Rozdział 1 - Zasady ogólne budżetowania w związkach komunalnych. - Wykonanie § 11 punkt b) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 czerwca 1924 r. o obowiązku i sposobie pokrywania wydatków przez związki komunalne oraz niektórych innych paragrafów tegoż rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej.
Dz.U.1926.75.433
Akt utracił mocI.
Zasady ogólne budżetowania w związkach komunalnych.
Zasady ogólne budżetowania w związkach komunalnych.
O ile budżet wyjątkowo nie zostanie uchwalony i zatwierdzony przed rozpoczęciem się nowego okresu obrachunkowego, zarząd związku komunalnego gospodaruje na podstawie ustalonych przez siebie miesięcznych prowizorjów budżetowych, przyczem poszczególne wydatki objęte miesięcznemi prowizorjami nie mogą przekraczać 1/12 części odnośnych wydatków zwyczajnych budżetu ubiegłego okresu obrachunkowego.
Zgodnie z art. 70 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 94, poz. 747) budżety związków komunalnych powinny być zarówno pod względem okresu obrachunkowego jak również i pod względem jednostki obliczeniowej dostosowane do budżetu Państwa.
Budżetem związku komunalnego należy również objąć dochody i wydatki fundacyj i legatów, których administracja na mocy odnośnego aktu powierzono została wyłącznie zarządowi związku komunalnego, oraz dochody i wydatki związane z użytkowaniem przez związek komunalny przedmiotów majątkowych, zarówno stanowiących jego własność, jak i nie będących jego własnością.
Należy jednak zamieszczać w budżetach sumy powstające z rozrachunku między sobą przedsiębiorstw i tych zakładów, które zgodnie z § 4 niniejszego rozporządzenia mają być wydzielone z budżetu administracyjnego, jak również sumy, które powstają z rozrachunku między temi przedsiębiorstwami i zakładami a jednostkami organizacyjnemi, względnie gospodarczemi, objętemi budżetem administracyjnym.
Budżet administracyjny obejmuje budżety netto (czyste zyski lub deficyty) przedsiębiorstw, szpitali i zakładów opiekuńczych. Pozatem wszystkie budżety zawierają dochody i wydatki brutto.
Czyste zyski względnie deficyty przedsiębiorstw komunalnych, zamieszczane w budżecie administracyjnym, ustala się przez porównanie dochodów i wydatków zwyczajnych (eksploatacyjnych) tych przedsiębiorstw, przyczem wydatki te powinny objąć odpisy na odnowienie przedsiębiorstw (fundusz odnowienia).
Do przedsiębiorstw komunalnych, objętych oddzielnym budżetem, należy zaliczyć również fermy rolne, ośrodki rolnicze, gospodarstwa leśne i rybne, które stanowić mogą samodzielne jednostki gospodarcze.
Nie należy przeto zaliczać do przedsiębiorstw komunalnych zakładów dobra publicznego (gimnazjum, przytułek, szpital i t. d.), jako też urządzeń komunalnych (hale targowe, pomieszczenia dla jatek, targowica, waga i t. d.).
Dochody zwyczajne i nadzwyczajne wyliczone są w § 4 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej, przyczem sposób budżetowania wszystkich zaległych wpływów unormowany jest przez § 48 niniejszego rozporządzenia, zaś sposób budżetowania dotacyj i subwencyj normują §§ 32 i 37. Paragraf 37 zawiera wskazówki, które wpływy z podatków należy zaliczyć do dochodów nadzwyczajnych.
Do wydatków nadzwyczajnych należy - zgodnie z § 5 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej - zaliczyć wydatki na powiększenie majątku komunalnego, budowę, rozszerzenie, rekonstrukcję i kapitalny (gruntowny) remont urządzeń i zakładów dobra publicznego oraz przedsiębiorstw, pozatem wszystkie wydatki niezwiązane z normalnym tokiem gospodarki komunalnej (np. wydatki poniesione w związku z żywiołowemi klęskami, bezrobociem, powodzią i t. p.) oraz wydatki na przedterminowe spłaty pożyczek długoterminowych, któremi w rozumieniu niniejszego rozporządzenia są pożyczki zaciągnięte na okres dłuższy, niż 1 rok.
Do wydatków nadzwyczajnych nie należy zaliczać wydatków wywołanych potrzebą zabezpieczenia normalnego funkcjonowania aparatu administracyjnego (np. kupno konia, maszyny do pisania, uzupełnienie umeblowania biurowego i t. p.).
Suma zwyczajnych dochodów może natomiast przewyższać sumę wydatków zwyczajnych, przyczem w budżecie administracyjnym może to zajść tylko w tym przypadku, gdy związek preliminuje wydatki nadzwyczajne, które częściowo lub całkowicie mają być pokryte z nadwyżki zwyczajnych dochodów nad wydatkami zwyczajnemi.
W dochodach budżetu można - dla zachowania pozycji budżetowej - zamieścić dochód nie przewidziany w wysokości 1 zł.
W wydatkach można preliminować kredyt na wydatki nieprzewidziane i to zarówno takie, które wogóle pominięto w budżecie, jak i takie, które zapreliminowane wprawdzie w budżecie, okażą się przy wykonaniu niewystarczającemi, o ile kredyty na te wydatki nie mogą być zwiększone przez zmniejszenie innych kredytów (virement) (§ 51).
Zarząd związku komunalnego obowiązany jest powiadomić organ uchwalający na najbliższem posiedzeniu o wydatkach dokonanych z tego kredytu. W końcu roku budżetowego należy wszystkie wydatki omawianego kredytu zaliczyć do właściwych budżetowych wydatków w zależności od ich rodzaju. W tym celu zarząd związku komunalnego otworzy w końcu roku obrachunkowego nowe kredyty w odpowiednich działach budżetu, względnie zwiększy istniejące kredyty.
Związki komunalne mogą również w razie potrzeby preliminować kredyty do wyrachowania na wydatki reprezentacyjne, związane z uroczystościami, oficjalnemi przyjęciami i t. p. Kredyty te nie mogą być używane na wydatki, objęte innemi kredytami budżetu, względnie odnoszącemi się do poszczególnych działów tegoż budżetu.
Kredytami reprezentacyjnemi może dysponować zarząd, względnie prezydjum związku komunalnego i ewentualnie prezydjum organu uchwalającego.
W mieście stoł. Warszawie budżet może przewidywać poza funduszami reprezentacyjnemi fundusze do dyspozycji magistratu względnie jego prezydjum.