Rozdział 4 - Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem - Warunki techniczne pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej i straży pożarnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.1421

Akt utracił moc
Wersja od: 20 października 2014 r.

Rozdział  4

Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem

§  11.
1.
Warunki techniczne dla instalacji zasilania silnika pojazdów przystosowanych do zasilania gazem są następujące:
1)
instalacja jest projektowana na ciśnienie wynoszące:
a)
gaz sprężony (CNG) - 26 MPa,
b)
gaz skroplony (LPG) - 3,0 MPa,
c)
gaz skroplony schłodzony (LNG) - 2,7 MPa;
2)
złącza instalacji, przez które płynie gaz, znajdują się w miejscach łatwo dostępnych dla kontroli ich szczelności;
3)
przełączanie zasilania jest możliwe z miejsca kierującego pojazdem bez konieczności wyłączania silnika;
4)
w pojeździe z silnikiem o zapłonie samoczynnym instalacja gwarantuje odcięcie dopływu gazu do silnika po osiągnięciu jego maksymalnej prędkości obrotowej;
5)
instalacja jest zabezpieczona przed korozją;
6)
budowa instalacji umożliwia przeprowadzanie badań okresowych;
7)
elementy i zespoły instalacji narażone na mechaniczne uszkodzenie są odpowiednio zabezpieczone;
8)
elementy instalacji nie wystają poza obrys pojazdu;
9)
elementy instalacji, w których znajduje się lub przez które przepływa gaz, nie są bez pełnego osłonięcia umieszczone w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób; wymogu nie stosuje się do ścianek zbiornika i przewodów gazowych;
10)
dopływ gazu do układu dolotowego, gdy silnik nie pracuje oraz po przełączeniu na inne paliwo, jest zatrzymany; dopuszczalna jest zwłoka wynosząca 2 s;
11)
przez element instalacji, w którym znajduje się gaz, nie płynie prąd elektryczny;
12)
układ elektryczny wchodzący w skład instalacji jest zabezpieczony przed przeciążeniem i wyposażony co najmniej w jeden bezpiecznik dostępny bez użycia narzędzi;
13)
wylot rury wydechowej nie jest skierowany w stronę jakiegokolwiek elementu instalacji;
14)
w przypadku pojazdu zasilanego gazem skroplonym schłodzonym przedział, w którym jest umieszczony zbiornik, posiada system detekcji gazu, natomiast w kabinie kierowcy znajduje się wskaźnik poziomu paliwa oraz sygnalizacja świetlna detektora gazu;
15)
składowe elementy instalacji oraz ich parametry są zgodne z regulaminami:
a)
gaz sprężony (CNG) - Regulamin nr 110 EKG ONZ,
b)
gaz skroplony (LPG) - Regulamin nr 67 EKG ONZ uzupełniony 01 serią poprawek.
2.
Warunki techniczne dla pojemników na gaz pojazdów przystosowanych do zasilania gazem są następujące:
1)
pojemnik na gaz umieszczony na stałe w pojeździe, zwany dalej "zbiornikiem", oraz wymienny pojemnik na gaz, zwany dalej "butlą", spełniają wymagania określone w warunkach technicznych dozoru technicznego oraz są zbadane i dopuszczone do eksploatacji przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego;
2)
zbiorniki oraz butle są tak zainstalowane, aby były maksymalnie chronione przed skutkami zderzeń, w tym głównie od przodu i tyłu pojazdu, a w przypadku ich umieszczenia w przestrzeni ładunkowej samochodu ciężarowego są zabezpieczone przed uszkodzeniem ładunkiem oraz przez operacje załadunkowo-wyładunkowe;
3)
zbiorniki na gaz skroplony oraz butle są skutecznie osłonięte przed działaniem promieni słonecznych; przepisu nie stosuje się do zbiorników homologowanych według serii poprawek 01 do Regulaminu nr 67 EKG ONZ;
4)
mocowanie zbiorników oraz butli do pojazdu ma zabezpieczać je przed ich przemieszczeniem, przy działaniu na pojazd przyspieszenia wyrażonego iloczynem liczby i przyspieszenia ziemskiego - "g":
a)
w przypadku samochodów osobowych i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
w kierunku wzdłużnym do przodu - 20 g,
w kierunku poprzecznym - 8 g,
b)
w przypadku autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej do 5 t i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 12 t:
w kierunku wzdłużnym do przodu - 10 g,
w kierunku poprzecznym - 5 g,
c)
w przypadku pozostałych autobusów i samochodów ciężarowych:
w kierunku wzdłużnym do przodu - 6,6 g,
w kierunku poprzecznym - 5 g;
5)
elementy mocowania oraz części pojazdu przylegające do zbiorników oraz butli są oddzielone od niego przekładką elastyczną i nieabsorbującą wilgoci;
6)
zbiorniki są tak umieszczone, aby była możliwość łatwego odczytu stanu napełnienia;
7)
zbiorniki i butle są tak umieszczone, aby była możliwość łatwego odczytu danych dotyczących oznaczeń identyfikacyjnych oraz cech legalizacji;
8)
zbiorniki na gaz skroplony oraz butle są tak umieszczone, aby w pozycji roboczej wypływ gazu następował w stanie ciekłym;
9)
zbiorniki oraz butle nie są instalowane w części przedniej pojazdu, w komorze silnika oraz w przestrzeni pasażerskiej;
10)
w pobliżu zbiorników oraz butli nie znajdują się sztywne elementy o ostrych krawędziach;
11)
odległość zbiorników oraz butli od układu wydechowego jest nie mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie jest zastosowana osłona termiczna;
12)
nie dopuszcza się jakichkolwiek przeróbek zbiorników oraz butli;
13)
zbiorniki na gaz skroplony łączone w zespoły i połączone z jednym przewodem zasilającym są wyposażone w zawory jednokierunkowe i zawory bezpieczeństwa przewodów gazowych, z tym że nie wymaga się stosowania jednokierunkowych zaworów bezpieczeństwa przewodów gazowych, jeśli ciśnienie zwrotne samoczynnego zaworu odcinającego przekracza 0,5 MPa w położeniu zamkniętym;
14)
zbiorniki zamontowane w przestrzeni zamkniętej pojazdu są umieszczone w gazoszczelnej obudowie całkowitej lub są wyposażone w gazoszczelną obudowę osłaniającą jedynie zawory. W przypadku obudów osłaniających zawory, zbiorniki są fabrycznie do takiego osłonięcia przystosowane. Obudowy całkowite posiadają co najmniej dwa otwory wentylacyjne, a obudowy osłaniające jedynie zawory zbiorników - co najmniej jeden. Otwory wentylacyjne spełniają następujące warunki:
a)
powierzchnia przekroju dla przepływu gazu jest nie mniejsza niż 4,5 cm2,
b)
wyloty nie są skierowane w stronę układu wydechowego, nie mogą uchodzić do wnęki koła oraz, w przypadku gazu płynnego, są skierowane do dołu;
15)
obudowy osłaniające zawory zbiorników oraz przewody układu przewietrzania obudów wykazują gazoszczelność przy nadciśnieniu 0,01 MPa; w trakcie próby wymienione elementy nie mogą wykazywać odkształceń, a dopuszczalny wypływ gazu nie przekracza 100 cm3/h;
16)
mechanizm zamykania obudów uniemożliwia przypadkowe jego otwarcie;
17)
ręczny zawór odcinający zbiornika instalacji na gaz skroplony jest umieszczony w miejscu łatwo dostępnym i wyraźnie oznaczonym, a jego użycie jest możliwe bez stosowania narzędzi.
3.
Warunki techniczne dla innych elementów instalacji pojazdów przystosowanych do zasilania gazem są następujące:
1)
w instalacji stosuje się przewody metalowe bez szwów, stalowe lub miedziane w odniesieniu do gazu skroplonego oraz wyłącznie stalowe do gazu sprężonego;
2)
przewody stalowe są wykonane ze stali nierdzewnej lub stali z pokryciem antykorozyjnym; dopuszcza się stosowanie przewodów sztywnych wykonanych z materiału niemetalowego;
3)
przewody stosowane w instalacji gazu sprężonego schłodzonego są wykonane ze stali nierdzewnej;
4)
przewody miedziane na całej długości są zabezpieczone osłoną gumową lub z tworzywa sztucznego;
5)
przewody są tak ułożone, aby:
a)
mogły być łatwo kontrolowane,
b)
nie ocierały się o elementy pojazdu,
c)
odległość od układu wydechowego nie była mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie stosuje się ekranu termicznego,
d)
nie przebiegały w pobliżu miejsc do podnoszenia pojazdu,
e)
mocowanie wykluczało ich wibrację;
6)
w przypadku braku możliwości spełnienia wymagań określonych w pkt 5 lit. a, b i e dopuszcza się odstępstwo dla przewodu łączącego zbiornik z reduktorem, pod warunkiem dodatkowego zabezpieczenia go przed korozją i mechanicznymi uszkodzeniami oraz wentylacji przestrzeni, w której jest umieszczony;
7)
przewody metalowe łączące elementy instalacji, które w czasie eksploatacji pojazdu mogą podlegać wzajemnym przemieszczeniom, są ukształtowane w pętle o promieniu krzywizny dostosowanym do średnicy przewodu;
8)
przewody nie są spawane lub lutowane oraz łączone ciśnieniowymi złączami zatrzaskowymi;
9)
przewody metalowe są łączone za pomocą znormalizowanych złączy z kielichem lub pierścieniem samozaciskającym, a liczba złączy jest ograniczona do minimum;
10)
średnica zewnętrzna przewodu sztywnego w zastosowaniu do gazu skroplonego nie przekracza 12 mm, a grubość jego ścianki wynosi co najmniej 0,8 mm;
11)
na pracę reduktora nie wywiera wpływu przyspieszenie bądź opóźnienie ruchu pojazdu;
12)
odległość reduktora od układu wydechowego nie jest mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie jest stosowany ekran termiczny.