Wykonanie art. art. 11-23 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym, zawierające przepisy o organach wymiarowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.24.253

Akt utracił moc
Wersja od: 15 marca 1924 r.

ROZPORZĄDZENIE V
MINISTRA SKARBU
z dnia 6 marca 1924 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, w celu wykonania art. art. 11-23 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym (Dz. U. R. P. № 94, poz. 746), zawierające przepisy o organach wymiarowych.

Na mocy art. 90 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym (Dz. U. R. P. № 94, poz. 746) zarządza się co następuje:
Do art. 11.
Naczelny nadzór nad załatwianiem spraw podatku majątkowego oraz piecza nad ścisłem i jednolitem wykonywaniem przepisów ustawy, tudzież rozstrzyganie kwestji spornych co do stosowania tych przepisów należy do Ministra Skarbu.

W celu sprawdzenia na miejscu czynności wymiarowych, terminowego ich wykonania oraz dopilnowania równomiernego rozkładu podatku w całem Państwie wysyłać będzie Minister Skarbu specjalnych delegatów do poszczególnych okręgów wymiarowych (§ 3 nin. rozp.). Delegaci obowiązani będą badać sposób i prawidłowość oszacowania poszczególnych przedmiotów majątkowych, wydawać potrzebna zarządzenia w tym względzie, oraz udzielać wskazówek i wyjaśnień.. Delegatom tym służyć będzie także prawo uczestniczenia w posiedzeniach komisji szacunkowych i odwoławczych z głosem doradczym.

Ogólny zarząd sprawami podatku majątkowego oraz nadzór nad stosowaniem i wykonywaniem przepisów ustawy i wydanych na jej podstawie rozporządzeń w okręgach izb skarbowych należy do dyrektorów tychże izb.

Dyrektorom Izb skarbowych przysługuje również prawo wysyłania delegatów z taką samą kompetencją, jaką posiadają wyże] wspomniani delegaci Ministra Skarbu.

Do art. 12.

Ustalanie Etanu i wartości majątków oraz wymiar podatku należy w i instancji:
a)
dla osób fizycznych, -spadków wakujących (nieobjętych) oraz osób prawnych, nieobowiązanych do publicznego składania sprawozdań - do komisji szacunkowych;
b)
dla osób prawnych, obowiązanych do publicznego składania sprawozdań - do Izb skarbowych.

Władzą wymiarową II instancji dla wszystkich płatników jest komisja odwoławcza.

Do art. 13.

Ilość komisji szacunkowych, ich miejsce urzędowania i obszar działalności (okrąg terytorialny) oraz liczbę członków i zastępców każdej komisji szacunkowej (w granicach od 15 do 24 członków i tyluż zastępców) ustali dyrektor izby skarbowej dla wszystkich okręgów podatkowych i instancji i poda powyższe dane do wiadomości publicznej.

W każdym okręgu podatkowym winna być utworzona przynajmniej jedna komisja szacunkowa. Dla większych jednak okręgów, liczących ponad 100.000 mieszkańców, mają być utworzone conajmniej dwie komisje; również dla miast liczących ponad 20.000 mieszkańców, winny być utworzone odrębne komisje.

Przewodniczącym komisji szacunkowej jest z urzędu naczelnik władzy podatkowej S instancji lub jego zastępca.

W ciągu 14 dni po ogłoszeniu niniejszego rozporządzenia wszystkie znajdujące się w okręgu każdej izby skarbowej sejmiki powiatowe (rady powiatowej), związki i zrzeczenia płatników oraz instytucje, uprawniane w myśl ustępów a), b), c} i c.) art. 13 ustawy do wyboru kandydatów na członków komisji, winny przedstawić listę kandydatów dyrektorowi właściwej Izby skarbowej. Każda lista kandydatów każdego okręgu władzy podatkowej I instancji może obejmować najwyżej 24 osoby, jako kandydatów i tyleż osób, jako kandydatów na zastępców członków.

Organizacje, których działalność obejmuje cały obszar Rzeczypospolitej lub kilku województw, a które nie mają oddziałów w poszczególnych okręgach władz podatkowych I instancji, mają prawo przedstawiania list kandydatów dyrektorom wszystkich izb skarbowych, względnie tych Izb, na których okrąg rozciąga się ich działalność.

Imieniem grupy płatników, o których mowa w części przedostatniej art. 13 ustawy, miejscowe reprezentacje samorządne przedstawią w powyższym terminie listą obejmującą 2-ch kandydatów na członków i tyluż na zastępców.

W wypadkach, w których wspomniane wyżej organy (związki i zrzeszenia płatników, reprezentacja samorządne) nie przedstawią list kandydatów w wyznaczonym terminie 14-dniowym, brakujących kandydatów na polecenie dyrektora Izby skarbowej przedstawi naczelnik miejscowej władzy podatkowej I instancji (Urzędu skarbowego, inspektoratu skarbowego).

Po otrzymaniu list kandydatów "dyrektor Izby skarbowej mianuje członków komisji szacunkowych i ich zastępców, przesyłając im odpowiednio pisemne zawiadomienia o nominacji.

Do art. 13 i 15.

Organy, wymienione w § 3 nin. rozp., przy .przedstawianiu list kandydatów oraz dyrektorowie Izb skarbowych przy, mianowaniu członków komisji i zastępców winni przestrzegać ściśle postanowień części pierwszej i drugiej art. 15 ustawy.

Dyrektor Izby skarbowej ma wybierać z list kandydatów osoby stale zamieszkałe w danym okręgu szacunkowym, które zdaniem jego są najbardziej godne zaufania i najlepiej znają stosunki majątkowe płatników oraz baczyć na to, aby skład komisji odpowiada ustosunkowaniu poszczególnych grup płatników w danym okręgu i aby żadna poszczególna lista nie uzyskała bezwzględnej większości w komisji.

Dyrektorowie izb skarbowych winni tak pokierować swemi czynnościami, aby najpóźniej do 3-go kwietnia 1924 r. komisje -szacunkowe zostały utworzone w całym; okręgu izby skarbowej.

Do art. 14.

Ilość komisji odwoławczych, miejsce ich urzędowania i okręgi terytorialne podane są w wykazie, stanowiącym załącznik niniejszego rozporządzenia.

Przewodniczy komisji odwoławczej dyrektor Iżby skarbowej lub jego zastępca.

Członkowie komisji odwoławczej są mianowani przez Ministra Skarbu na wniosek dyrektora Izby skarbowej w sposób następujący:

1)
sześciu członków i ich zastępców z pośród, urzędników izby skarbowej;
2)
dwóch członków i ich zastępców z pośród płatników, przedstawionych przez dyrektora izby skarbowej według jego własnego uznania i wyboru;
3)
ośmiu członków i ich zastępców z grona płatników z pośród kandydatów, przedstawionych dyrektorowi Izby skarbowej przez zawodowe lub urzędowe orgnizacje i zrzeszenia płatników rozciągające swoją działalność na cały okręg izby skarbowej lub na część tego okręgu, mającą ważniejsze znaczenie przy wymiarze podatku majątkowego. W braku tego rodzaju organizacji i zrzeszeń w okręgu danej Izby skarbowej mogą przedstawiać kandydatów organizacje centralne, rozciągające swą działalność na cały obszar Rzeczypospolitej,

Wspomniane organizacje i zrzeszenia winny w ciągu dni 14-tu od otrzymania wezwania dyrektora izby skarbowej przedstawić listę kandydatów, w przeciwnym wypadku, kandydatów tych przedstawia Ministrów: Skarbu dyrektor izby skarbowej według własnego wyboru i uznania.

Przy przedstawianiu kandydatów, winien dyrektor Izby skarbowej stosować się do wskazówek, zawartych w części pierwszej i drugiej § 5 nin. rozp. oraz baczyć na to, aby o ile możności wszystkie kategorie majątków były odpowiednio w komisji odwoławczej reprezentowana.

Dyrektor Izby skarbowej może w razie potrzeby lub na wniosek komisji zapraszać na posiedzenie komisji odwoławczej w charakterze rzeczoznawców geometrów, budowniczych, leśników, buhalterów i innych fachowych urzędników województwa, względnie urzędów okręgowych lub powiatowych.

Do art. 16.

Każda komisja szacunkowa na pierwszem posiedzeniu pierwszej sesji (§ 9 nin. rozp.) utworzy ze swych członków i zastępców potrzebną ilość podkomisji. W skład każdej podkomisji wchodzi 3 lub 5 członków, względnie zastępców członków komisji oraz kierownik, który przewodniczy w obradach podkomisji i prowadzi jej biurowość.

Kierownikiem podkomisji jest urzędnik władzy podatkowej I instancji bądź te i inna osobą, wyznaczona przez przewodniczącego komisji, o ile możności z pośród urzędników państwowych lub samorządowych.

Zadaniem podkomisji jest zebranie wszelkich danych faktycznych, niezbędnych do ustalenia wartości majątku każdego płatnika. W tym celu podkomisja winna po dokładnem zaznajomieniu się z treścią zeznania i porównania tegoż ze spisami płatników, względnie z wykazami A, B, C, sporządzonemi przez zarządy gminne, sprawdzić stan faktyczny t. j. części składowe majątku i ich wartość, W-razie potrzeby dokonać oględzin na miejscu i przy tej sposobności zażądać wyjaśnień od płatnika oraz zasięgnąć informacji od osób wiarogodnych.

Na podstawie zebranych w ten sposób wiadomości podkomisja przedstawia wnioski komisji, kierując się normami szacunkowemi, zawartemi w rozporządzeniu II Ministra Skarbu z dnia 15 listopada 1923 r. (Dz. U. R. P. № 123, .poz. 996).

Dla oszacowania poszczególnych przedmiotów majątkowych winny być utworzone osobna podkomisje fachowe, a mianowicie:

a)
dla gospodarstw rolnych,
b)
dla przedsiębiorstw przemysłowych,
c)
dla przedsiębiorstw handlowych,
d)
dla placów niezabudowanych i budynków, nienależących do gospodarstwa rolnego, dla urządzenia domowego i innych przedmiotów, służących do osobistego użytku, oraz dla kapitałów i praw majątkowych.

W każdym okręgu szacunkowym, względnie dla Oszacowania poszczególnych przedmiotów majątkowych, należy utworzyć tyle podkomisji, ile okaże się potrzebnem ze względu na miejscowe stosunki.

W większych okręgach szacunkowych (miastach) mogą być również utworzone podkomisje mieszane dla oszacowania majątków w poszczególnych odcinkach terytorjalnych okręgu szacunkowego, np. w większych miastach-dla poszczególnych dzielnie lub ulic.

W skład każdej fachowej podkomisji winni wejść członkowie, względnie zastępcy członków, reprezentujący w komisji tą grupą majątków, którą dana podkomisja ma szacować.

W skład podkomisji dla oszacowania gospodarstw rolnych winni wejść przedstawiciele większej i mniejszej własności ziemskiej,

Podkomisje w razie potrzeby mogą powoływać do współpracy fachowców z tej kategorji podatników, których majątek dana podkomisja szacuje.

Do art. 17 i 18.

Przewodniczący zwołuje komisję (szacunkową i odwoławczą) na sesje w miarę potrzeby. W tym celu zaprasza on każdego członka, oznaczając w zaproszeniu dzień, godziną, miejsce posiedzenia oraz przypuszczalny okres trwania sesji. Na poszczególne posiedzenia w okresie trwania sesji nie wysyła się odrębnych zaproszeń pisemnych.

Zaproszenie winno być wystane przynajmniej na 10 dni przed terminem sesji.

Członkowie komisji, którzy, na posiedzenie przybyć nie mogą, winni o tem zawiadomić przewodniczącego komisji. Przewodniczący, o ile pozostało dość czasu, wysyła zaproszenie zastępcy członka komisji z tej samej grupy płatników.

Zastępcy zaproszenia w miejsce członków biorą udział w pracach komisji z głosem stanowczym.

Posiedzenie jest ważne, jeżeli oprócz przewodniczącego jest obecną przynajmniej polowa ogólnej ilości członków.

Jeżeli pierwsze posiedzenie, nie będzie mogło się odbyć skutkiem niedostatecznej liczby obecnych, wówczas sporządza się o tem krótki protokół.

Przy zwołaniu następnie drugiego posiedzenia, przewodniczący uprzedza członków komisji w wysyłanych im powtórnych zawiadomieniach, że w myśl art. 18 część trzecia ustawy uchwały drugiego posiedzenia bada prawomocne, bez wzglądu na ilość obecnych członków.

Obrady komisji toczą się ustnie i są tajne.

W razie wyłonienia się z toku obrad kilku wniosków o jednym; tym samym przedmiocie, przewodniczący decyduje o kolejności głosowania nad niemi, kierując się zasadą, że należy najpierw poddać pod głosowanie wniosek, który jest najkorzystniejszy dla interesów Skarbu.

Z każdego posiedzenia komisji spisuje się zwięzły protokół, w którym winny być zamieszczone powzięte uchwały. Protokół ten podpisują przewodniczący i przynajmniej dwóch z obecnych na posiedzeniu członków lub ich zastępców, powołanych z grona płatników, względnie na propozycją organizacji.

Do art. 19.

Od członków komisji i ich zastępców przewodniczący odbiera na wstępie ich urzędowania następującej treści przysięgą: "Przysięgam Panu Bogu Wszechmocnemu i Wszechwiedzącemu, że przy obradach komisji obowiązki swe pełnić będę według najlepszej wiedzy i sumienia i zachowam w ścisłej tajemnicy wszystkie powzięte w komisji wiadomości o majątkowych interesach płatników - tak mi Panie Boże dopomóż".

Osoby, które uważają złożenie przysiągł - ze względu na swoje wygnanie religijne -za niedozwolone, mają iv miejsce przysięgi złożyć przyrzeczenie uroczyste, odpowiadająca ich wyznaniu religijnemu.

Osoby, nienależące do żadnego wyznania, wymawiam zamiast słów: "Przysięgam Panu Bogu Wszechmocnemu i Wszechwiedzącemu" słowa: "Przyrzekam uroczyście" z opuszczeniem słów: "tak mi Panie Boże dopomóż".

Następnie rotą przysięgi podpisują składający się odbierający przysięgą.

Przed odebraniem przysięgi, przewodniczący obowiązany jest zwrócić uwagę członków komisji i zastępców na postanowienia karne, zawarte w art. 74 ustawy oraz na to, że obowiązek zachowania tajemnicy odnosi się także do wiadomości, powziętych w komisji, a zaczerpniętych dokumentów, aktów, ksiąg i innych zapisków instytucji prywatnych i osób trzecich.

Imiona i nazwiska osób, które złożyły przysięgę, uwidacznia się w protokole odnośnego posiedzenia. Przy tymże protokóle przechowuje się podpisane roty przysięgi.

Do art. 23.

Członkom ! zastępcom członków komisji oraz podkomisji, którzy nie są urzędnikami państwowymi, zwraca się koszty podróży z miejsca zamieszkania na posiedzenia komisji, względnie podkomisji, i z powrotem oraz wypłaca się djety za tę ilość dni, w ciągu których uczestniczyli w posiedzeniach, wliczając niezbędny czas podróży tam i z powrotem.

Koszty podróży zwraca się tylko wówczas, gdy odległość od miejsca zamieszkania członka komisji lub zastępcy do miejsca urzędowania komisji, względnie podkomisji wynosi więcej niż 2 kilometry. Członkom i zastępcom członków komisji, mieszkającym w siedzibie komisji, nie zwraca się kosztów podróży na posiedzenia komisji.

Djety i koszty podróży członkom i zastępcom członków komisji odwoławczej przyznaje się w takiej wysokości, jak funkcjonariuszom państwowym zaliczonym do VII kategorji uposażenia służbowego, zaś członkom i zastępcom członków komisji szacunkowej w takiej wysokości, jak funkcjonarjuszom państwowym, zaliczonym do X kategorji uposażenia służbowego.

Na obszarze województwa śląskiego wykonanie czynności, przepisanych niniejszem rozporządzeniem dla dyrektora Izby skarbowej, należy do Wojewody.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ

komisji odwoławczych dla spraw podatku majątkowego.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................