§ 2. - Wykaz zajęć prowadzonych przez nauczycieli w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.1973

Akt utracił moc
Wersja od: 15 października 2018 r.
§  2. 
Do zadań psychologa w zakładzie w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z wychowankami albo na ich rzecz należy w szczególności:
1)
przeprowadzanie rozmowy wstępnej oraz sporządzanie podstawowej informacji o nieletnim przyjętym do zakładu;
2)
prowadzenie badań i działań diagnostycznych w zakresie:
a)
rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia przyczyn niepowodzeń w nauce szkolnej, trudności w funkcjonowaniu, wspierania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień,
b)
określenia poziomu rozwoju intelektualnego oraz zaburzeń emocjonalnych i rozwojowych, funkcji poznawczych i cech osobowości,
c)
określenia funkcjonowania społecznego, przejawów i przyczyn niedostosowania społecznego, stopnia internalizacji norm etyczno-moralnych;
3)
podejmowanie działań w celu zapewnienia nieletnim poczucia bezpieczeństwa;
4)
diagnozowanie środowiska rodzinnego i rówieśniczego wychowanka;
5)
udzielanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego rodzinie nieletniego;
6)
kwalifikowanie wychowanków do odpowiedniej formy pomocy psychologicznej z uwzględnieniem ich deficytów rozwojowych;
7)
inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych i mediacyjnych w sytuacjach problemowych i kryzysowych;
8)
udzielanie wychowankom indywidualnej pomocy psychologicznej (porady psychologiczne, terapia krótko- i długo- terminowa);
9)
prowadzenie specjalistycznych zajęć grupowych: profilaktycznych, psychoedukacyjnych, socjoterapeutycznych, psychokorekcyjnych, obejmujących w szczególności sposoby radzenia sobie ze stresem, nabywania kompetencji społecznych, zapobiegania agresji;
10)
prowadzenie indywidualnych oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych wobec wychowanków zagrożonych uzależnieniem i uzależnionych;
11)
opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego planu resocjalizacji lub określanie kierunków oddziaływań resocjalizacyjnych na podstawie indywidualnej diagnozy.