Wnoszenie broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego na pokład statku powietrznego przez uprawnionych żołnierzy i funkcjonariuszy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.1412

Akt utracił moc
Wersja od: 7 września 2016 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 września 2016 r.
w sprawie wnoszenia broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego na pokład statku powietrznego przez uprawnionych żołnierzy i funkcjonariuszy

Na podstawie art. 116 ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904 i 1361) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki wnoszenia broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego na pokład statku powietrznego przez żołnierzy i funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, żołnierzy Żandarmerii Wojskowej oraz funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej i Biura Ochrony Rządu, zwanych dalej "uprawnionymi";
2)
organizację i zakres szkolenia uprawnionych w zakresie zasad bezpieczeństwa na pokładzie statku powietrznego w przypadku użycia broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego.
Warunkiem wniesienia broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego na pokład statku powietrznego przez uprawnionych jest:
1)
przekazanie przez przełożonych uprawnionych lub inne osoby upoważnione informacji o zamiarze wniesienia na pokład statku powietrznego broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego;
2)
posiadanie przez uprawnionych na pokładzie statku powietrznego:
a)
broni palnej utrzymywanej w stanie zabezpieczonym, bez wprowadzonego naboju do komory nabojowej i w miejscu uniemożliwiającym jej dobycie przez osoby postronne,
b)
amunicji, której użycie minimalizuje ryzyko uszkodzenia statku powietrznego oraz wyrządzającej możliwie najmniejszą szkodę osobom trzecim,
c)
środków przymusu bezpośredniego w miejscu uniemożliwiającym ich użycie przez osoby postronne.
1.
Szkolenie, o którym mowa w art. 116 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą", prowadzi Straż Graniczna w oparciu o program szkolenia przygotowany przez Komendanta Głównego Straży Granicznej w porozumieniu z Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
2.
Szkolenie funkcjonariuszy Policji może prowadzić Policja w oparciu o program szkolenia, o którym mowa w ust. 1.
3.
Szkolenie żołnierzy Żandarmerii Wojskowej może prowadzić Żandarmeria Wojskowa w oparciu o program szkolenia, o którym mowa w ust. 1.
4.
Komendant Główny Straży Granicznej lub upoważniona przez niego osoba wydają zaświadczenie potwierdzające odbycie szkolenia.
5.
Komendant Główny Policji lub upoważniona przez niego osoba wydają zaświadczenie, o którym mowa w ust. 4, dla funkcjonariuszy Policji, którzy odbyli szkolenie prowadzone przez Policję.
6.
Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej lub upoważniona przez niego osoba wydaje zaświadczenie, o którym mowa w ust. 4, dla żołnierzy Żandarmerii Wojskowej, którzy odbyli szkolenie prowadzone przez Żandarmerię Wojskową.
7.
Szkolenie może być prowadzone w formie wykładu, pokazu lub ćwiczenia.
8.
Koszty szkolenia prowadzonego przez Straż Graniczną ponoszą podmioty delegujące uprawnionych do odbycia tego szkolenia na podstawie pisemnego porozumienia zawartego w postaci papierowej między Komendantem Głównym Straży Granicznej a właściwym podmiotem.
Szkolenie, o którym mowa w art. 116 ust. 3 pkt 3 ustawy, przeprowadza się z zakresu znajomości:
1)
pokładu statku powietrznego;
2)
procedur obowiązujących na pokładzie statku powietrznego;
3)
skutków użycia broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego na pokładzie statku powietrznego;
4)
sposobów unieszkodliwienia osoby bez użycia broni palnej na pokładzie statku powietrznego.
Szkolenie z zakresu znajomości pokładu statku powietrznego obejmuje zagadnienia dotyczące:
1)
ogólnej budowy statku powietrznego, z uwzględnieniem miejsc szczególnie wrażliwych dla bezpieczeństwa statku powietrznego;
2)
lokalizacji na pokładzie statku powietrznego miejsc, w których są rozmieszczone techniczne środki łączności statku powietrznego, oraz sposobu nawiązywania łączności za ich pośrednictwem z załogą statku powietrznego;
3)
lokalizacji na pokładzie statku powietrznego zestawów pierwszej pomocy oraz ich składu.
Szkolenie z zakresu znajomości procedur obowiązujących na pokładzie statku powietrznego obejmuje zagadnienia dotyczące postępowania w przypadku:
1)
awaryjnego lądowania statku powietrznego;
2)
pożaru na pokładzie statku powietrznego;
3)
wystąpienia aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym na pokładzie statku powietrznego.
Szkolenie z zakresu znajomości skutków użycia broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego na pokładzie statku powietrznego obejmuje zagadnienia dotyczące:
1)
dopuszczalności użycia poszczególnych rodzajów broni palnej i amunicji, minimalizującej ryzyko uszkodzenia statku powietrznego oraz wyrządzającej możliwie najmniejszą szkodę osobom trzecim lub środków przymusu bezpośredniego;
2)
następstw użycia poszczególnych rodzajów broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego;
3)
postępowania po użyciu broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego.
Szkolenie z zakresu znajomości sposobów unieszkodliwienia osoby niebezpiecznej bez użycia broni palnej na pokładzie statku powietrznego obejmuje zagadnienia dotyczące:
1)
przypadków, w których zachowanie osoby na pokładzie statku powietrznego stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa statku powietrznego lub jego pasażerów;
2)
sposobów podejmowania przez uprawnionego interwencji w przypadkach, o których mowa w pkt 1.
1.
Informację, o której mowa w § 2 pkt 1, przekazuje się:
1)
komendantowi właściwej miejscowo placówki Straży Granicznej - w przypadku lotniska, na którym znajduje się lotnicze przejście graniczne;
2)
zarządzającemu lotniskiem wylotu i przylotu statku powietrznego;
3)
przewoźnikowi lotniczemu.
2.
Informację, o której mowa w § 2 pkt 1, przekazuje się w postaci papierowej albo elektronicznej, nie później niż na 2 dni przed planowanym terminem wylotu uprawnionego.
3.
Informacja, o której mowa w § 2 pkt 1, zawiera:
1)
termin wylotu;
2)
oznaczenie lotu;
3)
dane dotyczące uprawnionego:
a)
imię i nazwisko,
b)
serię i numer dokumentu tożsamości,
c)
numer karty identyfikacyjnej portu lotniczego - jeżeli uprawniony ją posiada;
4)
dane dotyczące liczby sztuk broni oraz rodzaju amunicji wnoszonej na pokład;
5)
dane dotyczące rodzajów środków przymusu bezpośredniego wnoszonych na pokład.
4.
W przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy nie ma możliwości przekazania informacji, o której mowa w § 2 pkt 1, z zachowaniem terminu określonego w ust. 2, przekazuje się ją telefonicznie, a następnie niezwłocznie potwierdza w postaci papierowej lub elektronicznej.
5.
Przepisów ust. 1-4 oraz § 2 pkt 1 nie stosuje się do uprawnionych wnoszących broń palną lub środki przymusu bezpośredniego na pokład statku powietrznego bez zamiaru odbycia lotu oraz funkcjonariuszy Straży Granicznej pełniących wartę ochronną, o której mowa w art. 186a ust. 1 ustawy.
6.
W przypadku przewożenia broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego przez uprawnionego na pokładzie statku powietrznego, przewoźnik lotniczy przekazuje dowódcy statku powietrznego dane wynikające z informacji, o której mowa w § 2 pkt 1.
7.
Dowódca statku powietrznego, w trakcie przygotowania do lotu, jednak nie później niż do chwili startu, informuje uczestniczących w danym locie uprawnionych o przebywaniu na pokładzie statku powietrznego pozostałych uprawnionych posiadających broń palną lub środki przymusu bezpośredniego oraz o zajmowanych przez nich miejscach.
8.
Dowódca statku powietrznego nie informuje uczestniczących w danym locie uprawnionych o miejscach zajmowanych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej pełniących wartę ochronną, o której mowa w art. 186a ust. 1 ustawy.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 9 września 2016 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie wnoszenia broni palnej lub środków przymusu bezpośredniego na pokład statku powietrznego przez uprawnionych żołnierzy i funkcjonariuszy (Dz. U. poz. 751), które na podstawie art. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze (Dz. U. poz. 1221) traci moc z dniem 9 września 2016 r.