Wojskowa służba kolejowa w czasie pokoju oraz wojenna służba kolejowa.
Dz.U.1921.45.272
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WOJSKOWYCH I MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 18 marca 1921 r.
w przedmiocie wojskowej służby kolejowej w czasie pokoju oraz wojennej służby kolejowej.
W czasie wojny organizacja i kierownictwo transportów wojennych należy do organów wojennej służby kolejowej.
Organizacja wojskowej służby kolejowej w czasie pokoju.
Organizacja wojskowej służby kolejowej w czasie pokoju.
Organami tej służby są:
Zakres działania wojskowych komisarzy dyrekcyjnych rozciąga się także na poboczne linje (wąskotorowe) położone w obrębie danych dyrekcji.
Wojskowi komisarze dyrekcyjni opracowują i przygotowują szczegóły w zakresie prac, należących do Oddziału IV Sztabu oraz realizują dyrektywy i wskazówki Szefa Oddziału IV w stosunku do poszczególnych dyrekcji kolei.
W szczególności ich zadaniem w obrębie właściwych dyrekcji jest:
Organizacja wojennej służby kolejowej na obszarach Rzeczypospolitej.
Organizacja wojennej służby kolejowej na obszarach Rzeczypospolitej.
Sieć wewnętrzną, podległą w zakresie transportów wojskowych Ministrowi Spraw Wojskowych (oddział IV Sztabu Ministerstwa Spraw Wojskowych);
Sieć armji, podległą w zakresie transportów wojskowych Głównodowodzącym (oddział IV sztabu Głównodowodzącego), na których w obrębie tej sieci Minister Spraw Wojskowych przelewa swój zakres działania.
Każdy teatr operacyjny posiada odrębną sieć armji. Minister Spraw Wojskowych po porozumieniu z Ministrem Kolei Żelaznych ustala linję demarkacyjną pomiędzy siecią wewnętrzną, a sieciami armji, oraz oznacza termin, od którego ten podział obowiązuje.
Linja ta może uledz modyfikacji w ciągu operacji za porozumieniem między Ministrem a Naczelnym Wodzem, względnie Głównodowodzącym.
Organa wojennej służby kolejowej mają charakter komisji mieszanych, składających się z dwóch członków, a mianowicie: komisarza wojskowego i komisarza cywilnego.
Bezpośrednie organa wykonawcze wymienionych komisji stanowią dla sieci wewnętrznej i sieci armji:
Na sieci armji także ponadto:
W sprawach czysto wojskowych, lub czysto technicznych, każdy komisarz działa oddzielnie, a za zarządzenia wydane w swoim resorcie, ponosi odpowiedzialność jedynie tylko przed swoim przełożonym.
Komisarz wojskowy jest specjalnie odpowiedzialny za zarządzenia natury wojskowej, komisarz cywilny za zarządzenia natury technicznej.
Specjalizacja funkcji każdego z wymienionych komisarzy w pełnieniu służby powinna być zachowaną, przyczem jednak obowiązani są oni godzić potrzeby wojska z wymaganiami służby kolejowej, oraz podporządkowywać jedne wymagania drugim, zależnie od okoliczności.
Komisje te pozostają w ciągłych wzajemnych stosunkach, porozumiewając się tak w sprawie transportów, które przechodzą z jednej sieci na drugą, jak też w sprawie zapotrzebowań personalnych i materjalnych.
Generalnego komisarza cywilnego transportów kolejowych mianuje Minister Kolei Żelaznych w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych.
Cywilnego komisarza tejże komisji mianuje Minister Kolei Żelaznych w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych.
Komisarzem cywilnym dworca jest zawiadowca stacji, a komisarzem cywilnym węzła kolejowego jest funkcjonarjusz kolejowy wyznaczony przez prezesa dyrekcji.
Komisje te pośredniczą z urzędu między oddziałami wojsk, które się ładują, wyładowują lub przejeżdżają - a personelem służby kolejowej.
Jako organy transportowe mają one skierowywać transporty w swoim rejonie działania według ich pilności, oraz według otrzymanych rozkazów.
O ile funkcjonują one również jako organa zaopatrzenia, to czynności ich w tym zakresie określają specjalne rozkazy.
Zasadniczo istnieje jedna stała komisja rozdzielcza na każdą armję, w razie potrzeby jednak może jedna i ta sama komisja rozdzielcza służyć kilku armjom. Komisje rozdzielcze mogą być trwałe lub czasowe, stałe lub ruchome.
W komisjach rozdzielczych obowiązki i wojskowego komisarza pełni oficer Sztabu, obeznany dokładnie z kolejami żelaznemi i służbą zaopatrzenia, zaś funkcję komisarza cywilnego wyznaczony do tego celu urzędnik, biegły w służbie ruchu kolei żelaznych.
Organizacja wojennej służby kolejowej na obszarach poza granicami Rzeczypospolitej.
Organizacja wojennej służby kolejowej na obszarach poza granicami Rzeczypospolitej.
Wojskowe dyrekcje kolejowe podlegają wojskowemu komisarzowi polowej komisji transportów kolejowych, a w zakresie zasadniczej organizacji i spraw technicznej eksploatacji - za jego pośrednictwem generalnemu komisarzowi wojskowemu transportów.
wojskowemi sekcjami polowemi kolei żelaznych;
wojskami kolejowemi;
oddziałami telegraficznemi;
komisjami dworców, ewentualnie oddziałami żandarmerji i t. d.
Powołanie cywilnego personelu kolejowego do wojskowej służby kolejowej.
Powołanie cywilnego personelu kolejowego do wojskowej służby kolejowej.
Przy opracowaniu programu powołania do wojskowej służby kolejowej na czas wojny należy, o ile możności przestrzegać zasady, by przedewszystkiem brano w rachubę pierwszą kategorje, następnie w miarę istotnej potrzeby drugą kategorje, wreszcie na wypadek nieodzownej potrzeby i wyczerpania kontyngentu obu poprzednich kategorji - trzecią kategorje a w każdej kategorji należy przestrzegać kolejności wieku.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »