Wprowadzenie zniżki taryfowej dla węgla kamiennego i brykietów węglowych w komunikacji polsko-austrjackiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.79.691

Akt utracił moc
Wersja od: 13 września 1927 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 3 września 1927 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa o wprowadzeniu zniżki taryfowej dla węgla kamiennego i brykietów węglowych w komunikacji polsko-austrjackiej.

Na mocy artykułu 4 punkt 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) oraz artykułu 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 557) zarządza się co następuje:
W komunikacji polsko-austrjackiej wprowadza się od wszystkich ładowni, względnie stacyj kopalnianych krajowych do austrjacko-włoskiej granicznej stacji przejścia San Candido (Innichen) dla węgla kamiennego i brykietów węglowych zniżone stawki przewozowe wynoszące w groszach austrjackich za 100 kg.:
a)b)c)d)
351337326311

I. Warunki stosowania:

1)
Nadanie przesyłek jako zwyczajnych w ilości naraz co najmniej 700 tonn netto dla tworzenia całych (zwartych) pociągów, oraz uiszczenie przewoźnego za ładowność użytego wagonu (za list przewozowy i wagon).
2)
Rzeczywiste wywiezienie pomienionych przesyłek do Włoch. Zniżone stawki nie będą stosowane do przesyłek, nadanych na jednej ze stacyj włoskich na nowo do Austrji.
3)
Nadawca jest obowiązany przy nadaniu przesyłki zamieścić w liście przewozowym żądanie zastosowania zniżonej stawki przewozowej.

Pozatem obowiązują odnośne przepisy przewozowe dla komunikacji łamanej pomiędzy Polską a Włochami oraz postanowienia taryfowe kolei uczestniczących w przewozie.

Wskazanie w liście przewozowym granicznych punktów przejścia z państwa do państwa dla oznaczenia drogi przewozu do San Candido (Innichen) nie jest wymagane.

4)
Wymienioną pod a) zniżoną stawkę przewozową 351 gr. austr. za 100 kg. stosuje stacja nadawcza bezpośrednio przy nadaniu (w drodze kartowania) w czasie od 1 września 1927 r. do odwołania, najdalej jednak do 31 sierpnia 1923 r.
5)
Zniżone stawki przewozowe wyszczególnione pod b), c) i d) stosuje się w drodze zwrotu (reklamacji) również w czasie od 1-go września 1927 r. do odwołania, najdalej jednak do 31 sierpnia 1923 r.,-po udowodnieniu nadania do Tarvisio C. przez tego samego nadawcę względnie tych samych nadawców w okresie ważności niniejszego rozporządzenia następujących ilości węgla kamiennego i brykietów węglowych:

ad b) najmniej 5.000 tonn przez jednego nadawcę lub 15.000 tonn przez więcej nadawców,-w ciągu miesiąca kalendarzowego,

ad c) najmniej 10.000 tonn przez jednego nadawcę w ciągu miesiąca kalendarzowego,

ad d) najmniej 25.000 tonn przez jednego nadawcę w ciągu miesiąca kalendarzowego lub 300.000 tonn w ciągu całego okresu ważności niniejszego rozporządzenia.

Jeżeli jednak jeden nadawca nada w ciągu miesiąca kalendarzowego przez stacje przejścia Tarvisio C. (Tarvis Uebergang) i San Candido (Innichen) łącznie więcej aniżeli 70.000 tonn, to wymieniona pod d) zniżona stawka nie będzie stosowana do nadwyżki ponad 70.000 tonn.

6)
Wyszczególniona w niniejszem rozporządzeniu zniżone stawki przewozowe, których stosowanie uzależniono od nadania w miesiącu kalendarzowym pewnej ilości tonn do Tarvisio C. (Tarvis Uebergang) nie będą miały zastosowania do przesyłek, nadanych w miesiącu, w którym nie osiągnięto określonej dla Tarvisio C. (Tarvis Uebergang) najmniejszej ilości tonn, o ile w bezpośrednio następującym miesiącu kalendarzowym, w ciągu trwania ważności niniejszego rozporządzenia,-nie nastąpi uzupełnienie i wyrównanie braku przez nadanie ilości tonn odpowiednio zwiększonej.
7)
Reklamacje o zwrot różnicy przewoźnego należy wnosić do Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach najpóźniej w trzy miesiące po miesiącu, w którym odnośne przesyłki nadano, względnie w trzy miesiące po upływie ważności zniżki taryfowej pod d) wyszczególnionej.

Do reklamacji należy dołączyć wtórniki listów przewozowych opiewających na osobę lub firmę reklamującą jako nadawcę, oraz wykazy tych wtórników.

8)
O ile na podstawie złożonego zabezpieczenia (gwarancji) nadawca uzyska bezpośrednie stosowanie do Tarvisio C. (Tarvis Uebergang) zniżonych stawek przewozowych, wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 20 sierpnia 1927 r. (Dz. U. R. P. № 76, poz. 672) § 1 lit. b), c), d) i e), przewidziane w niniejszem rozporządzeniu pod b), c) i d) zniżone stawki przewozowe do San Candido (Innichen) mogą być odpowiednio stosowane również bezpośrednio przez stację nadawczą, t. j. w drodze kartowania.

Stawka 311 gr. austr. wyszczególniona w niniejszem rozporządzeniu pod lit. d) będzie stosowana bezpośrednio również po złożeniu gwarancji wymaganej dla stosowania stawki 254 gr. austr. wymienionej pod lit. e) powołanego wyżej rozporządzenia, wprowadzającego zniżki do Tarvisio C.

W razie nieosiągnięcia wymaganych dla Tarvisio C. (Tarvis Uebergang) najmniejszych ilości tonn w ciągu każdego miesiąca kalendarzowego, winien gwarantujący na żądanie Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach zapłacić bezzwłocznie różnicę pomiędzy zastosowaną zniżoną stawką a wymienioną pod a) stawką 351 gr. austr. t. j. 14 gr. austr., 25 gr. austr. względnie 40 gr. austr. za 100 kg.

Różnice należne z powyższego tytułu będą oprocentowane w stosunku 1% miesięcznie, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym odnośne przesyłki nadano.

Przyznane zniżki odnoszą się do taryf wewnętrznych polskich kolei państwowych, czeskosłowackich kolei państwowych i austrjackich kolei związkowych, oraz do rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 20 sierpnia 1927 r. (Dz. U. R. P. № 76, poz. 672).

II. Droga przewozu:

Przesyłki kieruje się drogą:

granica Państwa pod Zebrzydowicami - Breclav statni hranice

Petrovice u Bohumina statni hranice - Staatsgrenze bei Bernhardsthal

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życia z dniem ogłoszenia.

Równocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 14 października 1926 r., wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o wprowadzeniu zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji polsko-austrjackiej (Dz. U. R. P. №.102, poz. 592).