Rozdział 2 - Wykaz stanowisk na statkach i minimalny skład załogi statków na śródlądowych drogach wodnych - Wykaz stanowisk na statkach, minimalnego składu załogi statków na śródlądowych drogach wodnych, przeprowadzania egzaminu i sposobu działania komisji egzaminacyjnych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1697
Akt obowiązujący Wersja od: 24 sierpnia 2023 r.
Rozdział 2
Wykaz stanowisk na statkach i minimalny skład załogi statków na śródlądowych drogach wodnych
Wykaz stanowisk na statkach i minimalny skład załogi statków na śródlądowych drogach wodnych
§ 2.
Ustala się następujące stanowiska na statkach:1)
w służbie pokładowej:a)
praktykant,b)
młodszy marynarz,c)
marynarz,d)
starszy marynarz,e)
sternik,f)
kierownik statku,g)
ekspert w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego,h)
ekspert w dziedzinie żeglugi pasażerskiej;2)
w służbie maszynowej:a)
motorzysta,b)
mechanik.§ 3.
Ustala się następujące systemy eksploatacji statku, od których zależy ustalenie minimalnego składu załogi statków na śródlądowych drogach wodnych:1)
system A1 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 14 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 8-godzinny postój;2)
system A2 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 18 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 6-godzinny postój;3)
system B - oznaczający całodobową żeglugę statku.§ 4.
1.
Ustala się następujący minimalny skład załogi statków bez napędu mechanicznego wchodzących w skład zestawów holowanych na śródlądowych drogach wodnych:Lp. | Nośność statku | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | od 15 do 200 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | od 201 do 750 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 750 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - |
2.
W przypadku statków, o których mowa w ust. 1:1)
nieposiadających urządzeń sterowych, które mogą być obsługiwane przez jedną osobę,2)
niemających łączności radiotelefonicznej lub przewodowej między stanowiskiem sternika a stanowiskami manewrowymi,3)
nieposiadających wciągarek o napędzie mechanicznym,4)
niemających możliwości dawania podczas żeglugi sygnałów wizualnych i akustycznych ze stanowiska sternika- skład załogi zwiększa się o 1 młodszego marynarza.
§ 5.
1.
Ustala się następujący minimalny skład załogi statków o napędzie mechanicznym, zestawów pchanych i zestawów sprzężonych na śródlądowych drogach wodnych:1)
statki towarowe o napędzie mechanicznym:Lp. | Długość statku (L) w m | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | L ≤ 70 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | - | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
2 | 70 < L ≤ 86 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
marynarz | - | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
3 | L > 86 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | - | - |
2)
holowniki i lodołamacze:Lp. | Moc mechanicznego urządzenia napędowego w kW | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 150 włącznie | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | powyżej 150 do 300 włącznie | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
3 | powyżej 300 do 450 włącznie | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | - | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 | ||
4 | powyżej 450 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
3)
statki pasażerskie bez miejsc sypialnych:Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 75 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | od 76 do 250 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | 1 | - | - | ||
marynarz | - | 1 | - | ||
młodszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
3 | od 251 do 600 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
4 | powyżej 601 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
4)
statki pasażerskie z miejscami sypialnymi:Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 50 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | 1 | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | od 51 do 100 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 100 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
5)
pchacze oraz zestawy pchane i sprzężone:Lp. | Rodzaj formacji | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | pchacz lub zestaw pchany z jedną barką L ≤ 86 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B < 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
3 | zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B > 12 m oraz L > 125 m i B ≤ 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
4 | zestaw pchany lub sprzężony o L >125 m i B > 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
2.
W przypadku statków, o których mowa w ust. 1, niespełniających warunków określonych w § 4 ust. 2 lub nieposiadających:1)
urządzeń napędowych, które można obsługiwać ze stanowiska sternika,2)
na stanowisku sternika przyrządów kontrolnych urządzeń napędowych sygnalizujących nieprawidłowości w pracy tych urządzeń- skład załogi zwiększa się o 1 młodszego marynarza.
§ 6.
1.
Na statkach o napędzie mechanicznym wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 jeden z członków załogi posiada uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.2.
Na statkach pasażerskich wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4 jeden z członków załogi posiada:1)
uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku, z wyłączeniem kierownika statku;2)
unijne świadectwo kwalifikacji eksperta w dziedzinie żeglugi pasażerskiej.3.
Na statkach napędzanych skroplonym gazem ziemnym w trakcie:1)
rejsu - kierownik statku posiada unijne świadectwo kwalifikacji eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego;2)
bunkrowania, przygotowania do konserwacji, przeprowadzania kontroli systemu - członek załogi odpowiedzialny za te czynności posiada unijne świadectwo kwalifikacji eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego.