Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.1571

Akt utracił moc
Wersja od: 1 października 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 11 grudnia 2013 r.
w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej

Na podstawie art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
1.
Rozporządzenie określa:
1)
wysokość minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej, zwanych dalej "pracownikami", na poszczególnych stanowiskach;
2)
wysokość i warunki przyznawania innych składników wynagrodzenia:
a)
wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe,
b)
dodatkowego wynagrodzenia,
c)
dodatków do wynagrodzenia,
d)
premii,
e)
równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie, zwanego dalej "równoważnikiem pieniężnym";
3)
składniki wynagrodzenia, które są wypłacane nauczycielowi akademickiemu miesięcznie z góry;
4)
wykaz podstawowych stanowisk pracy i wymagania kwalifikacyjne dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi;
5)
przypadki, w których nauczyciel akademicki traci prawo do przyznanego dodatku funkcyjnego;
6)
okresy pracy i inne okresy uprawniające do dodatku za staż pracy;
7)
sposób obliczania stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków do wynagrodzenia określanych stawką miesięczną wynikających z osobistego zaszeregowania pracownika;
8)
sposób ustalania i zaliczania godzin pracy, w tym godzin ponadwymiarowych przypadających w okresie usprawiedliwionej nieobecności w pracy, w celu ustalenia wysokości wynagrodzenia przysługującego nauczycielowi akademickiemu w tym okresie.
2.
Warunki wynagradzania pracowników zatrudnionych w muzeach, klubach kultury oraz świetlicach działających w uczelniach publicznych regulują przepisy o muzeach oraz przepisy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Ustala się tabele:
1)
miesięcznych minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach naukowo-dydaktycznych, naukowych, dydaktycznych, dyplomowanych bibliotekarzy oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowej, uwzględniające coroczny wzrost wynagrodzeń w latach 2013-2015, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
miesięcznych minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, uwzględniającą coroczny wzrost wynagrodzeń w latach 2013-2015, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
podstawowych stanowisk pracy, wymagań kwalifikacyjnych i minimalnego zaszeregowania pracowników naukowo-technicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych, ekonomicznych i obsługi oraz wymagań kwalifikacyjnych i minimalnego zaszeregowania pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, stanowiące załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
stanowisk pracy, wymagań kwalifikacyjnych i minimalnego zaszeregowania:
a)
pracowników bibliotecznych oraz pracowników dokumentacji i informacji naukowej, stanowiącą załącznik nr 4 do rozporządzenia,
b)
pracowników działalności wydawniczej i poligraficznej, stanowiącą załącznik nr 5 do rozporządzenia,
c)
personelu lotniczego zatrudnionego w ośrodkach kształcenia lotniczego, stanowiącą załącznik nr 6 do rozporządzenia;
5)
miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego dla nauczycieli akademickich pełniących funkcje kierownicze, stanowiącą załącznik nr 7 do rozporządzenia;
6)
miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego dla dyplomowanych bibliotekarzy, dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowej, a także dla pracowników bibliotecznych oraz pracowników dokumentacji i informacji naukowej niebędących nauczycielami akademickimi pełniących funkcje kierownicze, stanowiącą załącznik nr 8 do rozporządzenia;
7)
miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi pełniących funkcje kierownicze, stanowiącą załącznik nr 9 do rozporządzenia.
W czasie choroby lub innej nieprzewidzianej, usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela akademickiego godziny zajęć dydaktycznych, wynikające z pensum dydaktycznego ustalonego dla danego stanowiska na podstawie uchwał senatu oraz decyzji kierownika jednostki organizacyjnej określonej w statucie, które według planu zajęć przypadałyby w okresie tej nieobecności, zalicza się, dla celów ustalenia liczby godzin zajęć dydaktycznych, jako godziny przepracowane zgodnie z planem.
Nauczycielowi akademickiemu, dla którego nie zaplanowano obciążenia dydaktycznego z powodu:
1)
zatrudnienia po rozpoczęciu roku akademickiego,
2)
przewidzianej nieobecności w pracy związanej w szczególności z urlopem naukowym, długotrwałą chorobą, urlopem bezpłatnym lub innym zwolnieniem od pracy, odbywaniem służby wojskowej, urlopem macierzyńskim, urlopem na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowym urlopem macierzyńskim, dodatkowym urlopem na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopem ojcowskim, urlopem rodzicielskim,
3)
ustania stosunku pracy przed zakończeniem roku akademickiego

- zalicza się do przepracowanych godzin zajęć dydaktycznych jedną trzydziestą rocznego pensum dydaktycznego ustalonego dla danego stanowiska w sposób określony w § 3, za każdy tydzień nieobecności przypadającej w okresie, w którym w uczelni są prowadzone zajęcia dydaktyczne.

Za pracę w godzinach ponadwymiarowych, o których mowa w art. 131 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej dalej "ustawą", nauczyciel akademicki otrzymuje wynagrodzenie obliczone według następujących stawek:
Lp.StanowiskoStawka za godzinę obliczeniową, odpowiadającą 45 minutom
123
1Profesor zwyczajny, profesor nadzwyczajny posiadający tytuł naukowy albo tytuł w zakresie sztuki, profesor wizytujący posiadający tytuł naukowy albo tytuł w zakresie sztukido 3,6% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego profesora zwyczajnego, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia
2Profesor nadzwyczajny posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora albo doktora habilitowanego sztuki lub doktora sztuki, profesor wizytujący posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora albo stopień doktora habilitowanego sztuki lub doktora sztuki, docent, adiunkt posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego albo stopień doktora habilitowanego sztukido 3,6% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego profesora nadzwyczajnego posiadającego stopień naukowy doktora habilitowanego albo stopień doktora habilitowanego sztuki, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia
3Adiunkt posiadający stopień naukowy doktora albo stopień doktora sztuki, starszy wykładowcado 3,6% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego adiunkta posiadającego stopień naukowy doktora albo stopień doktora sztuki, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia
4Asystent, wykładowca, lektor, instruktordo 3,9% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia
Wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych przyznaje się po dokonaniu rozliczenia godzin zajęć dydaktycznych ustalonych zgodnie z planem, raz w roku, po zakończeniu roku akademickiego, o ile rektor nie zarządzi rozliczania w krótszych okresach.
1.
Wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych ustala się na podstawie stawek obowiązujących w ostatnim dniu okresu, którego dotyczy rozliczenie, o którym mowa w § 6.
2.
Wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych nie podlega przeliczeniu w przypadku zmiany stawek określonych zgodnie z § 5, dokonanej po rozliczeniu, o którym mowa w § 6.
Dodatkowe wynagrodzenie jest przyznawane nauczycielowi akademickiemu za:
1)
udział w pracach komisji rekrutacyjnej;
2)
kierowanie i sprawowanie opieki nad studenckimi praktykami zawodowymi;
3)
sprawowanie funkcji promotora w przewodzie doktorskim, opracowanie recenzji i opinii w przewodzie doktorskim, w postępowaniu habilitacyjnym albo w postępowaniu o nadanie tytułu naukowego profesora; wynagrodzenie to jest wypłacane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.);
4)
opracowanie recenzji lub ocenę dorobku w postępowaniu kwalifikacyjnym poprzedzającym zatrudnienie na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub profesora wizytującego osoby nieposiadającej tytułu naukowego profesora, profesora sztuki, stopnia naukowego doktora habilitowanego lub doktora habilitowanego sztuki;
5)
udział w działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej prowadzonej przez podstawowe jednostki organizacyjne uczelni na kierunku studiów weterynaria.
Nauczycielowi akademickiemu za udział w pracach komisji rekrutacyjnej przysługuje jednorazowo w danym roku akademickim dodatkowe wynagrodzenie w wysokości uzależnionej od liczby kandydatów na studia i funkcji pełnionej w komisji, nieprzekraczającej 70% stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Nauczycielowi akademickiemu za kierowanie lub sprawowanie opieki nad studenckimi praktykami zawodowymi przysługuje jednorazowo w danym roku akademickim dodatkowe wynagrodzenie w wysokości nieprzekraczającej 65% stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Nauczycielowi akademickiemu za opracowanie recenzji lub ocenę dorobku w postępowaniu kwalifikacyjnym poprzedzającym zatrudnienie na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub profesora wizytującego osoby nieposiadającej tytułu naukowego profesora, tytułu profesora sztuki, stopnia naukowego doktora habilitowanego lub doktora habilitowanego sztuki przysługuje dodatkowe wynagrodzenie w wysokości nieprzekraczającej 50% stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego profesora zwyczajnego, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
1.
Nauczycielowi akademickiemu wykonującemu pracę w podstawowej jednostce organizacyjnej uczelni prowadzącej kształcenie na kierunku studiów weterynaria za każdą godzinę dyżuru pełnionego w ambulatoriach klinik weterynaryjnych poza rozkładem obowiązków dydaktycznych, naukowych i organizacyjnych przysługuje dodatkowe wynagrodzenie w wysokości stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania danego pracownika, a za każdą godzinę dyżuru w niedziele, święta i dni wolne od pracy, wynikające z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy - 200% tej stawki.
2.
Za udział w usługowej działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej wykonywanej przez podstawową jednostkę organizacyjną uczelni prowadzącą kształcenie na kierunku studiów weterynaria nauczyciel akademicki wykonujący pracę w tej jednostce może otrzymać dodatkowe wynagrodzenie w ramach kwoty odpisu nieprzekraczającej 50% wartości wpływów uzyskanych z tytułu wykonanych usług, pomniejszonej o wartość zużytych pasz i leków oraz koszty transportu, liczonej według bieżących cen. Wynagrodzenie to przysługuje niezależnie od innych składników wynagrodzenia.
3.
Wysokość dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, i wysokość kwoty odpisu, o której mowa w ust. 2, oraz zasady podziału tej kwoty ustala rektor.
Pracownikowi posiadającemu licencję pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota zawodowego I lub II klasy albo licencję mechanika pokładowego oraz członkowi personelu lotniczego przysługuje dodatkowe wynagrodzenie za każde 1000 godzin lotu w wysokości miesięcznego wynagrodzenia obliczonego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy.
1.
Dodatek funkcyjny przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu, z tym że zespół kierowany przez pracowników wymienionych w tabeli A w lp. 5 oraz 10-16 załącznika nr 3 do rozporządzenia nie może liczyć mniej niż pięć osób, łącznie z osobą kierującą tym zespołem.
2.
Wysokość dodatku funkcyjnego jest uzależniona od liczby pracowników i studentów kierowanej jednostki lub komórki organizacyjnej oraz od stopnia złożoności zadań związanych z wykonywaną funkcją.
3.
Inspektorowi nadzoru inwestorskiego przysługuje dodatek funkcyjny za czas wykonywania czynności w ramach nadzoru inwestorskiego.
4.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach robotniczych, o których mowa w tabeli B załącznika nr 3 do rozporządzenia, którzy dodatkowo organizują i kierują pracą brygady składającej się z co najmniej 5 osób, łącznie z brygadzistą, przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości nieprzekraczającej 15% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania.
1.
Dodatek funkcyjny przysługuje od pierwszego dnia zatrudnienia na stanowiskach, o których mowa w § 14 ust. 1, albo wykonywania czynności, o których mowa w § 14 ust. 3 lub 4, do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiło zakończenie zatrudnienia lub wykonywania czynności.
2.
Pracownik zachowuje prawo do dodatku funkcyjnego w czasie usprawiedliwionej nieobecności w pracy, nie dłużej jednak niż przez okres 3 miesięcy.
3.
Dodatek funkcyjny nie przysługuje nauczycielowi akademickiemu w okresie zawieszenia w pełnieniu obowiązków.
1.
Pracownikowi, na zasadach określonych w ustawie, przysługuje dodatek za staż pracy.
2.
Jeżeli nabycie prawa do dodatku za staż pracy lub prawa do wyższej stawki tego dodatku nastąpiło:
1)
pierwszego dnia miesiąca - dodatek przysługuje za ten miesiąc;
2)
w innym dniu niż pierwszy dzień miesiąca - dodatek przysługuje, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył to prawo.
1.
Przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za staż pracy uwzględnia się:
1)
zakończone okresy zatrudnienia;
2)
inne okresy uwzględniane na podstawie przepisów odrębnych jako okresy, od których zależą uprawnienia pracownicze;
3)
okres asystenckich studiów przygotowawczych, odbytych na podstawie przepisów dotyczących zasad i warunków tworzenia w szkołach wyższych asystenckich studiów przygotowawczych;
4)
okresy pobytu za granicą wynikające ze skierowania udzielonego na podstawie przepisów o kierowaniu za granicę pracowników w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych.
2.
Przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za staż pracy okresy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się na podstawie świadectwa pracy, a okresy, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4 - na podstawie innego dokumentu potwierdzającego ich odbycie, z tym że w przypadku pozostawania przez pracownika jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się po przedłożeniu przez pracownika oświadczenia o ich nieuwzględnieniu u innego pracodawcy.
3.
Dodatek za staż pracy przysługuje za dni, za które pracownik otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które zachowuje prawo do wynagrodzenia lub otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
1.
W przypadku jednoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy, okresy uprawniające do dodatku za staż pracy ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy.
2.
Przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za staż pracy nie uwzględnia się okresów zatrudnienia u innego pracodawcy, u którego pracownik jest lub był jednocześnie zatrudniony, oraz innych okresów, o których mowa w § 17 ust. 1 pkt 2-4, uwzględnionych u innego pracodawcy.
1.
Z tytułu zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki jej wykonywania rektor, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, może przyznać pracownikowi dodatki specjalne.
2.
Dodatki specjalne przyznaje się na czas określony, a w przypadku stałego zwiększenia obowiązków służbowych lub stałego powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki jej wykonywania - na czas nieokreślony.
3. 2
Dodatki specjalne wypłaca się w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, przy czym łączna ich kwota nie może przekroczyć 80% sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.
4.
Kwota przyznanych dodatków specjalnych może być dodatkowo podwyższona w przypadkach, o których mowa w art. 130 ust. 4 lub art. 131 ust. 2 ustawy, łącznie do wysokości nieprzekraczającej 20% sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.
5.
Łączna kwota przyznanych dodatków specjalnych w części przekraczającej 10% wynagrodzenia zasadniczego pracownika może być finansowana wyłącznie ze źródeł innych niż określone w art. 94 ust. 1 ustawy.
1.
Pracownikowi wykonującemu pracę w podstawowej jednostce organizacyjnej uczelni, która otrzymała dotację podmiotową na dofinansowanie zadań projakościowych, o której mowa w art. 94b ust. 1 pkt 1-3 ustawy, może zostać przyznany dodatek do wynagrodzenia.
2.
Dodatek do wynagrodzenia przyznaje się na czas określony i wypłaca w ramach środków, o których mowa w art. 94b ust. 1 pkt 1-3 ustawy.
1.
Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku ustalonego na podstawie art. 1518 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).
2.
Pracownikowi zatrudnionemu w zmianowym systemie pracy za każdą godzinę pracy na drugiej zmianie przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten przysługuje również pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku kierowniczym, dla którego praca w systemie zmianowym wynika z harmonogramu.
1.
Pracownikowi niebędącemu nauczycielem akademickim może być przyznana premia.
2.
Premia jest przyznawana zgodnie z zakładowym regulaminem premiowania, ustalonym przez rektora w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi.
1.
Członkowi personelu lotniczego i pokładowego zatrudnionemu na stanowisku: kierownika szkolenia lotniczego, starszego instruktora pilota, instruktora pilota, pilota albo mechanika pokładowego przysługuje równoważnik pieniężny w wysokości określonej przez Ministra Obrony Narodowej w przepisach dotyczących równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie przysługującego żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych.
2.
Członkowi personelu lotniczego i pokładowego zatrudnionemu na stanowisku kierownika (dyrektora) albo zastępcy kierownika (dyrektora) ośrodka kształcenia lotniczego, wykonującemu loty w charakterze członka załogi lotniczej lub pokładowej, równoważnik pieniężny przysługuje w okresie posiadania ważnej licencji pilota zawodowego lub licencji wyższej kategorii.
3.
Członkowi personelu lotniczego i pokładowego zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy równoważnik pieniężny przysługuje w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy.
4.
Równoważnik pieniężny wypłaca się miesięcznie z dołu, w terminie wypłaty wynagrodzenia.
5.
Za czas niewykonywania pracy z powodu choroby, urlopu, zawieszenia w lotach z przyczyn zdrowotnych na podstawie orzeczenia komisji lekarskiej centrum medycyny lotniczej lub lekarza orzecznika, a także w przypadku innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy, członkom personelu lotniczego i pokładowego, o których mowa w ust. 1 i 2, równoważnik pieniężny przysługuje nie dłużej niż przez okres 3 miesięcy.
6.
Za czas niezdolności do pracy związanej z nieumyślnie spowodowanym wypadkiem przy pracy, członkom personelu lotniczego i pokładowego, o których mowa w ust. 1 i 2, równoważnik pieniężny przysługuje nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy.
7.
W okresie niewykonywania lotów z przyczyn innych niż wymienione w ust. 5 i 6 równoważnik pieniężny nie przysługuje.
Stawkę godzinową wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków do wynagrodzenia określanych stawką miesięczną, wynikających z osobistego zaszeregowania pracownika, ustala się, dzieląc tę stawkę przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu, a w przypadku nauczycieli akademickich - przez liczbę 156.
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługują składniki wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy.
1.
Wysokość wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego i innych składników wynagrodzenia pracownika ustala rektor, o ile statut uczelni nie stanowi inaczej.
2.
Wynagrodzenie finansowane ze środków, o których mowa w art. 151 ust. 7 i 8 ustawy, może przyznać rektorowi, na wniosek senatu uczelni, minister, o którym mowa w art. 33 ust. 1 i 2 ustawy, a pozostałym pracownikom - rektor.
1.
Wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za staż pracy, dodatek funkcyjny i dodatki specjalne są wypłacane nauczycielowi akademickiemu z góry, a pozostałe składniki wynagrodzenia - z dołu.
2.
Prawo do wynagrodzenia wypłacanego z góry wygasa z ostatnim dniem miesiąca, w którym ustał stosunek pracy, z tym że pracownik zachowuje wynagrodzenie wypłacone za ten miesiąc.
3.
Wynagrodzenie zasadnicze i składniki wynagrodzenia wypłacane z góry, o których mowa w ust. 1, są wypłacane w pierwszym dniu miesiąca. Jeżeli pierwszy dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie zasadnicze i składniki wynagrodzenia wypłacane z góry wypłaca się w pierwszym dniu roboczym następującym po tym dniu.
Osoba zatrudniona przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na stanowisku pomocnika bibliotecznego, nieposiadająca kwalifikacji określonych w niniejszym rozporządzeniu, pozostaje zatrudniona na tym stanowisku.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 18 grudnia 2013 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

MIESIĘCZNYCH MINIMALNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGONAUCZYCIELI AKADEMICKICH ZATRUDNIONYCH NA STANOWISKACH NAUKOWO-DYDAKTYCZNYCH, NAUKOWYCH I DYDAKTYCZNYCH, UWZGLĘDNIAJĄCA COROCZNY WZROST WYNAGRODZEŃW LATACH 2013-2015

Lp.Grupa stanowiskStanowiskoMinimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego w złotych
2013 r.2014 r.od 2015 r.
1Profesorowieprofesor zwyczajny4.525,004.940,005.390,00
profesor nadzwyczajny posiadający tytuł naukowy albo tytuł w zakresie sztuki, profesor wizytujący posiadający tytuł naukowy albo tytuł w zakresie sztuki4.220,004.605,005.025,00
profesor nadzwyczajny posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora albo stopień doktora habilitowanego sztuki lub doktora sztuki, profesor wizytujący posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora albo stopień doktora habilitowanego sztuki lub doktora sztuki3.865,004.220,004.605,00
2Docenci, adiunkci i starsi wykładowcydocent, adiunkt posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego albo stopień doktora habilitowanego sztuki3.615,003.945,004.305,00
adiunkt posiadający stopień naukowy doktora albo stopień doktora sztuki, starszy wykładowca posiadający stopień naukowy doktora albo stopień doktora sztuki3.205,003.500,003.820,00
starszy wykładowca nieposiadający stopnia naukowego albo stopnia w zakresie sztuki2.540,002.770,003.025,00
3Asystenci, wykładowcy, lektorzy i instruktorzyasystent2.055,002.245,002.450,00
wykładowca, lektor, instruktor1.995,002.175,002.375,00

TABELA B

MIESIĘCZNYCH MINIMALNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO NAUCZYCIELI AKADEMICKICH ZATRUDNIONYCH NA STANOWISKACH DYPLOMOWANYCH BIBLIOTEKARZY ORAZ DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ, UWZGLĘDNIAJĄCA COROCZNY WZROST WYNAGRODZEŃ W LATACH 2013-2015

Lp.StanowiskoMinimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego w złotych
2013 r.2014 r.od 2015 r.
1Starszy kustosz dyplomowany, starszy dokumentalista dyplomowany2.775,003.029,003.306,00
2Kustosz dyplomowany, dokumentalista dyplomowany2.410,002.630,002.870,00
3Adiunkt biblioteczny, adiunkt dokumentacji i informacji naukowej2.232,002.436,002.659,00
4Asystent biblioteczny, asystent dokumentacji i informacji naukowej1.807,001.972,002.152,00

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA MIESIĘCZNYCH MINIMALNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO PRACOWNIKÓW NIEBĘDĄCYCH NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI, UWZGLĘDNIAJĄCA COROCZNY WZROST WYNAGRODZEŃ W LATACH 2013-2015

Kategoria zaszeregowaniaMinimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego w złotych
2013 r.2014 r.od 2015 r.
I1.090,001.190,001.300,00
II1.095,001.195,001.305,00
III1.100,001.200,001.310,00
IV1.110,001.210,001.325,00
V1.125,001.230,001.340,00
VI1.135,001.240,001.355,00
VII1.145,001.250,001.365,00
VIII1.155,001.260,001.375,00
IX1.195,001.305,001.425,00
X1.235,001.350,001.470,00
XI1.280,001.395,001.525,00
XII1.330,001.450,001.585,00
XIII1.380,001.505,001.645,00
XIV1.445,001.575,001.720,00
XV1.540,001.680,001.835,00
XVI1.645,001.795,001.960,00
XVII1.740,001.900,002.075,00
XVIII1.845,002.015,002.200,00
XIX1.955,002.135,002.330,00
XX2.310,002.520,002.750,00
XXI3.035,003.310,003.615,00

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA A

PODSTAWOWYCH STANOWISK PRACY, WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH I MINIMALNEGO ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW NAUKOWO-TECHNICZNYCH, INŻYNIERYJNO-TECHNICZNYCH, ADMINISTRACYJNYCH, EKONOMICZNYCH I OBSŁUGI

Lp.StanowiskoWymagania kwalifikacyjneKategoria
wykształcenieliczba lat pracyminimalnego zaszeregowaniadodatku funkcyjnego
1Kanclerzwyższe8, w tym 4 na stanowisku kierowniczymXVII5-8
2Kwestorwyższe8, w tym 4 na stanowisku kierowniczym lub samodzielnymXVI4-7
3Zastępca kanclerzawyższe6, w tym 3 na stanowisku kierowniczym lub samodzielnymXVI4-7
4Zastępca kwestorawyższe6, w tym 2 na stanowisku kierowniczym lub samodzielnymXV3-6
5Audytor wewnętrznywedług odrębnych przepisówXIV2-6
6Kierownik administracyjny podstawowej jednostki organizacyjnej lub innej wyodrębnionej jednostki organizacyjnejwyższe6XIV3-6
7Zastępca kierownika

administracyjnego podstawowej jednostki organizacyjnej lub innej wyodrębnionej jednostki organizacyjnej

wyższe5XIII2-5
8Radca prawnywedług odrębnych przepisówXIV2-6
9Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnychwedług odrębnych przepisówXIV1-3
10Główny specjalista, kierownik działu lub innej równorzędnej komórki organizacyjnej, administrator sieciwyższe5XIV2-6
11Główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracywedług odrębnych przepisówXIV2-6
12Starszy specjalista naukowo-techniczny, starszy specjalista inżynieryjno-techniczny, starszy specjalista do spraw finansowych, administracyjnych lub ekonomicznych albo do spraw dydaktyki, badań lub informatyki, zastępca kierownika działu lub innej równorzędnej komórki organizacyjnej, kierownik domu studenckiegowyższe5XIII2-6
13Starszy specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracywedług odrębnych przepisówXIII2-6
14Rzecznik patentowywedług odrębnych przepisówXIII2-6
15Specjalista naukowo-techniczny, specjalista inżynieryjno-techniczny, specjalista do spraw finansowych, administracyjnych lub ekonomicznych albo do spraw dydaktyki, badań, informatyki lub organizacji produkcji, starszy mistrz, zastępca kierownika domu studenckiegowyższe3XII1-4
średnie8
16Specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracywedług odrębnych przepisówXII1-4
17Starszy (lub samodzielny): referent techniczny, ekonomiczny, administracyjny, finansowy, fizyk, matematyk i inne stanowiska równorzędne, mechanik, technolog, konstruktor, mistrzwyższe-VIII-
średnie4
18Starszy inspektor nadzoru inwestorskiegowedług odrębnych przepisówXI1-2
19Starszy inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracywedług odrębnych przepisówXI-
20Inspektor nadzoru inwestorskiegowedług odrębnych przepisówXI1
21Inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracywedług odrębnych przepisówXI-
22Referent techniczny, ekonomiczny, administracyjny, finansowy, technik, magazynierśrednie-VI-
zasadnicze

zawodowe

2
23Inspektor ochrony mieniaśrednie-VI-
podstawowe2
24Pomoc techniczna, administracyjna, laborant i inne stanowiska równorzędnezasadnicze-IV-
25Pedel, pracownik gospodarczy, starszy woźny, starszy portier, dozorca, strażnik ochrony mieniapodstawowe-II-
26Pomocniczy pracownik administracji lub obsługipodstawowe-I-

TABELA B

WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH I MINIMALNEGO ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH NA STANOWISKACH ROBOTNICZYCH

Lp.Wymagane kwalifikacjeKategoria minimalnego zaszeregowania
1Robotnicy bez przygotowania zawodowegoI
2Robotnicy przyuczeni, posiadający umiejętności fachowe w zakresie potrzebnym do wykonywania prac o charakterze pomocniczymI
3Robotnicy wykwalifikowani, posiadający umiejętności fachowe w zakresie wymaganym do wykonywania prac pod nadzorem lub samodzielnieI
4Robotnicy posiadający przygotowanie zawodowe do wykonywania samodzielnej pracy o charakterze złożonymIV
5Robotnicy wysoko wykwalifikowani, legitymujący się dyplomem technika lub mistrza w zawodzie, w zakresie którego wykonują samodzielnie trudne i precyzyjne praceVII
6Kierowca samochodu osobowego - według odrębnych przepisówII
7Kierowca samochodu ciężarowego - według odrębnych przepisówVI
8Kierowca autobusu - według odrębnych przepisówV

ZAŁĄCZNIK Nr  4

TABELA STANOWISK PRACY, WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH I MINIMALNEGO ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW BIBLIOTECZNYCH ORAZ PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ

Lp.StanowiskoWymagania kwalifikacyjneKategoria minimalnego zaszeregowania
wykształcenieliczba lat pracy
1Kustosz bibliotecznywyższe magisterskie10 lat w bibliotece naukowejXIII
2Starszy bibliotekarz, starszy dokumentalistawyższe6 lat w bibliotece naukowejXI
3Starszy konserwator książkiwyższe2XI
4Bibliotekarzwyższe3X
studium bibliotekarskie5
średnie bibliotekarskie6
inne średnie8
Dokumentalistawyższe3
studium informacji naukowo-technicznej5
Konserwator książkiwyższe3
średnie5
5Starszy magazynier bibliotecznyśrednie6IX
6Starszy technik dokumentalistaśrednie i przeszkolenie w zakresie informacji naukowo-technicznej6IX
7Młodszy bibliotekarzwyższe lub studium bibliotekarskie-VIII
średnie bibliotekarskie1
średnie oraz przeszkolenie bibliotekarskie-
Młodszy dokumentalistawyższe lub studium informacji naukowo-technicznej-
Młodszy konserwator książkiwyższe-
średnie3
8Technik dokumentalistaśrednie i przeszkolenie w zakresie informacji naukowo-technicznej4VII
9Magazynier bibliotecznyśrednie lub zasadnicze zawodowe-VI
10Technik-konserwator książkiśrednie techniczne w zakresie wykonywanej specjalności-V
11Młodszy technik dokumentalistaśrednie-V
Pomocnik bibliotecznyzasadnicze zawodowe lub gimnazjalne-

ZAŁĄCZNIK Nr  5

TABELA STANOWISK PRACY, WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH I MINIMALNEGO ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW DZIAŁALNOŚCI WYDAWNICZEJ I POLIGRAFICZNEJ

Lp.StanowiskoWymagania

kwalifikacyjne

Kategoria
wykształcenieliczba lat pracyminimalnego zaszeregowaniadodatku funkcyjnego
1Kierownik (dyrektor) wydawnictwa lub zakładu poligrafii, redaktor naczelnywyższe5XII3-6
2Zastępca kierownika (dyrektora) wydawnictwa lub zakładu poligrafii, zastępca redaktora naczelnego, sekretarz wydawnictwa, kierownik redakcjiwyższe4XI2-5
Szef produkcji6
Starszy redaktor4-
3Kierownik działu: składu, grafiki komputerowej lub komórki równorzędnejwyższe4XI1-3
4Redaktor technicznyśrednie3X-
5Redaktorwyższe2IX-
6Grafikśrednie1X-
7Operator składu komputerowego lub grafiki komputerowejwyższe-VII-
średnie2
8Informatyk, technologwyższe-XI-
9Kreślarz, korektorśrednie-VII-
10Księgarzśrednie-VII-
11Mechanik maszyn poligraficznychkwalifikacje wymagane przy zaszeregowaniu pracowników do poszczególnych kategorii wynagrodzenia zasadniczego określa tabela B w załączniku nr 3 do rozporządzenia-V-
12Fotograf, introligator, kopista offsetowy, montażysta offsetowy, naświetlacz składu komputerowego, operator monitora ekranowego fotoskładu, składacz komputerowego systemu składu-VI-
13Operator: kserografu, maszyn powielających, introligatorskich offsetowych i typograficznych-IV-
14Pracownik pomocniczy-II-

ZAŁĄCZNIK Nr  6

TABELA STANOWISK PRACY, WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH I MINIMALNEGO ZASZEREGOWANIA PERSONELU LOTNICZEGO ZATRUDNIONEGO W OŚRODKACH KSZTAŁCENIA LOTNICZEGO

Lp.StanowiskoWymagania kwalifikacyjneKategoria
wykształcenie (inne wymagania formalne)liczba lat pracyminimalnego zaszeregowaniadodatku funkcyjnego
1Kierownik (dyrektor) ośrodka kształcenia lotniczegowyższe techniczne o specjalności lotniczej, ekonomiczne albo prawniczelicencja pilota zawodowego lub szkolenie w zakresie eksploatacji sprzętu lotniczego8, w tym 4 na stanowisku kierowniczymXVI3-7
2Zastępca kierownika (dyrektora) ośrodka kształcenia lotniczegowyższelicencja pilota zawodowego z uprawnieniami instruktora I klasy5 w lotnictwie, w tym 3 na stanowisku kierowniczymXV2-5
średnie8 w lotnictwie, w tym 4 na stanowisku kierowniczym
3Kierownik szkolenia lotniczegowyższelicencja pilota zawodowego z uprawnieniami instruktora I klasy4 w lotnictwie, w tym 2 na stanowisku kierowniczymXIV2-4
średnie6 w lotnictwie, w tym 4 na stanowisku kierowniczym
Kierownik działu technikiwyższelicencja mechanika pokładowego lub mechanika lotniczego4 w lotnictwie, w tym 2 na stanowisku kierowniczym
średnie6 w lotnictwie, w tym 3 na stanowisku kierowniczym
4Starszy instruktor pilotwyższelicencja pilota zawodowego z uprawnieniami instruktora I klasy3 w lotnictwie jako instruktor I klasyXIV-
średnie5 w lotnictwie, w tym 3 jako instruktor I klasy
5Instruktor pilotśrednielicencja pilota zawodowego z uprawnieniami instruktora II klasyukończona praktyka instruktorskaXII-
6Kierownik sekcji technicznejśrednielicencja mechanika lotniczego obsługi lub napraw4 w lotnictwie, w tym 2 na stanowisku samodzielnymX1-2
7Mechanik pokładowyśrednielicencja mechanika pokładowego licencja mechanika lotniczego obsługi lub napraw2 na stanowisku mechanika lotniczegoX-
Mechanik lotniczy obsługi technicznej1 w lotnictwie
8Pilotśrednielicencja pilota zawodowego-X-
9Mechanik praktykantzawodowe--VII-

ZAŁĄCZNIK Nr  7

TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO DLA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH PEŁNIĄCYCH FUNKCJE KIEROWNICZE

Lp.FunkcjaStawka dodatku funkcyjnego w złotych
minimalnamaksymalna
1Rektor uczelni akademickiej, która posiada co najmniej cztery uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora, a w przypadku uczelni artystycznej - dwa takie uprawnienia4.690,006.910,00
2Rektor uczelni akademickiej niespełniającej wymagań określonych w lp. 13.580,005.590,00
3Rektor uczelni zawodowej2.480,004.270,00
4Prorektor uczelni akademickiej spełniającej wymagania określone w lp. 1, prorektor uczelni artystycznej2.870,004.170,00
5Prorektor uczelni akademickiej niespełniającej wymagań określonych w lp. 12.240,003.420,00
6Prorektor uczelni zawodowej1.600,002.660,00
7Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni (dziekan)1.000,002.980,00
8Zastępca kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni (prodziekan), dyrektor międzyuczelnianego instytutu (zakładu, ośrodka), dyrektor centrum uczelniano-przemysłowego, zastępca dyrektora międzyuczelnianego instytutu (zakładu, ośrodka), zastępca dyrektora instytutu na prawach wydziału, zastępca dyrektora centrum uczelniano-przemysłowego, dyrektor (kierownik) jednostki organizacyjnej wydziału lub innej jednostki, zastępca dyrektora (kierownika) jednostki organizacyjnej wydziału lub innej jednostki200,002.260,00

ZAŁĄCZNIK Nr  8

TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO DLA DYPLOMOWANYCH BIBLIOTEKARZY, DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ, PRACOWNIKÓW BIBLIOTECZNYCH ORAZ PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ NIEBĘDĄCYCH NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI PEŁNIĄCYCH FUNKCJE KIEROWNICZE

Lp.FunkcjaStawka dodatku funkcyjnego w złotych
minimalnamaksymalna
1Dyrektor biblioteki głównej460,002.620,00
2Zastępca dyrektora biblioteki głównej90,001.910,00
3Kierownik oddziału (sekcji) w bibliotece głównej, kierownik biblioteki wydziału lub instytutu, kierownik wydziałowego lub instytutowego ośrodka informacji naukowej85,00570,00
Kierownik oddziału (sekcji) w bibliotece lub ośrodku informacji naukowej

ZAŁĄCZNIK Nr  9

TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO DLA PRACOWNIKÓW NIEBĘDĄCYCH NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI PEŁNIĄCYCH FUNKCJE KIEROWNICZE

Lp.Kategoria dodatku funkcyjnegoStawka dodatku funkcyjnego w złotych
minimalnamaksymalna
1185,00220,00
2290,00230,00
33115,00350,00
44135,00490,00
55200,00570,00
66260,00820,00
77460,001.910,00
88900,002.620,00
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483).
2 § 19 ust. 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 września 2015 r. (Dz.U.2015.1452) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2015 r.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. Nr 243, poz. 1447), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 36 ustawy z dnia 28 maja 2013 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 675).