Rozdział 2 - Ogólne warunki techniczne dla przejazdów kolejowo-drogowych i przejść - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.1744

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 listopada 2023 r.

Rozdział  2

Ogólne warunki techniczne dla przejazdów kolejowo-drogowych i przejść

§  4. 
Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia mogą być stosowane na liniach kolejowych i bocznicach kolejowych, na których ruch kolejowy jest prowadzony z prędkością nie większą niż 160 km/h.
§  5. 
Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia dzielą się na następujące kategorie:
1)
kategoria A - przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany:
a)
przez uprawnionych pracowników zarządcy kolei lub przewoźnika kolejowego, posiadających wymagane kwalifikacje,
b) 5
 przy pomocy sygnałów ręcznych albo systemów lub urządzeń przejazdowych wyposażonych w rogatki zamykające całą szerokość jezdni oraz sygnalizatory drogowe;
2) 6
 kategoria B - przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych, wyposażonych w sygnalizatory drogowe i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku:
a)
wjazdu na przejazd albo
b)
wjazdu na przejazd i zjazdu z przejazdu;
3) 7
 kategoria C - przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych tylko w sygnalizatory drogowe;
4)
kategoria D - przejazdy kolejowo-drogowe, które nie są wyposażone w systemy i urządzenia zabezpieczenia ruchu;
5)
kategoria E - przejścia wyposażone w:
a)
półsamoczynne systemy przejazdowe lub samoczynne systemy przejazdowe albo
b)
kołowrotki, barierki lub labirynty;
6)
kategoria F - przejazdy kolejowo-drogowe lub przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych, wyposażone zgodnie z § 12 ust. 2.
§  6.  8
 Jeżeli przejazd kolejowo-drogowy spełnia warunki, o których mowa w § 7 ust. 1, § 8, § 9 lub § 10 pkt 1, w zakresie więcej niż jednej kategorii, ustala się dla niego kategorię wyższą.
§  7. 
1. 
Do kategorii A zalicza się przejazdy kolejowo-drogowe, na których:
1)
droga publiczna na jednym przejeździe kolejowo-drogowym przecina więcej niż trzy tory lub
2)
droga publiczna przecina tory, po których, zgodnie z regulaminem technicznym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, lub regulaminem pracy bocznicy kolejowej, przejeżdżają staczane lub odrzucane podczas rozrządu wagony, lub
3)
nie są spełnione warunki techniczne określone dla kategorii B, C lub D.
2. 
Na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii A można stosować półsamoczynny system przejazdowy, z możliwością obsługi na miejscu albo z odległości.
3. 
W przypadku uzasadnionym warunkami miejscowymi lub warunkami prowadzenia ruchu kolejowego, dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na przejeździe kolejowo-drogowym obsługiwanym na miejscu albo z odległości, może on być doposażony w:
1)
tarcze ostrzegawcze przejazdowe;
2)
urządzenia łączności systemu "Radio-STOP".
4. 
W przypadku uzasadnionym warunkami miejscowymi, zarządca kolei w porozumieniu z zarządcą drogi może, uwzględniając zachowanie bezpieczeństwa na przejeździe kolejowo-drogowym, ustalić, aby:
1)
rogatki na przejeździe kolejowo-drogowym kategorii A w porze nocnej albo w ciągu całej doby były zamknięte, a otwierane na żądanie użytkowników drogi;
2)
przejazd kolejowo-drogowy nie był obsługiwany, a rogatki pozostawały w stanie otwartym podczas ograniczeń w użytkowaniu linii kolejowej lub bocznicy kolejowej trwających powyżej 4 godzin.
§  8. 
1. 
Do kategorii B zalicza się przejazdy kolejowo-drogowe obejmujące skrzyżowania linii kolejowych lub bocznic kolejowych z drogami publicznymi, na których:
1)
iloczyn ruchu jest równy lub większy od liczby 150 000 lub
2)
linia kolejowa lub bocznica kolejowa krzyżuje się z drogą krajową.
2. 
Przejazdy kolejowo-drogowe kategorii niższej niż B, niespełniające wymagań, o których mowa w ust. 1, mogą zostać zaliczone do kategorii B, jeżeli jest to uzasadnione warunkami miejscowymi lub koniecznością poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub drogowego.
§  9. 
Do kategorii C zalicza się przejazdy kolejowo-drogowe obejmujące skrzyżowania linii kolejowych lub bocznic kolejowych z drogami publicznymi, na których ruch kolejowy na danym odcinku linii kolejowej lub bocznicy kolejowej jest prowadzony z maksymalną prędkością nie większą niż 140 km/h oraz:
1)
iloczyn ruchu jest równy lub większy od liczby 60 000 i mniejszy od liczby 150 000 lub
2)
iloczyn ruchu jest mniejszy od liczby 60 000, a widoczność przejazdu kolejowo-drogowego nie odpowiada warunkom technicznym określonym dla przejazdu kolejowo-drogowego kategorii D.
§  10.  9
 Do kategorii D zalicza się przejazdy kolejowo-drogowe obejmujące skrzyżowania linii kolejowych lub bocznic kolejowych z drogami publicznymi, na których droga publiczna na jednym przejeździe kolejowo-drogowym przecina nie więcej niż dwa tory główne, a w przypadku bocznic kolejowych i kolei wąskotorowych nie więcej niż trzy tory oraz:
1)
iloczyn ruchu jest mniejszy od liczby 60 000, a ruch kolejowy na danym odcinku linii kolejowej lub bocznicy kolejowej jest prowadzony z prędkością maksymalną nie większą niż 120 km/h oraz są spełnione warunki widoczności wskazane w części B załącznika nr 3 do rozporządzenia albo
2)
bez względu na warunki widoczności dopuszczalna prędkość pociągu na przejeździe kolejowo-drogowym nie przekracza 20 km/h.
§  11. 
1. 
Do kategorii E zalicza się przejścia przez tory kolejowe.
2. 
Jeżeli przejście nie spełnia warunków widoczności określonych w części C załącznika nr 3 do rozporządzenia, przejście wyposaża się w półsamoczynne systemy przejazdowe lub samoczynne systemy przejazdowe.
3. 
Zabezpieczenie przejścia kołowrotkami, barierkami lub labiryntami dopuszcza się w przypadku przejścia przez tory, po których wagony podczas rozrządu nie są staczane lub odrzucane:
1)
jeżeli przejście odpowiada warunkom widoczności określonym w części C załącznika nr 3 do rozporządzenia albo
2)
bez względu na warunki widoczności, jeżeli prędkość pociągu na przejściu nie przekracza 20 km/h.
4. 
Barierki zabezpieczające przejście ustawia się w taki sposób, aby pieszy musiał przed przejściem przez tor kolejowy zmienić kierunek ruchu. Na liniach wielotorowych pierwsze wejście pomiędzy barierki powinno zmuszać pieszego do ruchu w kierunku przeciwnym do zasadniczego kierunku ruchu pociągów po najbliższym torze.
5.  10
 Na przejściach zapewnia się warunki dla ruchu osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
§  12. 
1. 
Do kategorii F zalicza się przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych.
2. 
Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia kategorii F wyposaża się:
1)
w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników lub
2)
zgodnie z warunkami technicznymi określonymi dla kategorii A albo B.
3. 
Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia kategorii F są użytkowane na podstawie umowy zawartej między zarządcą kolei a użytkownikiem przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia, która określa w szczególności sposoby ich zabezpieczenia i użytkowania.
§  13. 
1. 
Zarządca kolei ustala kategorię przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia oraz określa sposób jego zabezpieczenia.
2. 
W przypadku zmiany kategorii przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia, zarządca kolei dokonuje zmiany sposobu jego zabezpieczenia.
§  14. 
1. 
Iloczyn ruchu na przejeździe kolejowo-drogowym oblicza się na podstawie pomiarów natężenia ruchu kolejowego i drogowego.
2. 
Pomiary natężenia ruchu kolejowego i drogowego wykonuje się na wszystkich przejazdach kolejowo-drogowych kategorii A, B, C i D.
3. 
Dla celów weryfikacji i zmian kategorii przejazdów kolejowo-drogowych i przejść oraz sposobów ich zabezpieczenia zarządcy kolei i zarządcy dróg przekazują sobie wzajemnie aktualne wyniki pomiarów natężenia ruchu, odpowiednio kolejowego albo drogowego.
4. 
Warunki i sposób prowadzenia pomiarów natężenia ruchu kolejowego i drogowego oraz obliczania iloczynu ruchu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  15. 
1. 
Zarządca kolei sporządza, prowadzi i przechowuje metrykę.
2. 
Metrykę należy przechowywać przez cały okres użytkowania przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia.
3. 
Wzór i zakres metryki określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  15a.  11
 W przypadku przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia, przez które przebiegają tory dwóch lub więcej zarządców kolei, zarządca identyfikujący największe natężenie ruchu kolejowego na podstawie pomiarów natężenia ruchu przekazywanych na potrzeby aktualizacji metryki sporządza, prowadzi i przechowuje metrykę oraz udostępnia ją pozostałym zarządcom. Pozostali zarządcy, których tory kolejowe przebiegają przez przejazd kolejowo-drogowy lub przejście, przekazują, zgodnie ze swoją właściwością, dane niezbędne do sporządzenia i aktualizacji metryki.
§  16. 
1. 
Na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach zapewnia się warunki widoczności określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia, umożliwiające zachowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego.
2. 
Zarządcy kolei i zarządcy drogi sprawdzają warunki widoczności przejazdów kolejowo-drogowych i przejść:
1)
raz w roku, po okresie wzrostu roślinności, pomiędzy czerwcem a wrześniem;
2) 12
 po każdym wypadku na danym przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu.
3. 
Warunki i sposób sprawdzania widoczności przejazdów kolejowo-drogowych i przejść określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  17. 
Na przejeździe kolejowo-drogowym nie stosuje się złączy szyn lub odbojnic.
§  18. 
1. 
Jeżeli długość odcinka drogi pomiędzy torami kolejowymi, mierzona między wewnętrznymi skrajnymi szynami po osi drogi, wynosi 32 m lub więcej, skrzyżowanie każdego toru lub każdej grupy torów z drogą traktuje się jako odrębny przejazd kolejowo-drogowy.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do dróg usytuowanych w obrębie stacji kolejowej umożliwiających dojazd służbom ratowniczym.
§  19. 
Jeżeli do przejazdu kolejowo-drogowego dochodzi kilka dróg, przy ustalaniu sposobu jego zabezpieczenia uwzględnia się wszystkie kierunki jazdy. W takim przypadku warunki widoczności określa się z miejsc rzeczywistego przebiegu drogi w ustalonych odległościach od toru kolejowego.
§  20.  13
 Odcinki pomiędzy torem a rogatkami odgradza się poręczami utrudniającymi dostęp do toru z ominięciem rogatek, jeżeli usytuowanie rogatek na to pozwala. Końce poręczy znajdujące się najbliżej toru umieszcza się w odległości 3 m od skrajnej szyny. Poręcze utrudniające dostęp do toru z ominięciem rogatek mogą być umieszczone równolegle do toru, w odległości nie mniejszej niż 3 m od skrajnej szyny.
§  21. 
1.  14
 W przypadku uzasadnionym warunkami miejscowymi zarządca drogi zabezpiecza dojazdy do przejazdu kolejowo-drogowego kategorii B przed możliwością wjazdu pojazdu drogowego pasem umożliwiającym objazd zamkniętej rogatki, w szczególności przez zastosowanie wysp kanalizujących ruch, pasów separujących lub separatorów.
2. 
Rozwiązania projektowe stosowane w obrębie przejazdu kolejowo-drogowego powinny zapewniać sprawny wyjazd pojazdów drogowych z przejazdu kolejowo-drogowego i włączenie się ich do ruchu w ciąg komunikacyjny znajdujący się w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego, w szczególności przez uzależnienie (powiązanie) działania systemów przejazdowych z systemami kierowania ruchem drogowym.
§  22.  15
 Stan techniczny przejazdów kolejowo-drogowych i przejść sprawdza się raz w roku, a także niezwłocznie po każdym wypadku na danym przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu.
5 § 5 pkt 1 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
6 § 5 pkt 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
7 § 5 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
8 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
9 § 10 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
10 § 11 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
11 § 15a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
12 § 16 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
13 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
14 § 21 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.
15 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.