Wprowadzenie zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji polsko-austrjackiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1926.122.712

Akt utracił moc
Wersja od: 1 marca 1927 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 11 grudnia 1926 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o wprowadzeniu zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji polsko-austriackiej.

Na mocy artykułu 4, punkt 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) oraz artykułu 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567), zarządza się co następuje:
W komunikacji polsko-austrjackiej wprowadza się od wszystkich krajowych ładowni, względnie stacyj kopalnianych do austrjacko-włoskiej granicznej stacji przejścia Brennero (Brenner) zniżone stawki przewozowe:
I.
Dla węgla kamiennego, miału z węgla kamiennego oraz brykietów z węgla kamiennego, wynoszącą 398 groszy austriackich za 100 kg.

Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane jako zwyczajne w ilości na raz najmniej 700 tonn netto, dla tworzenia pociągów całych (zwartych). Przewoźne należy uiścić najmniej za ładowność użytego wagonu (za list przewozowy i wagon).

Zniżona stawka przewozowa ważna jest tylko dla przesyłek, nadanych na ładowniach, względnie stacjach kopalnianych krajowych za bezpośrednimi listami przewozowemi do stacyj włoskich i do Włoch rzeczywiście wywiezionych. Stawki tej nie stosuje się jednak do przesyłek, które na jednej ze stacyj włoskich zostaną w kierunku do Austrji nanowo nadane.

Nadawca musi już przy nadaniu przesyłki żądać w liście przewozowym stosowania zniżonej stawki przewozowej do Brennero.

Pozatem obowiązują odnośne przepisy przewozowe dla komunikacji łamanej pomiędzy Polską a Włochami oraz odnośne postanowienia taryfowe kolei uczestniczących w przewozie.

Wskazanie w liście przewozowym granicznych punktów przejścia z Państwa do Państwa dla oznaczenia drogi przewozu do Brennero (Brenner) nie jest wymagane.

Droga przewozu. Przesyłki kieruje się drogą:

Granica Państwa pod Zebrzydowicami - Petrovice u Bohumina státni hranice-Břeclaw státni hranice-Staatsgrenze bei Bernhnrdstal-Salzburg.

Wymienioną powyżej zniżoną stawką przewozową stosuje stacja nadawcza bezpośrednio (w drodze kartowania) w czasie od dnia ogłoszenia aż do odwołania, najdalej jednak do dnia 28 lutego 1927 r.

II.
Dla węgla kamiennego, miału z węgla kamiennego oraz brykietów z węgla kamiennego wynoszącą 381 groszy austrjackich za 100 kg.

Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane jako zwyczajne w ilości na raz najmniej 700 tonn netto, dla tworzenia pociągów całych (zwartych). Przewoźne należy uiścić najmniej za ładowność użytego wagonu (za list przewozowy i wagon).

Zniżona stawka przewozowa ważna jest tylko dla przesyłek, nadanych na ładowniach, względnie stacjach kopalnianych krajowych za bezpośredniemi listami przewozowemi do stacyj włoskich i do Włoch rzeczywiście wywiezionych. Stawki tej nie stosuje się jednak do przesyłek, które na jednej ze stacyj włoskich zostaną w kierunku do Austrji nanowo nadane.

Nadawca musi już przy nadaniu przesyłki żądać w liście przewozowym stososowania zniżonej stawki przewozowej do Brennero.

Pozatem obowiązują odnośne przepisy przewozowe dla komunikacji łamanej pomiędzy Polską a Włochami oraz odnośne postanowienia taryfowe kolei uczestniczących w przewozie.

Wskazanie w liście przewozowym granicznych punktów przejścia z Państwa do Państwa dla oznaczenia drogi przewozu do Brennero (Brenner) nie jest wymagane.

Droga przewozu. Przesyłki kieruje się drogą:

Granica Państwa pod Zebrzydowicami-Petrovice u Bohumina státni hranice-Břeclav státni hranice- Staatsgrenze bei Bernhardstal-Salzburg.

Wymieniona powyżej zniżona stawka przewozowa ważna jest na czas od dnia ogłoszenia do dnia 23 lutego 1927 r. w drodze zwrotu (reklamacji) po udowodnieniu nadania co najmniej 18.000 tonn w ciągu każdego miesiąca kalendarzowego w okresie ważności niniejszej zniżki taryfowej. Reklamacje o zwrot różnicy przewoźnego należy wnosić do Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach najpóźniej w trzy miesiące po upływie ważności niniejszej zniżki taryfowej, doręczając wtórniki listów przewozowych, opiewające na firmy reklamujące jako nadawców oraz wykazy tych wtórników.

Przyznane zniżki odnoszą się do taryf wewnętrznych Polskich Kolei Państwowych, Czechosłowackich Kolei Państwowych i Austrjackich Kolei Związkowych.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Z dniem 1 marca 1927 r. terminy ważności zniżonych stawek przewozowych przedłuża się do dnia 31 sierpnia 1927 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 22 lutego 1927 r. o przedłużeniu terminu ważności zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji polsko-austrjackiej (Dz.U.27.17.135).