Wprowadzenie zniżki taryfowej dla węgla kamiennego i brykietów węglowych w komunikacji polsko-austrjackiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.76.672

Akt utracił moc
Wersja od: 31 sierpnia 1927 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 20 sierpnia 1927 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa o wprowadzeniu zniżki taryfowej dla węgla kamiennego i brykietów węglowych w komunikacji polsko-austrjackiej.

Na mocy artykułu 4 punkt 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) oraz artykułu 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
W komunikacji polsko-austrjackiej wprowadza się od wszystkich ładowni, względnie stacyj kopalnianych krajowych do austrjacko-włoskiej stacji przejścia Tarvisio C. (Tarvis Uebergang) dla węgla kamiennego i brykietów węglowych zniżone stawki przewozowe, wynoszące:
groszy austr. za 100 kg.
a)b)c)d)e)
303289278263254

I. Warunki stosowania.

1)
Przesyłki powinny być nadane jako zwyczajne w ilości naraz najmniej 700 tonn dla tworzenia pociągów całych (zwartych). Przewoźne należy uiścić najmniej za ładowność użytego wagonu (za list przewozowy i wagon).
2)
Zniżone stawki przewozowe ważne są tylko dla przesyłek nadanych na ładowniach względnie stacjach kopalnianych za bezpośredniemi listami przewozowemi do stacyj kolei włoskich i do Włoch rzeczywiście wywiezionych; nie mają zaś zastosowania do przesyłek, które na jednej ze stacyj włoskich zostaną na nowo nadane do Austrji.
3)
Nadawca jest obowiązany przy nadaniu przesyłki zamieścić w liście przewozowym żądanie zastosowania zniżonej stawki przewozowej.

Pozatem obowiązują odnośne przepisy przewozowe dla komunikacji łamanej pomiędzy Polską a Włochami oraz postanowienia taryfowe kolei uczestniczących w przewozie.

Wskazanie w liście przewozowym granicznych punktów przejścia z państwa do państwa dla oznaczenia drogi przewozu do Tarvisio C. (Tarvis Uebergang) nie jest wymagane.

4)
Wymienioną wyżej pod a) zniżoną stawkę przewozową 303 gr. austr. za 100 kg. stosuje się przy nadaniu w drodze kartowania w czasie od 1 września 1927 r. do odwołania, najdalej jednak do 31 sierpnia 1928 r.
5)
Zniżone stawki przewozowe wymienione pod b), c), d) i e) stosuje się w drodze zwrotu (reklamacji) również w czasie od 1 września 1927 r. do odwołania, najdalej jednak do 31 sierpnia 1928 r., po udowodnieniu nadania w okresie ważności niniejszego rozporządzenia następujących ilości węgla kamiennego lub brykietów węglowych:

ad b) najmniej 5.000 tonn przez jednego nadawcę, lub 15.000 tonn przez więcej nadawców w ciągu miesiąca kalendarzowego,

ad c) najmniej 10.000 tonn w ciągu miesiąca kalendarzowego,-przez jednego nadawcę,

ad d) najmniej 25.000 tonn w ciągu miesiąca kalendarzowego, względnie 300.000 tonn w okresie ważności niniejszego rozporządzenia, przez-jednego nadawcę,

ad e) najmniej 40.000 tonn w ciągu miesiąca kalendarzowego, względnie 420.000 tonn w okresie ważności niniejszego rozporządzenia,-przez jednego nadawcę.

Jeżeli jednak jeden nadawca nada w ciągu miesiąca kalendarzowego przez stacje przejścia Tarvisio C. (Tarvis Uebergang) i San Candido (Innichen) łącznie więcej aniżeli 70.000 tonn, wymienione pod d) i e) zniżone stawki nie będą stosowane do nadwyżki ponad 70.000 tonn.

6)
O ile w pewnym miesiącu nie nadano minimalnej ilości tonn, wymaganej do stosowania zniżek, wyszczególnionych pod b), c), d) i e), nie będą miały zastosowania do nadanej w tym miesiącu ilości żadne zniżone stawki, wyjąwszy wypadki, w których przez nadanie w bezpośrednio następującym miesiącu kalendarzowym,-w okresie ważności niniejszej zniżki taryfowej-ilości większej ponad przepisaną, zostaną braki uzupełnione i różnice wyrównane.
7)
Reklamacje oparte na nadaniu pewnej ilości tonn w ciągu miesiąca kalendarzowego należy wnosić do Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach najpóźniej w trzy miesiące po miesiącu, w którym odnośne przesyłki nadano;-oparte zaś na nadaniu w ciągu ważności niniejszego rozporządzenia, 300.000, względnie 420.000 tonn, najpóźniej w trzy miesiące po upływie terminu ważności zniżki taryfowej niniejszem rozporządzeniem wprowadzonej. Do reklamacji należy dołączyć wtórniki listów przewozowych, opiewających na osoby lub firmy reklamujące jako nadawców, oraz wykazy tych wtórników. Z ogólnej ilości przedłożonych wtórników listów przewozowych musi wynikać, że wymagana najmniejsza ilość tonn uzasadniająca żądanie zastosowania zniżonej stawki została w danym czasokresie osiągnięta.
8)
Wyszczególnione wyżej pod b), c), d) i e) zniżone stawki przewozowe można stosować także bezpośrednio t. j. w drodze kartowania, o ile nadawca złoży odpowiednie zabezpieczenie (gwarancję) odnoszące się do wszystkich przesyłek, mających się nadać w jednym miesiącu kalendarzowym. Zabezpieczenie to należy złożyć Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach według norm przez tę Dyrekcję ustalonych. W tym wypadku należy również w terminach wyżej oznaczonych udowodnić przez złożenie wtórników listów przewozowych wraz z odnośnemi wykazami, że wymagana najmniejsza ilość tonn została nadaną. W razie nieosiągnięcia tej najmniejszej ilości obowiązany będzie gwarantujący na żądanie Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach zapłacić bezzwłocznie różnicę pomiędzy zastosowaną zniżoną stawka, a wymienioną pod a) stawką 303 gr. austr. za 100 kg. względnie tą zniżoną stawką, która odpowiada udowodnionej ilości nadanych tonn.

Różnice należne z powyższego tytułu będą oprocentowane w stosunku 1% miesięcznie, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym odnośne przesyłki nadano.

Przyznane zniżki odnoszą się do taryf wewnętrznych:

Polskich kolei państwowych,

Czeskosłowackich kolei państwowych,

Austrjackich kolei związkowych.

II. Droga przewozu. Przesyłki kieruje się drogą:

granica państwa pod Zebrzydowicami-Breclav statni hranice
------------------------------------------------------------------
Petrovice u Bohumina statni hranice-Staatsgrenze bei Bernhardsthal
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 września 1927 r.

Równocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Kolei z dnia 30 sierpnia 1926 r. wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o wprowadzeniu zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji polsko-austrjackiej (Dz. U. R. P. № 91, poz. 529).