Wprowadzenie programu mającego na celu wczesne wykrycie zakażeń wirusem wywołującym afrykański pomór świń oraz poszerzenie wiedzy na temat ryzyka wystąpienia tej choroby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Dz.U.2014.115
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 2014 r.
w sprawie wprowadzenia programu mającego na celu wczesne wykrycie zakażeń wirusem wywołującym afrykański pomór świń oraz poszerzenie wiedzy na temat ryzyka wystąpienia tej choroby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM MAJĄCY NA CELU WCZESNE WYKRYCIE ZAKAŻEŃ WIRUSEM WYWOŁUJĄCYM AFRYKAŃSKI POMÓR ŚWIŃ ORAZ POSZERZENIE WIEDZY NA TEMAT RYZYKA WYSTĄPIENIA TEJ CHOROBY NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PROGRAM MAJĄCY NA CELU WCZESNE WYKRYCIE ZAKAŻEŃ WIRUSEM WYWOŁUJĄCYM AFRYKAŃSKI POMÓR ŚWIŃ ORAZ POSZERZENIE WIEDZY NA TEMAT RYZYKA WYSTĄPIENIA TEJ CHOROBY NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
1.
Identyfikacja programu
Identyfikacja programu
Choroba: afrykański pomór świń (African swine fever)
Okres realizacji programu: od 2 lipca do 31 grudnia 2013 r.
2.
Dane historyczne dotyczące rozwoju epidemiologicznego afrykańskiego pomoru świń
Dane historyczne dotyczące rozwoju epidemiologicznego afrykańskiego pomoru świń
3.
Opis programu
Opis programu
Zgodnie z art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej program jest wprowadzany w drodze rozporządzenia Rady Ministrów po jego zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.
Szacowane ogólne koszty realizacji programu mającego na celu wczesne wykrycie występowania zakażeń wirusem wywołującym afrykański pomór świń oraz poszerzenie wiedzy na temat ryzyka wystąpienia tej choroby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2013 r. wynoszą 5.188.549,15 zł (1.250.252,77 euro). Wszystkie koszty realizacji programu podlegają współfinansowaniu ze środków Komisji Europejskiej. Są to szacunkowe koszty, które są dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2013 w ramach limitu wydatków właściwej części budżetowej.
Szacunkowe koszty realizacji programu w 2013 r. wyrażone w zł zostały przeliczone na euro według prognozowanego kursu euro zawartego w "Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw - aktualizacja listopad 2013 r." z dnia 5 listopada 2013 r. opublikowanych przez Ministerstwo Finansów.
Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w ustawie budżetowej na rok 2013, w części 83 - rezerwy celowe, w dziale 758 - różne rozliczenia, w rozdziale 75818 - rezerwy ogólne i celowe, w poz. 12, przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, oraz w części 85 - budżety wojewodów, w dziale 010 - rolnictwo i łowiectwo, w rozdziale 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.
3.1.
Cel programu
Cel programu
1) badania laboratoryjne przeprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) wzmocnienie środków bioasekuracji na drogowych przejściach granicznych z Białorusią i Ukrainą (drogowe przejście graniczne w Dorohusku);
3) prowadzenie kampanii informacyjnych dla podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną przez Inspekcję Weterynaryjną, związaną z produkcją żywności pochodzenia zwierzęcego oraz pasz, dla rolników, myśliwych, władz samorządowych oraz społeczeństwa, mającej za zadanie podnieść świadomość oraz uwrażliwić społeczeństwo na zagrożenie, jakie wynika z wystąpienia ognisk ASF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) prowadzenie szkoleń przypominających dla lekarzy weterynarii i personelu pomocniczego, mających za zadanie przypomnieć oraz utrwalić wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie ASF, co będzie nieodzowne w przypadku wystąpienia ASF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3.2.
Realizacja programu
Realizacja programu
3.2.1.
Podział terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na strefy według kryterium zagrożenia wystąpienia ASF
Podział terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na strefy według kryterium zagrożenia wystąpienia ASF
Jest to strefa buforowa o najwyższym ryzyku wystąpienia ASF. Zalicza się do niej następujące powiaty:
1) w województwie podlaskim: suwalski, Suwałki, sejneński, augustowski, sokólski, moniecki, białostocki, Białystok, bielski, hajnowski, siemiatycki;
2) w województwie lubelskim: bialski, Biała Podlaska, radzyński, parczewski, lubartowski, włodawski, łęczyński, chełmski, Chełm;
3) w województwie mazowieckim: łosicki, siedlecki, Siedlce, sokołowski.
Powyższe powiaty są położone w strefie 40 km od granicy z Białorusią. Strefa została wyznaczona na podstawie informacji otrzymanych z Polskiego Związku Łowieckiego, dotyczących analizy wędrówek dzików. Liczba stad świń w poszczególnych powiatach w strefie I jest przedstawiona w tabeli 1.
Tabela 1. Liczba stad świń w poszczególnych powiatach strefy I
Województwo | Powiat | Liczba stad świń |
podlaskie | suwalski | 1370 |
miasto Suwałki | 28 | |
sejneński | 896 | |
augustowski | 781 | |
sokólski | 1811 | |
moniecki | 1370 | |
białostocki | 839 | |
miasto Białystok | 8 | |
bielski | 854 | |
hajnowski | 318 | |
siemiatycki | 669 | |
lubelskie | bialski | 4553 |
Biała Podlaska | 17 | |
radzyński | 2429 | |
parczewski | 1485 | |
lubartowski | 2138 | |
włodawski | 536 | |
łęczyński | 1098 | |
chełmski | 1182 | |
Chełm | 6 | |
mazowieckie | sokołowski | 1719 |
łosicki | 1978 | |
siedlecki | 2605 | |
Siedlce | 8 | |
Razem | 28 698 |
Źródło: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, stan na dzień 1 sierpnia 2013 r.
Strefa II
Jest to strefa o wysokim ryzyku "wystąpienia ASF. Zalicza się do niej następujące powiaty:
1) w województwie warmińsko-mazurskim graniczące z Obwodem Kaliningradzkim: braniewski, bartoszycki, kętrzyński, węgorzewski, gołdapski;
2) w województwie lubelskim graniczące z Ukrainą: hrubieszowski, tomaszowski;
3) w województwie podkarpackim graniczące z Ukrainą: lubaczowski, jarosławski, Przemyśl, przemyski, bieszczadzki.
Do strefy II zalicza się również powiaty położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z wyłączeniem powiatów strefy I), w których:
- pogłowie świń wynosi co najmniej 200 sztuk na 1 km2 lub
- są zlokalizowane międzynarodowe porty lotnicze lub morskie.
Strefa III
Do tej strefy należą pozostałe powiaty położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezaliczone do strefy I lub II.
3.2.2.
Realizacja programu w strefach wyznaczonych zgodnie z ust. 3.2.1
Realizacja programu w strefach wyznaczonych zgodnie z ust. 3.2.1
Na obszarze powiatów należących do strefy I prowadzi się monitorowanie zdrowia świń. W ramach powyższego obowiązku posiadacze świń są zobowiązani, aby codziennie rano i wieczorem kontrolować stan zdrowia zwierząt, a każdy przypadek podejrzenia choroby zakaźnej zwierząt zgłaszać niezwłocznie, zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, do organów Inspekcji Weterynaryjnej albo najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej albo wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 października 2010 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa przeznaczonego na użytek własny (Dz. U. Nr 207, poz. 1370) w przypadku wprowadzenia ograniczeń wynikających z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt obowiązuje na tym obszarze zakaz uboju na użytek własny w gospodarstwie.
W przypadku utrzymywania w gospodarstwie pojedynczych sztuk świń na posiadacza zwierzęcia nakłada się zakaz przemieszczania zwierzęcia z gospodarstwa, z wyjątkiem przemieszczenia do rzeźni w celu dokonania uboju na użytek własny, pod warunkiem zaopatrzenia zwierzęcia w oryginał świadectwa zdrowia wystawionego przez urzędowego lekarza weterynarii po uprzednim tymczasowym zidentyfikowaniu tego zwierzęcia.
W trakcie badania przed- lub poubojowego w rzeźni lekarz weterynarii zwraca szczególną uwagę na zmiany charakterystyczne dla ASF. W przypadku podejrzenia choroby pobiera się próbki do badań w kierunku ASF oraz postępuje zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 czerwca 2004 r. w sprawie zwalczania afrykańskiego pomoru świń (Dz. U. Nr 158, poz. 1658).
W strefie I pobiera się próbki do badań laboratoryjnych. Z obszaru każdego powiatu położonego w strefie I urzędowy lekarz weterynarii pobiera próbki:
1) krwi od 29 świń; próbki pobiera się z co najmniej 10 stad (maksymalnie 3 próbki ze stada); powyższa liczba próbek została określona na podstawie liczby próbek pobieranych w ramach badań kontrolnych w kierunku klasycznego pomoru świń, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań kontrolnych zakażeń zwierząt (Dz. U. Nr 282, poz. 2813, z późn. zm.);
2) od świń (w tym także padłych), w przypadku gdy padnięcia w stadzie wynoszą:
a) u prosiąt - powyżej 20%,
b) u warchlaków - powyżej 10%,
c) u tuczników - powyżej 5%
- próbki pobiera się od 5% świń w gospodarstwie (w tym od świń padłych), jednak nie mniej niż 10 próbek; w pierwszej kolejności próbki pobiera się od świń żywych wykazujących podwyższoną lub obniżoną wewnętrzną ciepłotę ciała oraz od świń padłych; w przypadku gospodarstwa utrzymującego poniżej 10 świń próbki pobiera się od wszystkich świń w gospodarstwie (w tym od świń padłych);
3) od świń poddanych ubojowi na użytek własny;
4) od każdego padłego (z uwzględnieniem zwierząt zabitych podczas wypadków drogowych) lub odstrzelonego dzika; jednocześnie każdą tuszę odstrzelonego dzika znakuje się przez nadanie kolejnego numeru tuszy oraz wskazanie koła łowieckiego, miejscowości i daty pozyskania tuszy.
Strefa II
W strefie II próbki do badań laboratoryjnych pobiera się w następujący sposób.
Z obszaru każdego powiatu położonego w strefie II urzędowy lekarz weterynarii pobiera próbki:
1) krwi od 15 świń; próbki pobiera się z co najmniej 5 stad (maksymalnie 3 próbki ze stada); powyższa liczba próbek została określona na podstawie liczby próbek pobieranych w ramach badań kontrolnych w kierunku klasycznego pomoru świń, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań kontrolnych zakażeń zwierząt;
2) od świń (w tym także padłych), w przypadku gdy padnięcia w stadzie wynoszą:
a) u prosiąt - powyżej 20%,
b) u warchlaków - powyżej 10%,
c) u tuczników - powyżej 5%
- próbki pobiera się od 5% świń w gospodarstwie (w tym od świń padłych), jednak nie mniej niż 10 próbek; w pierwszej kolejności próbki pobiera się od świń żywych wykazujących podwyższoną lub obniżoną wewnętrzną ciepłotę ciała oraz od świń padłych; w przypadku gospodarstwa utrzymującego poniżej 10 świń próbki pobiera się od wszystkich świń w gospodarstwie (w tym od świń padłych);
3) od każdego padłego lub odstrzelonego dzika.
Strefa III
W strefie III próbki do badań laboratoryjnych pobiera się w następujący sposób.
Z obszaru każdego powiatu położonego w strefie III urzędowy lekarz weterynarii pobiera
próbki:
1) od świń (w tym także padłych), w przypadku gdy padnięcia w stadzie wynoszą:
a) u prosiąt - powyżej 20%,
b) u warchlaków - powyżej 10%,
c) u tuczników - powyżej 5%
- próbki pobiera się od 5% świń w gospodarstwie (w tym od świń padłych), jednak nie mniej niż 10 próbek; w pierwszej kolejności próbki pobiera się od świń żywych wykazujących podwyższoną lub obniżoną wewnętrzną ciepłotę ciała oraz od świń padłych; w przypadku gospodarstwa utrzymującego poniżej 10 świń próbki pobiera się od wszystkich świń w gospodarstwie (w tym od świń padłych);
2) od każdego padłego dzika;
3) od 10% odstrzelonych dzików na obszarze powiatu, w którym liczba dzików wynosi co najmniej 2 osobniki na 1 km2;
4) od 5% odstrzelonych dzików na obszarze powiatu, w którym liczba dzików nie przekracza 2 osobników na 1 km2.
3.2.3.
Zasady dotyczące pobierania próbek, rodzaju pobieranych próbek, przesyłania próbek do badań laboratoryjnych oraz wykonywania badań laboratoryjnych
Zasady dotyczące pobierania próbek, rodzaju pobieranych próbek, przesyłania próbek do badań laboratoryjnych oraz wykonywania badań laboratoryjnych
Próbki do badań laboratoryjnych w kierunku ASF pobiera się oddzielnie od próbek pobieranych do badań kontrolnych w kierunku klasycznego pomoru świń.
Rodzaje próbek pobieranych do badań laboratoryjnych od żywych, padłych, ubitych świń oraz padłych i odstrzelonych dzików są określone w rozdziale V lit. b załącznika do decyzji Komisji Europejskiej 2003/422/WE z dnia 26 maja 2003 r. zatwierdzającej podręcznik diagnostyczny dotyczący afrykańskiego pomoru świń (Dz. Urz. L 143 z 11.06.2003, str. 35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 39, str. 59).
Próbki pobrane od żywych świń, świń ubitych na użytek własny oraz odstrzelonych dzików bada się metodą PCR.
Próbki pobrane od padłych świń i dzików bada się metodą PCR oraz, jeżeli to jest możliwe - metodą ELISA.
Wszystkie badania laboratoryjne przeprowadzane w ramach programu wykonuje się w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach.
3.3.
Wzmocnienie środków bioasekuracji na drogowych przejściach granicznych z Białorusią i Ukrainą
Wzmocnienie środków bioasekuracji na drogowych przejściach granicznych z Białorusią i Ukrainą
1) wyłożeniu mat dezynfekcyjnych dla pojazdów wjeżdżających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dezynfekcji kół tych pojazdów;
2) dokonywaniu, w miarę potrzeb, pełnego oczyszczania i dezynfekcji pojazdów wjeżdżających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) utrzymaniu w odpowiednim stanie technicznym oraz funkcjonalnym (uzupełnianie środków dezynfekcyjnych) ww. środków bioasekuracji;
4) informowaniu podróżnych o zakazach i nakazach związanych z zagrożeniem wystąpienia ASF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3.4.
Przeprowadzenie kampanii informacyjnej dla podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną przez Inspekcję Weterynaryjną, związaną z produkcją żywności pochodzenia zwierzęcego oraz pasz, dla rolników, myśliwych, władz samorządowych oraz społeczeństwa
Przeprowadzenie kampanii informacyjnej dla podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną przez Inspekcję Weterynaryjną, związaną z produkcją żywności pochodzenia zwierzęcego oraz pasz, dla rolników, myśliwych, władz samorządowych oraz społeczeństwa
3.5.
Przeprowadzenie szkoleń przypominających dla lekarzy weterynarii i personelu pomocniczego
Przeprowadzenie szkoleń przypominających dla lekarzy weterynarii i personelu pomocniczego
4.
Środki przewidziane programem
Środki przewidziane programem
4.1.
Podsumowanie środków przewidzianych programem
Podsumowanie środków przewidzianych programem
[x] kontrola, monitoring
[x] badania
[x] inne (środki bioasekuracji, kampania informacyjna, szkolenia).
4.2.
Władza centralna odpowiedzialna za nadzór i koordynację realizowanego programu
Władza centralna odpowiedzialna za nadzór i koordynację realizowanego programu
Odpowiedzialność terenowych organów Inspekcji Weterynaryjnej za realizację programów została określona w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2010 r. Nr 112, poz. 744, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
4.3.
Opis i określenie obszarów geograficznych i administracyjnych, na których program jest realizowany
Opis i określenie obszarów geograficznych i administracyjnych, na których program jest realizowany
Rysunek 1. Podział administracyjny Rzeczypospolitej Polskiej
4.4.
Opis środków przewidzianych w programie
Opis środków przewidzianych w programie
4.4.1.
Powiadomienie o ASF
Powiadomienie o ASF
4.4.2.
Zwierzęta i populacja zwierząt objęte programem
Zwierzęta i populacja zwierząt objęte programem
Tabela 2. Liczba sztuk świń w poszczególnych województwach
Województwo | Liczba świń |
dolnośląskie | 219 504 |
kujawsko-pomorskie | 1 483 279 |
lubelskie | 779 864 |
lubuskie | 315 856 |
łódzkie | 960 263 |
małopolskie | 245 957 |
mazowieckie | 952 154 |
opolskie | 650 287 |
podkarpackie | 164 164 |
podlaskie | 357 073 |
pomorskie | 651 037 |
śląskie | 321 180 |
świętokrzyskie | 360 416 |
warmińsko-mazurskie | 642 097 |
wielkopolskie | 2 779 758 |
zachodniopomorskie | 577 332 |
Razem | 11 460 221 |
Źródło: Inspekcja Weterynaryjna
Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w łowieckim roku gospodarczym 2011/2012 liczba dzików wynosiła 255 800 sztuk. Liczbę dzików w poszczególnych województwach przedstawia tabela 3.
Tabela 3. Liczba sztuk dzików w poszczególnych województwach
Województwo | Liczba dzików (w tys. sztuk) |
dolnośląskie | 24,0 |
kujawsko-pomorskie | 12,0 |
lubelskie | 16,0 |
lubuskie | 19,7 |
łódzkie | 7,7 |
małopolskie | 5,6 |
mazowieckie | 16,5 |
opolskie | 10,3 |
podkarpackie | 9,7 |
podlaskie | 13,1 |
pomorskie | 17,9 |
śląskie | 8,2 |
świętokrzyskie | 4,8 |
warmińsko-mazurskie | 25,5 |
wielkopolskie | 27,1 |
zachodniopomorskie | 37,6 |
Razem | 255,8 |
Źródło: Główny Urząd Statystyczny, stan na dzień 10 marca 2012 r.
4.4.3.
Identyfikacja i rejestracja zwierząt oraz gospodarstw Podstawy prawne:
Identyfikacja i rejestracja zwierząt oraz gospodarstw Podstawy prawne:
2) ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133, poz. 921, z późn. zm.);
3) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 listopada 2007 r. w sprawie sposobu oznakowania bydła, owiec i kóz oraz świń, określenia wzorów znaków identyfikacyjnych oraz wymagań i warunków technicznych kolczyków dla zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 220, poz. 1635, z późn. zm.).
Oznakowania świń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje się przez założenie kolczyka na lewą małżowinę uszną zwierzęcia lub wytatuowanie w obu małżowinach usznych albo na grzbiecie zwierzęcia numeru siedziby stada nadanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt koszty związane z oznakowaniem świń ponosi ich posiadacz.
W przypadku świń, dla których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich istnieje obowiązek prowadzenia rejestru i księgi, dokonuje się indywidualnego oznakowana każdej świni. Koszty związane z indywidualnym oznakowaniem świń w stadzie w takim przypadku ponosi ich posiadacz.
Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt posiadacz zwierząt jest zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestrującego do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu uzyskania numeru siedziby stada nie później niż w dniu wprowadzenia pierwszej świni do siedziby stada.
4.4.4.
Kwalifikacja zwierząt i stad
Kwalifikacja zwierząt i stad
4.4.5.
Zasady przemieszczania zwierząt
Zasady przemieszczania zwierząt
1) nazwę organu wydającego świadectwo;
2) numer świadectwa;
3) liczbę świń;
4) numery identyfikacyjne świń;
5) pochodzenie świń;
6) miejsce przeznaczenia świń;
7) środek transportu świń i jego numer rejestracyjny;
8) poświadczenie o spełnianiu wymagań zdrowotnych dotyczących świń, określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie;
9) informację o występowaniu choroby Aujeszky'ego w stadzie pochodzenia świń;
10) datę, pieczęć i podpis właściwego urzędowego lekarza weterynarii.
Ponadto na terytorium całego kraju przemieszczenia świń odbywają się na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie wprowadzenia programu zwalczania i monitorowania choroby Aujeszkyego u świń (Dz. U. poz. 1440, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 5 lit. b w związku z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej nadzór nad przemieszczaniem zwierząt sprawuje powiatowy lekarz weterynarii.
4.4.6.
Zastosowane badania i plany pobierania
Zastosowane badania i plany pobierania
4.4.7.
Zastosowanie szczepionki i programy szczepień
Zastosowanie szczepionki i programy szczepień
4.4.8.
Informacje i ocena dotycząca środków bezpieczeństwa biologicznego (zarządzanie i infrastruktura)
Informacje i ocena dotycząca środków bezpieczeństwa biologicznego (zarządzanie i infrastruktura)
4.4.9.
Środki podejmowane w przypadku wyniku dodatniego badania
Środki podejmowane w przypadku wyniku dodatniego badania
1) przeprowadza dochodzenie epizootyczne, w tym pobiera, zgodnie z instrukcją diagnostyczną, reprezentatywną liczbę próbek od świń zabitych i wysyła je do badań laboratoryjnych;
2) nakazuje:
a) niezwłoczne zabicie wszystkich świń,
b) zniszczenie:
– zwłok świń,
– materiału biologicznego świń pobranego w okresie od dnia prawdopodobnego wprowadzenia czynnika zakaźnego do gospodarstwa do dnia stwierdzenia choroby w gospodarstwie,
– mięsa pozyskanego od świń ubitych w okresie od dnia prawdopodobnego wprowadzenia czynnika zakaźnego do gospodarstwa do dnia stwierdzenia choroby w tym gospodarstwie,
c) zniszczenie przedmiotów i substancji, które mogły zostać skażone, w tym pasz oraz materiałów jednorazowego użytku, stosowanych w szczególności do zabijania, jeżeli jest niemożliwe ich skuteczne odkażenie,
d) oczyszczenie i odkażenie, a jeżeli to konieczne - także dezynsekcję pomieszczeń, w których przebywały świnie, środków transportu używanych do transportu świń lub ich tusz oraz przedmiotów, sprzętu, ściółki, obornika i gnojowicy, które mogły być skażone;
3) wysyła próbki pobrane zgodnie z instrukcją diagnostyczną do badań laboratoryjnych w celu wykrycia wirusa choroby - w przypadku pierwotnego ogniska choroby - i jego identyfikacji.
4.4.10.
System odszkodowań dla właścicieli zwierząt poddanych ubojowi i uśmierconych
System odszkodowań dla właścicieli zwierząt poddanych ubojowi i uśmierconych
4.4.11.
Kontrola wdrażania programu i sprawozdawczość
Kontrola wdrażania programu i sprawozdawczość
5.
Korzyści wynikające z realizacji programu
Korzyści wynikające z realizacji programu
6.
Dane dotyczące rozwoju epidemiologicznego w ciągu ostatnich pięciu lat
Dane dotyczące rozwoju epidemiologicznego w ciągu ostatnich pięciu lat
6.1.
Rozwój choroby
Rozwój choroby
6.1.2.
Dane dotyczące zwierząt
Dane dotyczące zwierząt
6.2.
Dane rozwarstwione dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych
Dane rozwarstwione dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych
6.3.
Dane dotyczące zakażenia
Dane dotyczące zakażenia
6.4.
Dane dotyczące statusu pod koniec każdego roku
Dane dotyczące statusu pod koniec każdego roku
6.5.
Dane dotyczące programów szczepień lub leczenia
Dane dotyczące programów szczepień lub leczenia
6.6.
Dane dotyczące dzikiej zwierzyny
Dane dotyczące dzikiej zwierzyny
6.6.1.
Oszacowanie liczebności populacji dzikiej zwierzyny
Oszacowanie liczebności populacji dzikiej zwierzyny
Tabela 4. Liczba sztuk dzików w poszczególnych województwach
Województwo | Oszacowana liczba dzików w tys. sztuk |
dolnośląskie | 24 |
kujawsko-pomorskie | 12 |
lubelskie | 16 |
lubuskie | 19,7 |
łódzkie | 7,7 |
małopolskie | 5,6 |
mazowieckie | 16,5 |
opolskie | 10,3 |
podkarpackie | 9,7 |
podlaskie | 13,1 |
pomorskie | 17,9 |
śląskie | 8,2 |
świętokrzyskie | 4,8 |
warmińsko-mazurskie | 25,5 |
wielkopolskie | 27,1 |
zachodniopomorskie | 37,6 |
Razem | 255,8 |
Źródło: Główny Urząd Statystyczny
6.6.2.
Nadzór nad chorobami i inne w odniesieniu do dzikiej zwierzyny
Nadzór nad chorobami i inne w odniesieniu do dzikiej zwierzyny
6.6.3.
Dane dotyczące szczepień lub leczenia dzikiej zwierzyny
Dane dotyczące szczepień lub leczenia dzikiej zwierzyny
7.
Założenia programu
Założenia programu
7.1.
Założenia w zakresie badań laboratoryjnych
Założenia w zakresie badań laboratoryjnych
Tabela 5. Liczba planowanych badań laboratoryjnych świń w 2013 r.
Region | Rodzaj badania | Populacja docelowa | Rodzaj próbki | Cel | Liczba planowanych badań laboratoryjnych |
STREFA I | PCR | świnie | krew, narządy | wykrycie ASF | 1 277 |
STREFA I | ELISA, PCR | świnie | krew, narządy | wykrycie ASF | 60 |
STREFA II | PCR | świnie | krew, narządy | wykrycie ASF | 720 |
STREFA II | ELISA, PCR | świnie | krew, narządy | wykrycie ASF | 120 |
STREFA III | ELISA, PCR | świnie | krew, narządy | wykrycie ASF | 309 |
RAZEM | 2 486 |
Tabela 6. Liczba planowanych badań laboratoryjnych dzików w 2013 r.
Region | Rodzaj badania | Populacja docelowa | Rodzaj próbki | Cel | Liczba planowanych badań laboratoryjnych |
STREFA i | PCR | dziki | krew, narządy | wykrycie ASF | 480 |
STREFA I | ELISA,PCR | dziki | krew, narządy | wykrycie ASF | 6 |
STREFA II | PCR | dziki | krew, narządy | wykrycie ASF | 960 |
STREFA II | ELISA, PCR | dziki | krew, narządy | wykrycie ASF | 12 |
STREFA III | PCR | dziki | krew, narządy | wykrycie ASF | 6 180 |
STREFA III | ELISA, PCR | dziki | krew, narządy | wykrycie ASF | 77 |
RAZEM | 7715 |
7.1.1.
Założenia w zakresie badań diagnostycznych
Założenia w zakresie badań diagnostycznych
7.1.2.
Założenia w zakresie badania stad i zwierząt
Założenia w zakresie badania stad i zwierząt
7.2.
Założenia w zakresie kwalifikacji stad i zwierząt
Założenia w zakresie kwalifikacji stad i zwierząt
7.3.
Założenia w zakresie szczepień lub leczenia
Założenia w zakresie szczepień lub leczenia
7.3.1.
Założenia w zakresie szczepień lub leczenia
Założenia w zakresie szczepień lub leczenia
7.3.2.
Założenia w zakresie szczepień lub leczenia dzikiej zwierzyny
Założenia w zakresie szczepień lub leczenia dzikiej zwierzyny
8.
Szczegółowa analiza kosztów programu1)
Szczegółowa analiza kosztów programu1)
8.1.
Koszty programu prowadzonego w strefie I
Koszty programu prowadzonego w strefie I
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Liczba jednostek | Koszt jednostkowy w zł | Kwota całkowita w zł | Koszt jednostkowy w euro | Kwota całkowita w euro | Wniosek o dofinansowanie z funduszy Wspólnoty (tak/nie) |
1. Badania laboratoryjne | |||||||
1.1. Koszt pobierania próbek | świnie żywe | 696 próbek | 9.92 | 6.904,32 | 2,39 | 1.663,69 | tak |
świnie padłe | 60 próbek | 37,20 | 2.232,00 | 8,96 | 537,83 | tak | |
świnie na użytek własny | 581 próbek | 10,23 | 5.943,63 | 2,47 | 1.432,20 | tak | |
dziki padłe | 6 próbek | 74,40 | 446,40 | 17,93 | 107,57 | tak | |
dziki odstrzelone | 480 próbek | 18,60 | 8.928,00 | 4,48 | 2.151,33 | tak | |
koszty dojazdów | 18 230 km | 0,80 | 14.584,00 | 0,19 | 3.514,22 | tak | |
1.2. Koszt analizy | Test PCR | 1 823 badań | 324,00 | 590.652,00 | 78,07 | 142.325,78 | tak |
ELISA | 66 badań | 56,00 | 3.696,00 | 13,49 | 890,60 | tak | |
2. Czyszczenie i dezynfekcja | Środki dezynfekcyjne | 16 opakowań | 652,00 | 10.432,00 | 157,11 | 2.513,73 | tak |
3. Materiały eksploatacyjne i sprzęt specjalny | Maty dezynfekcyjne | 36 sztuk | 1.450,00 | 52.200,00 | 349,40 | 12.578,31 | tak |
Sprzęt do ręcznego oczyszczania i odkażania | 7 kompletów | 50.000 | 350.000 | 12.048,19 | 84.337,35 | tak | |
4. Inne koszty | |||||||
4.1. Koszty wydruku ulotek informacyjnych | - | 50 000 sztuk | 0,59 | 29 500,00 | 0,14 | 7.108,43 | tak |
4.2. Koszty przeprowadzonych szkoleń | - | 40 szkoleń | 3.000,00 | 120 000,00 | 722,89 | 28.915,66 | tak |
RAZEM | 1.195.518,35 | 288.076,70 +/- 0,01 |
8.2.
Koszty programu prowadzonego w strefie II
Koszty programu prowadzonego w strefie II
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Liczba jednostek | Koszt jednostkowy w zł | Kwota całkowita w zł | Koszt jednostkowy w euro | Kwota całkowita w euro | Wniosek o dofinansowanie z funduszy Wspólnoty (tak/nie) |
1. Badania laboratoryjne | |||||||
1.1. Koszt pobierania próbek | świnie żywe | 720 próbek | 9,92 | 7.142,40 | 2,39 | 1.721,06 | tak |
świnie padłe | 120 próbek | 37,20 | 4.464,00 | 8,96 | 1.075,66 | tak | |
dziki padłe | 12 próbek | 74,40 | 892,80 | 17,93 | 215,13 | tak | |
dziki odstrzelone | 960 próbek | 18,60 | 17.856,00 | 4,48 | 4.302,65 | tak | |
koszty dojazdów | 18 120 km | 0,80 | 14.496,00 | 0,19 | 3.493,01 | tak | |
1.2. Koszt analizy | Test PCR | 1 812 badań | 324,00 | 587.088 | 78,07 | 141.466,99 | tak |
ELISA | 132 badania | 56,00 | 7.392,00 | 13,49 | 1.781,20 | tak | |
2. Inne koszty | |||||||
2.1. Koszty wydruku ulotek informacyjnych | - | 80 000 sztuk | 0,59 | 47.200 | 0,14 | 11.373,49 | tak |
2.2, Koszty przeprowadzonych szkoleń | - | 60 szkoleń | 3.000,00 | 180.000 | 722,89 | 43.373,49 | tak |
RAZEM | 866.531,20 | 208.802,68 +/- 1,02 |
8.3.
Koszty programu prowadzonego w strefie III
Koszty programu prowadzonego w strefie III
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Liczba jednostek | Koszt jednostkowy w zł | Kwota całkowita w zł | Koszt jednostkowy w euro | Kwota całkowita w euro | Wniosek o dofinansowanie z funduszy Wspólnoty (tak/nie) |
1. Badania laboratoryjne | |||||||
1.1. Koszt pobierania próbek | świnie padle | 309 próbek | 37,20 | 11.494,80 | 8,96 | 2.769,83 | tak |
dziki padłe | 77 próbek | 74,40 | 5.728,8 | 17,93 | 1.380,43 | tak | |
dziki odstrzelone | 6 180 próbek | 18,60 | 114.948,00 | 4,48 | 27.698,3 1 | tak | |
koszty dojazdów | 65 660 km | 0,80 | 52.528,00 | 0,19 | 12.657,35 | tak | |
1.2. Koszt analizy | Test PCR | 6 566 badań | 324,00 | 2.127.384,00 | 78,07 | 512.622,65 | tak |
ELISA | 386 badań | 56,00 | 21.616,00 | 13,49 | 5.208,67 | ||
2. Inne koszty | |||||||
2.1. Koszty wydruku ulotek informacyjnych | 220 000 sztuk | 0,59 | 129.800,00 | 0,14 | 31.277,11 | tak | |
2.2. Koszty przeprowadzonych szkoleń | 221 szkoleń | 3.000,00 | 663.000,00 | 722,89 | 159.759,04 | tak | |
RAZEM | 3.126.499,60 | 753.373,39 +/- 0,01 |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »