Wykonanie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o rozbudowie miast.
Dz.U.1937.34.267
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 9 kwietnia 1937 r.
w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych w sprawie wykonania rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o rozbudowie miast.
Rady miejskie powołują w większych miastach na wniosek Zarządu Miejskiego komitety rozbudowy, według następujących zasad:
w miastach z ludnością: | ||||
do | 50.000 | z | 4 | członków |
" | 75.000 | " | 6 | " |
" | 250.000 | " | 8 | " |
ponad | 250.000 | " | 10 | " |
Komitetowi rozbudowy przewodniczy z urzędu prezydent miasta (burmistrz) lub jego zastępca.
Regulamin komitetu rozbudowy uchwala rada miejska. Regulamin ten powinien, między innymi, szczegółowo określać zakres działania komitetu rozbudowy.
Komitet rozbudowy obowiązany jest co najmniej dwa razy do roku składać radzie miejskiej sprawozdanie ze swej działalności.
Spółdzielnie mieszkaniowe i mieszkaniowo-budowlane mogą korzystać z kredytów, przewidzianych rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej o rozbudowie miast, o ile należą do Związku Spółdzielni i Zrzeszeń Pracowniczych Rzeczypospolitej Polskiej.
Jeżeli spółdzielnia wystąpi z wyżej wymienionego Związku lub zostanie wykluczona ze Związku i nie zostanie ponownie przyjęta w ciągu 6 miesięcy, jak również w razie skonstatowania, że działalność spółdzielni jest sprzeczna z jej statutem, - dalsze wypłaty kredytów dla spółdzielni automatycznie ustają. W wypadkach tych nie będą stosowane do kredytów, wypłaconych już takiej spółdzielni lub skonwertowanych, świadczenia Państwowego Funduszu Budowlanego, o których mowa w art. 11 pkt 4 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o rozbudowie miast.
Minister Skarbu, w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, może na wniosek gminy miejskiej lub związku samorządowego zaliczyć do ogólnych potrzeb inne, nie wymienione powyżej cele, których realizowanie nie przynosi jednak dochodu.
Do wniosku powinny być dołączone:
Właściwy wojewoda (Komisarz rządu na m. st. Warszawę) przesyła do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wymienione wyżej dokumenty wraz ze swoją opinią oraz dołącza doń:
Dla ustalenia ceny szacunkowej oraz stwierdzenia zbędności dla potrzeb Państwa gruntów i zabudowań, wymienionych w paragrafie niniejszym, będą powoływane przez Ministra Spraw Wewnętrznych komisje szacunkowe i komisje dla stwierdzenia zbędności tych nieruchomości; przepis niniejszy oraz pkt 2 ustępu poprzedniego nie stosują się do gruntów, określonych w art. 9 ust. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o rozbudowie miast.
Nie wymaga się stwierdzenia zbędności gruntów wówczas, gdy zatwierdzony lub prawomocny plan zabudowania przeznacza teren państwowy na komunalne arterie lub place komunikacyjne i gdy od dnia zatwierdzenia tego planu do dnia powzięcia przez radę miejską wniosku o przekazaniu gruntu upłynęło co najmniej pięć lat.
W skład komisji, orzekającej o zbędności nieruchomości dla potrzeb Państwa wchodzą: przedstawiciel wojewody (Komisarza rządu na m. st. Warszawę), jako przewodniczący, oraz przedstawiciele wszystkich działów administracji państwowej, nie zespolonych z administracją ogólną.
Przy ustalaniu ceny sprzedażnej lub czynszu, opłacanego z tytułu prawa zabudowy, przyjęta będzie za podstawę cena szacunkowa odstępowanych gruntów, ustalona przez komisję szacunkową.
Od ceny tej mogą być przyznawane ulgi, zależnie od rozmiaru potrzeb terenowo - budowlanych i mieszkaniowych na terenie danego związku samorządowego oraz od rodzaju i przeznaczenia mieszkań w budynkach, mających powstać na danych gruntach.
Zasady stosowania ulg w myśl poprzedniego ustępu ustala Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych.
Na przelew prawa własności i na ustanowienie prawa zabudowy zezwala Minister Skarbu, określając w szczegółowym pełnomocnictwie warunki sprzedaży lub dzierżawy na prawie zabudowy.
Minister Skarbu może upoważnić Bank Gospodarstwa Krajowego do zawierania i odstępowania w imieniu Skarbu Państwa od umów, wymienionych w ust. 1 paragrafu niniejszego, co do gruntów państwowych, przekazanych Bankowi w administrację i do sprzedaży na cele mieszkaniowo-budowlane, na podstawie § 19 pkt 2 rozporządzenia niniejszego.
Termin wykorzystania przez miasto przypadającego na nie kontyngentu kredytów budowlanych ustala się na sześć miesięcy, licząc od daty zawiadomienia miasta o wyznaczonym kontyngencie.
Pożyczki budowlane mogą być udzielane również na podstawie wniosku komitetu rozbudowy, upoważnionego do tych czynności przez radę miejską.
Podania o pożyczki budowlane w miejscowościach klimatyczno-uzdrowiskowych, położonych na terenie gmin wiejskich, powinny być opiniowane przez komisje klimatyczne tych miejscowości lub przez zarządy gminne, jeżeli komisja klimatyczna nie została powołana.
Wzór wniosku zarządów miejskich i komitetów rozbudowy o przyznanie pożyczek budowlanych i innych pożyczek z Państwowego Funduszu Budowlanego - ustala Bank Gospodarstwa Krajowego.
Za "małe mieszkania" w rozumieniu rozporządzenia niniejszego uważa się mieszkania średnio wyposażone, posiadające nie więcej niż 4 izby, włączając w to kuchnię, przy czym powierzchnia użytkowa takiego mieszkania nie powinna przekraczać 80 m. kw.
Bank Gospodarstwa Krajowego może kredyt, wskazany we wnioskach zarządów miejskich lub komitetów rozbudowy, obniżyć lub kredytu odmówić z uwagi na przeszkody natury technicznej lub prawnej. Z chwilą wydania norm elementów budowlanych udzielenie kredytu budowlanego, może być uzależnione od zastosowania się budujących do powyższych norm.
Wysokość kredytów oraz sposób finansowania budowy domów robotniczych ustala corocznie Minister Skarbu.
Pierwsza rata przyznanej pożyczki może być wypłacona po wykonaniu warunków, określonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Dalsze wypłaty przyznanej na budowę pożyczki dokonywane będą w terminach według uznania Banku Gospodarstwa Krajowego i w miarę wymaganego przez Bank postępu robót, który kontrolować będzie według swego uznania Bank Gospodarstwa Krajowego przez swoich rzeczoznawców. Na żądanie Banku powinny być mu przedstawione przez budującego rachunki, pokwitowane przez dostawców lub przedsiębiorców, prowadzących budowę, i potwierdzone przez zarząd miejski tub komitet rozbudowy.
Kontrolowanie przez Bank Gospodarstwa Krajowego postępu budowy nie uchyla obowiązku stałej kontroli zarządu miejskiego lub komitetu rozbudowy, a w miejscowościach klimatyczna - uzdrowiskowych, położonych na terenach gmin wiejskich, - komisji klimatycznej lub zarządu gminy nad należytym zużyciem kredytu na budowę i zawiadamiania Banku o wypadkach niecelowego zużycia, jak również czuwania nad sposobem użytkowania mieszkań przez osoby i instytucje, którym udzielona została pomoc kredytowa, lub terenowa.
Bank powinien zawiadomić zarząd miejski albo zarząd gminy lub komisję klimatyczną o kredytach przyznanych i wypłacanych.
W przypadku stwierdzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego użycia kredytu lub jego części na inne cele niż na budowę, na wykonanie której został udzielony, oraz w przypadku użycia budynku, na budowę którego kredyt został udzielony, w całości lub częściowo na cele niemieszkalne, jak: biura, sklepy, lecznice, szkoły itp., - Bankowi służy prawo natychmiastowego wypowiedzenia kredytu z terminem 3-miesięcznym i ściągnięcia od dłużnika całej wypłaconej sumy wraz z odsetkami w najwyżej prawnie dopuszczalnej wysokości, liczonymi od chwili wypłaty pożyczki.
Pożyczki amortyzacyjne na budowle nie obciążone innymi długami, wzniesione na gruntach, stanowiących własność dłużnika, oraz czyniące zadość wymaganiom statutu Banku Gospodarstwa Krajowego - będą udzielane bądź w listach zastawnych i obligacjach budowlanych Banku Gospodarstwa Krajowego, bądź w formie długoterminowych pożyczek w gotówce, które mogą stanowić podkład dla przyszłych emisji listów zastawnych lub obligacji budowlanych tego banku, przy czym pożyczki w listach zastawnych muszą się mieścić w 50% szacunku, przyjętego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Okres amortyzacji tych pożyczek ustalą Bank Gospodarstwa Krajowego w zależności od wysokości pożyczki, trwałości i dochodowości wykonanej budowy. Ustalone przez Bank Gospodarstwa Krajowego plany umorzenia pożyczek długoterminowych podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Skarbu. Dłużnikowi nie będzie służyło prawo przenoszenia niespłaconych części pożyczek do nowych okresów umorzenia.
Pożyczki krótkoterminowe udzielone na nieruchomości, obciążone innymi długami, na budowę domów drewnianych i na tych domach zabezpieczone, jak również całość lub część pożyczek krótkoterminowych, które nie mogą być, w myśl wymagań Banku Gospodarstwa Krajowego, skonwertowane na pożyczki długoterminowe, podlegają rozłożeniu na kredyt gotówkowo-amortyzacyjny, który nie będzie mógł stanowić podkładu dla przyszłych emisji Banku Gospodarstwa Krajowego.
Okres amortyzacji tych pożyczek ustalać będzie Bank Gospodarstwa Krajowego, stosując do nich takie okresy spłat, jakie przyjęte będą dla pożyczek długoterminowych, wymienionych w ust. 2 paragrafu niniejszego.
Pożyczki udzielone na budowę domów drewnianych, lecz zabezpieczone na domach ogniotrwałych, znajdujących się na tych samych lub innych nieruchomościach, położonych na terenie tego samego miasta, mogą być skonwertowane w myśl przepisów ust. 2 i 3 paragrafu niniejszego.
Gwarancja miast i Skarbu Państwa, o której mowa w art. 15 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o rozbudowie miast, dotyczy krótkoterminowych pożyczek budowlanych oraz terminowej spłaty rat od długoterminowych pożyczek, udzielonych w gotówce bądź w listach zastawnych i obligacjach, jak również pożyczek gotówkowo-amortyzacyjnych.
Bank Gospodarstwa Krajowego, konwertując pożyczki krótkoterminowe na długoterminowe w listach zastawnych i obligacjach, będzie przyjmował je od dłużników według wartości nominalnej, papiery wartościowe zaś skupione będą przez Państwowy Fundusz Budowlany po kursie giełdowym lub ustalonym przez Ministra Skarbu, przy czym różnica kursowa zostanie pokryta przez Skarb Państwa z Państwowego Funduszu Budowlanego.
Przy konwersji pożyczek krótkoterminowych na pożyczki długoterminowe w gotówce suma nominalna tych pożyczek równać się będzie sumie pożyczek krótkoterminowych. Gdyby Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie udzielonych pożyczek długoterminowych w gotówce emitował następnie listy zastawne albo obligacje budowlane, to papiery te przejmie Państwowy Fundusz Budowlany na pokrycie swych wierzytelności po kursie giełdowym lub ustalonym przez Ministra Skarbu, a różnicę kursową pokryje Państwowy Fundusz Budowlany.
Opłaty na rzecz instytucji finansowych, przewidziane w art. 16 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o rozbudowie miast, obciążają dłużnika.
Po zakończeniu robót terenowych i zabezpieczeniu hipotecznym pożyczki te podlegają spłacie w formie gotówkowej amortyzacji.
Jeżeli pożyczka gotówkowo-amortyzacyjna została udzielona na urządzenie gruntów pod budowę domów robotniczych, określonych w § 15 rozporządzenia niniejszego, - Minister Skarbu może ustalić inną formę zabezpieczenia poza określoną w ust. 2 paragrafu niniejszego.
Minister Skarbu, w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, ustali warunki udzielania tych pożyczek.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (7)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (1)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (5)
- Ustalanie stopy procentowej pożyczek budowlanych.
- Zm.: rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 3 listopada 1927 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o rozbudowie miast, zmienionego rozporządzeniem z dnia 6 kwietnia 1928 r., oraz rozporządzeniem z dnia 15 października 1931 r.
- Zm.: rozporządzenie z dnia 3 listopada 1927 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o rozbudowie miast.