Wykonanie art. art. 11-23 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym, zawierające przepisy o organach wymiarowych.
Dz.U.1924.24.253
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE V
MINISTRA SKARBU
z dnia 6 marca 1924 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, w celu wykonania art. art. 11-23 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym (Dz. U. R. P. № 94, poz. 746), zawierające przepisy o organach wymiarowych.
W celu sprawdzenia na miejscu czynności wymiarowych, terminowego ich wykonania oraz dopilnowania równomiernego rozkładu podatku w całem Państwie wysyłać będzie Minister Skarbu specjalnych delegatów do poszczególnych okręgów wymiarowych (§ 3 nin. rozp.). Delegaci obowiązani będą badać sposób i prawidłowość oszacowania poszczególnych przedmiotów majątkowych, wydawać potrzebna zarządzenia w tym względzie, oraz udzielać wskazówek i wyjaśnień.. Delegatom tym służyć będzie także prawo uczestniczenia w posiedzeniach komisji szacunkowych i odwoławczych z głosem doradczym.
Ogólny zarząd sprawami podatku majątkowego oraz nadzór nad stosowaniem i wykonywaniem przepisów ustawy i wydanych na jej podstawie rozporządzeń w okręgach izb skarbowych należy do dyrektorów tychże izb.
Dyrektorom Izb skarbowych przysługuje również prawo wysyłania delegatów z taką samą kompetencją, jaką posiadają wyże] wspomniani delegaci Ministra Skarbu.
Do art. 12.
Władzą wymiarową II instancji dla wszystkich płatników jest komisja odwoławcza.
Do art. 13.
W każdym okręgu podatkowym winna być utworzona przynajmniej jedna komisja szacunkowa. Dla większych jednak okręgów, liczących ponad 100.000 mieszkańców, mają być utworzone conajmniej dwie komisje; również dla miast liczących ponad 20.000 mieszkańców, winny być utworzone odrębne komisje.
Przewodniczącym komisji szacunkowej jest z urzędu naczelnik władzy podatkowej S instancji lub jego zastępca.
W ciągu 14 dni po ogłoszeniu niniejszego rozporządzenia wszystkie znajdujące się w okręgu każdej izby skarbowej sejmiki powiatowe (rady powiatowej), związki i zrzeczenia płatników oraz instytucje, uprawniane w myśl ustępów a), b), c} i c.) art. 13 ustawy do wyboru kandydatów na członków komisji, winny przedstawić listę kandydatów dyrektorowi właściwej Izby skarbowej. Każda lista kandydatów każdego okręgu władzy podatkowej I instancji może obejmować najwyżej 24 osoby, jako kandydatów i tyleż osób, jako kandydatów na zastępców członków.
Organizacje, których działalność obejmuje cały obszar Rzeczypospolitej lub kilku województw, a które nie mają oddziałów w poszczególnych okręgach władz podatkowych I instancji, mają prawo przedstawiania list kandydatów dyrektorom wszystkich izb skarbowych, względnie tych Izb, na których okrąg rozciąga się ich działalność.
Imieniem grupy płatników, o których mowa w części przedostatniej art. 13 ustawy, miejscowe reprezentacje samorządne przedstawią w powyższym terminie listą obejmującą 2-ch kandydatów na członków i tyluż na zastępców.
W wypadkach, w których wspomniane wyżej organy (związki i zrzeszenia płatników, reprezentacja samorządne) nie przedstawią list kandydatów w wyznaczonym terminie 14-dniowym, brakujących kandydatów na polecenie dyrektora Izby skarbowej przedstawi naczelnik miejscowej władzy podatkowej I instancji (Urzędu skarbowego, inspektoratu skarbowego).
Do art. 13 i 15.
Dyrektor Izby skarbowej ma wybierać z list kandydatów osoby stale zamieszkałe w danym okręgu szacunkowym, które zdaniem jego są najbardziej godne zaufania i najlepiej znają stosunki majątkowe płatników oraz baczyć na to, aby skład komisji odpowiada ustosunkowaniu poszczególnych grup płatników w danym okręgu i aby żadna poszczególna lista nie uzyskała bezwzględnej większości w komisji.
Dyrektorowie izb skarbowych winni tak pokierować swemi czynnościami, aby najpóźniej do 3-go kwietnia 1924 r. komisje -szacunkowe zostały utworzone w całym; okręgu izby skarbowej.
Do art. 14.
Przewodniczy komisji odwoławczej dyrektor Iżby skarbowej lub jego zastępca.
Członkowie komisji odwoławczej są mianowani przez Ministra Skarbu na wniosek dyrektora Izby skarbowej w sposób następujący:
Wspomniane organizacje i zrzeszenia winny w ciągu dni 14-tu od otrzymania wezwania dyrektora izby skarbowej przedstawić listę kandydatów, w przeciwnym wypadku, kandydatów tych przedstawia Ministrów: Skarbu dyrektor izby skarbowej według własnego wyboru i uznania.
Przy przedstawianiu kandydatów, winien dyrektor Izby skarbowej stosować się do wskazówek, zawartych w części pierwszej i drugiej § 5 nin. rozp. oraz baczyć na to, aby o ile możności wszystkie kategorie majątków były odpowiednio w komisji odwoławczej reprezentowana.
Dyrektor Izby skarbowej może w razie potrzeby lub na wniosek komisji zapraszać na posiedzenie komisji odwoławczej w charakterze rzeczoznawców geometrów, budowniczych, leśników, buhalterów i innych fachowych urzędników województwa, względnie urzędów okręgowych lub powiatowych.
Do art. 16.
Kierownikiem podkomisji jest urzędnik władzy podatkowej I instancji bądź te i inna osobą, wyznaczona przez przewodniczącego komisji, o ile możności z pośród urzędników państwowych lub samorządowych.
Na podstawie zebranych w ten sposób wiadomości podkomisja przedstawia wnioski komisji, kierując się normami szacunkowemi, zawartemi w rozporządzeniu II Ministra Skarbu z dnia 15 listopada 1923 r. (Dz. U. R. P. № 123, .poz. 996).
Dla oszacowania poszczególnych przedmiotów majątkowych winny być utworzone osobna podkomisje fachowe, a mianowicie:
W każdym okręgu szacunkowym, względnie dla Oszacowania poszczególnych przedmiotów majątkowych, należy utworzyć tyle podkomisji, ile okaże się potrzebnem ze względu na miejscowe stosunki.
W większych okręgach szacunkowych (miastach) mogą być również utworzone podkomisje mieszane dla oszacowania majątków w poszczególnych odcinkach terytorjalnych okręgu szacunkowego, np. w większych miastach-dla poszczególnych dzielnie lub ulic.
W skład każdej fachowej podkomisji winni wejść członkowie, względnie zastępcy członków, reprezentujący w komisji tą grupą majątków, którą dana podkomisja ma szacować.
W skład podkomisji dla oszacowania gospodarstw rolnych winni wejść przedstawiciele większej i mniejszej własności ziemskiej,
Podkomisje w razie potrzeby mogą powoływać do współpracy fachowców z tej kategorji podatników, których majątek dana podkomisja szacuje.
Do art. 17 i 18.
Zaproszenie winno być wystane przynajmniej na 10 dni przed terminem sesji.
Członkowie komisji, którzy, na posiedzenie przybyć nie mogą, winni o tem zawiadomić przewodniczącego komisji. Przewodniczący, o ile pozostało dość czasu, wysyła zaproszenie zastępcy członka komisji z tej samej grupy płatników.
Zastępcy zaproszenia w miejsce członków biorą udział w pracach komisji z głosem stanowczym.
Posiedzenie jest ważne, jeżeli oprócz przewodniczącego jest obecną przynajmniej polowa ogólnej ilości członków.
Jeżeli pierwsze posiedzenie, nie będzie mogło się odbyć skutkiem niedostatecznej liczby obecnych, wówczas sporządza się o tem krótki protokół.
Przy zwołaniu następnie drugiego posiedzenia, przewodniczący uprzedza członków komisji w wysyłanych im powtórnych zawiadomieniach, że w myśl art. 18 część trzecia ustawy uchwały drugiego posiedzenia bada prawomocne, bez wzglądu na ilość obecnych członków.
W razie wyłonienia się z toku obrad kilku wniosków o jednym; tym samym przedmiocie, przewodniczący decyduje o kolejności głosowania nad niemi, kierując się zasadą, że należy najpierw poddać pod głosowanie wniosek, który jest najkorzystniejszy dla interesów Skarbu.
Z każdego posiedzenia komisji spisuje się zwięzły protokół, w którym winny być zamieszczone powzięte uchwały. Protokół ten podpisują przewodniczący i przynajmniej dwóch z obecnych na posiedzeniu członków lub ich zastępców, powołanych z grona płatników, względnie na propozycją organizacji.
Do art. 19.
Osoby, które uważają złożenie przysiągł - ze względu na swoje wygnanie religijne -za niedozwolone, mają iv miejsce przysięgi złożyć przyrzeczenie uroczyste, odpowiadająca ich wyznaniu religijnemu.
Osoby, nienależące do żadnego wyznania, wymawiam zamiast słów: "Przysięgam Panu Bogu Wszechmocnemu i Wszechwiedzącemu" słowa: "Przyrzekam uroczyście" z opuszczeniem słów: "tak mi Panie Boże dopomóż".
Następnie rotą przysięgi podpisują składający się odbierający przysięgą.
Przed odebraniem przysięgi, przewodniczący obowiązany jest zwrócić uwagę członków komisji i zastępców na postanowienia karne, zawarte w art. 74 ustawy oraz na to, że obowiązek zachowania tajemnicy odnosi się także do wiadomości, powziętych w komisji, a zaczerpniętych dokumentów, aktów, ksiąg i innych zapisków instytucji prywatnych i osób trzecich.
Imiona i nazwiska osób, które złożyły przysięgę, uwidacznia się w protokole odnośnego posiedzenia. Przy tymże protokóle przechowuje się podpisane roty przysięgi.
Do art. 23.
Koszty podróży zwraca się tylko wówczas, gdy odległość od miejsca zamieszkania członka komisji lub zastępcy do miejsca urzędowania komisji, względnie podkomisji wynosi więcej niż 2 kilometry. Członkom i zastępcom członków komisji, mieszkającym w siedzibie komisji, nie zwraca się kosztów podróży na posiedzenia komisji.
Djety i koszty podróży członkom i zastępcom członków komisji odwoławczej przyznaje się w takiej wysokości, jak funkcjonariuszom państwowym zaliczonym do VII kategorji uposażenia służbowego, zaś członkom i zastępcom członków komisji szacunkowej w takiej wysokości, jak funkcjonarjuszom państwowym, zaliczonym do X kategorji uposażenia służbowego.
ZAŁĄCZNIK
WYKAZ
WYKAZ
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »