Wykaz stanowisk na statkach, minimalnego składu załogi statków na śródlądowych drogach wodnych, przeprowadzania egzaminu i sposobu działania komisji egzaminacyjnych.
Dz.U.2023.1697
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 17 sierpnia 2023 r.
w sprawie wykazu stanowisk na statkach, minimalnego składu załogi statków na śródlądowych drogach wodnych, przeprowadzania egzaminu i sposobu działania komisji egzaminacyjnych 2
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
- w zależności od rodzaju statku i czasu jego pracy;
Wykaz stanowisk na statkach i minimalny skład załogi statków na śródlądowych drogach wodnych
Wykaz stanowisk na statkach i minimalny skład załogi statków na śródlądowych drogach wodnych
Lp. | Nośność statku | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | od 15 do 200 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | od 201 do 750 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 750 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - |
- skład załogi zwiększa się o 1 młodszego marynarza.
Lp. | Długość statku (L) w m | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | L ≤ 70 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | - | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
2 | 70 < L ≤ 86 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
marynarz | - | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
3 | L > 86 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | - | - |
Lp. | Moc mechanicznego urządzenia napędowego w kW | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 150 włącznie | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | powyżej 150 do 300 włącznie | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
3 | powyżej 300 do 450 włącznie | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | - | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 | ||
4 | powyżej 450 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 75 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | od 76 do 250 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | 1 | - | - | ||
marynarz | - | 1 | - | ||
młodszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
3 | od 251 do 600 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
4 | powyżej 601 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 50 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | 1 | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | od 51 do 100 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 100 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
Lp. | Rodzaj formacji | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | pchacz lub zestaw pchany z jedną barką L ≤ 86 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B < 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
3 | zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B > 12 m oraz L > 125 m i B ≤ 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
4 | zestaw pchany lub sprzężony o L >125 m i B > 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
- skład załogi zwiększa się o 1 młodszego marynarza.
Zakres wymagań egzaminacyjnych niezbędnych do uzyskania dokumentów kwalifikacyjnych, szczegółowy tryb przeprowadzania egzaminu, sposób działania komisji egzaminacyjnych oraz warunki wynagradzania członków tych komisji
Zakres wymagań egzaminacyjnych niezbędnych do uzyskania dokumentów kwalifikacyjnych, szczegółowy tryb przeprowadzania egzaminu, sposób działania komisji egzaminacyjnych oraz warunki wynagradzania członków tych komisji
- stosuje się zasady punktacji oraz dotyczące sposobu przeprowadzania tego egzaminu określone w częściach I-V załącznika II do dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2020/12 z dnia 2 sierpnia 2019 r. uzupełniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 w odniesieniu do standardów dotyczących: kompetencji oraz odpowiadających im wiedzy i umiejętności, egzaminów praktycznych, zatwierdzania symulatorów oraz stanu zdrowia (Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2020, str. 15).
Przepisy przejściowy i końcowy
Przepisy przejściowy i końcowy
ZAŁĄCZNIK
ZAKRES WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH
ZAKRES WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH
Wymagana wiedza teoretyczna
Kompetencje wymagane na poziomie operacyjnym oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określa część I załącznika I do dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2020/12 z dnia 2 sierpnia 2019 r. uzupełniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 w odniesieniu do standardów dotyczących: kompetencji oraz odpowiadających im wiedzy i umiejętności, egzaminów praktycznych, zatwierdzania symulatorów oraz stanu zdrowia (Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2020, str. 15), zwanej dalej "dyrektywą".
II. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania patentu żeglarskiego przewoźnika żeglugi śródlądowej
A. Wymagana wiedza teoretyczna
1. Ogólne wiadomości o promach:
1) rodzaje promów i ogólne wiadomości o budowie promu;
2) podstawowe wiadomości z zakresu pływalności i stateczności promów.
2. Znajomość przepisów:
1) dotyczących żeglugi promów i ich oznakowania oraz wymagań technicznych z tym związanych, a także wyposażenia i dokumentów warunkujących dopuszczenie promu do żeglugi;
2) bhp i przeciwpożarowych obowiązujących na promach;
3) dotyczących postępowania powypadkowego.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne
1. Przeprowadzanie drobnych remontów promu i jego konserwacja.
2. Prawidłowe rozmieszczenie pasażerów, ładunku i pojazdów na promie.
3. Uruchamianie promu, kierowanie ruchem i prowadzenie promu.
4. Udzielanie pierwszej pomocy tonącym i ofiarom poparzenia.
5. Praktyczna obsługa łodzi przewozowej bez napędu mechanicznego oraz łodzi towarzyszącej lub ratunkowej.
6. Obsługa wyposażenia ratunkowego i przeciwpożarowego.
III. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania patentu żeglarskiego młodszego stermotorzysty i stermotorzysty żeglugi śródlądowej
A. Wymagana wiedza teoretyczna
1. Budowa statku, jego wyposażenie i właściwości manewrowe:
1) podstawowe wiadomości o rodzajach i budowie małych statków żeglugi śródlądowej; materiały konstrukcyjne kadłuba, jego podstawowe elementy konstrukcyjne, parametry kadłuba, parametry statku;
2) właściwości manewrowe małego statku, wybrane zagadnienia z teorii prowadzenia statku; wypór i wyporność, nośność, środek ciężkości i wyporu, pływalność i stateczność; pędniki i ich rodzaje; zjawiska zachodzące wokół strefy ruchu statku - opływ kadłuba, ruch falowy, strumień zaśrubowy, prąd nadążający; wpływ akwenu i rozmieszczenia ładunku lub pasażerów na manewrowanie statkiem, zjawisko przyssawania, wpływ wiatru i prądu wody na statek i jego manewry;
3) wyposażenie statku i jego kadłuba.
2. Silniki spalinowe i mechanizmy pomocnicze:
1) ogólne wiadomości o silnikach spalinowych i mechanizmach pomocniczych: rodzaje silników stosowanych na statkach żeglugi śródlądowej, rola mechanizmów pomocniczych;
2) instalacje maszynowe i zbiorniki na małych statkach; źródła energii.
3. Znajomość przepisów i zarys locji śródlądowej:
1) przepisy z zakresu żeglugi śródlądowej - oznakowanie statków, znaki i sygnały optyczne i akustyczne, oznakowanie szlaku żeglownego - rodzaje i znaczenie znaków żeglugowych, oznakowanie przeszkód nawigacyjnych, budowli i urządzeń hydrotechnicznych oraz budowli i linii przesyłowych krzyżujących się z drogą wodną; zasady prawa drogi; dokumenty na statku; wypadki żeglugowe;
2) przepisy bhp, sanitarne oraz w zakresie ochrony środowiska dotyczące małych statków;
3) ogólne wiadomości o drogach wodnych i budownictwie wodnym - zarys locji śródlądowej.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne
1. Uruchamianie oraz obsługa silnika i mechanizmów pomocniczych.
2. Usuwanie drobnych uszkodzeń.
3. Samodzielne manewrowanie małym statkiem.
4. Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
5. Manewry ratownicze małym statkiem.
6. Obsługa wyposażenia ratunkowego i przeciwpożarowego.
IV. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania unijnego świadectwa kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej
A. Wymagana wiedza teoretyczna
Wymagane kompetencje oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określa część II załącznika I do dyrektywy.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne
Wymagane kompetencje oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określają części IV i V załącznika II do dyrektywy.
V. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania szczególnego zezwolenia dla kapitana na uprawianie żeglugi na wodach morskich
Wymagana wiedza teoretyczna
Wymagane kompetencje oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określa część III załącznika I do dyrektywy.
VI. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania szczególnego zezwolenia dla kapitana na uprawianie żeglugi z pomocą radaru
A. Wymagana wiedza teoretyczna
Wymagane kompetencje oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określa część IV załącznika I do dyrektywy.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne
Wymagane kompetencje oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określa część I załącznika II do dyrektywy.
VII. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania unijnego świadectwa kwalifikacji eksperta w dziedzinie żeglugi pasażerskiej
A. Wymagana wiedza teoretyczna
Wymagane kompetencje oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określa część V załącznika I do dyrektywy.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne
Wymagane kompetencje oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określa część II załącznika II do dyrektywy.
VIII. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania unijnego świadectwa kwalifikacji eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego
A. Wymagana wiedza teoretyczna
Wymagane kompetencje oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określa część VI załącznika I do dyrektywy.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne
Wymagane kompetencje oraz przypadającą im wiedzę i umiejętności określa część III załącznika II do dyrektywy.
IX. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej
A. Wymagana wiedza teoretyczna
1. Budowa i zasady działania silników spalinowych i mechanizmów pomocniczych:
1) zasada działania silników spalinowych; zamiana energii cieplnej na energię ruchu; silnik wysokoprężny i jego przekrój schematyczny;
2) znajomość budowy silnika wysokoprężnego; blok silnikowy, cylindry, tuleje, głowice, tłoki, pierścienie oraz ich rodzaje; wał korbowy, ułożyskowanie, uszczelnienie, koło zamachowe, korbowody i panwie; sworzeń tłokowy i jego zamocowanie; zawory bezpieczeństwa, zawory rozruchowe, ssące i wydechowe.
2. Mechanizmy i urządzenia pomocnicze, instalacje i zbiorniki:
1) pompy paliwowe zasilające, mechanizmy zawieszone na silniku, przyrządy kontrolno-pomiarowe; instalacja elektryczna silnika;
2) układ paliwowy i zbiorniki, układ smarowniczy, chłodzący, instalacji osuszającej i ogólnego użytku, instalacji hydraulicznej, instalacji wody pitnej, instalacji ścieków sanitarnych;
3) pompy i sprężarki - typy i części składowe; butle sprężonego powietrza;
4) instalacja elektryczna statku, obwody elektryczne, źródła energii - akumulatory, prądnice, zasilanie z lądu.
3. Siłownia spalinowa:
1) ustawienie silnika na fundamentach; sprzęgło, wał pośredni, wał śrubowy; pochwa wału śrubowego - jej ułożyskowanie i uszczelnienie;
2) rozmieszczenie mechanizmów w siłowni; rozmieszczenie zbiorników oraz instalacje rurociągowe; stacje zaworowe;
3) urządzenia kontrolno-sygnalizacyjne; sygnalizacja alarmowa silników, zęz i siłowni.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne
1. Obsługa silników napędowych i mechanizmów pomocniczych.
2. Eliminowanie nieprawidłowości i zakłóceń w pracy silników i mechanizmów pomocniczych.
3. Przyjmowanie paliwa i smarów.
4. Prace remontowo-konserwacyjne w siłowni spalinowej.
5. Obsługa wyposażenia ratunkowego i przeciwpożarowego.
X. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania patentu mechanika statkowego żeglugi śródlądowej
A. Wymagana wiedza teoretyczna
1. Teoria silnika spalinowego:
1) zasady działania silnika 2- i 4-suwowego z zapłonem samoczynnym oraz doładowanego;
2) podstawowe parametry silników; sprawność mechaniczna i ogólna silnika; procesy zachodzące w cylindrze silnika; podstawowe zespoły silnika i ich budowa;
3) instalacje silnikowe: paliwowa, smarownicza, chłodzenia, rozruchowa - zasady ich działania, ich obsługa i regulacja; technika uruchamiania, obsługi, podnoszenia obrotów i zatrzymywania silnika; codzienna konserwacja silnika; najprostsze systemy regulacyjne w poszczególnych instalacjach;
4) magazynowanie paliw, olejów i smarów oraz gospodarka nimi; właściwości paliw i olejów.
2. Mechanizmy pomocnicze i instalacje na statku:
1) zasady budowy elementów instalacji kadłuba;
2) instalacje zęzowe, balastowe, chłodzenia, przeciwpożarowe, smarownicze, hydrauliki siłowej, sprężonego powietrza i centralnego ogrzewania;
3) zasady działania pomp wirnikowych i tłokowych, sprężarek i turbosprężarek; obsługa instalacji hydraulicznych;
4) budowa urządzeń sterowych i ich rodzaje; armatura stosowana w instalacjach na statku;
5) budowa wciągarek kotwicznych i urządzeń sczepiających; mechanizmy i urządzenia statków technicznych;
6) pędniki i ich rodzaje, zasada ustawiania linii wałów; sprzęgła nawrotne.
3. Elektrotechnika na statku:
1) zastosowanie energii elektrycznej na statku i podstawy elektrotechniki; zasady działania podstawowych urządzeń elektrycznych na statku;
2) rodzaje instalacji elektrycznych na statku i źródła prądu; rodzaje kabli i przewodów stosowanych na statkach; elektryczne instalacje rozruchowe; prostowniki i przetwornice.
4. Budowa i remonty statków:
1) ogólne wiadomości o budowie statku; podział i zakres remontów statków - opisy remontów; naprawy podstawowych elementów kadłuba statku;
2) remonty silników spalinowych i mechanizmów pomocniczych; naprawy i wymiana instalacji kadłuba; naprawy instalacji elektrycznych; nadzór techniczny nad budową i remontami statków.
5. Podstawowe przepisy z zakresu żeglugi śródlądowej. Nadzór klasyfikacyjny, techniczny, sanitarny i nadzór ochrony środowiska.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne
1. Obsługa silników napędowych i mechanizmów pomocniczych. Eliminowanie występujących nieprawidłowości i zakłóceń w pracy silników napędowych i mechanizmów pomocniczych.
2. Odczytywanie rysunków technicznych i szkicowanie schematów instalacji statku.
3. Przygotowanie statku do remontu; odbiór wykonanych prac remontowych.
4. Obsługa wyposażenia ratunkowego i przeciwpożarowego.
1) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej oraz uchylającą dyrektywy Rady 91/672/EWG i 96/50/WE (Dz. Urz. UE L 345 z 27.12.2017, str. 53, Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2020, str. 15, Dz. Urz. UE L 100 z 01.04.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 274 z 30.07.2021, str. 52 oraz Dz. Urz. UE L 30 z 11.02.2022, str. 3);
2) dyrektywę delegowaną Komisji (UE) 2020/12 z dnia 2 sierpnia 2019 r. uzupełniającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 w odniesieniu do standardów dotyczących: kompetencji oraz odpowiadających im wiedzy i umiejętności, egzaminów praktycznych, zatwierdzania symulatorów oraz stanu zdrowia (Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2020, str. 15).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »