Wprowadzenie do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.1229

Akt utracił moc
Wersja od: 17 września 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 5 września 2014 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych

Na podstawie art. 3 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) zarządza się, co następuje:
Wprowadza się do stosowania, z zastrzeżeniem przepisów rozporządzenia, wymagania międzynarodowe w zakresie przepisów systemu opłat trasowych, ustanowione przez Europejską Organizację do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) obejmujące:
1)
Warunki stosowania systemu opłat trasowych oraz warunki uiszczania należności;
2)
Zasady ustalania podstawy kosztowej dla opłat trasowych i obliczania stawek jednostkowych.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
rozporządzeniu nr 1794/2006 - rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r. ustanawiające wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 341 z 07.12.2006, str. 3, z późn. zm.);
2)
rozporządzeniu nr 691/2010 - rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 691/2010 z dnia 29 lipca 2010 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 201 z 03.08.2010, str. 1, z późn. zm.);
3)
rozporządzeniu nr 390/2013 - rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz. Urz. UE L 128 z 09.05.2013, str. 1);
4)
rozporządzeniu nr 391/2013 - rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 128 z 09.05.2013, str. 31);
5)
FIR Warszawa - rozumie się przez to rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną, określony zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U. z 2014 r. poz. 351), w którym zapewniana jest służba informacji powietrznej i służba alarmowa;
6)
funkcjonalnym bloku przestrzeni powietrznej - rozumie się przez to funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej, o którym mowa w art. 2 pkt 25 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 23), ustanowiony z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej;
7)
instytucji - rozumie się przez to instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej;
8)
opłacie trasowej - rozumie się przez to opłatę, o której mowa w:
a)
art. 3 ust. 2 rozporządzenia nr 1794/2006 - do dnia 31 grudnia 2014 r. lub
b)
art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 391/2013 - od dnia 1 stycznia 2015 r.;
9)
planie skuteczności działania - rozumie się przez to plan skuteczności działania opracowany na poziomie krajowym albo na poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia nr 691/2010 - dla planu obowiązującego do dnia 31 grudnia 2014 r. albo w art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 390/2013 - dla planu obowiązującego od dnia 1 stycznia 2015 r.;
10)
Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
11)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
Prezes Urzędu ogłasza w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 oraz art. 130 ust. 11 ustawy, wymagania, o których mowa w § 1, oraz ich zmiany.
1.
Ustaloną w złotych stawkę jednostkową opłaty trasowej dla FIR Warszawa przelicza się na euro co miesiąc, przy zastosowaniu średniego miesięcznego kursu wymiany euro do złotego z miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym został wykonany lot. Stosowany w tym celu kurs wymiany walut jest średnim miesięcznym kursem zamknięcia obliczonym przez Grupę Reutera na podstawie dziennego kursu kupna euro.
2.
Przeliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do regionalnej administracyjnej stawki jednostkowej, która wyrażana jest w euro.
Zwolnienia z opłat trasowych dla FIR Warszawa określa art. 130 ust. 6 ustawy oraz:
1)
art. 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 1794/2006 - do dnia 31 grudnia 2014 r.;
2)
art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 391/2013 - od dnia 1 stycznia 2015 r.
Strefy pobierania opłat trasowych określają przepisy wydane na podstawie art. 130 ust. 9 ustawy.
Czas trwania okresu odniesienia dla systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej określa art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 390/2013.
1.
Podstawę kosztową dla opłat trasowych określa się w złotych.
2.
Jeżeli na podstawie wiążącej Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej dotyczącej utworzenia funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej ustalono wspólną strefę pobierania opłat trasowych, koszty krajowe uwzględniane w podstawie kosztowej obliczanej dla takiej strefy są przeliczane na euro lub inną walutę, w której jest obliczana stawka jednostkowa dla takiej strefy, zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 391/2013.
3.
Notyfikacja waluty do EUROCONTROL, polegająca na przekazaniu informacji zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia nr 391/2013, odbywa się zgodnie z postanowieniami umowy, o której mowa w ust. 2.
Przekazywanie informacji dotyczących podstaw kosztowych opłat trasowych do Centralnego Biura Opłat Trasowych EUROCONTROL odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 130 ust. 9 ustawy.
Stawki jednostkowe opłat trasowych są ustalane na dany rok kalendarzowy.
Warunki i sposób przeprowadzania konsultacji z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej określa art. 9 rozporządzenia nr 391/2013 oraz przepisy wydane na podstawie art. 130 ust. 9 ustawy.
Publikacja sprawozdań rocznych instytucji odbywa się zgodnie z art. 128a ustawy oraz z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.).
1.
Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne prowadzi ewidencję urządzeń, służb, produktów i funkcji lotniczej informacji meteorologicznej zgodnie z pkt 2.4.7.2 wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.
2.
Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne udostępnia przedstawicielom użytkowników przestrzeni powietrznej na ich żądanie dokumentację dotyczącą przejrzystego systemu rachunkowości kosztów.
System zachęt w stosunku do instytucji ustanawia się i stosuje zgodnie z:
1)
art. 11a-12 rozporządzenia nr 1794/2006 oraz art. 11 rozporządzenia nr 691/2010 - do dnia 31 grudnia 2014 r.;
2)
art. 13-15 rozporządzenia nr 391/2013 oraz art. 12 rozporządzenia nr 390/2013 - od dnia 1 stycznia 2015 r.
Wyłączenie z podziału ryzyka związanego z ruchem ustalonych kosztów instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, które otrzymały zezwolenie na zapewnianie tych służb bez certyfikacji, zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. L 96 z 31.03.2004, str. 10, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 31) jest określane w planie skuteczności działania.
1.
Od dnia 1 stycznia 2015 r. system zachęt w stosunku do użytkowników przestrzeni powietrznej obejmujący opłaty trasowe, stanowiący modulację opłat, o której mowa w art. 16 rozporządzenia nr 391/2013, na wniosek instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego zatwierdza Prezes Urzędu, z zastrzeżeniem ust. 5.
2.
Instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego konsultuje propozycję systemu zachęt, o którym mowa w ust. 1, z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej, a następnie przedkłada do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu, nie później niż na 91 dni przed ich planowanym wejściem w życie.
3.
Wraz z propozycją systemu zachęt, o której mowa w ust. 2, instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego przedstawia Prezesowi Urzędu uzasadnienie spełnienia przez proponowany system zachęt wymagań określonych w art. 16 rozporządzenia nr 391/2013 oraz wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.
4.
Zatwierdzony przez Prezesa Urzędu system zachęt jest publikowany w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska) oraz w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
5.
System zachęt w stosunku do użytkowników przestrzeni powietrznej ustanawiany na poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, wprowadza się zgodnie z wiążącą Rzeczpospolitą Polską umową międzynarodową dotyczącą utworzenia funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej.
Zwrot instytucji kosztów z tytułu zapewniania trasowych służb żeglugi powietrznej dla lotów zwolnionych z opłat trasowych następuje zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 130 ust. 8 ustawy.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie stosuje się przepisów pkt 3.8 wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, dotyczących państw o wysokiej inflacji.
1.
Kompetencje i zadania "Umawiającego się Państwa", o których mowa w pkt 2.1, 2.3.4.2, 3.3.2, 3.3.4.2 lit. f, 3.4.1 akapit ostatni, 3.4.2 akapit przedostatni wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, wykonuje Prezes Urzędu.
2.
Kompetencję "Umawiającego się Państwa", o której mowa w pkt 2.5.3 akapit drugi wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, wykonuje Prezes Urzędu w drodze akceptacji propozycji alokacji przedłożonej przez instytucję w ramach propozycji kosztów ustalonych na etapie sporządzania projektu planu skuteczności działania.
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych (Dz. U. Nr 61, poz. 500 oraz z 2010 r. Nr 77, poz. 508).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).