Rozdział 1 - Zasady ogólne budżetowania w związkach komunalnych. - Wykonanie § 11 punkt b) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 czerwca 1924 r. o obowiązku i sposobie pokrywania wydatków przez związki komunalne oraz niektórych innych paragrafów tegoż rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1926.75.433

Akt utracił moc
Wersja od: 29 stycznia 1930 r.

I.

Zasady ogólne budżetowania w związkach komunalnych.

§  1.
Gospodarka finansowa związku komunalnego może być prowadzona jedynie na podstawie budżetu. Budżet ten, uchwalony i zatwierdzony w sposób ustawowo przewidziany, stanowi plan gospodarczy odnośnego związku na dany okres obrachunkowy, wyrażający się w liczbowem zestawieniu zamierzonych w tym okresie wydatków i przewidzianych na ich pokrycie dochodów.

O ile budżet wyjątkowo nie zostanie uchwalony i zatwierdzony przed rozpoczęciem się nowego okresu obrachunkowego, zarząd związku komunalnego gospodaruje na podstawie ustalonych przez siebie miesięcznych prowizorjów budżetowych, przyczem poszczególne wydatki objęte miesięcznemi prowizorjami nie mogą przekraczać 1/12 części odnośnych wydatków zwyczajnych budżetu ubiegłego okresu obrachunkowego.

Zgodnie z art. 70 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 94, poz. 747) budżety związków komunalnych powinny być zarówno pod względem okresu obrachunkowego jak również i pod względem jednostki obliczeniowej dostosowane do budżetu Państwa.

§  2.
Budżet związku komunalnego powinien obejmować wszystkie wydatki, wynikające z działalności tego związku zarówno we własnym, jak i w poruczonym zakresie oraz wszystkie dochody własne - zarówno prywatno-, jak i publiczno-prawne.

Budżetem związku komunalnego należy również objąć dochody i wydatki fundacyj i legatów, których administracja na mocy odnośnego aktu powierzono została wyłącznie zarządowi związku komunalnego, oraz dochody i wydatki związane z użytkowaniem przez związek komunalny przedmiotów majątkowych, zarówno stanowiących jego własność, jak i nie będących jego własnością.

§  3. 1
Budżetem nie wolno obejmować zarówno w dochodach, jak i w wyjątkach, sum obcych (depozytów i sum przechodnich), zwrotnych zaliczek udzielanych pracownikom komunalnym na poczet ich poborów, pożyczek zaciąganych na czasowe zasilenie funduszów kasowych i spłacanych w danym okresie obrachunkowym, jak również sum powstających z rozrachunków między poszczególnemi jednostkami organizacyjnemi względnie gospodarczemi związku komunalnego.

Należy jednak zamieszczać w budżetach sumy powstające z rozrachunku między sobą przedsiębiorstw i tych zakładów, które zgodnie z § 4 niniejszego rozporządzenia mają być wydzielone z budżetu administracyjnego, jak również sumy, które powstają z rozrachunku między temi przedsiębiorstwami i zakładami a jednostkami organizacyjnemi, względnie gospodarczemi, objętemi budżetem administracyjnym.

§  4. 2
Budżet związku komunalnego składa się z budżetu administracyjnego i budżetów przedsiębiorstw komunalnych, szpitali i zakładów opiekuńczych.

Budżet administracyjny obejmuje budżety netto (czyste zyski lub deficyty) przedsiębiorstw, szpitali i zakładów opiekuńczych. Pozatem wszystkie budżety zawierają dochody i wydatki brutto.

Czyste zyski względnie deficyty przedsiębiorstw komunalnych, zamieszczane w budżecie administracyjnym, ustala się przez porównanie dochodów i wydatków zwyczajnych (eksploatacyjnych) tych przedsiębiorstw, przyczem wydatki te powinny objąć odpisy na odnowienie przedsiębiorstw (fundusz odnowienia).

§  5.
Za przedsiębiorstwa komunalne w rozumieniu § 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 czerwca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 51, poz. 522) uważać należy przedsiębiorstwa o charakterze zakładów użyteczności publicznej, jako to: wodociągi, gazownie, elektrownie, rzeźnie wiąz z przedsiębiorstwami z niemi połączonemi (chłodnie, fabryki lodu i t. d.), tramwaje, kolejki podmiejskie, teatry, lombardy, jak również przedsiębiorstwa czysto przemysłowo-handlowe np. cegielnie, kamieniołomy, instytucje kredytowe, instytucje ubezpieczeniowe, sklepy, apteki i t. d.

Do przedsiębiorstw komunalnych, objętych oddzielnym budżetem, należy zaliczyć również fermy rolne, ośrodki rolnicze, gospodarstwa leśne i rybne, które stanowić mogą samodzielne jednostki gospodarcze.

Nie należy przeto zaliczać do przedsiębiorstw komunalnych zakładów dobra publicznego (gimnazjum, przytułek, szpital i t. d.), jako też urządzeń komunalnych (hale targowe, pomieszczenia dla jatek, targowica, waga i t. d.).

§  6.
Zarówno w budżecie administracyjnym jak i w budżetach przedsiębiorstw komunalnych wydatki i dochody dzielą się na zwyczajne i nadzwyczajne.

Dochody zwyczajne i nadzwyczajne wyliczone są w § 4 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej, przyczem sposób budżetowania wszystkich zaległych wpływów unormowany jest przez § 48 niniejszego rozporządzenia, zaś sposób budżetowania dotacyj i subwencyj normują §§ 32 i 37. Paragraf 37 zawiera wskazówki, które wpływy z podatków należy zaliczyć do dochodów nadzwyczajnych.

§  7.
Do wydatków zwyczajnych zalicza się, wszelkie wydatki związane z utrzymaniem administracji, majątku komunalnego (własnego i użytkowanego - § 2), urządzeń i zakładów dobra publicznego oraz eksploatacją przedsiębiorstw komunalnych.

Do wydatków nadzwyczajnych należy - zgodnie z § 5 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej - zaliczyć wydatki na powiększenie majątku komunalnego, budowę, rozszerzenie, rekonstrukcję i kapitalny (gruntowny) remont urządzeń i zakładów dobra publicznego oraz przedsiębiorstw, pozatem wszystkie wydatki niezwiązane z normalnym tokiem gospodarki komunalnej (np. wydatki poniesione w związku z żywiołowemi klęskami, bezrobociem, powodzią i t. p.) oraz wydatki na przedterminowe spłaty pożyczek długoterminowych, któremi w rozumieniu niniejszego rozporządzenia są pożyczki zaciągnięte na okres dłuższy, niż 1 rok.

Do wydatków nadzwyczajnych nie należy zaliczać wydatków wywołanych potrzebą zabezpieczenia normalnego funkcjonowania aparatu administracyjnego (np. kupno konia, maszyny do pisania, uzupełnienie umeblowania biurowego i t. p.).

§  8.
Budżet powinien być zrównoważony, t. j. przewidywać całkowite pokrycie zaprojektowanych wydatków, przyczem dochody należy preliminować tylko w takiej wysokości, w jakiej mogą być rzeczywiście osiągnięte. Dochody z pożyczek mogą być preliminowane tylko wtedy, gdy istnieje możliwość ich otrzymania. Przy preliminowaniu wpływów z pożyczek organ uchwalający związku komunalnego powinien wskazać, na pokrycie których wydatków służyć mają wpływy z poszczególnych pożyczek i które zatem wydatki nie mogą być realizowane co czasu otrzymania pożyczek.
§  9.
Wydatki zwyczajne nie mogą być pokrywane z dochodów nadzwyczajnych to znaczy, że suma wydatków zwyczajnych nie może być wyższą od sumy dochodów zwyczajnych.

Suma zwyczajnych dochodów może natomiast przewyższać sumę wydatków zwyczajnych, przyczem w budżecie administracyjnym może to zajść tylko w tym przypadku, gdy związek preliminuje wydatki nadzwyczajne, które częściowo lub całkowicie mają być pokryte z nadwyżki zwyczajnych dochodów nad wydatkami zwyczajnemi.

§  10. 3
Budżet powinien zawierać w zasadzie tylko takie dochody i wydatki, których źródło względnie przeznaczenie jest ściśle określone.

W dochodach budżetu można - dla zachowania pozycji budżetowej - zamieścić dochód nie przewidziany w wysokości 1 zł.

W wydatkach można preliminować kredyt na wydatki nieprzewidziane i to zarówno takie, które wogóle pominięto w budżecie, jak i takie, które zapreliminowane wprawdzie w budżecie, okażą się przy wykonaniu niewystarczającemi, o ile kredyty na te wydatki nie mogą być zwiększone przez zmniejszenie innych kredytów (virement) (§ 51).

Zarząd związku komunalnego obowiązany jest powiadomić organ uchwalający na najbliższem posiedzeniu o wydatkach dokonanych z tego kredytu. W końcu roku budżetowego należy wszystkie wydatki omawianego kredytu zaliczyć do właściwych budżetowych wydatków w zależności od ich rodzaju. W tym celu zarząd związku komunalnego otworzy w końcu roku obrachunkowego nowe kredyty w odpowiednich działach budżetu, względnie zwiększy istniejące kredyty.

Związki komunalne mogą również w razie potrzeby preliminować kredyty do wyrachowania na wydatki reprezentacyjne, związane z uroczystościami, oficjalnemi przyjęciami i t. p. Kredyty te nie mogą być używane na wydatki, objęte innemi kredytami budżetu, względnie odnoszącemi się do poszczególnych działów tegoż budżetu.

Kredytami reprezentacyjnemi może dysponować zarząd, względnie prezydjum związku komunalnego i ewentualnie prezydjum organu uchwalającego.

W mieście stoł. Warszawie budżet może przewidywać poza funduszami reprezentacyjnemi fundusze do dyspozycji magistratu względnie jego prezydjum.

1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 1930 r. Częściowa zmiana przepisów o sporządzaniu i ustalaniu budżetów związków komunalnych. (Dz.U.30.4.38) z dniem 29 stycznia 1930 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 1930 r. Częściowa zmiana przepisów o sporządzaniu i ustalaniu budżetów związków komunalnych. (Dz.U.30.4.38) z dniem 29 stycznia 1930 r.
3 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 1930 r. Częściowa zmiana przepisów o sporządzaniu i ustalaniu budżetów związków komunalnych. (Dz.U.30.4.38) z dniem 29 stycznia 1930 r.