Wykonanie niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1983.27.132

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 czerwca 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 maja 1983 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.

Na podstawie art. 5 ust. 2, art. 10 ust. 3, art. 12 ust. 2 i art. 35 ust. 7 ustawy z dnia 9 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217) zarządza się, co następuje:
 
1.
Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane do współdziałania z organizacjami rolników oraz do wnikliwego rozpatrywania zgłaszanych przez nie opinii, wniosków, postulatów, żądań oraz propozycji regulacji prawnych dotyczących interesów społecznych i zawodowych rolników indywidualnych.
2.
W szczególności organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane:
1)
informować i zasięgać opinii o zamierzonych kierunkach kształtowania oraz realizacji polityki rolnej i społecznej wsi,
2)
współdziałać z organizacjami rolników we wszystkich sprawach dotyczących interesów społecznych i zawodowych rolników, a zwłaszcza w:
a)
ustalaniu poziomu i zasad kształtowania cen środków produkcji rolniczej i usług dla rolnictwa, ubezpieczeń, systemu kredytowego i podatkowego,
b)
określaniu wielkości i zasad zaopatrzenia indywidualnych gospodarstw rolnych w środki produkcji, gospodarki ziemią, melioracji i zaopatrzenia rolnictwa i wsi w wodę,
c)
ustalaniu warunków kontraktacji, cen skupu i sprzedaży produktów rolnych, usług produkcyjnych dla rolnictwa i usług dla ludności wiejskiej, norm i zasad klasyfikacji produktów rolnych oraz warunków kooperacji w rolnictwie,
d)
opracowywaniu planów społeczno-gospodarczych w części dotyczącej wsi i rolnictwa, a także planów zagospodarowania przestrzennego gmin i wsi,
e)
rozwoju oświaty i postępu rolniczego,
3)
zapewniać udział swych przedstawicieli w zebraniach, naradach i zjazdach organizacji rolników, na odpowiedni w tej sprawie wniosek takiej organizacji,
4)
uwzględniać w programach badawczych i analitycznych potrzeby zgłaszane przez organizacje rolników.
3.
Obowiązki, o których mowa w ust. 1, wykonują:
1)
organy gminy i organy powiatu - w stosunku do kółek rolniczych, kół gospodyń wiejskich, gminnych i powiatowych związków rolników, kółek i organizacji rolniczych oraz rolniczych zrzeszeń branżowych,
2)
wojewodowie i organy samorządu województwa - w stosunku do wojewódzkich związków rolników, kółek i organizacji rolniczych, związków rolniczych zrzeszeń branżowych oraz rolniczych zrzeszeń branżowych nie zrzeszonych w związku rolniczych zrzeszeń branżowych,
3)
naczelne organy administracji rządowej - w stosunku do Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych oraz do krajowych związków branżowych.
Zasięganie opinii w sprawach, o których mowa w § 1 ust. 1, odbywa się w formie:
1)
przesyłania projektów aktów prawnych, założeń projektów planów określonych w § 1 ust. 2 pkt 2 lit. d) oraz zapraszania do udziału w ich opracowywaniu,
2)
odbywania wspólnych posiedzeń, narad i negocjacji,
3)
udziału przedstawicieli organizacji rolników w zespołach konsultacyjno-doradczych.
1.
Kontroli społecznej sprawowanej przez organizacje rolników podlegają jednostki organizacyjne i organizacje (przedsiębiorstwa, zakłady i spółdzielnie) wykonujące zadania na rzecz rolnictwa indywidualnego.
2.
Jednostki organizacyjne i organizacje poddane kontroli społecznej są obowiązane zapewnić warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
1)
umożliwić wstęp na teren oraz do pomieszczeń,
2)
udostępnić do wglądu dokumenty i materiały związane z celem przeprowadzanej kontroli,
3)
umożliwić dokonanie niezbędnych odpisów dokumentów, sporządzanie zestawień i obliczeń oraz korzystanie z aparatury i urządzeń kontrolnych,
4)
asystować na wezwanie przy czynnościach kontrolnych,
5)
udzielać informacji i wyjaśnień związanych z kontrolą.
3. 2
W razie potrzeby organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, na wniosek organizacji rolników, udzielą im pomocy w przeprowadzaniu kontroli.
1.
Kontrolę przeprowadzają osoby upoważnione przez organizację rolników, zwane dalej "kontrolującymi".
2.
Przed przystąpieniem do kontroli kontrolujący jest obowiązany zgłosić się do kierownika jednostki kontrolowanej i okazać mu imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
3.
Jeżeli do prowadzenia kontroli są niezbędne wiadomości specjalne, kontrolujący może korzystać z pomocy biegłego.
1.
Kontrolujący sporządza protokół ustaleń kontroli.
2.
Na żądanie kontrolującego jednostka kontrolowana jest obowiązana udzielić mu pomocy kancelaryjnej przy sporządzeniu protokołu.
3.
Protokół podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej. Odmowa podpisania powinna być pisemnie uzasadniona.
4.
Jeden egzemplarz protokołu kontrolujący doręcza kierownikowi jednostki kontrolowanej, który może wnieść do protokołu umotywowane zastrzeżenia.
1.
W razie stwierdzenia w czasie kontroli uchybień w zakresie działania objętym kontrolą, organizacja rolników kieruje do jednostki kontrolowanej pisemne wystąpienie zawierające wnioski pokontrolne, a w razie potrzeby - także do organu założycielskiego lub organizacji zrzeszającej jednostkę kontrolowaną.
2.
W przypadkach mniejszej wagi wnioski pokontrolne mogą być przedstawione kierownikowi jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem - bezpośrednio przez kontrolujących, o czym należy zamieścić odpowiednią wzmiankę w protokole kontroli.
Jednostka kontrolowana jest obowiązana niezwłocznie przystąpić do usuwania stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości oraz zawiadomić organizację rolników, która przeprowadziła kontrolę, o terminie i sposobie realizacji wniosków pokontrolnych, a jeżeli jednostka kontrolowana nie zgadza się z wnioskami pokontrolnymi, zawiadamia o tym w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wniosków organizację rolników, która przeprowadziła kontrolę.
Organizacje rolników mogą inicjować działalność gospodarczą rolników i ludności wiejskiej, udzielać im w tym pomocy organizacyjnej i technicznej.
Organizacje rolników mogą inicjować przedsięwzięcia w zakresie kooperacji produkcyjnej oraz zagospodarowywania lasów stanowiących własność ich członków.
Organizacje rolników mogą prowadzić określoną w ustawie działalność gospodarczą, której zakres i przedmiot określa statut lub regulamin organizacji.
Działalność gospodarcza organizacji rolników może być prowadzona bezpośrednio przez daną organizację, w tym przez wyodrębniony zakład lub inną jednostkę organizacyjną, albo w drodze posiadania udziału w spółdzielni bądź w spółce cywilnej lub handlowej.
Organizacje rolników prowadzą działalność gospodarczą na warunkach dotyczących spółdzielni kółek rolniczych.
Organami właściwymi do przeprowadzania lustracji rolniczych zrzeszeń branżowych i związków rolniczych zrzeszeń branżowych nie zrzeszonych w Krajowym Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych są:
1)
dla rolniczych zrzeszeń branżowych - związki rolniczych zrzeszeń branżowych, a jeżeli rolnicze zrzeszenie branżowe nie przystąpiło do takiego związku - właściwy krajowy związek branżowy,
2)
dla związków zrzeszeń branżowych - właściwy krajowy związek branżowy,
3) 3
dla krajowych związków branżowych - właściwy ze względu na ich siedzibę wojewoda.
Lustracja rolniczych zrzeszeń branżowych i związków rolniczych zrzeszeń branżowych jest dokonywana przez lustratorów upoważnionych przez organy właściwe do przeprowadzania lustracji.
Celem lustracji jest badanie działalności rolniczych zrzeszeń branżowych i ich związków pod względem legalności, celowości, gospodarności i rzetelności.
1.
O rozpoczęciu lustracji lustrator jest obowiązany zawiadomić zarząd lustrowanej organizacji.
2.
Do uczestniczenia w lustracji są uprawnieni członkowie organu nadzorczego lustrowanej organizacji.
3.
Lustrator jest uprawniony do przeglądania ksiąg i dokumentów organizacji i sprawdzania jej stanu majątkowego, a pracownicy organizacji są obowiązani do udzielania żądanych wyjaśnień i niezbędnej pomocy.
1.
Z czynności lustracyjnych lustrator sporządza protokół, którego odpis składa lustrowanej organizacji.
2.
Wyniki lustracji stanowią podstawę wydania przez organ lustracyjny zaleceń, w których ustala się sposób i termin usunięcia stwierdzonych uchybień.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.48.561) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2000 r.
2 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.48.561) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2000 r.
3 § 13 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.48.561) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2000 r.