Dział 5 - Nawierzchnia i ukształtowanie toru metra - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.
Dz.U.2011.144.859
Akt utracił mocDZIAŁ V
Nawierzchnia i ukształtowanie toru metra
Nawierzchnia i ukształtowanie toru metra
gdzie: Vmax - maksymalna prędkość [km/h],
przy czym długość Lp nie może być mniejsza niż Lp = 20 m dla torów kategorii 2 oraz Lp = 10 m dla torów kategorii 3.
Tablica 1
Kategoria toru | Wielkość promienia łuku kołowego [m] | ||
w torze metra | w torze metra w uzasadnionych przypadkach | w rozjazdach | |
1 | 400 | 300 | 190 |
2 | 70 | ||
3 | 300 | 190 |
gdzie: Vmax - maksymalna prędkość [km/h],
przy czym długość Lł nie może być mniejsza niż Lł = 20 m dla torów kategorii 2 oraz Lł = 10 m dla torów kategorii 3.
gdzie R oznacza promień poziomego łuku kołowego;
lz = V x h/100 [m],
gdzie: lz - długość krzywej przejściowej, V - prędkość pojazdów metra [km/h], h - przechyłka łuku [mm],
przy czym długość lz nie może być mniejsza niż 0,5 x h.
Tablica 2
R | 300 | 275 | 250 | 225 | 215 | 200 | 190 | 175 | 150 | 125 | 100 | 70 |
P | 0 | 3 | 5 | 8 | 10 | 12 | 14 | 16 | 16 | 20 | 20 | 20 |
gdzie: R - promień poziomego łuku kołowego [m], P - wartość poszerzenia toru [mm]
h = 153a,
gdzie: h - wartość przechyłki [mm], V - prędkość jazdy pociągu [km/h], R - promień łuku [m], przy uwzględnieniu wartości a ≤ 0,3 [m/s2],
przy czym wartość obliczonej przechyłki zaokrągla się do 5 mm.