Część 1 - Przepisy Przewozowe. (Dz. Ust. № 16, poz. 82 i № 40 poz. 243). Art. 1 - Wprowadzenie na kolejach wązkotorowych Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, obowiązującej od dnia 1 czerwca 1920 r. na kolejach normalnotorowych (Dz.Ust. 1920 r. Nr 40, poz. 243).

Dziennik Ustaw

Dz.U.1920.100.664

Akt utracił moc
Wersja od: 1 grudnia 1920 r.

CZĘŚĆ  I.

Przepisy Przewozowe. (Dz. Ust. № 16, poz. 82 i № 40 poz. 243).

Art. 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"Niniejsze Przepisy Przewozowe obowiązują na kolejach wązkotorowych wymienionych we Wstępie".

Art. 3 uzupełnia się Postanowieniem Wykonawczem:

"Brak odpowiedniego taboru uprawnia kolej do odmówienia przewozu".

W art. 45 Postanowienie Wykonawcze uzupełnia się ustępem:

"W razie braku wagonów krytych przewóz zwłok, za zgodą nadawcy oraz miejscowej władzy administracyjnej, może być dokonany w wagonie niekrytym",

Art. 53 uzupełnia się ustępem:

"Wykaz kolei wązkotorowych, dokonywujących przewozu w komunikacji bezpośredniej [z kolejami normalnemi winien być podany w taryfie".

Do art. 53 wprowadza się Postanowienie Wykonawcze:

"Czasowo przewóz towarów kolejami wązkotorowemi dokonywany jest tylko w komunikacji wewnętrznej każdej kolei".

W art. 54 p. II - C) Postanowienia Wykonawcze uzupełnia się słowami:

"względnie odnośny zarząd kolejowy".

Art. 55 uzupełnia się Postanowieniem Wykonawczem:

"Na kolejach, nie włączonych do komunikacji bezpośredniej, mogą pozostać w użyciu listy przewozowe dawniejsze, odmienne od wzoru podanego w załączniku C".

W art. 56 ust. 2 uzupełnia się zdaniem:

"W komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnotorowemi na ładunki wagonowe do 15.000 kgr. wagi sporządza się jeden list przewozowy".

W art. 72 ust. 1 zamienia się następującym:

"Przy przewozach w komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnotorowemi nadawca przesyłki może na kolejach, wyszczególnionych w taryfie, obciążyć ją zaliczeniem do wysokości wartości przesyłki".

Do art. 72 dodaje się Postanowienie Wykonawcze:

"Czasowo, do chwili ustalenia komunikacji bezpośredniej pomiędzy normalno a wązkotorowemi kolejami, zaliczenia nie są dopuszczalne".

W art. 75 p. I zamienia się następującym:

"Termin dostawy przesyłki nie może przekraczać następujących norm maksymalnych:

1) na przyjęcie przesyłki do przewozu - 2 doby,

2) na czynności zdawczo-odbiorcze przy przejściu z kolei wązkotorowych na normalne i odwrotnie - 2 doby.

3) na przewóz:

a) dla przesyłek pospiesznych - na każde rozpoczęte 100 kim. odległości taryfowej - 1 doba;

b) dla przesyłek zwyczajnych na każde rozpoczęte 50 kim. odległości taryfowej - 1 doba.

Post. Wyk. .Czasowo, na okres wojny, normy powyższe zmniejszają się do, połowy, t. j. dla przesyłek pospiesznych - jedna doba na na każde rozpoczęte 50 klm., a dla przesyłek zwyczajnych - jedna doba na każde rozpoczęte 25 klm,".

Art. 92 i 93 zawieszają się.

Art. 94 otrzymuje brzmienie następujące:

"1. W razie przekroczenia terminu dostawy kolej winna jest uiścić odszkodowanie za udowodnioną stratę, do wysokości przewoźnego.

2. Jeżeli wskutek przekroczenia terminu dostawy szkoda nie powstała lub też nie została udowodnioną, kolej winna uiścić za każdy dzień przekroczenia terminu dostawy 5% przewoźnego, nie wyżej jednak nad 50%, sumy przewoźnego".

W ustępie 3-m skreśla się zdanie drugie.