§ 4. - Wolna (nadwodna) burta statków morskich i międzynarodowe świadectwa wolnej burty.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1942.3.5

Akt utracił moc
Wersja od: 24 marca 1942 r.
§  4.
(1)
Z wyjątkami, o których mowa w ust. (2) i ograniczeniami wyszczególnionymi w ust. (3) niniejszego paragrafu, polskie statki morskie, wymienione w § 3, a odbywające podróże morskie do portów państw sprzymierzonych i neutralnych, które wydały przepisy odbiegające od przepisów Konwencji wspomnianej w § 1 ust. (1), oraz między portami tych państw uprawnione są-o ile uzyskały zaświadczenia przewidziane w § 7 nin. rozporządzenia -do ładowania:
a)
do tropikalnej linii ładunkowej w tych przypadkach, gdy wedle przepisów Konwencji dopuszczalne jest ładowanie do letniej linii ładunkowej,
b)
do tropikalnej słodkowodnej linii ładunkowej w tych przypadkach, gdy według przepisów Konwencji dopuszczalne jest ładowanie do tropikalnej linii ładunkowej.
(2)
Przepis ust. (1) nie ma zastososwania:
a)
do statków w żegludze przybrzeżnej,
b)
do statków lekkopokładowych (shelter deck),
c)
do statków zaprojektowanych do budowy jako statki lekkopokładowe, których budowa została ukończona po 1 września 1939 r. i które po ukończeniu ich budowy byłyby statkami lekkopokładowymi, gdyby były opatrzone jednym lub więcej otworami na linii środkowej pokładu nadbudowy bez stałych środków zamknięć.
(3)
Ponadto w następujących przypadkach statki objęte przepisem ust. (1) nie są uprawnione do jego stosowania:
a)
gdy statek w czasie między 16 września a 15 października (obie daty włącznie) znajduje się na obszarze położonym w obrębie i na północ od linii wykreślonej jak następuje:

od wybrzeża Grenlandii wzdłuż południka 50 stopnia długości W.-do równoleżnika 45 stopnia szerokości N., wzdłuż równoleżnika 45 stopnia szerokości N. aż do południka 15 stopnia długości W., wzdłuż tego południka aż do równoleżnika 60 stopnia szerokości N., wzdłuż równoleżnika 60 stopnia szerokości N. aż do zachodniego wybrzeża Norwegii (Bergen uważa się za położony na granicy tego obszaru i obszaru znajdującego się bezpośrednio na południe od niego).

b)
gdy statek, ocechowany drzewnymi liniami ładunkowymi, stosownie do przepisów o liniach ładunkowych, przewozi ładunek pokładowy drzewa stosownie do przepisów o ładunkach drzewnych,
c)
gdy statek długości 330 stóp lub mniej znajduje się na obszarze, położonym na północ od linii, prowadzącej od wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej wzdłuż równoleżnika 36 stopnia szerokości N. do Taryfy w Hiszpanii, nie wyłączając Morza Bałtyckiego, lub na obszarze wskazanym wyżej pod lit. a).
(4)
Minister Przemysłu i Handlu ogłaszać będzie w Dz.U. cz. II, do portów których państw stosować się będzie ust.(1).