Węgry-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Budapeszt.1947.08.28.
Dz.U.1948.16.109
Akt utracił mocUMOWA
między Polską a Węgrami o komunikacji lotniczej,
podpisana w Budapeszcie dnia 28 sierpnia 1947 r.
BOLESŁAW BIERUT
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu dwudziestym ósmym sierpnia tysiąc dziewięćset czterdziestego siódmego roku podpisana została w Budapeszcie Umowa między Polską a Węgrami o komunikacji lotniczej.
Przekład.
UMOWA
POMIĘDZY RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ I RZĄDEM REPUBLIKI WĘGIERSKIEJ DOTYCZĄCA KOMUNIKACJI LOTNICZEJ.
W celu rozwoju komunikacji powietrznej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Węgierską i w celu wzajemnego ułatwienia uruchomienia linii powietrznych, interesujących oba Kraje, Rząd Polski i Rząd Węgierski wyznaczyły swych przedstawicieli, którzy, wymieniwszy swe pełnomocnictwa uznane za ważne i sporządzone w należytej formie, przyjęli zgodnie następujące postanowienia:
Obie Umawiające się Strony udzielają sobie wzajemnie praw wyszczególnionych w Załączniku do niniejszej Umowy w celu uruchomienia i eksploatacji linii żeglugi powietrznej wymienionych w tym Załączniku.
Co się tyczy części zamiennych w ten sposób zwolnionych, to one będą mogły być wyładowane i zmagazynowane w portach lotniczych drugiej Umawiającej się Strony, pozostając całkowicie pod kontrolą celną tej ostatniej.
Świadectwa sprawności technicznej, świadectwa uzdolnienia i upoważnienia, wydane lub uznane pod względem ważności przez jedną z Umawiających się Stron, będą uznane za ważne przez drugą Umawiającą się Stronę dla celów eksploatacji linii wyszczególnionych w Załączniku. Jednak każda z Umawiających się Stron zastrzega sobie prawo nie uznania za ważne dla lotów nad jej własnym terytorium świadectw uzdolnienia i upoważnień wydanych jej własnym obywatelom przez trzecie Państwo.
Każda z Umawiających się Stron zastrzega sobie prawo odmówienia lub cofnięcia, z natychmiastowym skutkiem, upoważnienia lub zezwolenia na eksploatację linii lotniczej na swym terytorium przez przedsiębiorstwo żeglugi powietrznej, gdy posiada ona pewność, że zasadnicza część własności lub rzeczywista kontrola przedsiębiorstwa wyznaczonego przez drugą Umawiającą się Stronę nie znajduje się już w rękach tej ostatniej lub jej obywateli, lub gdy przedsiębiorstwo żeglugi powietrznej przestało się stosować do praw i rozporządzeń lub nie wypełnia zobowiązań, jakie na nie nakłada niniejsza Umowa.
Obie Umawiające się Strony mają prawo utrzymywania na terytorium drugiej Umawiającej się Strony personelu technicznego i handlowego niezbędnego dla linii lotniczych, wyszczególnionych w Załączniku do niniejszej Umowy.
Ustalono, że każda z Umawiających się Stron przed uruchomieniem eksploatacji linii lotniczej zawiadomi drugą Umawiającą się Stronę o trasie, jaką ona proponuje ponad terytorium tej ostatniej; ta Strona wskaże wówczas dokładne punkty wejściowy i wyjściowy oraz trasę, której należy się trzymać na jej terytorium. Punkty te i trasa nie mogą być mniej korzystne, jak punkty i trasa wskazane dla samolotów własnego przedsiębiorstwa dla tej samej trasy.
Każdy samolot, używany przez przedsiębiorstwo, wyznaczone przez jedną z Umawiających się Stron na trasach, będących przedmiotem niniejszej Umowy, powinien być zaopatrzony w następujące dokumenty:
Przedsiębiorstwa wyznaczone w celu eksploatacji linii, wymienionych w Załączniku, powinny używać do ich obsługiwania tylko materiału nowoczesnego, dającego minimum gwarancji bezpieczeństwa zgodnie z przepisami i zwyczajami międzynarodowymi.
Umawiające się Strony będą starały się regulować każdy spór dotyczący interpretacji lub zastosowania niniejszej Umowy w drodze bezpośrednich rozmów pomiędzy ich właściwymi władzami lotniczymi lub w przypadku, gdy te rozmowy nie doprowadzą do skutku, w drodze dyplomatycznej.
Przedsiębiorstwa przewozu powietrznego wyznaczone do eksploatacji linii, wskazanych w Załączniku, będą obowiązane do zapewnienia przewozu poczty na wzmiankowanych liniach. Zarządy pocztowe obu Umawiających się Stron porozumieją się ze sobą co do szczegółów tego przewozu.
Przedsiębiorstwa, wyznaczone do eksploatacji linii wymienionych w Załączniku, przedstawią za pośrednictwem właściwej władzy lotniczej drugiej Umawiającej się Strony imienny wykaz personelu latającego, który ma być użyty na tych liniach. Każda Umawiająca się Strona zastrzega sobie prawo nie zatwierdzenia jednej lub więcej osób z imiennego wykazu przedstawionego przez drugą Umawiającą się Stronę.
Personel latający używany w eksploatacji linii powietrznych będących przedmiotem niniejszej Umowy będzie zawsze w stałej cywilnej służbie wyznaczonych przedsiębiorstw przewozu lotniczego.
Dla celów zastosowania niniejszej Umowy wyrażenie "właściwe władze lotnicze" oznacza odnośnie Rzeczypospolitej Polskiej: "Departament Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji", odnośnie Republiki Węgierskiej: "Departament Komunikacji Lotniczej Ministerstwa Komunikacji".
Umowa niniejsza wchodzi w życie z dniem wymiany listów o zatwierdzeniu przez oba Rządy, która nastąpi w Warszawie. Unieważnia ona i zastępuje wszystkie poprzednie umowy polsko-węgierskie, odnoszące się do żeglugi powietrznej.
Umowa niniejsza zawarta została na okres trzech lat i, o ile nie zostanie wypowiedziana na rok przed upływem tego terminu, będzie uważana za ważną na nowe okresy trzyletnie z zastosowaniem tego samego postępowania przy wypowiedzeniu.
Sporządzono w Budapeszcie dnia 28 sierpnia 1947 r. w dwóch egzemplarzach oryginalnych w języku francuskim po jednym dla każdej Strony.
ZAŁĄCZNIK
Rozdział I.
Rozdział II.
Rozdział III.
Rozdział IV.
Rozdział V.
Wzmiankowana Umowa będzie poddana zatwierdzeniu właściwych władz obu Umawiających się Stron.
Rozdział VI.
SPECYFIKACJA
Po zaznajomieniu się z powyższą umową, uznana ona została za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza się, że jest ona przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona oraz że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.
w Warszawie, dnia 31 października 1947 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »