§ 26. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.1744

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 listopada 2023 r.
§  26. 
1. 
Kąt skrzyżowania osi drogi (pasa ruchu) z osią toru linii kolejowej lub bocznicy kolejowej, zwany dalej "kątem skrzyżowania (α)", wynosi 90°.
2. 
Na liniach kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych dopuszcza się zastosowanie kąta skrzyżowania (α) spełniającego warunek:

120°≥ α≥ 60°.

3. 
Na liniach kolejowych wąskotorowych dopuszcza się zastosowanie kąta skrzyżowania (α) spełniającego warunek:

135°≥ α≥ 45°.

4. 
W przypadku gdy droga publiczna krzyżuje się z bocznicą kolejową, dopuszcza się zastosowanie kąta skrzyżowania (α) nie mniejszego niż 30° i nie większego niż 150°, jeżeli zostanie spełniony jeden z następujących warunków:
1)
zachowana jest widoczność pociągu z obu stron drogi publicznej z punktu obserwacyjnego odległego minimum 50 m od skrajnej szyny najbliższego toru na przejeździe kolejowo-drogowym, przy założeniu, że pociąg znajduje się w odległości nie mniejszej niż 150 m od przejazdu kolejowo-drogowego;
2)
zostaną zastosowane rogatki obrotowe zamykające tor kolejowy, a drogę publiczną tylko na czas przejeżdżania pociągu;
3)
ustawione zostaną rogatki z obsługą na miejscu.
5. 
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do tymczasowych przejazdów kolejowo-drogowych.
6.  17
 W przypadku przebudowy lub remontu przejazdów kolejowo-drogowych niespełniających wymagań, o których mowa w ust. 1-3, wymagania te nie muszą być spełnione, jeżeli zakres robót, z uwagi na warunki miejscowe, nie przewiduje zmiany położenia osi drogi lub osi toru.
17 § 26 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 13 września 2018 r. (Dz.U.2018.1876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2018 r.