Rozdział 4 - Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem - Warunki techniczne pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej i straży pożarnej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2014.1421
Akt utracił moc Wersja od: 20 października 2014 r.
Rozdział 4
Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem
Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem
§ 11.
1.
Warunki techniczne dla instalacji zasilania silnika pojazdów przystosowanych do zasilania gazem są następujące:1)
instalacja jest projektowana na ciśnienie wynoszące:a)
gaz sprężony (CNG) - 26 MPa,b)
gaz skroplony (LPG) - 3,0 MPa,c)
gaz skroplony schłodzony (LNG) - 2,7 MPa;2)
złącza instalacji, przez które płynie gaz, znajdują się w miejscach łatwo dostępnych dla kontroli ich szczelności;3)
przełączanie zasilania jest możliwe z miejsca kierującego pojazdem bez konieczności wyłączania silnika;4)
w pojeździe z silnikiem o zapłonie samoczynnym instalacja gwarantuje odcięcie dopływu gazu do silnika po osiągnięciu jego maksymalnej prędkości obrotowej;5)
instalacja jest zabezpieczona przed korozją;6)
budowa instalacji umożliwia przeprowadzanie badań okresowych;7)
elementy i zespoły instalacji narażone na mechaniczne uszkodzenie są odpowiednio zabezpieczone;8)
elementy instalacji nie wystają poza obrys pojazdu;9)
elementy instalacji, w których znajduje się lub przez które przepływa gaz, nie są bez pełnego osłonięcia umieszczone w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób; wymogu nie stosuje się do ścianek zbiornika i przewodów gazowych;10)
dopływ gazu do układu dolotowego, gdy silnik nie pracuje oraz po przełączeniu na inne paliwo, jest zatrzymany; dopuszczalna jest zwłoka wynosząca 2 s;11)
przez element instalacji, w którym znajduje się gaz, nie płynie prąd elektryczny;12)
układ elektryczny wchodzący w skład instalacji jest zabezpieczony przed przeciążeniem i wyposażony co najmniej w jeden bezpiecznik dostępny bez użycia narzędzi;13)
wylot rury wydechowej nie jest skierowany w stronę jakiegokolwiek elementu instalacji;14)
w przypadku pojazdu zasilanego gazem skroplonym schłodzonym przedział, w którym jest umieszczony zbiornik, posiada system detekcji gazu, natomiast w kabinie kierowcy znajduje się wskaźnik poziomu paliwa oraz sygnalizacja świetlna detektora gazu;15)
składowe elementy instalacji oraz ich parametry są zgodne z regulaminami:a)
gaz sprężony (CNG) - Regulamin nr 110 EKG ONZ,b)
gaz skroplony (LPG) - Regulamin nr 67 EKG ONZ uzupełniony 01 serią poprawek.2.
Warunki techniczne dla pojemników na gaz pojazdów przystosowanych do zasilania gazem są następujące:1)
pojemnik na gaz umieszczony na stałe w pojeździe, zwany dalej "zbiornikiem", oraz wymienny pojemnik na gaz, zwany dalej "butlą", spełniają wymagania określone w warunkach technicznych dozoru technicznego oraz są zbadane i dopuszczone do eksploatacji przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego;2)
zbiorniki oraz butle są tak zainstalowane, aby były maksymalnie chronione przed skutkami zderzeń, w tym głównie od przodu i tyłu pojazdu, a w przypadku ich umieszczenia w przestrzeni ładunkowej samochodu ciężarowego są zabezpieczone przed uszkodzeniem ładunkiem oraz przez operacje załadunkowo-wyładunkowe;3)
zbiorniki na gaz skroplony oraz butle są skutecznie osłonięte przed działaniem promieni słonecznych; przepisu nie stosuje się do zbiorników homologowanych według serii poprawek 01 do Regulaminu nr 67 EKG ONZ;4)
mocowanie zbiorników oraz butli do pojazdu ma zabezpieczać je przed ich przemieszczeniem, przy działaniu na pojazd przyspieszenia wyrażonego iloczynem liczby i przyspieszenia ziemskiego - "g":a)
w przypadku samochodów osobowych i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:–
w kierunku wzdłużnym do przodu - 20 g,–
w kierunku poprzecznym - 8 g,b)
w przypadku autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej do 5 t i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 12 t:–
w kierunku wzdłużnym do przodu - 10 g,–
w kierunku poprzecznym - 5 g,c)
w przypadku pozostałych autobusów i samochodów ciężarowych:–
w kierunku wzdłużnym do przodu - 6,6 g,–
w kierunku poprzecznym - 5 g;5)
elementy mocowania oraz części pojazdu przylegające do zbiorników oraz butli są oddzielone od niego przekładką elastyczną i nieabsorbującą wilgoci;6)
zbiorniki są tak umieszczone, aby była możliwość łatwego odczytu stanu napełnienia;7)
zbiorniki i butle są tak umieszczone, aby była możliwość łatwego odczytu danych dotyczących oznaczeń identyfikacyjnych oraz cech legalizacji;8)
zbiorniki na gaz skroplony oraz butle są tak umieszczone, aby w pozycji roboczej wypływ gazu następował w stanie ciekłym;9)
zbiorniki oraz butle nie są instalowane w części przedniej pojazdu, w komorze silnika oraz w przestrzeni pasażerskiej;10)
w pobliżu zbiorników oraz butli nie znajdują się sztywne elementy o ostrych krawędziach;11)
odległość zbiorników oraz butli od układu wydechowego jest nie mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie jest zastosowana osłona termiczna;12)
nie dopuszcza się jakichkolwiek przeróbek zbiorników oraz butli;13)
zbiorniki na gaz skroplony łączone w zespoły i połączone z jednym przewodem zasilającym są wyposażone w zawory jednokierunkowe i zawory bezpieczeństwa przewodów gazowych, z tym że nie wymaga się stosowania jednokierunkowych zaworów bezpieczeństwa przewodów gazowych, jeśli ciśnienie zwrotne samoczynnego zaworu odcinającego przekracza 0,5 MPa w położeniu zamkniętym;14)
zbiorniki zamontowane w przestrzeni zamkniętej pojazdu są umieszczone w gazoszczelnej obudowie całkowitej lub są wyposażone w gazoszczelną obudowę osłaniającą jedynie zawory. W przypadku obudów osłaniających zawory, zbiorniki są fabrycznie do takiego osłonięcia przystosowane. Obudowy całkowite posiadają co najmniej dwa otwory wentylacyjne, a obudowy osłaniające jedynie zawory zbiorników - co najmniej jeden. Otwory wentylacyjne spełniają następujące warunki:a)
powierzchnia przekroju dla przepływu gazu jest nie mniejsza niż 4,5 cm2,b)
wyloty nie są skierowane w stronę układu wydechowego, nie mogą uchodzić do wnęki koła oraz, w przypadku gazu płynnego, są skierowane do dołu;15)
obudowy osłaniające zawory zbiorników oraz przewody układu przewietrzania obudów wykazują gazoszczelność przy nadciśnieniu 0,01 MPa; w trakcie próby wymienione elementy nie mogą wykazywać odkształceń, a dopuszczalny wypływ gazu nie przekracza 100 cm3/h;16)
mechanizm zamykania obudów uniemożliwia przypadkowe jego otwarcie;17)
ręczny zawór odcinający zbiornika instalacji na gaz skroplony jest umieszczony w miejscu łatwo dostępnym i wyraźnie oznaczonym, a jego użycie jest możliwe bez stosowania narzędzi.3.
Warunki techniczne dla innych elementów instalacji pojazdów przystosowanych do zasilania gazem są następujące:1)
w instalacji stosuje się przewody metalowe bez szwów, stalowe lub miedziane w odniesieniu do gazu skroplonego oraz wyłącznie stalowe do gazu sprężonego;2)
przewody stalowe są wykonane ze stali nierdzewnej lub stali z pokryciem antykorozyjnym; dopuszcza się stosowanie przewodów sztywnych wykonanych z materiału niemetalowego;3)
przewody stosowane w instalacji gazu sprężonego schłodzonego są wykonane ze stali nierdzewnej;4)
przewody miedziane na całej długości są zabezpieczone osłoną gumową lub z tworzywa sztucznego;5)
przewody są tak ułożone, aby:a)
mogły być łatwo kontrolowane,b)
nie ocierały się o elementy pojazdu,c)
odległość od układu wydechowego nie była mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie stosuje się ekranu termicznego,d)
nie przebiegały w pobliżu miejsc do podnoszenia pojazdu,e)
mocowanie wykluczało ich wibrację;6)
w przypadku braku możliwości spełnienia wymagań określonych w pkt 5 lit. a, b i e dopuszcza się odstępstwo dla przewodu łączącego zbiornik z reduktorem, pod warunkiem dodatkowego zabezpieczenia go przed korozją i mechanicznymi uszkodzeniami oraz wentylacji przestrzeni, w której jest umieszczony;7)
przewody metalowe łączące elementy instalacji, które w czasie eksploatacji pojazdu mogą podlegać wzajemnym przemieszczeniom, są ukształtowane w pętle o promieniu krzywizny dostosowanym do średnicy przewodu;8)
przewody nie są spawane lub lutowane oraz łączone ciśnieniowymi złączami zatrzaskowymi;9)
przewody metalowe są łączone za pomocą znormalizowanych złączy z kielichem lub pierścieniem samozaciskającym, a liczba złączy jest ograniczona do minimum;10)
średnica zewnętrzna przewodu sztywnego w zastosowaniu do gazu skroplonego nie przekracza 12 mm, a grubość jego ścianki wynosi co najmniej 0,8 mm;11)
na pracę reduktora nie wywiera wpływu przyspieszenie bądź opóźnienie ruchu pojazdu;12)
odległość reduktora od układu wydechowego nie jest mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie jest stosowany ekran termiczny.