Wprowadzenie odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska-Łomianki.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1929.31.302

Akt jednorazowy
Wersja od: 15 maja 1929 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 8 maja 1929 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa w sprawie wprowadzenia odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" (Dz. U. R. P. Nr. 89, poz. 783) przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

Na mocy art. 4 p. p. 7 i 8 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) zarządzą się co następuje:
Przewóz osób, psów i bagażu koleją Warszawa Młocińska - Łomianki odbywa się tylko w komunikacji miejscowej tej kolei na zasadzie "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" (Dz. U. R. P. Nr. 89, poz. 783) wraz z ewentualnemi późniejszemi zmianami i uzupełnieniami do tegoż regulaminu oraz z odchyleniami (§ 2 R. P. O.) następującemi:

Odchylenia od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tegoż regulaminu na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

W § 5 punkt 1 zmienia się jak następuje:

"1. Bilety na przejazd jednorazowy sprzedawane są przez konduktorów w wagonie. Podróżny powinien niezwłocznie po wejściu do wagonu wykupić bilet, przyczem należność za niego powinien mieć uprzednio przygotowaną i odliczoną".

Pozatem punkty 3, 4, 5, 6, 7 i 8 - nie mają zastosowania.

W § 6 punkt 2 zmienia się jak następuje:

"2. Bilet powinien zawierać określenie sekcyj taryfowych, na jakie bilet wydano".

§ 8. zmienia się jak następuje:

"Bilet na przejazd jednorazowy ważny jest na przejazd tylko w tym pociągu i wagonie, w którym go sprzedano",

W § 9 punkty 5, 6, 10 i 11 - nie mają zastosowania.

W punktach zaś 12 i 13 nie mają zastosowania słowa: " dla kobiet i".

§§ 10 i 11 - nie mają zastosowania.

§ 12 zmienia się jak następuje:

"Podróżny, który przy kontroli nie może okazać ważnego na przejazd biletu, powinien wykupić 2 bilety normalne za sekcje przez niego przebyte; jeśli zaś nie można odrazu i z całą pewnością ustalić przystanku, na którym podróżny wsiadł do pociągu, 2 bilety normalne za wszystkie sekcje, które przebył pociąg.

Podróżnego, który odmawia uiszczenia bezzwłocznie opłaty powyższej, konduktor ma prawo usunąć z pociągu na najbliższym przystanku i pociągnąć do odpowiedzialności sądowej".

W § 13 punkt 5 uzupełnia się zdaniem: "który wywiesza się w wagonie".

W § 15 punkt 2 zmienia się jak następuje:

"2. Bagaż ręczny pojedyńczego podróżnego nie może przekraczać wymiarów 20 X 40 X 60 cm.; w razie przewozu bagażu ręcznego większych rozmiarów, o ile na to pozwolą warunki miejscowe, nie przekraczającego jednak wymiaru 50 X 50 X 100 cm., pobiera się opłatę, przewidzianą w taryfie".

Punkt 3 zmienia się jak następuje:

"3. W razie ujawnienia bagażu w rozmiarze, przekraczającym 50 X 50 X 100 cm., konduktor ma prawo usunąć bagaż ten z pociągu i pobrać za jego przewóz podwójną należność taryfową jak za bagaż wymiaru 50 X 50 X 100 cm., najmniej 5 zł."

Punkt 5 - nie ma zastosowania.

W pkt. 7 zdanie drugie - nie ma zastosowania.

Punkty 10, 11, 12 i 13 -nie mają zastosowania.

§§ 17, 18, 19, 20 i 21 - nie mają zastosowania.

W § 22 w punkcie 5 słowa: "oznaczoną w taryfie" zmienia się na "100 zł."

W § 26 punkty 1, 2, 3, 4, 5, 7 i 8 - nie mają zastosowania, a punkt 6 zmienia się jak następuje:

"6. Za bilety zagubione lub niewykorzystane w całości lub częściowo należności nie zwraca się".

§§ od 29 do 38 włącznie - nie mają zastosowania.

W § 40 w punkcie 3 słowa "kwity bagażowe" - nie mają zastosowania.

§ 41 zmienia się jak następuje:

"Prawo wnoszenia skargi przeciw kolei żelaznej z umowy o przewóz służy osobie, która przedstawi bilet lub, w razie braku tegoż, udowodni swoje uprawnienie".

§§ 43 i 44 - nie mają zastosowania.

W § 45 w punkcie 2 ustępy a), b), c) i d) - nie mają zastosowania.

§ 46 zmienia się jak następuje:

"Roszczeń wygasłych lub przedawnionych, zgodnie z postanowieniami § 45 nie można wznowić w drodze skargi wzajemnej, ani w drodze ekscepcji".

§§ 47 i 48 oraz §§ od 50 do 64 włącznie - nie mają zastosowania.

Przewóz przesyłek towarowych koleją Warszawa Młocińska - Łomianki odbywa się tylko w komunikacji miejscowej tej kolei na zasadzie "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr. 89, poz. 783) wraz z ewentualnemi późniejszemi zmianami i uzupełnieniami do tegoż regulaminu oraz z odchyleniami (§ 2 R. P. T.) następującemi:

Odchylenia od "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tegoż regulaminu na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

ZAKRES REGULAMINU. PRZEWOZY BEZPOŚREDNIE.

W § 1 punkty 2, 3, 4, 5 i 6 - nie mają zastosowania.

§ 5. zmienia się jak następuje:

"Kolej Warszawa Młocińska - Łomianki przyjmuje przesyłki do przewozu tylko na podstawie każdorazowej umowy nadawcy z koleją".

UMOWA O PRZEWÓZ.

§ 6 (punkty 1 - 14) zmienia się jak następuje:

"Na każdą przesyłkę przyjętą do przewozu kolej wydaje kwit przesyłkowy według wzoru, ustalonego przez kolej i zatwierdzonego przez Ministerstwo Komunikacji. Kwit przesyłkowy podlega opłacie stemplowej w wysokości ustalonej dla listów przewozowych".

W § 7 punkty 6 - 23 - nie mają zastosowania.

§ 8 - nie ma zastosowania.

W § 9 punkty 9, 10, 11 i 12 - nie mają zastosowania.

§ 11 - nie ma zastosowania.

W § 12 punkty 6, 7 i 8 - nie mają zastosowania.

§ 13 - nie ma zastosowania.

W § 14 punkty 2, 3, 5, 9, 11 i 19 - nie mają zastosowania.

§ 15 - nie ma zastosowania.

W § 16 punkty 1 - 8 i 10 - 33 - nie mają zastosowania; w pkt. 9 wyrazy "list przewozowy" zmienia się na "kwit przesyłkowy"; punkt 34 zmienia się jak następuje:

"34. Termin odbioru przesyłek, które odbiorca obowiązany jest wyładować, powinien być wskazany w taryfie".

Pozatem punkty 36, 38, 40 i 42 - nie mają zastosowania.

Punkt zaś 41 zmienia się jak następuje:

"41. Jeżeli odbiorca zgłosi się po odbiór przesyłki, lecz nie może jej otrzymać z winy kolei w ciągu 3 godzin od zgłoszenia się, kolej powinna mu zwrócić poniesione z tego powodu koszty. Kolej powinna na żądanie odbiorcy zaświadczyć w kwicie przesyłkowym, że odbiorca zgłosił się po odbiór przesyłki".

§ 17. (p. 1 - 5) zmienia się jak następuje:

"Należność przewozową uiszcza się na stacji Warszawa Młocińska".

W § 18 punkty 2 i 5 - nie mają zastosowania. Punkt 4 zmienia się jak następuje:

"4. Do uiszczenia niedoborów, obowiązany jest nadawca względnie odbiorca przesyłki, zależnie od tego kto opłatę uiścił".

§§ 19, 20, 21 i 22 - nie mają zastosowania.

W § 23 punkty 1, 4, 5 i 8 - nie mają zastosowania.

W tymże § 23, w punkcie 2 słowa: "Jeżeli niema innej drogi przewozu" zmienia się na: "W razie przeszkody w wysłaniu lub w dalszym przewozie przesyłki, przyjętej do przewozu".

W § 24 punkt 1 zmienia się jak następuje:

"1. Jeżeli odbiorca odmówi przyjęcia przesyłki lub jeżeli wogóle zajdzie inna jakaś przeszkoda w wydaniu przesyłki, kolej powinna niezwłocznie o tem zawiadomić nadawcę na jego koszt i żądać rozporządzenia przesyłką".

Pozatem punkty 2 - 5 i 9 - 12 - nie mają zastosowania.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ KOLEI ŻELAZNYCH. POWÓDZTWO. REKLAMACJE. WALUTA.

§ 26 - nie ma zastosowania.

W § 27, w pkt. 1 słowa: "bądź też wskutek przekroczenia terminu dostawy" - nie mają zastosowania, jak również pkt. 3 i 4 - nie mają zastosowania.

W § 28, w ust. a), c) i g) słowa: "a wyrażonego w liście przewozowym" - nie mają zastosowania.

§§ 29 do 35 włącznie - nie mają zastosowania.

W § 36 słowa: "do podwójnej wysokości kwot maksymalnych, przewidzianych w §§ 29, 32, 33, 34 i 35" - nie mają zastosowania.

§ 37. - nie ma zastosowania.

W § 40 punkty 3, 5 i 7 - nie mają zastosowania.

W § 41 punkty 2, 3 i 4 - nie mają zastosowania.

§ 42 - nie ma zastosowania.

§ 44 zmienia się jak następuje:

"Z chwilą odbioru przesyłki wygasają przeciw kolei wszelkie roszczenia z tytułu umowy o przewóz z wyjątkiem:

a) roszczeń o odszkodowanie, jeżeli osoba uprawniona udowodni, że szkoda wynikła wskutek złej woli lub ciężkiego niedbalstwa ze strony kolei;

b) roszczeń o zwrot nadpłaconych kwot (§ 18) ".

W § 45, w punkcie 1 ustęp a) - nie ma zastosowania; w punkcie 2, w ustępie a) słowa: "lub opóźnienie dostawy" - nie mają zastosowania; również ustępy d) i e) - nie mają zastosowania.

§§ 47 i 48 - nie mają zastosowania.

W § 49 punkty 2, 3 i 4 - nie mają zastosowania.

Załączniki D - nie mają zastosowania.

Załącznik F - nie ma zastosowania.

§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 maja 1929 r.