Wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością ubezpieczeniową, reasekuracyjną oraz w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2012.978

Akt utracił moc
Wersja od: 30 sierpnia 2012 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 sierpnia 2012 r.
w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością ubezpieczeniową, reasekuracyjną oraz w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego

Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz. U. Nr 124, poz. 1153, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
1. 
Rozporządzenie określa terminy uiszczania, wysokość i sposób obliczania wpłat zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością ubezpieczeniową, działalnością reasekuracyjną oraz działalnością w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego, zwanych dalej "kosztami nadzoru ubezpieczeniowego".
2. 
Ilekroć w przepisach rozporządzenia jest mowa o zakładzie ubezpieczeń, rozumie się przez to także zakład reasekuracji.
Wysokość należnych wpłat na pokrycie kosztów nadzoru ubezpieczeniowego za dany rok kalendarzowy oblicza się jako iloczyn procentowego udziału danego zakładu ubezpieczeń w składce przypisanej brutto wszystkich zakładów ubezpieczeń w danym roku kalendarzowym oraz poniesionych ogółem kosztów nadzoru ubezpieczeniowego w danym roku kalendarzowym, nie więcej jednak niż iloczyn procentowego udziału danego zakładu ubezpieczeń w składce przypisanej brutto wszystkich zakładów ubezpieczeń w danym roku kalendarzowym oraz kwoty stanowiącej 0,14% zbioru składek przypisanych brutto wszystkich zakładów ubezpieczeń w danym roku kalendarzowym.
1. 
Zakład ubezpieczeń ustala co miesiąc zaliczkę na poczet kosztów nadzoru ubezpieczeniowego w wysokości 0,0665% sumy składek przypisanych brutto w miesiącu poprzedzającym miesiąc, za który jest uiszczana zaliczka.
2. 
Zaliczkę, o której mowa w ust. 1, zakład ubezpieczeń wpłaca za każdy miesiąc najpóźniej do końca tego miesiąca, jednocześnie informując Komisję Nadzoru Finansowego, zwaną dalej "Komisją", o podstawie jej naliczenia, okresie, jakiego dotyczy, oraz jej wysokości. Informację sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Wpłaty zaliczek ulegają wstrzymaniu, w przypadku gdy kwota uiszczonych zaliczek po dokonaniu przez zakłady ubezpieczeń wpłat za dany miesiąc będzie wyższa niż prognoza dochodów na pokrycie zaplanowanych wydatków z tytułu kosztów nadzoru ubezpieczeniowego.
4. 
W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 3, Przewodniczący Komisji, w drodze komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Komisji, informuje o wstrzymaniu wpłat zaliczek; komunikat ogłasza się nie później niż na 14 dni przed upływem terminu wpłaty kolejnej zaliczki.
Do dnia 31 lipca następnego roku kalendarzowego Przewodniczący Komisji ustala i podaje do publicznej wiadomości, w drodze komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Komisji, wartość składki przypisanej brutto wszystkich zakładów ubezpieczeń w roku kalendarzowym będącym przedmiotem rozliczenia oraz wysokość kosztów nadzoru ubezpieczeniowego w roku kalendarzowym będącym przedmiotem rozliczenia.
1. 
W terminie 30 dni od dnia ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w § 4, zakład ubezpieczeń składa Komisji deklarację, w której wykazuje kwotę należnej wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru ubezpieczeniowego oraz kwotę ewentualnej nadpłaty albo niedopłaty.
2. 
Deklarację sporządza się według wzoru. Wzór deklaracji określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1. 
Nadpłata, o której mowa w § 5 ust. 1, powstaje, w przypadku gdy kwota wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego zakładu ubezpieczeń za rok kalendarzowy będący przedmiotem rozliczenia jest niższa niż kwota zaliczek wpłaconych przez dany zakład ubezpieczeń za ten rok.
2. 
Kwota nadpłaty jest zwracana przez Komisję na rachunek bankowy wskazany przez zakład ubezpieczeń w terminie 30 dni od dnia złożenia deklaracji.
1. 
Niedopłata, o której mowa w § 5 ust. 1, powstaje, w przypadku gdy kwota wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego zakładu ubezpieczeń za rok kalendarzowy będący przedmiotem rozliczenia jest wyższa niż kwota zaliczek wpłaconych przez dany zakład ubezpieczeń za ten rok.
2. 
W przypadku powstania niedopłaty zakład ubezpieczeń w terminie, o którym mowa w § 5 ust. 1, dokonuje wpłaty należności na rachunek urzędu obsługującego Komisję.
1. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się do rozliczenia kosztów nadzoru ubezpieczeniowego za rok 2011.
2. 
Wartość składki przypisanej brutto wszystkich zakładów ubezpieczeń w roku 2011 oraz wysokość kosztów nadzoru ubezpieczeniowego w roku 2011 Przewodniczący Komisji ustali i poda do publicznej wiadomości, w drodze komunikatu ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Komisji, do dnia 31 sierpnia 2012 r.
3. 
Zaliczki wpłacone na koszty nadzoru ubezpieczeniowego w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia uwzględnia się w rozliczeniu kosztów nadzoru ubezpieczeniowego za rok 2012.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1651, z 2004 r. Nr 93, poz. 891 i Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 48, poz. 447, Nr 83, poz. 719, Nr 143, poz. 1204 i Nr 163, poz. 1362, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 557 i Nr 171, poz. 1206, z 2008 r. Nr 228, poz. 1507, z 2009 r. Nr 42, poz. 341 oraz z 2011 r. Nr 75, poz. 398 i Nr 234, poz. 1388.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2009 r. w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością ubezpieczeniową, reasekuracyjną oraz w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego (Dz. U. Nr 220, poz. 1723), które utraciło moc z dniem 2 listopada 2011 r. na podstawie art. 30 pkt 1 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 75, poz. 398 i Nr 199, poz. 1175).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

INFORMACJA ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ O WPŁACONEJ ZALICZCE

NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU UBEZPIECZENIOWEGO1)

za ................................

(miesiąc, rok)

Nazwa zakładu ubezpieczeń:

...........................................................................................

...........................................................................................

NIP: ..................................................................................

Poz.WyszczególnienieKwota w złotych
1Suma składek przypisanych brutto w miesiącu poprzedzającym miesiąc, za który jest

uiszczana zaliczka

2Zaliczka wpłacona na pokrycie kosztów nadzoru ubezpieczeniowego za dany miesiąc

(0,0665% kwoty z poz. 1 w zaokrągleniu do pełnych złotych)

Data polecenia przelewu kwoty z poz. 2:

..................................

Sporządził:2) Zatwierdził:3)

.................................................. ..................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej informację) osoby zatwierdzającej informację)

.................................................. ..................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

______

1) Zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia przez zakład ubezpieczeń rozumie się także zakład reasekuracji.

2) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

3) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

DEKLARACJA ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ O WNIESIONYCH WPŁATACH

NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU UBEZPIECZENIOWEGO1)

za ............. rok

Nazwa zakładu ubezpieczeń:

...........................................................................................

...........................................................................................

NIP: ..................................................................................

Poz.WyszczególnienieKwota w złotych
1Wartość składki przypisanej brutto wszystkich zakładów ubezpieczeń w roku

kalendarzowym będącym przedmiotem rozliczenia*)

2Wartość składki przypisanej brutto danego zakładu ubezpieczeń w roku

kalendarzowym będącym przedmiotem rozliczenia

3Procentowy udział danego zakładu ubezpieczeń w składce przypisanej brutto

wszystkich zakładów ubezpieczeń w roku kalendarzowym będącym przedmiotem

rozliczenia wyrażony z dokładnością do sześciu miejsc po przecinku

4Poniesione koszty nadzoru ubezpieczeniowego w roku kalendarzowym będącym

przedmiotem rozliczenia*)

5Kwota należna od danego zakładu ubezpieczeń z tytułu wpłaty na pokrycie

kosztów nadzoru ubezpieczeniowego

(kwota obliczana jako iloczyn procentowego udziału danego zakładu ubezpieczeń

w składce przypisanej brutto wszystkich zakładów ubezpieczeń w danym roku

kalendarzowym oraz poniesionych ogółem kosztów nadzoru ubezpieczeniowego

w danym roku kalendarzowym; jeżeli wartość kwoty należnej jest wyższa niż

iloczyn procentowego udziału danego zakładu ubezpieczeń w składce przypisanej

brutto wszystkich zakładów ubezpieczeń w danym roku kalendarzowym oraz

kwoty stanowiącej 0,14%, należy wpisać kwotę równą temu iloczynowi)

6Suma zaliczek wpłaconych przez dany zakład ubezpieczeń za dany rok

kalendarzowy będący przedmiotem rozliczenia

7Niedopłata

(kwota z poz. 5 pomniejszona o kwotę z poz. 6; jeżeli różnica jest liczbą ujemną,

wpisać 0)

8Nadpłata

(kwota z poz. 6 pomniejszona o kwotę z poz. 5; jeżeli różnica jest liczbą ujemną,

wpisać 0)

Zwrot na podany poniżej rachunek bankowy:

..............................................................................................................................

Data polecenia przelewu kwoty z poz. 7:

...........................................

Sporządził:2) Zatwierdził:3)

.................................................. ..................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej informację) osoby zatwierdzającej informację)

.................................................. ..................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

______

*) Dane ogłaszane w formie komunikatu Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego w Dzienniku Urzędowym Komisji Nadzoru

Finansowego.

1) Zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia przez zakład ubezpieczeń rozumie się także zakład reasekuracji.

2) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

3) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

)