Rozdział 2 - Zasady udzielania wsparcia finansowego funduszom kapitałowym dokonującym inwestycji w zakresie finansowania ryzyka, na zasadach, o których mowa w art. 21 rozporządzenia Komisji nr 651/2014 - Wsparcie finansowe udzielane przez Krajowy Fundusz Kapitałowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.465

Akt utracił moc
Wersja od: 7 kwietnia 2016 r.

Rozdział  2

Zasady udzielania wsparcia finansowego funduszom kapitałowym dokonującym inwestycji w zakresie finansowania ryzyka, na zasadach, o których mowa w art. 21 rozporządzenia Komisji nr 651/2014

§  9.
Krajowy Fundusz Kapitałowy może udzielać wsparcia finansowego funduszom kapitałowym, które dokonują inwestycji w zakresie finansowania ryzyka na zasadach określonych w art. 21 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, w przedsiębiorców, którzy w momencie rozpoczęcia inwestycji początkowej w zakresie finansowania ryzyka nie są notowani na rynku regulowanym, prowadzą działalność gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:
1)
nie rozpoczęli prowadzenia działalności gospodarczej na żadnym rynku;
2)
prowadzą działalność gospodarczą na dowolnym rynku krócej niż 7 lat od pierwszej komercyjnej sprzedaży;
3)
w biznesplanie wykazali potrzebę dokonania inwestycji początkowej w zakresie finansowania ryzyka, która przekracza 50% ich średnich rocznych obrotów w poprzednich 5 latach i która jest niezbędna w celu wejścia na nowy rynek produktowy lub geograficzny.
§  10.
1.
Krajowy Fundusz Kapitałowy może udzielić wsparcia finansowego funduszowi kapitałowemu, który dokonuje inwestycji w zakresie finansowania ryzyka:
1)
w formie wkładów pieniężnych, w szczególności przez obejmowanie nowych udziałów lub akcji oraz przez obejmowanie instrumentów dłużnych przedsiębiorców, z zastrzeżeniem możliwości nabywania przez fundusz kapitałowy także istniejących akcji lub udziałów przedsiębiorcy kwalifikowalnego od innego inwestora będącego akcjonariuszem lub udziałowcem przedsiębiorcy kwalifikowalnego, w tym założycieli przedsiębiorcy kwalifikowalnego, pod warunkiem że takie nabycie jest połączone z jednoczesnym objęciem przez fundusz kapitałowy nowych akcji lub udziałów o wartości odpowiadającej co najmniej 50% danej transzy inwestycyjnej;
2)
w sposób zapewniający pozyskanie dodatkowego finansowania od inwestorów prywatnych na poziomie funduszu kapitałowego udzielającego pomocy na finansowanie ryzyka lub przedsiębiorcy kwalifikowalnego, tak aby uzyskać łączną stopę udziału finansowania prywatnego na następujących minimalnych poziomach:
a)
10% finansowania całej inwestycji - w przypadku przedsiębiorców kwalifikowalnych przed dokonaniem przez nich pierwszej komercyjnej sprzedaży na dowolnym rynku,
b)
40% finansowania całej inwestycji - w przypadku przedsiębiorców kwalifikowalnych, o których mowa w § 9 pkt 2,
c)
60% finansowania całej inwestycji - w przypadku przedsiębiorców kwalifikowalnych, o których mowa w § 9 pkt 3

- a jeżeli fundusz kapitałowy kieruje pomoc na finansowanie ryzyka do kwalifikowalnych przedsiębiorców na różnych etapach rozwoju, o których mowa w lit. a-c, fundusz kapitałowy zobowiązany jest do osiągnięcia stopy udziału prywatnego stanowiącej co najmniej średnią ważoną opartą na wielkości poszczególnych inwestycji w portfelu bazowym i będącej wynikiem zastosowania wobec takich inwestycji minimalnych stóp udziału, o których mowa w lit. a-c;

3)
w przypadku dokonywania inwestycji kontynuacyjnej w kwalifikowalnego przedsiębiorcę, w tym także po upływie okresu, o którym mowa w § 9 pkt 2, inwestycja funduszu kapitałowego w zakresie finansowania ryzyka spełnia następujące warunki:
a)
całkowita wartość inwestycji łącznie z inwestycją kontynuacyjną nie przekroczy kwoty określonej w § 11,
b)
możliwość dokonania inwestycji kontynuacyjnej została przewidziana w początkowym biznesplanie funduszu kapitałowego,
c)
przedsiębiorca otrzymujący inwestycję kontynuacyjną nie stał się przedsiębiorcą powiązanym w rozumieniu art. 3 ust. 3 załącznika I do rozporządzenia Komisji nr 651/2014 z przedsiębiorcą innym niż fundusz kapitałowy lub inwestor prywatny, chyba że nowy podmiot spełnia warunki przedsiębiorcy.
2.
Krajowy Fundusz Kapitałowy może udzielać wsparcia finansowego funduszom kapitałowym dokonującym inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w formie udzielania pożyczek przedsiębiorcom kwalifikowalnym, jeśli spełnione są następujące warunki:
1)
w wyniku udzielenia wsparcia finansowego na finansowanie ryzyka fundusz kapitałowy podejmuje inwestycje, które bez udziału tego wsparcia nie zostałyby przeprowadzone albo zostałyby przeprowadzone w ograniczonym lub innym zakresie;
2)
fundusz kapitałowy może wykazać, iż posiada mechanizm zapewniający, że wszelkie korzyści są w jak największym stopniu przekazywane przedsiębiorcom w formie wyższego finansowania, bardziej ryzykownych portfeli, niższych wymogów dotyczących zabezpieczenia lub niższych stóp procentowych;
3)
nominalną kwotę pożyczki uwzględnia się przy obliczaniu maksymalnej kwoty pomocy na finansowanie ryzyka, o której mowa w § 11.
§  11.
Łączna wartość wszystkich instrumentów finansowania ryzyka zainwestowanych w jednego przedsiębiorcę kwalifikowalnego nie może przekroczyć równowartości w złotych polskich kwoty 15 000 000 euro na kwalifikowalnego przedsiębiorcę, liczonej według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień podpisania umowy inwestycyjnej z przedsiębiorcą kwalifikowalnym, nie więcej jednak niż 20% łącznej wysokości wniesionych i zadeklarowanych do wniesienia wpłat do tego funduszu kapitałowego.
§  12.
Krajowy Fundusz Kapitałowy może udzielić wsparcia finansowego funduszowi kapitałowemu, który dokonuje inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w przedsiębiorcę oraz spełnia łącznie następujące warunki:
1)
posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
2)
prowadzi działalność obejmującą inwestowanie w przedsiębiorców, która opiera się na profesjonalnej i rzetelnie przygotowanej strategii inwestycyjnej;
3)
wykorzystuje nie więcej niż 30% łącznej wysokości wniesionych i zadeklarowanych do wniesienia wpłat do tego funduszu kapitałowego na cele zarządzania płynnością;
4)
podejmuje decyzje finansowe motywowane zyskiem, przy czym warunek ten uznaje się za spełniony w przypadku, gdy:
a)
inwestycje w przedsiębiorców opierają się na racjonalnym biznesplanie zawierającym szczegółowe informacje na temat produktu, sprzedaży, kształtowania się rentowności oraz zachowania trwałości finansowej, opracowanym przez fundusz kapitałowy na potrzeby danej inwestycji,
b)
dla każdej inwestycji kapitałowej i quasi-kapitałowej istnieje jasna i realistyczna strategia wyjścia, o którym mowa w § 2 pkt 13,
c)
przy wyborze projektów inwestycyjnych kieruje się kryteriami ekonomicznymi po przeprowadzeniu analizy opłacalności i ryzyka inwestycji, na podstawie rzetelnego sporządzonego biznesplanu zawierającego szczegółową analizę produktu lub usługi oraz projekcje sprzedaży i zysków,
d)
istnieje jasno określony sposób wykorzystania i przeznaczenia środków pochodzących z inwestycji;
5)
jest zarządzany na zasadach komercyjnych, co oznacza, że:
a)
podmiot zarządzający jest zobowiązany, z mocy prawa lub umowy, do działania z należytą starannością charakteryzującą profesjonalnego zarządcę, w dobrej wierze oraz do zapewnienia braku konfliktu interesów zarówno w działalności inwestycyjnej funduszu kapitałowego, jak i w działalności korporacyjnej funduszu kapitałowego, w szczególności członkowie organów nadzorczych funduszu kapitałowego nie mogą być powiązani osobiście lub kapitałowo z podmiotem zarządzającym; zastosowanie mają najlepsze praktyki i nadzór regulacyjny,
b)
wynagrodzenie podmiotu zarządzającego jest powiązane z uzyskanymi wynikami funduszu kapitałowego lub podmiot zarządzający przejmuje część ryzyka związanego z inwestycją w przedsiębiorcę kwalifikowalnego przez współinwestowanie środków własnych w taki sposób, aby zapewnić, że interesy podmiotu zarządzającego są trwale powiązane z interesami inwestora publicznego,
c)
podmiot zarządzający ma określoną strategię inwestycyjną, kryteria i proponowane ramy czasowe inwestycji,
d)
inwestorzy mają prawo do bycia reprezentowanymi w organach zarządzających funduszu kapitałowego, takich jak rada nadzorcza lub komitet inwestycyjny;
6)
zobowiązał się względem inwestorów prywatnych i Krajowego Funduszu Kapitałowego do:
a)
dokonywania inwestycji w przedsiębiorców innowacyjnych, o dużym potencjale rozwoju, którzy realizują fazę badań lub rozwoju produktu lub usługi lub wprowadzają produkt lub usługę na rynek po raz pierwszy, lub rozszerzają działalność, rozwijają rynek produktu lub usługi, ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji w technologie innowacyjne,
b)
przestrzegania zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego oraz działania zgodnie z najlepszą wiedzą i dobrymi praktykami w zarządzaniu funduszem kapitałowym,
c)
dokonywania inwestycji po ich zaopiniowaniu przez komitet inwestycyjny funduszu kapitałowego, składający się z ekspertów rynku podwyższonego ryzyka, w tym z co najmniej jednego eksperta niepowiązanego osobiście lub kapitałowo z udziałowcami, akcjonariuszami, wspólnikami, osobami zarządzającymi lub nadzorującymi działalność przedsiębiorcy kwalifikowalnego oraz z podmiotem zarządzającym, oraz przedstawicieli Krajowego Funduszu Kapitałowego,
d)
zapewnienia, w umowach inwestycyjnych z przedsiębiorcami:
prawa do przeprowadzenia przez Krajowy Fundusz Kapitałowy oraz instytucje publiczne odpowiedzialne za realizację i nadzór programów stanowiących źródło finansowania inwestycji w tego przedsiębiorcę, kontroli tych przedsiębiorców w zakresie wykorzystania środków pochodzących z inwestycji funduszu kapitałowego, w sposób i w trybie określonym w tych umowach, z zastrzeżeniem że kontrola ta będzie mogła być przeprowadzona w siedzibie przedsiębiorcy lub miejscu realizacji przez niego inwestycji, a kontrolujący będą mieli zapewniony dostęp do informacji o sposobie realizacji projektu dofinansowanego środkami przekazanymi przez fundusz kapitałowy,
obowiązku przedsiębiorcy informowania opinii publicznej o otrzymaniu pomocy finansowej za pośrednictwem Krajowego Funduszu Kapitałowego.
§  13.
1.
Za zakończenie inwestycji funduszu kapitałowego uważa się dzień ostatniego zaksięgowania na koncie tego funduszu środków pochodzących ze spłaty, sprzedaży lub umorzenia całości lub części instrumentów, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1, zwanych dalej "środkami pochodzącymi z zakończenia inwestycji".
2.
Wsparcie finansowe udzielane przez Krajowy Fundusz Kapitałowy oraz wpłaty do funduszu kapitałowego dokonywane przez inwestorów prywatnych rozlicza się przez wypłatę środków pochodzących z zakończenia inwestycji, przy czym Krajowy Fundusz Kapitałowy może oferować na korzyść inwestorów prywatnych preferencje w zakresie asymetrycznego podziału zysku albo asymetrycznego podziału strat, albo obie te preferencje jednocześnie, z zachowaniem zasad określonych w ust. 3 i 4, przy czym określając warunki przekazania wsparcia finansowego na podstawie art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy, Krajowy Fundusz Kapitałowy może preferować asymetryczny podział zysków pomiędzy inwestorów prywatnych a Krajowy Fundusz Kapitałowy.
3.
W przypadku asymetrycznego podziału strat rozliczenie, o którym mowa w ust. 2, następuje przez wypłatę środków:
1)
w pierwszej kolejności inwestorom prywatnym i Krajowemu Funduszowi Kapitałowemu do wysokości 75% dokonanych wpłat do funduszu kapitałowego,
2)
w drugiej kolejności inwestorom prywatnym do wysokości narastająco 100% dokonanych przez inwestorów prywatnych wpłat do funduszu kapitałowego,
3)
w trzeciej kolejności Krajowemu Funduszowi Kapitałowemu do wysokości narastająco 100% dokonanych przez Krajowy Fundusz Kapitałowy wpłat do funduszu kapitałowego

- przy czym środki, które pozostaną po dokonaniu rozliczeń zgodnie z pkt 3, są dzielone pomiędzy inwestorów prywatnych a Krajowy Fundusz Kapitałowy zgodnie z umową o udzielenie wsparcia finansowego, z ewentualnym uwzględnieniem preferencji dla inwestorów prywatnych w zakresie asymetrycznego podziału zysku.

4.
W przypadku stosowania asymetrycznego podziału zysków rozliczenie, o którym mowa w ust. 2, następuje przez wypłatę w pierwszej kolejności do wysokości wpłat do funduszu kapitałowego dokonanych przez inwestorów prywatnych i Krajowy Fundusz Kapitałowy. Środki, które pozostaną po dokonaniu rozliczenia wpłat, są dzielone pomiędzy inwestorów prywatnych a Krajowy Fundusz Kapitałowy zgodnie z preferencyjnym podziałem zysku określonym w umowie o udzielenie wsparcia finansowego.
§  14.
1.
Krajowy Fundusz Kapitałowy może udzielać wsparcia finansowego funduszom kapitałowym dokonującym inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w formie inwestycji kapitałowych i quasi-kapitałowych do końca okresu obowiązywania umowy o udzielenie wsparcia finansowego, o której mowa w art. 13 ustawy, pod warunkiem że Krajowy Fundusz Kapitałowy zobowiązał się w tej umowie do przekazania funduszowi kapitałowemu środków publicznych na realizację inwestycji w przedsiębiorców kwalifikowalnych przed upływem okresu, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie trzecie rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
2.
Krajowy Fundusz Kapitałowy może udzielać wsparcia finansowego funduszom kapitałowym dokonującym inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w formie inwestycji dłużnych do końca okresu, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie trzecie rozporządzenia Komisji nr 651/2014.