W chwili wejścia w życie rozporządzenia Rady Ministrów o ujednostajnieniu opodatkowania wina należy cały znajdujący się, a zgłoszeniu podlegający zapas wina musującego zapisać 'na przychód do rejestru przychodu - a do tej pozycji dołączyć drugi egzemplarz zgłoszenia zapasów i pokwitowanie na zapłacony dodatkowy podatek.
Za należyte prowadzenie rejestru odpowiada sprzedający.