Dział 1 - Przepisy ogólne - Warunki techniczne tramwajów i trolejbusów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2011.65.344
Akt obowiązujący Wersja od: 29 marca 2011 r.
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
1.
Przepisy rozporządzenia regulują warunki techniczne pojazdów, jakim powinny odpowiadać tramwaje i trolejbusy uczestniczące w ruchu drogowym, oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do tramwajów i trolejbusów zabytkowych.§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają: 1)
kierujący tramwajem (motorniczy) - osobę uprawnioną do kierowania tramwajem; 2)
tramwaj - pojazd przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy zasilany energią elektryczną, poruszający się po szynach na drogach publicznych; 3)
tramwaj jednokierunkowy - tramwaj przystosowany do jazdy w jednym kierunku; 4)
tramwaj dwukierunkowy - tramwaj przystosowany do jazdy w dwóch kierunkach; 5)
tramwaj silnikowy - tramwaj wyposażony w urządzenia napędowe i stanowisko motorniczego; 6)
tramwaj doczepny czynny - tramwaj posiadający urządzenia napędowe, przeznaczony do łączenia z innymi tramwajami, z których jeden jest tramwajem silnikowym; 7)
tramwaj doczepny bierny - tramwaj nieposiadający urządzeń napędowych, przeznaczony do łączenia z innymi tramwajami, z których jeden jest tramwajem silnikowym; 8)
tramwaj wieloczłonowy - tramwaj składający się co najmniej z dwóch członów połączonych ze sobą przegubem w sposób umożliwiający bezpośrednie przechodzenie osób między członami; 9)
zespół tramwajowy - zespół składający się z dwóch lub więcej tramwajów połączonych ze sobą w celu poruszania się jako całość; 10)
tramwaj techniczny - tramwaj przeznaczony do obsługi, naprawy i utrzymania infrastruktury technicznej, przewożący specjalistyczne urządzenia, ładunki i niezbędną załogę; 11)
tramwaj doczepny bierny techniczny - tramwaj nieposiadający urządzeń napędowych, przeznaczony do łączenia z tramwajami technicznymi; 12)
trolejbus - autobus przystosowany do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej; 13)
trolejbus wieloczłonowy - trolejbus składający się co najmniej z dwóch członów połączonych ze sobą przegubem w sposób umożliwiający bezpośrednie przechodzenie osób między członami; 14)
dopuszczalna liczba miejsc - sumę liczby miejsc do siedzenia i miejsc do stania, przy założeniu, że 0,2 m2 powierzchni przypada na jedną osobę stojącą; przy czym do obliczenia przyjmuje się powierzchnię dostępną dla osób stojących; 15)
nacisk osi - sumę nacisków, jaką na tor lub drogę wywierają koła znajdujące się na jednej osi; 16)
układ jazdy autonomicznej - układ napędowy umożliwiający poruszanie się tramwaju lub trolejbusu bez zasilania z sieci trakcyjnej; 17)
pierwszy stopień izolacji - izolację dielektryczną części czynnych przewodzących, zastosowaną w celu zapewnienia podstawowej ochrony przeciwporażeniowej; 18)
drugi stopień izolacji - izolację dielektryczną dodatkową, zastosowaną w celu zapewnienia ochrony przeciwporażeniowej w przypadku uszkodzenia izolacji pierwszego stopnia; 19)
izolacja dwustopniowa - izolację składającą się z izolacji pierwszego i drugiego stopnia; 20)
izolacja wzmocniona - pojedynczy układ izolacji zapewniający zwiększoną ochronę przeciwporażeniową w stosunku do izolacji podstawowej.