Rozdział 3 - Inspekcja kontrolna wolnej burty. - Wolna burta statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1969.28.225

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lutego 1996 r.

Rozdział  3.

Inspekcja kontrolna wolnej burty.

§  22.
Statek przed wyjściem z portu polskiego podlega inspekcji kontrolnej w celu stwierdzenia:
1)
czy posiada ważne międzynarodowe świadectwo wolnej burty (1966) lub międzynarodowe świadectwo zwolnienia od wymagań wolnej burty,
2)
czy statek posiadający ważne międzynarodowe świadectwo wolnej burty (1966):
a)
nie jest załadowany ponad granice dozwolone w świadectwie,
b)
ma położenie linii ładunkowej odpowiadające wskazaniom zawartym w świadectwie,
c)
nie uległ zmianom w zakresie wskazanym w § 19 ust. 1 pkt 1 i 2 w sposób tak istotny, że statek jest w sposób oczywisty niezdatny do wyjścia na morze bez narażenia życia ludzkiego na niebezpieczeństwo.
3)
czy statek posiadający ważne międzynarodowe świadectwo zwolnienia od wymagań wolnej burty spełnia wszystkie warunki określone w tym świadectwie.
§  23.
1.
Organem upoważnionym do wykonywania inspekcji kontrolnej określonej w § 22 jest urząd morski.
2.
Czynności urzędów morskich dokonywane w zakresie inspekcji kontrolnej są bezpłatne.
§  24.
1.
Statek może być zatrzymany przez urząd morski, jeżeli nie odpowiada warunkom określonym w § 22, do czasu usunięcia przyczyny powodującej zatrzymanie.
2.
O zatrzymaniu statku obcego urząd morski powinien niezwłocznie zawiadomić konsula lub przedstawiciela dyplomatycznego państwa bandery statku, podając okoliczności, z powodu których interwencję tę uważa za konieczną.
§  25.
1.
Przy kontroli statku obcego będą uznawane świadectwa wystawione przez rządy państw będących uczestnikami konwencji.
2.
Międzynarodowe świadectwo wolnej burty (1966) wydane przez rząd inny niż rząd państwa bandery statku, do którego konwencja ma zastosowanie, powinno zawierać oświadczenie, że zostało wydane na prośbę państwa bandery statku. Bez takiego oświadczenia świadectwo jest nieważne.
3.
Na równi z międzynarodowymi świadectwami wolnej burty (1966) wystawionymi przez rząd państwa bandery statku będą uznawane świadectwa wystawione przez osoby lub instytucje należycie upoważnione przez ten rząd.