Rozdział 4 - Ogólne warunki techniczne dla skrzyżowań wielopoziomowych - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.1744

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 listopada 2023 r.

Rozdział  4

Ogólne warunki techniczne dla skrzyżowań wielopoziomowych

§  39. 
1. 
Skrzyżowanie wielopoziomowe stosuje się przy budowie linii kolejowej, bocznicy kolejowej lub drogi publicznej, jeżeli:
1)
linia kolejowa lub bocznica kolejowa krzyżuje się z autostradą lub drogą ekspresową lub
2)
na linii kolejowej krzyżującej się z drogą ruch pociągów jest prowadzony albo planowany z prędkością wyższą niż 160 km/h lub
3) 27
 droga przecina tory stacyjne pomiędzy skrajnymi rozjazdami, lub,
4)
linia kolejowa lub bocznica kolejowa krzyżuje się z drogą, w przypadku gdy:
a)
łączny czas zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego dla pojazdów drogowych jest dłuższy niż 12 godzin na dobę lub
b)
istnieją dogodne warunki terenowe i zastosowanie skrzyżowania wielopoziomowego jest uzasadnione pod względem ekonomicznym lub obronnym lub
c)
ma to miejsce w obszarze zabudowanym, z wyłączeniem bocznic kolejowych, lub
d)
natężenie ruchu drogowego jest równe lub większe niż 10 000 pojazdów na dobę.
2.  28
 Skrzyżowanie wielopoziomowe stosuje się przy przebudowie linii kolejowej, bocznicy kolejowej lub drogi publicznej, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz pkt 4 lit. a i b.
3. 
Przepisów ust. 1 pkt 3 i 4 nie stosuje się do skrzyżowań przebudowywanych lub przenoszonych w związku z tymczasową zmianą trasy drogi publicznej lub linii kolejowej.
§  40.  29
1. 
W odległości do 3 km z każdej strony od wybudowanego skrzyżowania wielopoziomowego nie mogą znajdować się przejazdy kolejowo-drogowe.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do:
1)
skrzyżowań wielopoziomowych leżących w ciągu autostrady lub drogi ekspresowej;
2)
przejazdów kolejowo-drogowych:
a)
usytuowanych w obszarze zabudowanym,
b)
tymczasowych,
c)
kategorii F.
§  41.  30
 Do skrzyżowań wielopoziomowych przepisów § 26 ust. 1-3 nie stosuje się.
§  42. 
Skrzyżowania wielopoziomowe projektuje się jako konstrukcje stałe.
§  43. 
1. 
Skrajnia drogi pod wiaduktem kolejowym powinna odpowiadać wymiarom określonym w przepisach § 54 oraz załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
2. 
Minimalna wysokość wiaduktu drogowego nad linią kolejową lub bocznicą kolejową, licząc od poziomu główki szyny, nie powinna naruszać skrajni budowli, o której mowa w przepisach rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
§  44. 
Jeżeli przy zagłębieniu drogi publicznej pod wiaduktem kolejowym nie jest możliwe naturalne jej odwodnienie, zapewnia się mechaniczne odprowadzenie wody.
§  45. 
1. 
Konstrukcja wiaduktów kolejowych nad drogami publicznymi powinna zabezpieczać użytkowników dróg przed zanieczyszczeniami z przejeżdżających pociągów oraz wodą ściekającą z wiaduktu.
2. 
Konstrukcja wiaduktów drogowych nad linią kolejową powinna zabezpieczać infrastrukturę kolejową przed zanieczyszczeniami z przejeżdżających pojazdów drogowych, skutkami odśnieżania oraz wodą ściekającą z wiaduktu.
§  46. 
1. 
Na wiaduktach kolejowych, w obrębie pasa drogowego, nie umieszcza się reklam w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460, z późn. zm.), które nie są związane z ruchem drogowym.
2. 
Na nasypach kolejowych i przyczółkach dopuszcza się usytuowanie reklam, o których mowa w ust. 1, pod warunkiem, że nie utrudniają one prowadzenia ruchu kolejowego.
27 § 39 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 17 lit. a rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
28 § 39 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 17 lit. b rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
29 § 40 zmieniony przez § 1 pkt 18 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
30 § 41 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 listopada 2023 r. (Dz.U.2023.2453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2023 r.