Wprowadzenie programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków (Avian influenza) na lata 2020-2022.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.445

Akt utracił moc
Wersja od: 16 kwietnia 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 5 marca 2020 r.
w sprawie wprowadzenia programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków (Avian influenza) na lata 2020-2022

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2018 r. poz. 1967 oraz z 2020 r. poz. 148 i 285) zarządza się, co następuje:
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza się program mający na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków (Avian influenza) na lata 2020-2022, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Program, o którym mowa w § 1, stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 2  

PROGRAM MAJĄCY NA CELU WYKRYCIE WYSTĘPOWANIA ZAKAŻEŃ WIRUSAMI WYWOŁUJĄCYMI GRYPĘ PTAKÓW (AVIAN INFLUENZA)

1. Identyfikacja programu

Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska

Choroba: grypa ptaków (Avian influenza) u drobiu i dzikich ptaków

Okres realizacji programu: 2020-2022 r.

2. Realizacja programu u drobiu

2.1. Nadzór nad wdrażaniem programu u drobiu oraz system rejestracji gospodarstw

2.1.1. Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu u drobiu

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków (Avian influenza) na lata 2020-2022, zwanego dalej "programem", są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii i powiatowy lekarz weterynarii.

Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.

Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1557, z późn. zm.).

Organy Inspekcji Weterynaryjnej przy wykonywaniu swoich zadań współdziałają z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz z organami administracji samorządowej.

Krajowe laboratorium referencyjne w zakresie badań laboratoryjnych przeprowadzanych w ramach programu jest określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 256, z późn. zm.).

Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii.

Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2018 r. poz. 1967, z późn. zm.) Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu sprawuje wojewódzki lekarz weterynarii.

Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.

2.1.2. System rejestracji gospodarstw

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce prowadzenia przez podmiot działalności nadzorowanej, wydając decyzję administracyjną o spełnieniu wymagań weterynaryjnych, nadaje weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotowi lub poszczególnym obiektom budowlanym lub miejscom, w których ta działalność ma być prowadzona, lub osobom wykonującym określone czynności w ramach tej działalności.

Podmioty prowadzące działalność nadzorowaną są obowiązane do poinformowania powiatowego lekarza weterynarii o zaprzestaniu prowadzenia określonego rodzaju działalności nadzorowanej, a także o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem tej działalności, w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych. Informacja taka powinna zostać przekazana, w formie pisemnej, w terminie 7 dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia.

Podmioty prowadzące działalność podlegającą nadzorowi organów Inspekcji Weterynaryjnej są obowiązane zapewnić spełnienie następujących wymagań weterynaryjnych: lokalizacyjnych, zdrowotnych, higienicznych, sanitarnych,

organizacyjnych, technicznych lub technologicznych zabezpieczających przed zagrożeniem epizootycznym, epidemicznym lub zapewniających właściwą jakość produktów.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt powiatowy lekarz weterynarii prowadzi rejestr podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną.

Wzór rejestru jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje, za pośrednictwem wojewódzkiego lekarza weterynarii, Głównemu Lekarzowi Weterynarii dane zawarte w rejestrze, a także informacje o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w tym rejestrze.

2.1.3. Projekt nadzoru oparty na ocenie ryzyka lub nadzoru opartego na pobieraniu próbek reprezentatywnych

Pobieranie próbek i badania serologiczne w gospodarstwach utrzymujących drób przeprowadza się w celu wykrycia przeciwciał na obecność wirusa grypy ptaków (Avian influenza), zgodnie z dyrektywą Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG (Dz. Urz. UE L 10 z 14.01.2006, str. 16, z późn. zm.). Czynny nadzór uzupełnia systemy wczesnego wykrywania ustanowione na podstawie decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1136 z dnia 10 sierpnia 2018 r. w sprawie środków zmniejszających ryzyko i wzmocnionych środków bezpieczeństwa biologicznego oraz systemów wczesnego wykrywania w związku z ryzykiem stwarzanym przez dzikie ptaki w odniesieniu do przenoszenia wirusów wysoce zjadliwej grypy ptaków na drób (Dz. Urz. UE L 205 z 14.08.2018, str. 48) oraz rozdziału II podręcznika diagnostycznego dotyczącego grypy ptaków, stanowiącego załącznik do decyzji Komisji 2006/437/WE z dnia 4 sierpnia 2006 r. zatwierdzającej podręcznik diagnostyczny dotyczący grypy ptaków, przewidziany w dyrektywie Rady 2005/94/WE (Dz. Urz. UE L 237 z 31.08.2006, str. 1), zwanego dalej "podręcznikiem diagnostycznym".

Na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest przeprowadzane warstwowanie próbek do badań serologicznych na obecność wirusa grypy ptaków (Avian influenza), tak aby próbki można było uznać za reprezentatywne dla całego państwa.

2.1.3.1. Opis przeważających populacji drobiu oraz rodzajów produkcyjnych drobiu

W związku z tym, że w Rzeczypospolitej Polskiej zagęszczenie gospodarstw utrzymujących drób różnych gatunków i kategorii produkcyjnych jest znaczne, program jest realizowany na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wyjątek stanowią jedynie gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne oraz indyki reprodukcyjne, których liczba jest zróżnicowana w zależności od województwa i stosunkowo niewielka w porównaniu z innymi gatunkami drobiu.

2.2. Populacje docelowe

W ramach realizacji programu próbki do badań laboratoryjnych zostaną pobrane od następujących gatunków i kategorii produkcyjnych drobiu:

1) kury reprodukcyjne;

2) kury nioski;

3) kury nioski chowane na wolnym wybiegu;

4) indyki rzeźne;

5) indyki reprodukcyjne;

6) ptaki bezgrzebieniowe (strusie);

7) ptaki łowne utrzymywane w warunkach fermowych (np. bażanty, kuropatwy);

8) kaczki rzeźne;

9) kaczki reprodukcyjne;

10) gęsi rzeźne;

11) gęsi reprodukcyjne.

2.2.1. Liczba gospodarstw, z wyjątkiem gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki do badań laboratoryjnych

Tabela 1

Gospodarstwa utrzymujące kury reprodukcyjne

Kod

NUTS (2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych w

gospodarstwie

Szacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL112631060HI (H5/H7)
PL121991210240HI (H5/H7)
PL211211020HI (H5/H7)
PL223841080HI (H5/H7)
PL311421040HI (H5/H7)
PL32711020HI (H5/H7)
PL331721040HI (H5/H7)
PL343541080HI (H5/H7)
PL4180810160HI (H5/H7)
PL4263810160HI (H5/H7)
PL43711020HI (H5/H7)
PL513241080HI (H5/H7)
PL521721040HI (H5/H7)
PL612931060HI (H5/H7)
PL621011020HI (H5/H7)
PL633341080HI (H5/H7)
SUMA619601200

Tabela 2

Gospodarstwa utrzymujące kury nioski

Kod

NUTS (2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych w

gospodarstwie

Szacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL1196610120HI (H5/H7)
PL12188710140HI (H5/H7)
PL2186510100HI (H5/H7)
PL22101610120HI (H5/H7)
PL312321040HI (H5/H7)
PL322221040HI (H5/H7)
PL332621040HI (H5/H7)
PL342221040HI (H5/H7)
PL41201910180HI (H5/H7)
PL423531060HI (H5/H7)
PL433131060HI (H5/H7)
PL517541080HI (H5/H7)
PL521921040HI (H5/H7)
PL612021040HI (H5/H7)
PL62711020HI (H5/H7)
PL636541080HI (H5/H7)
SUMA1017601200

Tabela 3

Gospodarstwa utrzymujące kury nioski chowane na wolnym wybiegu

Kod

NUTS(2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych w

gospodarstwie

Szacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL112131060HI (H5/H7)
PL1241810160HI (H5/H7)
PL21921040HI (H5/H7)
PL221831060HI (H5/H7)
PL31921040HI (H5/H7)
PL32111020HI (H5/H7)
PL331121040HI (H5/H7)
PL34111020HI (H5/H7)
PL41621210240HI (H5/H7)
PL4238810160HI (H5/H7)
PL432231060HI (H5/H7)
PL5141810160HI (H5/H7)
PL52111020HI (H5/H7)
PL611021040HI (H5/H7)
PL621321040HI (H5/H7)
PL63721040HI (H5/H7)
SUMA305601200

Tabela 4

Gospodarstwa utrzymujące indyki rzeźne

Kod

NUTS(2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych

w

gospodarstwie

Szacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL111931060H (H5/H7)
PL12159610120H (H5/H7)
PL211631060H (H5/H7)
PL22821040H (H5/H7)
PL3179610120H (H5/H7)
PL32411020H (H5/H7)
PL33511020H (H5/H7)
PL343041080H (H5/H7)
PL41157610120H (H5/H7)
PL423541080H (H5/H7)
PL43194610120H (H5/H7)
PL511631060H (H5/H7)
PL52211020H (H5/H7)
PL613441080H (H5/H7)
PL62499910180H (H5/H7)
PL631111020H (H5/H7)
SUMA1268601200

Tabela 5

Gospodarstwa utrzymujące indyki reprodukcyjne

Kod

NUTS(2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych

w

gospodarstwie

Szacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL1100100H (H5/H7)
PL12111020H (H5/H7)
PL2100100H (H5/H7)
PL2200100H (H5/H7)
PL3100100H (H5/H7)
PL3200100H (H5/H7)
PL3300100H (H5/H7)
PL3400100H (H5/H7)
PL4100100H (H5/H7)
PL4200100H (H5/H7)
PL4300100H (H5/H7)
PL5100100H (H5/H7)
PL52331060H (H5/H7)
PL6100100H (H5/H7)
PL62181810360H (H5/H7)
PL6300100HI (H5/H7)
SUMA2222440

Tabela 6

Gospodarstwa utrzymujące ptaki bezgrzebieniowe (strusie)

Kod

NUTS(2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych w gospodarstwieSzacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL1122520HI (H5/H7)
PL1243530HI (H5/H7)
PL2122520HI (H5/H7)
PL2297570HI (H5/H7)
PL310050HI (H5/H7)
PL320050HI (H5/H7)
PL330050HI (H5/H7)
PL3433530HI (H5/H7)
PL4165550HI (H5/H7)
PL4211510HI (H5/H7)
PL4333530HI (H5/H7)
PL5133530HI (H5/H7)
PL5222520HI (H5/H7)
PL6122520HI (H5/H7)
PL6211510HI (H5/H7)
PL6311510HI (H5/H7)
SUMA3935350

Tabela 7

Gospodarstwa utrzymujące ptaki łowne w warunkach fermowych

Kod

NUTS(2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych

w

gospodarstwie

Szacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL1100100HI (H5/H7)
PL1212910180HI (H5/H7)
PL21111020HI (H5/H7)
PL22421040HI (H5/H7)
PL318510100HI (H5/H7)
PL3200100HI (H5/H7)
PL33421040HI (H5/H7)
PL3400100HI (H5/H7)
PL4110710140HI (H5/H7)
PL4200100HI (H5/H7)
PL43641080HI (H5/H7)
PL51641080HI (H5/H7)
PL52311020HI (H5/H7)
PL618510100HI (H5/H7)
PL62211020HI (H5/H7)
PL63111020HI (H5/H7)
SUMA6542840
Ogólna liczba

(drób)

3 3353396 430

1) Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics - standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51-woj. dolnośląskie, PL61-woj. kujawsko-pomorskie, PL31-woj. lubelskie, PL43-woj. lubuskie, PL11- woj. łódzkie, PL21-woj. małopolskie, PLI2-woj. mazowieckie, PL52-woj. opolskie, PL32-woj. podkarpackie, PL34-woj. podlaskie, PL63-woj. pomorskie, PL22-woj. śląskie, PL33-woj. świętokrzyskie, PL62-woj. warmińsko-mazurskie, PL41-woj. wielkopolskie, PL42-woj. zachodniopomorskie.

2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy podać współrzędne geograficzne (długość i szerokość geograficzną) gospodarstwa pochodzenia.

3) Łączna liczba gospodarstw pochodzenia jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).

2.2.2. Liczba gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki do badań laboratoryjnych

Tabela 8

Gospodarstwa utrzymujące kaczki rzeźne

Kod

NUTS(2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych

w

gospodarstwie

Szacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL11751020400HI (H5/H7)
PL12621020400HI (H5/H7)
PL21112040HI (H5/H7)
PL2216620240HI (H5/H7)
PL31581020400HI (H5/H7)
PL3200200H (H5/H7)
PL3321720280HI (H5/H7)
PL34212040H (H5/H7)
PL413962020800HI (H5/H7)
PL429520200H (H5/H7)
PL4311520200HI (H5/H7)
PL5110520200HI (H5/H7)
PL5200200H (H5/H7)
PL616320120H (H5/H7)
PL6214620240HI (H5/H7)
PL63312040H (H5/H7)
SUMA684903600

Tabela 9

Gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne

Kod

NUTS(2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych

w gospodarstwie

Szacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL11112040HI (H5/H7)
PL123320120HI (H5/H7)
PL2100200HI (H5/H7)
PL223320120HI (H5/H7)
PL315520200HI (H5/H7)
PL3200200HI (H5/H7)
PL3300200HI (H5/H7)
PL3400200HI (H5/H7)
PL41131320520HI (H5/H7)
PL42112040HI (H5/H7)
PL43222080HI (H5/H7)
PL51112040HI (H5/H7)
PL5200200HI (H5/H7)
PL614420160HI (H5/H7)
PL624420160HI (H5/H7)
PL63112040HI (H5/H7)
SUMA38381520

Tabela 10

Gospodarstwa utrzymujące gęsi rzeźne

Kod

NUTS(2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw

3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych w gospodarstwieSzacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL112491020400HI (H5/H7)
PL121961020400HI (H5/H7)
PL2115320120HI (H5/H7)
PL2222320120HI (H5/H7)
PL311471020400HI (H5/H7)
PL3229420160HI (H5/H7)
PL3372520200HI (H5/H7)
PL3463520200HI (H5/H7)
PL413441920760HI (H5/H7)
PL4214320120HI (H5/H7)
PL4313320120HI (H5/H7)
PL51312040HI (H5/H7)
PL52622080HI (H5/H7)
PL6141520200HI (H5/H7)
PL6273520200HI (H5/H7)
PL63822080HI (H5/H7)
SUMA1295903600

Tabela 11

Gospodarstwa utrzymujące gęsi reprodukcyjne

Kod

NUTS(2)1)2)

Łączna liczba gospodarstw3)Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki do badań laboratoryjnychSzacunkowa liczba próbek do badań laboratoryjnych

w

gospodarstwie

Szacunkowa łączna liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych według danej metodyMetody badania laboratoryjnego
PL1118820320H (H5/H7)
PL1210620240H (H5/H7)
PL2110620240H (H5/H7)
PL22422080H (H5/H7)
PL3121820320H (H5/H7)
PL32112040H (H5/H7)
PL3300200HI (H5/H7)
PL34522080HI (H5/H7)
PL41571520600HI (H5/H7)
PL42422080HI (H5/H7)
PL43212040HI (H5/H7)
PL51422080HI (H5/H7)
PL52212040HI (H5/H7)
PL61531320520HI (H5/H7)
PL6215720280HI (H5/H7)
PL6311620240HI (H5/H7)
SUMA217803200
Ogólna liczba (kaczki i gęsi)223429811 920
Ogólna liczba (drób + kaczki i

gęsi)

556963718 350

1) Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics - standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51-woj. dolnośląskie, PL61-woj. kujawsko-pomorskie, PL31-woj. lubelskie, PL43-woj. lubuskie, PL11- woj. łódzkie, PL21-woj. małopolskie, PLI2-woj. mazowieckie, PL52-woj. opolskie, PL32-woj. podkarpackie, PL34-woj. podlaskie, PL63-woj. pomorskie, PL22-woj. śląskie, PL33-woj. świętokrzyskie, PL62-woj. warmińsko-mazurskie, PL41-woj. wielkopolskie, PL42-woj. zachodniopomorskie.

2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy podać współrzędne geograficzne (długość i szerokość geograficzną) gospodarstwa pochodzenia.

3) Łączna liczba gospodarstw pochodzenia jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).

2.3. Procedury pobierania próbek do badań laboratoryjnych, okres ich pobierania oraz częstotliwość badań

Okres pobierania próbek do badań serologicznych w gospodarstwie jest zbieżny z okresem produkcji sezonowej dla każdej kategorii produkcyjnej drobiu, a pobieranie tych próbek można przeprowadzić również w rzeźni. W celu optymalizacji skuteczności pobierania próbek do badań laboratoryjnych oraz unikania niepotrzebnej obecności osób trzecich na terenie gospodarstwa drobiarskiego pobieranie próbek do badań laboratoryjnych odbywa się w miarę możliwości jednocześnie z pobieraniem próbek do innych celów, w szczególności w ramach programów kontroli zakażeń bakteriami Salmonella.

Badanie metodą wirusologiczną na obecność wirusa grypy ptaków (Avian influenza) jest stosowane wyłącznie w przypadku uzyskania dodatnich wyników badań serologicznych.

Pobieranie próbek do badań laboratoryjnych w gospodarstwach odbywa się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.

2.4. Badania laboratoryjne

Badania laboratoryjne próbek pobranych w ramach programu przeprowadza się w Laboratorium Zakładu Chorób Drobiu w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach, które jest krajowym laboratorium referencyjnym, o którym mowa w art. 100 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz. Urz. UE L 95 z 07.04.2017, str. 1, z późn. zm.).

Powyższe laboratorium zostało wyznaczone jako krajowe laboratorium referencyjne dla grypy ptaków (Avian influenza) na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych.

Badania laboratoryjne w ramach programu przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

Wszystkie dodatnie wyniki badań serologicznych są potwierdzane w krajowym laboratorium referencyjnym do spraw grypy ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach metodą hamowania hemaglutynacji, z użyciem wyznaczonych szczepów dostarczonych przez wspólnotowe laboratorium referencyjne do spraw grypy ptaków:

1) dla wirusa grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H5:

a) wstępne badanie laboratoryjne z użyciem szczepu teal/England/7894/06 (H5N3),

b) badanie laboratoryjne wszystkich próbek dodatnich z użyciem szczepu chicken/Scotland/59 (H5N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N3;

2) dla wirusa grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H7:

a) wstępne badanie laboratoryjne z użyciem szczepu Turkey/England/647/77 (H7N7),

b) badanie laboratoryjne wszystkich próbek dodatnich z użyciem szczepu African starling/983/79 (H7N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N7.

Następstwem wszystkich dodatnich wyników badań serologicznych jest dochodzenie epidemiologiczne w gospodarstwie oraz ponowne pobranie próbek do badań wirusologicznych w celu określenia czy w danym gospodarstwie występuje aktywne zakażenie wirusem grypy ptaków (Avian influenza).

Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków (Avian influenza) przekazuje się do wspólnotowego laboratorium referencyjnego do spraw grypy ptaków zgodnie z prawem Unii Europejskiej oraz do krajowych laboratoriów referencyjnych zgodnie z zasadami określonymi w załączniku VIII do dyrektywy Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającej dyrektywę 92/40/EWG, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do wspólnotowego laboratorium referencyjnego do spraw grypy ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI), zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

3. Realizacja programu u dzikich ptaków

3.1. Organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu u dzikich ptaków oraz obszary, na których program zostanie wdrożony

3.1.1. Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu u dzikich ptaków oraz współpracę z epidemiologami, ornitologami i myśliwymi

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii i powiatowy lekarz weterynarii.

Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.

Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii.

Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii. Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.

Pobieranie próbek do badań laboratoryjnych na obecność wirusa grypy ptaków (Avian influenza) u dzikich ptaków jest organizowane i nadzorowane przez Inspekcję Weterynaryjną.

Do celów realizacji programu, w tym pomocy w określaniu gatunków dzikich ptaków i optymalizacji pobierania próbek do badań laboratoryjnych, stosownie do sytuacji krajowej, zapewnia się ścisłą współpracę organów Inspekcji Weterynaryjnej z epidemiologami, ornitologami i organem właściwym do spraw ochrony przyrody.

3.1.2. Obszary geograficzne i administracyjne, na których program zostanie wdrożony

Nadzór jest realizowany przez prowadzenie badań laboratoryjnych próbek pobranych od konających dzikich ptaków oraz padłych ptaków, jako system nadzoru biernego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W szczególności nadzorem biernym są objęte dzikie ptaki, zwłaszcza migrujące dzikie ptaki wodne, które są objęte wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H5N1, tzw. "gatunki docelowe".

Nadzorem biernym są objęte obszary w pobliżu morza, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli w pobliżu tych obszarów znajdują się gospodarstwa utrzymujące drób.

Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H5N1, nadzór bierny jest uzupełniany przez działania edukacyjne oraz aktywne poszukiwanie i monitorowanie padłych lub konających dzikich ptaków, w szczególności dzikich ptaków należących do gatunków docelowych. Powodem tego może być wykrycie wirusa grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H5N1 u drobiu lub dzikich ptaków w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikich ptaków.

3.2. Czynniki ryzyka oraz populacje docelowe

W ramach nadzoru biernego planuje się przebadanie około 62 próbek pobranych do badań laboratoryjnych od padłych dzikich ptaków z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wskazaniem do nadzoru biernego jest stwierdzenie przypadków ponadnormatywnej (wyraźnie zwiększonej) śmiertelności lub klinicznych zachorowań u dzikich ptaków, zwłaszcza:

1) należących do gatunków docelowych, a także innych ptaków mających z nimi kontakt;

2) w miejscach ostoi lub zatrzymywania się ptaków migrujących w okresie wędrówki wiosennej i jesiennej;

3) w miejscach mieszania się dużej liczby ptaków migrujących różnych gatunków, głównie należących do gatunków docelowych;

4) w sąsiedztwie gospodarstw utrzymujących drób;

5) w pobliżu tras przelotów ptaków migrujących.

Wykaz dzikich ptaków należących do gatunków docelowych, od których pobiera się próbki do badań laboratoryjnych na obecność wirusa grypy ptaków (Avian influenza)

Lp.Nazwa naukowaNazwa zwyczajowa
1Accipiter gentilisJastrząb gołębiarz
2Accipiter nisusKrogulec
3Anas acutaRożeniec
4Anas clypeataPłaskonos
5Anas creccaCyraneczka
6Anas penelopeŚwistun
7Anas platyrhynchosKaczka krzyżówka
8Anas querquedulaCyranka
9Anas streperaKrakwa
10Anser albifrons albifronsGęś białoczelna (europejska rasa)
11Anser anserGęś gęgawa
12Anser brachyrhynchusGęś krótkodzioba
13Anser erythropusGęś mała
14Anser fabalisGęś zbożowa
15Ardea cinereaCzapla siwa
16Aythya ferinaGłowienka
17Aythya fuligulaCzernica
18Branta berniclaBernikla obrożna
19Branta canadensisBernikla kanadyjska
20Branta leucopsisBernikla białolica
21Branta ruficollisBernikla rdzaw o szyj a
22Bubo buboPuchacz
23Buteo buteoMyszołów zwyczajny
24Buteo lagopusMyszołów włochaty
25Cairina moschataPiżmówka amerykańska
26Ciconia ciconiaBocian biały
27Circus aeruginosusBłotniak stawowy
28Cygnus columbianusŁabędź czarnodzioby
29Cygnus cygnusŁabędź krzykliwy
30Cygnus olorŁabędź niemy
31Falco peregrinusSokół wędrowny
32Falco tinnunculusPustułka
33Fulica atraŁyska
34Larus canusMewa pospolita
35Larus ridibundusMewa śmieszka
36Limosa limosaRycyk
37Marmaronetta angustirostrisMarmurka
38Mergus albellusTracz bielaczek
39Milvus migransKania czarna
40Milvus milvusKania ruda
41Netta rufinaHełmiatka
42Phalacrocorax carboKormoran czarny
43Philomachus pugnaxBatalion
44Pica picaSroka
45Pluvialis apricariaSiewka złota
46Podiceps cristatusPerkoz dwuczuby
47Podiceps nigricollisPerkoz zausznik
48Porphyrio porphyrioModrzyk
49Tachybaptus ruficollisPerkozek
50Vanellus vanellusCzajka

3.2.1. Dzikie ptaki, w szczególności należące do gatunków docelowych, od których zostaną pobrane próbki do badań laboratoryjnych na obecność wirusa grypy ptaków (Avian influenza)

Kod NUTS (2)1)Liczba ptaków, od których zostaną pobrane próbki do badań laboratoryjnychLiczba próbek do badań laboratoryjnych, które zostaną pobrane w ramach nadzoru biernegoMetoda badania laboratoryjnegoLiczba badań laboratoryjnych, które zostaną przeprowadzone według danej metody
Całe terytorium kraju6262PCR62

1) Odnosi się do miejsca znalezienia dzikiego ptaka lub pobrania próbek. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy podać współrzędne geograficzne (długość i szerokość geograficzną) miejsca znalezienia dzikiego ptaka lub pobrania próbek.

3.3. Procedury pobierania próbek do badań laboratoryjnych

Pobieranie próbek do badań laboratoryjnych na obecność wirusa grypy ptaków (Avian influenza) przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

Próbki do badań laboratoryjnych metodą PCR lub izolacji wirusa pobiera się z kloaki i tchawicy lub jamy dziobowo-gardłowej albo z tkanek padłych lub konających dzikich ptaków.

Podczas przechowywania i transportu próbek do badań laboratoryjnych podejmuje się szczególne środki ostrożności zgodnie z rozdziałem IV ust. 5 i 6 podręcznika diagnostycznego. Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków (Avian influenza) wykrytego u dzikich ptaków przekazuje się do wspólnotowego laboratorium referencyjnego do spraw grypy ptaków, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do wspólnotowego laboratorium referencyjnego do spraw grypy ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

Pobieranie próbek do badań laboratoryjnych odbywa się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.

3.4. Badania laboratoryjne

Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym. Badanie laboratoryjne próbek na obecność wirusa grypy ptaków (Avian influenza) przeprowadza się w krajowym laboratorium referencyjnym do spraw grypy ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach.

Przeprowadza się wstępne badania przesiewowe metodą PCR dla genu M, a dodatnie wyniki tych badań poddaje się następnie szybkim badaniom laboratoryjnym na obecność wirusa grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H5, przeprowadzanym w okresie nie dłuższym niż 2 tygodnie.

W przypadku potwierdzenia wirusa grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H5 jak najszybciej przeprowadza się analizę miejsca rozszczepienia, aby określić czy jest to wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI) czy nisko zjadliwa grypa ptaków (LPAI).

Jeżeli obecność wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 zostanie potwierdzona, jak najszybciej przeprowadza się dodatkowe badania laboratoryjne na określenie typu N, nawet jeżeli w wyniku tych badań możliwe jest tylko wykluczenie typu N1.

4. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u drobiu w ostatnich 5 latach

W okresie ostatnich 5 lat (lata 2015-2019) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej u drobiu odnotowano 68 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków (Avian influenza) podtypu H5N8. Program nadzoru mający na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków (Avian influenza) prowadzony w latach ubiegłych obejmował fermy kur reprodukcyjnych, fermy kur niosek, fermy indyków, fermy gęsi i kaczek, fermy ptaków bezgrzebieniowych (strusi), fermy ptaków łownych oraz ptaki dzikie. Próbki do badań laboratoryjnych były pobierane i badane w ciągu całego roku realizacji programu.

5. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u dzikich ptaków w ostatnich 5 latach

W okresie ostatnich 5 lat (lata 2015-2019) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej u dzikich ptaków odnotowano 66 przypadków wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 oraz 2 przypadki podtypu H5N5. Program nadzoru nad dzikimi ptakami w kierunku grypy ptaków (Avian influenza) do roku 2011 obejmował nadzór czynny oraz nadzór bierny, a w kolejnych latach jedynie nadzór bierny. Próbki do badań laboratoryjnych były pobierane i badane w ciągu całego roku realizacji programu.

6. Działania w zakresie powiadamiania o grypie ptaków (Avian influenza)

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt, jaką jest grypa ptaków, posiadacz zwierzęcia jest obowiązany do:

1) niezwłocznego zawiadomienia o tym organu Inspekcji Weterynaryjnej lub najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej, lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

2) pozostawienia drobiu lub innych ptaków w miejscu ich przebywania i niewprowadzania tam innych zwierząt;

3) uniemożliwienia osobom postronnym dostępu do pomieszczeń lub miejsc, w których znajdują się drób lub inne ptaki podejrzane o zakażenie lub chorobę lub ich zwłoki;

4) wstrzymania się od wywożenia, wynoszenia i zbywania produktów, w szczególności mięsa, zwłok zwierzęcych, pasz, wody, ściółki, nawozów naturalnych i innych przedmiotów znajdujących się w miejscu, w którym wystąpiła grypa ptaków;

5) udostępnienia organom Inspekcji Weterynaryjnej drobiu lub innych ptaków i ich zwłok do badań laboratoryjnych i zabiegów weterynaryjnych, a także udzielania pomocy przy ich wykonywaniu;

6) udzielania organom Inspekcji Weterynaryjnej oraz osobom działającym w imieniu tych organów wyjaśnień i podawania informacji, które mogą mieć znaczenie dla wykrycia choroby i źródeł zakażenia lub zapobiegania jej szerzeniu.

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej o otrzymaniu zawiadomienia.

Podmiot świadczący usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej, jeżeli na podstawie zawiadomienia podejrzewa wystąpienie choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.

Powiatowy lekarz weterynarii po otrzymaniu zawiadomienia podejmuje niezwłocznie czynności w celu wykrycia lub wykluczenia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.

Powiatowy lekarz weterynarii niezwłocznie informuje wojewódzkiego lekarza weterynarii, w tym w formie elektronicznej, o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.

Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje niezwłocznie Głównemu Lekarzowi Weterynarii, w tym w formie elektronicznej, informacje o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.

Zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, podmioty świadczące usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej oraz laboratoria przekazują powiatowemu lekarzowi weterynarii informacje o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu takiego podejrzenia.

Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii informacje o powzięciu podejrzenia lub o stwierdzeniu choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania lub notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu tego podejrzenia lub stwierdzeniu choroby.

Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje informacje uzyskane od powiatowego lekarza weterynarii Głównemu Lekarzowi Weterynarii.

Główny Lekarz Weterynarii:

1) informuje, wykonując postanowienia umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, właściwe organizacje międzynarodowe o występowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania;

2) powiadamia Komisję Europejską oraz inne państwa członkowskie Unii Europejskiej o chorobach zakaźnych zwierząt podlegających notyfikacji w Unii Europejskiej oraz o wygaszaniu ognisk tych chorób.

7. Koszty - podsumowanie kosztów na lata 2020-2022

7.1. Nadzór nad drobiem w 2020 r.

2020 r. (zł) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

2020 r. (zł) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (zł)Koszty razem (zł)
ELISA test00,000,00
Immunodyfuzja w żelu agarowym00,000,00
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5 *917517,46160 195,50
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7*917517,46160 195,50
Izolacja wirusa*676,76460,56
PCR test*2441,37992,88
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Próbki*91752,2820 919,00
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Inne00,000,00
Razem drób

badanie + próbkobranie + inne

342 763,44

2020 r. (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)Koszty razem (EUR)
ELISA test00,000,00
Immunodyfuzja w żelu agarowym00,000,00
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5*91754,0637 250,50
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7*91754,0637 250,50
Izolacja wirusa*617,85107,10
PCR test*249,62230,88
Próbkobranie
Liczba

badań

Koszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Próbki*91750,534 862,75
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Inne00,000,00
Razem drób

badanie + próbkobranie + inne

79 701,73

Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Koszt programu obliczono według kursu euro 4,30 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw - aktualizacja - październik 2019 r.

Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2020 w ramach limitu wydatków właściwych części budżetowych.

Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, dział 758 - różne rozliczenia, rozdział 75818 - rezerwy ogólne i celowe, poz. 12 przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, lub poz. 8 w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej oraz środków budżetowych określonych w części 85 - budżety wojewodów, dział 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.

*Szacunkowe koszty jednostkowe wyliczone w oparciu o wytyczne SANTE/2017/10186 rev. 2 "Guidelines for the Union co-funded programmes of eradication, control and surveillance of animal diseases and zoonoses for the years 2018-2020 (updates for 2019 and 2020)".

7.2. Nadzór nad dzikimi ptakami w 2020 r.

2020 r. (zł) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikimi ptakami

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (zł)Koszty razem (zł)
Izolacja wirusa*576,76383,80
PCR test*6241,372 564,94
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Próbki6241,852 594,70
Inne działania
liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Inne00,000,00
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne5 543,44
Szacunkowe koszty łącznie w zł (badanie drobiu i ptaków dzikich)348 306,88

2020 r. (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikimi ptakami

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)Koszty razem (EUR)
Izolacja wirusa*517,85 EUR89,25 EUR
PCR test*629,62 EUR596,44 EUR
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Próbki629,73 EUR603,26 EUR
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Inne00,00 EUR0,00 EUR
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne1 288,95 EUR
Szacunkowe koszty

łącznie w EUR (badanie drobiu i ptaków dzikich)

80 990,68 EUR

Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Koszt Programu obliczono według kursu euro 4,30 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja - październik 2019 r.

Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2020 w ramach limitu wydatków właściwych części budżetowych.

Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, dział 758 - różne rozliczenia, rozdział 75818 - rezerwy ogólne i celowe, poz. 12 przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, lub poz. 8 w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej oraz środków budżetowych określonych w części 85 - budżety wojewodów, dział 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego."

*szacunkowe koszty jednostkowe wyliczone w oparciu o wytyczne SANTE/2017/10186 rev. 2 "Guidelines for the Union co-funded programmes of eradication, control and surveillance of animal diseases and zoonoses for the years 2018-2020 (updates for 2019 and 2020)"

7.3. Nadzór nad drobiem w 2021 r.

2021 r. (zł) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (zł)Koszty razem (zł)
ELISA test00,000,00
Immunodyfuzja w żelu agarowym00,000,00
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5*917517,46160 195,50
Test hamowania hemaglutynacji (HI)917517,46160 195,50
dla H7*
Izolacja wirusa*676,76460,56
PCR test*2441,37992,88
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Próbki*91752,2820 919,00
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Inne00,000,00
Razem drób badanie + próbkobranie + inne342 763,44

2021 r. (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)Koszty razem (EUR)
ELISA test00,000,00
Immunodyfuzja w żelu agarowym00,000,00
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5*91754,0637 250,50
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7*91754,0637 250,50
Izolacja wirusa*617,85107,10
PCR test*249,62230,88
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Próbki*91750,534 862,75
Inne działania
liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Inne00,000,00
Razem drób badanie + próbkobranie + inne79 701,73

Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Koszt Programu obliczono według kursu euro 4,30 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja - październik 2019 r.

Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na rok 2021 w ramach limitu wydatków właściwych części budżetowych.

Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, dział 758 - różne rozliczenia, rozdział 75818 - rezerwy ogólne i celowe, poz. 12 przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, lub poz. 8 w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej oraz środków budżetowych określonych w części 85 - budżety wojewodów, dział 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego."

*szacunkowe koszty jednostkowe wyliczone w oparciu o wytyczne SANTE/2017/10186 rev. 2 "Guidelines for the Union co-funded programmes of eradication, control and surveillance of animal diseases and zoonoses for the years 2018-2020 (updates for 2019 and 2020)"

7.4. Nadzór nad dzikimi ptakami w 2021 r.

2021 r. (zł) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikimi ptakami

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (zł)Koszty razem (zł)
Izolacja wirusa*576,76383,80
PCR test*6241,372 564,94
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Próbki6241,852 594,70
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Inne00,000,00
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne5 543,44
Szacunkowe koszty łącznie w zł (badanie drobiu i ptaków dzikich)348 306,88

2021 r. (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikimi ptakami

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)Koszty razem (EUR)
Izolacja wirusa*517,8589,25
PCR test*629,62596,44
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Próbki629,73603,26
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Inne00,000,00
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne1 288,95
Szacunkowe koszty łącznie w EUR (badanie drobiu i ptaków dzikich)80 990,68

Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Koszt Programu obliczono według kursu euro 4,30 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja - październik 2019 r.

Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na rok 2021 w ramach limitu wydatków właściwych części budżetowych.

Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, dział 758 - różne rozliczenia, rozdział 75818 - rezerwy ogólne i celowe, poz. 12 przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, lub poz. 8 w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej oraz środków budżetowych określonych w części 85 - budżety wojewodów, dział 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.

*szacunkowe koszty jednostkowe wyliczone w oparciu o wytyczne SANTE/2017/10186 rev. 2 "Guidelines for the Union co-funded programmes of eradication, control and surveillance of animal diseases and zoonoses for the years 2018-2020 (updates for 2019 and 2020)"

7.5. Nadzór nad drobiem w 2022 r.

2022 r. (zł) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (zł)Koszty razem (zł)
ELISA test00,000,00
Immunodyfuzja w żelu agarowym00,000,00
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5*917517,46 PL160 195,50
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7*917517,46160 195,50
Izolacja wirusa*676,76460,56
PCR test*2441,37992,88
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Próbki*91752,2820 919,00
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Inne00,000,00
Razem drób

badanie + próbkobranie + inne

342 763,44

2022 r. (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)Koszty razem (EUR)
ELISA test00,000,00
Immunodyfuzja w żelu agarowym00,000,00
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5*91754,0637 250,50
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7*91754,0637 250,50
Izolacja wirusa*617,85107,10
PCR test*249,62230,88
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Próbki*91750,534 862,75
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Inne00,000,00
Razem drób badanie + próbkobranie + inne79 701,73

Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Koszt Programu obliczono według kursu euro 4,30 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja - październik 2019 r.

Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na rok 2022 w ramach limitu wydatków właściwych części budżetowych.

Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, dział 758 - różne rozliczenia, rozdział 75818 - rezerwy ogólne i celowe, poz. 12 przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, lub poz. 8 w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej oraz środków budżetowych określonych w części 85 - budżety wojewodów, dział 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.

*szacunkowe koszty jednostkowe wyliczone w oparciu o wytyczne SANTE/2017/10186 rev. 2 "Guidelines for the Union co-funded programmes of eradication, control and surveillance of animal diseases and zoonoses for the years 2018-2020 (updates for 2019 and 2020)"

7.6. Nadzór nad dzikimi ptakami w 2022 r.

2022 r. (zł) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikimi ptakami

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (zł)Koszty razem (zł)
Izolacja wirusa*576,76383,80
PCR test*6241,372 564,94
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Próbki6241,852 594,70
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (zł)Koszty razem (zł)
Inne00,000,00
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne5 543,44
Szacunkowe koszty łącznie w zł (badanie drobiu i ptaków dzikich)348 306,88

2022 r. (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikimi ptakami

Testy laboratoryjne
Metody analizy laboratoryjnejLiczba badańJednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)Koszty razem (EUR)
Izolacja wirusa*517,8589,25
PCR test*629,62596,44
Próbkobranie
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Próbki629,73603,26
Inne działania
Liczba badańKoszt jednostkowy (EUR)Koszty razem (EUR)
Inne00,000,00
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne1 288,95
Szacunkowe koszty łącznie w EUR (badanie drobiu i ptaków dzikich)80 990,68 EUR

Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Koszt Programu obliczono według kursu euro 4,30 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów, dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja - październik 2019 r.

Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na rok 2022 w ramach limitu wydatków właściwych części budżetowych.

Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - rezerwy celowe, dział 758 - różne rozliczenia, rozdział 75818 - rezerwy ogólne i celowe, poz. 12 przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, lub poz. 8 w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej oraz środków budżetowych określonych w części 85 - budżety wojewodów, dział 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.

*szacunkowe koszty jednostkowe wyliczone w oparciu o wytyczne SANTE/2017/10186 rev. 2 "Guidelines for the Union co-funded programmes of eradication, control and surveillance of animal diseases and zoonoses for the years 2018-2020 (updates for 2019 and 2020)".

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2258).
2 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 2020 r. (Dz.U.2020.668) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2020 r.