Wprowadzenie bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską, jako też Bułgarją, Rumunją, Węgrami, Austrją oraz Czechosłowacją z jednej strony a Grecją z drugiej strony.
Dz.U.1928.76.676
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 1 sierpnia 1928 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa o wprowadzeniu bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską, jako też Bułgarją, Rumunją, Węgrami, Austrją oraz Czechosłowacją z jednej strony a Grecją z drugiej strony.
Zakres działania.
Zakres działania.
z jednej strony, a
1) stacjami greckich kolei państwowych oraz
2) stacją Alexandrople kolei Orjentalnych Grecji z drugiej strony,
wszystkiemi drogami wchodzącemi w rachubę, to jest tranzytem:
do a) przez Niemcy, Czechosłowację, Austrję, Węgry, Rumunję, Bułgarję i Jugosławję,
do b) przez Jugosławję oraz przy bezpośredniem przejściu,
do c) przez Bułgarję i Jugosławję,
do d) przez Jugosławję, Rumunję i Bułgarję,
do e) przez Czechosłowację Polskę, Węgry, Rumunję, Jugosławję i Bułgarję,
do f) przez Polskę, Rumunję, Austrję, Węgry, Jugosławję i Bułgarję.
Przepisy przewozowe.
Przepisy przewozowe.
Postanowienia specjalne.
Postanowienia specjalne.
Przedmioty wymienione w § 1 punkt (2), ustęp 2 postanowień wykonawczych do K. M., przyjmuje się do przewozu na warunkach, wskazanych pod 1 - 4 ujednostajnionych postanowień dodatkowych do art. 3 K. M., z ograniczeniem odszkodowania za zaginięcia lub brak wagi przesyłki do 25 franków złotych za 1 kg. (1 frank 1/5,18 dolara Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej).
Nadawca winien wskazać w liście przewozowym graniczne stacje przejściowe pomiędzy państwami (przewidziane w taryfie towarowej).
W razie żądania stosowania taryfy bezpośredniej za pewien odcinek drogi przewozu obowiązują co do wskazania przejść granicznych na tym odcinku postanowienia taryfy wskazanej.
Na żądanie nadawcy przyjmuje kolej przesyłki pośpieszne cło przewozu przyśpieszonego na zasadzie postanowień taryf wewnętrznych kolei kraju wysyłającego. Żądanie przewiezienia przesyłki jako pośpiesznej przyśpieszonej tylko na pewnej części drogi przewozu jest niedozwolone.
W komunikacji przez Czechosłowację należy w liście przewozowym wskazać czy przesyłka ma być dokonaną pociągiem osobowym albo pośpiesznym.
Dane i oświadczenia nadawcy muszą być pisane alfabetem łacińskim.
Kolej nie odpowiada za skutki, wynikające z tego powodu, że przesyłki zostały przyjęte do przewozu do takich stacyj, które nie są upoważnione do załatwiania, odnośnych czynności ekspedycjnych (lub nie posiadają odpowiednich urządzeń ładunkowych).
Jeżeli brak, nieprawidłowość lub niedokładność dowodów, dołączonych do listu przewozowe "o, stwierdzono na jednej ze stacyj pośrednich, to dalszy przewóz przesyłki może być wstrzymany i przesyłka oddana do rozporządzenia nadawcy.
Przewoźne i inne opłaty oblicza się za wskazaną przez nadawcę drogę przewozu według obowiązujących taryf.
Kolej ma obowiązek stosowania taryfy bezpośredniej na części drogi przewozowej tylko o tyle, o ile nadawca zażądał wyraźnie w liście przewozowym zastosowania danej taryfy, podał dokładnie część drogi przewozowej, dla której żąda obliczenia przewoźnego podług tej taryfy, oraz uczynił zadość warunkom jej stosowania.
Kolej jest uprawniona narosłe opłaty przewozowe i inne przy przejściu przesyłki na nowy odcinek obliczeniowy przeliczyć na tę walutę, w której ma być obliczone przewoźne za dalszy przewóz przesyłki. Kurs przeliczenia ustala zarząd tej kolei, która dokonywa przeliczenia.
Uiszczenie zgóry części przewoźnego jest dopuszczalne tylko do granicy (granicznej stacji przejściowej) kraju wysyłającego, albo do granicy (granicznej stacji przejściowej) dalej położonej. Jeżeli nadawca zażądał stosowania bezpośredniej taryfy związkowej, to dopuszcza się uiszczanie zgóry części przewoźnego tylko do lub od takich stacyj, które figurują w takiej taryfie i winny być podane w liście przewozowym.
Uiszczanie zgóry pewnej określonej sumy tytułem częściowej frankatury jest niedopuszczalne.
Jeżeli przy frankaturze kwota złożona przez nadawcę na pokrycie opłat przewozowych i innych należności okaże się niewystarczającą, natenczas odbiorca jest obowiązany do uiszczenia różnicy.
Przy przeliczaniu przewoźnego i innych opłat stosuje się urzędowy kurs kolejowy, obowiązujący w dniu przeliczenia.
Zaliczenia i zaliczki w gotowiźnie na rzecz nadawcy są dopuszczalne tylko w walucie kraju wysyłającego.
Jeżeli zaliczenia i zaliczki w gotowiźnie muszą być przeliczone na inną walutę, to stosuje się zawsze urzędowy kurs przeliczenia, obowiązujący w dniu przeliczenia.
Kurs przeliczenia ustala zarząd tej kolei, która dokonywa przeliczenia.
Do regulaminowych terminów dostawy doliczą się dodatkowe terminy dostawy, obowiązujące na kolejach, uczestniczących w przewozie. Przy przesyłkach pośpiesznych przyśpieszonych obowiązują terminy dostawy, przewidziane dla przesyłek pośpiesznych.
Zlecenia dodatkowe nadawcy są dopuszczalne o tyle, o ile nie sprzeciwiają się przepisom celnym, podatkowym i policyjnym.
Deklaracja wartości dostawy jest dozwolona tylko w walucie kraju wysyłającego.
Opłatę za deklarację wartości dostawy oblicza się oddzielnie za każdy odcinek stosowania odrębnej taryfy. Opłaty minimalnej za każdy z tych odcinków nie pobiera się.
Opłata dodatkowa wynosi 1/4 pro mille deklarowanej kwoty za każde rozpoczęte 10 km.
Celem obliczenia opłaty dodatkowej przelicza się zadeklarowaną kwotę na tę walutę, w której oblicza się przewoźne za dalszą drogę przewozu. Przy przeliczaniu stosuje się urzędowy kurs kolejowy, obowiązujący w dniu obliczania przewoźnego. Kurs przeliczenia ustala zarząd kolei, która dokonywa przeliczenia.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »