Warunki wynagradzania za pracę pracowników niektórych podmiotów leczniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2011.159.954

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2011 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 29 lipca 2011 r.
w sprawie warunków wynagradzania za pracę pracowników niektórych podmiotów leczniczych

Na podstawie art. 88 ust. 9 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 i Nr 149, poz. 887) zarządza się, co następuje:
Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych:
1)
prowadzonych w formie jednostki budżetowej;
2)
utworzonych przez ministra, centralny organ administracji rządowej, wojewodę albo jednostkę samorządu terytorialnego, jako pracodawcę, w celu udzielania świadczeń zdrowotnych swoim pracownikom.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o pracowniku działalności podstawowej, rozumie się przez to:
1)
osobę wykonującą zawód medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, będącą pracownikiem;
2)
innego pracownika niż wymieniony w pkt 1, którego praca pozostaje w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
Ustala się:
1)
tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
tabelę zaszeregowania pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, o których mowa w § 1, z wyłączeniem pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
tabelę zaszeregowania pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
wykaz stanowisk, na których przysługuje dodatek funkcyjny, i stawek dodatku funkcyjnego, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia.
1.
W ramach środków na wynagrodzenia pracodawca może tworzyć fundusz premiowy.
2.
Wysokość funduszu premiowego, zadania oraz zasady premiowania określa pracodawca w zakładowym regulaminie premiowania.
1.
Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia.
2.
Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się także inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3.
W przypadku gdy praca w podmiocie leczniczym, o którym mowa w § 1, stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
4.
Dodatek za wieloletnią pracę jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1)
począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca;
2)
za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
5.
Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
1.
Pracownikowi działalności podstawowej posiadającemu stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy profesora pracodawca ustala i wypłaca miesięczny dodatek:
1)
do 50% wynagrodzenia zasadniczego, jednak nie mniej niż 185 zł - za tytuł naukowy profesora;
2)
do 30% wynagrodzenia zasadniczego, jednak nie mniej niż 125 zł - za stopień naukowy doktora habilitowanego;
3)
do 20% wynagrodzenia zasadniczego, jednak nie mniej niż 65 zł - za stopień naukowy doktora.
2.
Pracownikowi posiadającemu jednocześnie określony stopień i tytuł naukowy pracodawca ustala i wypłaca tylko jeden dodatek w wyższej wysokości.
3.
Dodatek jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło udokumentowanie uprawnień.
Wysokość dodatków, o których mowa w art. 88 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, pracodawca ustala, uwzględniając rodzaj i charakter wykonywanej przez nich pracy. Dodatki te są wypłacane w terminie wypłaty wynagrodzenia.
1.
Pracownikom innym niż wymienieni w art. 99 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, wykonującym pracę w porze nocnej, pracodawca ustala i wypłaca dodatek za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten nie może być niższy niż dodatek ustalony na podstawie art. 1518 § 1 Kodeksu pracy.
2.
Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego oblicza się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia zasadniczego, wynikającą z osobistego zaszeregowania pracownika, przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
1.
Kierowcy samochodu osobowego może być ustalone i wypłacane, za jego zgodą, wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące poszczególne składniki wynagrodzenia, w szczególności wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych oraz dodatek za pracę w porze nocnej, uwzględniające liczbę godzin przypadających do przepracowania w okresie jednego miesiąca, w przypadkach, gdy faktyczny czas pracy kierowcy w poszczególnych miesiącach nie ulega wahaniom i odpowiada liczbie godzin przyjętych do obliczenia wynagrodzenia.
2.
Kierowcy, któremu powierzono dodatkowe czynności wykraczające poza zakres jego podstawowych obowiązków, pracodawca ustala i wypłaca dodatek w wysokości do 60% najniższej stawki wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania określonej w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Wysokość dodatku, o którym mowa w ust. 2, za wykonywanie poszczególnych czynności pracodawca ustala, uwzględniając rodzaj czynności i ich uciążliwość.
1.
Za długoletnią pracę pracodawca wypłaca pracownikowi nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy;
2)
100% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy;
3)
150% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy;
4)
200% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy;
5)
300% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.
2.
Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3.
W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy, do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden z tych okresów.
4.
Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody.
5.
Pracownik jest obowiązany udokumentować swoje prawo do nagrody jubileuszowej, jeżeli w jego aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji.
6.
Wypłata nagrody jubileuszowej powinna nastąpić niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
7.
Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej będąc zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody. Nagrodę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
8.
W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem pracownika na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę, pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
1.
Pracownikowi przechodzącemu na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
1)
jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli był zatrudniony krócej niż 15 lat;
2)
dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli był zatrudniony co najmniej 15 lat;
3)
trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli był zatrudniony co najmniej 20 lat.
2.
Odprawę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
3.
Okresy pracy i inne okresy uprawniające do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę.
4.
Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 2011 r.2)
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 8 czerwca 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 52, poz. 543, z 2000 r. Nr 38, poz. 437, z 2001 r. Nr 71, poz. 743, z 2003 r. Nr 59, poz. 531, z 2004 r. Nr 117, poz. 1227, z 2005 r. Nr 98, poz. 826, z 2006 r. Nr 127, poz. 892, z 2007 r. Nr 109, poz. 755 i Nr 160, poz. 1139, z 2008 r. Nr 113, poz. 723, z 2009 r. Nr 83, poz. 699 oraz z 2011 r. Nr 105, poz. 620), które utraciło moc z dniem 1 lipca 2011 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 i Nr 149, poz. 887).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

Kategoria zaszeregowaniaKwota w zł
I1.020-1.400
II1.020-1.410
III1.020-1.420
IV1.030-1.430
V1.040-1.470
VI1.060-1.570
VII1.080-1.690
VIII1.100-1.810
IX1.120-1.930
X1.140-2.050
XI1.160-2.170
XII1.180-2.290
XIII1.200-2.420
XIV1.230-2.600
XV1.300-2.850
XVI1.440-3.100
XVII1.580-3.350
XVIII1.720-3.650
XIX1.860-3.950
XX2.000-4.250
XXI2.150-4.550
XXII2.320-4.850

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 TABELA ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W PODMIOTACH LECZNICZYCH, O KTÓRYCH MOWA W § 1 ROZPORZĄDZENIA, Z WYŁĄCZENIEM PRACOWNIKÓW STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNYCH

Lp.StanowiskoKategoria zaszeregowania
123
I. Pracownicy działalności podstawowej
1-Zastępca kierownika podmiotu leczniczego do spraw lecznictwaXXI
-Zastępca kierownika do spraw pielęgniarstwa/położnictwa zespołu podmiotów, podmiotu, jednostki organizacyjnej przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego, naczelna pielęgniarka/położna
-

-

Ordynator (lekarz kierujący oddziałem)

Kierownik apteki działającej w ramach podmiotu leczniczego

2-Zastępca ordynatora (lekarza kierującego jednostką organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego)XX
-Kierownik komórki organizacyjnej
3-Zastępca kierownika komórki organizacyjnej, o którym mowa w lp. 2XIX
-Zastępca kierownika apteki działającej w ramach podmiotu leczniczego
-Starszy asystent
-Starszy specjalista
4-Kierownik komórki organizacyjnej lecznictwa odwykowegoXVIII
-Inspektor do spraw gospodarki lekiem
-Starszy asystent farmaceutyczny
-Asystent
-Specjalista
-Specjalista terapii uzależnień, specjalista psychoterapii uzależnień
-Inżynier kliniczny
-Inspektor ochrony radiologicznej typu S(IOR/S)
5-Asystent farmaceutycznyXVII
-Koordynator pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów
-Młodszy asystent
6-Starszy felczer, felczerXVI
-Przełożona pielęgniarek
-Kierownik techniczny pracowni stomatologicznej
-Kierownik zespołu techników medycznych
-Inspektor ochrony radiologicznej typu R (IOR/R) oraz inspektor ochrony radiologicznej typu 3 (IOR-3)
-Specjalista do spraw epidemiologii lub higieny i epidemiologii
7-Kierownik komórki organizacyjnej: opiekuńczo-leczniczej, leczniczo-wychowawczejXV
-Kierownik sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorych
-Zastępczyni przełożonej pielęgniarek
-Pielęgniarka koordynująca i nadzorująca pracę innych pielęgniarek
-Pielęgniarka oddziałowa
-Zastępczyni pielęgniarki oddziałowej
-Specjalista pielęgniarka
-Specjalista technik dentystyczny
-Specjalista technik radioterapii
-Perfuzjonista
-Kapelan szpitalny
8-Starsza: pielęgniarka, pielęgniarka środowiskowaXIV
-Starsza higienistka stomatologiczna
-Starszy: technik medyczny, instruktor higieny, terapeuta zajęciowy, instruktor terapii uzależnień, dyspozytor, ratownik medyczny
9-

-

-

Pielęgniarka

Pielęgniarka środowiskowa

Higienistka stomatologiczna

XIII
-Technik medyczny, instruktor higieny, terapeuta zajęciowy, dyspozytor, ratownik medyczny
-Starszy: ortoptysta, statystyk medyczny, pracownik socjalny, dietetyczka, opiekunka dziecięca
10-Instruktor terapii uzależnień, ortoptysta, opiekunka dziecięca, dietetyczka, pracownik socjalnyXII
11-Starsza: sekretarka medyczna, rejestratorka medycznaXI
-Statystyk medyczny
-Asystentka stomatologiczna
-Asystentka pielęgniarska
12-Sekretarka medyczna, rejestratorka medycznaX
-Sanitariusz szpitalny
13-Wykwalifikowana pomoc dentystycznaIX
-Dezynfektor, laborant
-Operator ciśnieniowych sterylizatorów gazowych i parowych
-Starsza: salowa, pomoc laboratoryjna
14-Sanitariusz, salowa, fasowaczka, pomoc laboratoryjna, pomoc aptecznaVIII
II. Pracownicy administracyjni, techniczni i ekonomiczni
1-Kierownik podmiotu leczniczegoXXII
2-Zastępca kierownika podmiotu leczniczegoXXI
-Główny księgowy
3-Zastępca głównego księgowegoXIX
4-Radca prawnyXVIII
5-Kierownik komórki organizacyjnej przedsiębiorstwa podmiotu leczniczegoXVI
-Główny specjalista
-Asystent kierownika zakładu
6-Starszy: specjalista, informatykXV
7-Specjalista, informatykXIV
-Specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy
8-

-

Inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy

Inspektor do spraw obronnych i rezerw

XIII
-Inspektor ochrony przeciwpożarowej
-Starszy: inspektor, rewident zakładowy, księgowy, technik informatyk
-Kierownik świetlicy
-Starszy bibliotekarz
9-Inspektor, księgowy, technik informatyk, starszy kasjerXII
10-Starszy magazynierXI
-Kierownik kancelarii
-Starszy referent
-Bibliotekarz, intendent, kasjer
11-MagazynierX
12-Referent, archiwista, sekretarkaIX
13-TelefonistkaVIII
III. Pracownicy gospodarczy i obsługi
1-Laborant w kotłowniXII
-Konserwator urządzeń technicznych
-Starszy mistrz
2-MistrzXI
3-Hydraulik, ślusarz, elektromechanik, tokarz, elektryk, spawacz, szef kuchni, operator oczyszczalni ścieków i inneIX
-Palacz
-Pracownik ochrony
4-Pomocnik palacza, robotnik nawęglania i odżużlowaniaVIII
5-KierowcaVII
6-Robotnik gospodarczyVI
-Pracownik przyuczony na stanowisku robotniczym
-Starszy strażnik
7-Starszy: dozorca, portierV
8-Dozorca, portier, strażnik, szatniarz, sprzątaczka, dźwigowy i inneIV
9-Pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczania do zawoduIII

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 TABELA ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNYCH

Lp.StanowiskoKategoria zaszeregowania
123
I. Pracownicy działalności podstawowej
1-Państwowy wojewódzki inspektor sanitarnyXXII
2-Państwowy powiatowy inspektor sanitarnyXXI
-Państwowy graniczny inspektor sanitarny
-Zastępca państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego
3-Zastępca państwowego powiatowego inspektora sanitarnegoXX
-Zastępca państwowego granicznego inspektora sanitarnego
-Główny specjalista do spraw systemu jakości
-Kierownik laboratorium
-Kierownik: działu, oddziału
-Radca prawny
4-Kierownik: sekcji, pracowniXIX
-Starszy asystent
5-AsystentXVIII
6-Młodszy asystentXVII
7-Starszy informatykXV
-Stażysta
8-InformatykXIV
9-Starszy: instruktor higieny, instruktor do spraw oświaty zdrowotnejXIV
-Starsza pielęgniarka, starszy technik
10-Instruktor higieny, instruktor do spraw oświaty zdrowotnejXIII
-Pielęgniarka, technik
-Starszy statystyk medyczny
11-Starsza: rejestratorka medyczna, sekretarka medycznaXI
-Statystyk medyczny
12-Rejestratorka medyczna, sekretarka medycznaX
-Operator ciśnieniowych sterylizatorów gazowych i parowych
13-DezynfektorIX
14-Pomoc laboratoryjnaVIII
II. Pracownicy ekonomiczno-administracyjno-techniczni i obsługi
1-Zastępca dyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych stacji sanitarno-epidemiologicznejXX
-Główny księgowy
2-Zastępca głównego księgowegoXIX
3-Kierownik: działu, oddziału, sekcjiXVI
-Specjalista do spraw wewnętrznej kontroli finansowej
-Audytor wewnętrzny
4-Starszy specjalistaXV
5-SpecjalistaXIV
-Specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy
6-Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnychXIII
-Inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy
-Inspektor ochrony przeciwpożarowej
-Inspektor obrony cywilnej i spraw obronnych
-Starszy: inspektor, rewident, księgowy, technik informatyk
-Referent do spraw zamówień publicznych
7-StażystaXII
-Inspektor, rewident, księgowy, technik informatyk
-Starszy kasjer
-Starszy mistrz
-Konserwator urządzeń technicznych
8-Starszy magazynierXI
-Starszy: referent, archiwista, sekretarka
-Kasjer
-Mistrz
9-Referent, archiwista, sekretarkaX
10-MagazynierIX
-Hydraulik, malarz, stolarz, elektryk, elektromechanik, spawacz i inne
-Palacz kotłów parowych i wodnych
11-TelefonistkaVIII
-Pomocnik palacza
12-KierowcaVII
13-Starszy: dozorca, portier, strażnikV
14-Dozorca, portier, strażnik, sprzątaczka, dźwigowy, goniec, zmywaczka szkła laboratoryjnego, szatniarz, pracownik obsługiIV
15-Pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczania do zawoduIII

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 WYKAZ STANOWISK, NA KTÓRYCH PRZYSŁUGUJE DODATEK FUNKCYJNY, I STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Lp.StanowiskoProcent wynagrodzenia zasadniczego
123
I. Pracownicy działalności podstawowej
1-Państwowy wojewódzki inspektor sanitarnydo 50%
2-Państwowy powiatowy inspektor sanitarnydo 45%
-Państwowy graniczny inspektor sanitarny
-Zastępca państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego
-Zastępca kierownika podmiotu leczniczego do spraw lecznictwa
-Ordynator (lekarz kierujący jednostką organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego)
-Naczelna pielęgniarka
-Kierownik komórki organizacyjnej przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
-Kierownik apteki działającej w ramach podmiotu leczniczego
-

-

Kierownik laboratorium

Radca prawny w stacji sanitarno-epidemiologicznej

3-Zastępca państwowego powiatowego inspektora sanitarnegodo 40%
-Zastępca państwowego granicznego inspektora sanitarnego
-Kierownik: działu, oddziału stacji sanitarno-epidemiologicznej
-Główny specjalista do spraw systemu jakości
4-Zastępca ordynatora (lekarza kierującego jednostką organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego)do 35%
-Zastępca kierownika komórki organizacyjnej
-Kierownik: sekcji, pracowni stacji sanitarno-epidemiologicznej
-Zastępca kierownika apteki działającej w ramach podmiotu leczniczego
-Przełożona pielęgniarek
5-Zastępczyni przełożonej pielęgniarekdo 25%
-Pielęgniarka koordynująca i nadzorująca pracę innych pielęgniarek
-Pielęgniarka oddziałowa
-Kierownik zespołu techników medycznych
-Kierownik techniczny pracowni stomatologicznej
6-Zastępczyni pielęgniarki oddziałowejdo 20%
II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni
1-Kierownik podmiotu leczniczegodo 50%
2-Zastępca kierownika podmiotu leczniczegodo 45%
-Zastępca dyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych stacji sanitarno-epidemiologicznej
-Główny księgowy
-Radca prawny
3-Zastępca głównego księgowegodo 30%
4-Kierownik komórki organizacyjnej przedsiębiorstwado 25%
-Kierownik: działu, oddziału, sekcji stacji sanitarno-epidemiologicznej