§ 5. - Wnioski o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.2059 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 października 2022 r.
§  5. 
1. 
Wniosek o wpis składa się na podstawie dokumentów będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń:
1)
w przypadku agenta ubezpieczeniowego i agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające:
a)
oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia lub informacji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadku agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające niebędącego osobą fizyczną i niepodlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców,
b)
oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej w przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej "ustawą",
c)
pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;
2)
w przypadku osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne oraz osób wymienionych w art. 19 ust. 3 ustawy:
a)
oświadczenia tych osób w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 55 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy,
b)
oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii informacji o tej osobie wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy,
c)
oświadczenia tych osób o pełnej zdolności do czynności prawnych,
d)
kopii dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganego wykształcenia,
e)
oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia o zdaniu egzaminu.
2. 
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo stanu nadzwyczajnego wniosek o wpis może zostać złożony na podstawie kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3. 
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1, zakład ubezpieczeń zastępuje dokumentami określonymi w ust. 1, nie później niż w terminie 60 dni od dnia odwołania stanów, o których mowa w ust. 2.