Rozdział 2 - Wykaz stanowisk na statkach i minimalny skład załogi statków na śródlądowych drogach wodnych - Wykaz stanowisk na statkach, minimalnego składu załogi statków na śródlądowych drogach wodnych, przeprowadzania egzaminu i sposobu działania komisji egzaminacyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1697

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 sierpnia 2023 r.

Rozdział  2

Wykaz stanowisk na statkach i minimalny skład załogi statków na śródlądowych drogach wodnych

§  2. 
Ustala się następujące stanowiska na statkach:
1)
w służbie pokładowej:
a)
praktykant,
b)
młodszy marynarz,
c)
marynarz,
d)
starszy marynarz,
e)
sternik,
f)
kierownik statku,
g)
ekspert w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego,
h)
ekspert w dziedzinie żeglugi pasażerskiej;
2)
w służbie maszynowej:
a)
motorzysta,
b)
mechanik.
§  3. 
Ustala się następujące systemy eksploatacji statku, od których zależy ustalenie minimalnego składu załogi statków na śródlądowych drogach wodnych:
1)
system A1 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 14 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 8-godzinny postój;
2)
system A2 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 18 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 6-godzinny postój;
3)
system B - oznaczający całodobową żeglugę statku.
§  4. 
1. 
Ustala się następujący minimalny skład załogi statków bez napędu mechanicznego wchodzących w skład zestawów holowanych na śródlądowych drogach wodnych:
Lp.Nośność statkuZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1od 15 do 200 tonkierownik statku122
starszy marynarz---
marynarz---
młodszy marynarz---
2od 201 do 750 tonkierownik statku122
starszy marynarz---
marynarz---
młodszy marynarz111
3powyżej 750 tonkierownik statku122
starszy marynarz---
marynarz1-1
młodszy marynarz-1-
2. 
W przypadku statków, o których mowa w ust. 1:
1)
nieposiadających urządzeń sterowych, które mogą być obsługiwane przez jedną osobę,
2)
niemających łączności radiotelefonicznej lub przewodowej między stanowiskiem sternika a stanowiskami manewrowymi,
3)
nieposiadających wciągarek o napędzie mechanicznym,
4)
niemających możliwości dawania podczas żeglugi sygnałów wizualnych i akustycznych ze stanowiska sternika

- skład załogi zwiększa się o 1 młodszego marynarza.

§  5. 
1. 
Ustala się następujący minimalny skład załogi statków o napędzie mechanicznym, zestawów pchanych i zestawów sprzężonych na śródlądowych drogach wodnych:
1)
statki towarowe o napędzie mechanicznym:
Lp.Długość statku (L) w mZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1L ≤ 70kierownik statku122
sternik---
starszy marynarz--1
marynarz1--
młodszy marynarz-1-
270 < L ≤ 86kierownik statku122
sternik---
starszy marynarz1-1
marynarz-1-
młodszy marynarz-11
3L > 86kierownik statku122
sternik1-1
starszy marynarz-1-
marynarz--1
młodszy marynarz1--
2)
holowniki i lodołamacze:
Lp.Moc mechanicznego urządzenia napędowego w kWZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1do 150 włączniekierownik statku122
sternik---
starszy marynarz--1
marynarz11-
młodszy marynarz---
2powyżej 150 do 300 włączniekierownik statku122
sternik---
starszy marynarz---
marynarz111
młodszy marynarz1-1
3powyżej 300 do 450 włączniekierownik statku122
sternik1--
starszy marynarz-1-
marynarz--1
młodszy marynarz--1
mechanik111
4powyżej 450kierownik statku122
sternik1-1
starszy marynarz--1
marynarz11-
młodszy marynarz-1-
mechanik111
3)
statki pasażerskie bez miejsc sypialnych:
Lp.Dopuszczalna liczba pasażerówZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1do 75 pasażerówkierownik statku122
sternik---
starszy marynarz111
marynarz---
młodszy marynarz---
mechanik---
2od 76 do 250 pasażerówkierownik statku122
sternik---
starszy marynarz1--
marynarz-1-
młodszy marynarz111
mechanik---
3od 251 do 600 pasażerówkierownik statku122
sternik1-1
starszy marynarz-1-
marynarz1-1
młodszy marynarz-11
mechanik---
4powyżej 601 pasażerówkierownik statku122
sternik1-1
starszy marynarz-11
marynarz111
młodszy marynarz1--
mechanik111
4)
statki pasażerskie z miejscami sypialnymi:
Lp.Dopuszczalna liczba pasażerówZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1do 50 miejsc sypialnychkierownik statku122
sternik--1
starszy marynarz11-
marynarz--1
młodszy marynarz11-
mechanik---
2od 51 do 100 miejsc sypialnychkierownik statku122
sternik1-1
starszy marynarz-1-
marynarz1-1
młodszy marynarz-1-
mechanik111
3powyżej 100 miejsc sypialnychkierownik statku122
sternik1-1
starszy marynarz111
marynarz111
młodszy marynarz-11
mechanik111
5)
pchacze oraz zestawy pchane i sprzężone:
Lp.Rodzaj formacjiZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1pchacz lub zestaw pchany z jedną barką

L ≤ 86 m

kierownik statku122
sternik---
starszy marynarz-11
marynarz1--
młodszy marynarz--1
mechanik---
2zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m

i B < 12 m

kierownik statku122
sternik1-1
starszy marynarz--1
marynarz111
młodszy marynarz-11
mechanik---
3zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m

i B > 12 m oraz

L > 125 m

i B ≤ 12 m

kierownik statku122
sternik1-1
starszy marynarz-1-
marynarz1-1
młodszy marynarz-11
mechanik---
4zestaw pchany lub sprzężony o L >125 m

i B > 12 m

kierownik statku122
sternik1-1
starszy marynarz-1-
marynarz111
młodszy marynarz111
mechanik111
2. 
W przypadku statków, o których mowa w ust. 1, niespełniających warunków określonych w § 4 ust. 2 lub nieposiadających:
1)
urządzeń napędowych, które można obsługiwać ze stanowiska sternika,
2)
na stanowisku sternika przyrządów kontrolnych urządzeń napędowych sygnalizujących nieprawidłowości w pracy tych urządzeń

- skład załogi zwiększa się o 1 młodszego marynarza.

§  6. 
1. 
Na statkach o napędzie mechanicznym wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 jeden z członków załogi posiada uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.
2. 
Na statkach pasażerskich wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4 jeden z członków załogi posiada:
1)
uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku, z wyłączeniem kierownika statku;
2)
unijne świadectwo kwalifikacji eksperta w dziedzinie żeglugi pasażerskiej.
3. 
Na statkach napędzanych skroplonym gazem ziemnym w trakcie:
1)
rejsu - kierownik statku posiada unijne świadectwo kwalifikacji eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego;
2)
bunkrowania, przygotowania do konserwacji, przeprowadzania kontroli systemu - członek załogi odpowiedzialny za te czynności posiada unijne świadectwo kwalifikacji eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego.