Rozdział 1 - Warunki ogólne - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1210

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 czerwca 2023 r.

Rozdział  1

Warunki ogólne

§  12. 
Stacje metra i tunele projektuje się i buduje w sposób zapewniający wyeliminowanie możliwości zalania przez:
1)
usytuowanie wejścia do stacji metra jako najwyższego punktu w jego bezpośrednim otoczeniu;
2)
zapewnienie odprowadzenia wody z dolnego spocznika schodów zejściowych oraz szybów dźwigowych;
3)
zastosowanie spadków nawierzchni skierowanych na zewnątrz od wejścia do stacji metra;
4)
zastosowanie szczelnych grodzi w przypadku lokalizacji w obszarze zalewowym.
§  13. 
1. 
Szerokość peronu technologicznego wynosi nie mniej niż 1,1 m.
2. 
Szerokość chodnika technologicznego w tunelu zapewnia bezpieczeństwo użytkownikowi podczas wykonywania czynności, dla których jest przeznaczony.
3. 
Stanowiska postojowe na torach odstawczych umożliwiają bezpieczny postój pojazdów metra oraz bezpieczne wykonanie podstawowych czynności obsługowych w zakresie utrzymania czystości tych pojazdów.
4. 
Tunel jest wyposażony w instalację wentylacyjną oraz oświetlenie zapewniające średnie natężenie światła nie mniejsze niż 10 1x mierzone na poziomie główki szyny.
§  14. 
Perony pasażerskie, dźwigi, schody ruchome i przejścia w części pasażerskiej, tory odstawcze i czerpnio-wyrzutnie wentylacji podstawowej projektuje się i buduje w sposób umożliwiający objęcie ich systemem nadzoru wizyjnego.
§  15. 
Długość peronów pasażerskich i peronów technologicznych metra uwzględnia lokalizację pomieszczeń technologicznych i urządzeń sterowania ruchem pojazdów metra, zwanych dalej "urządzeniami srp".
§  16. 
1. 
Rozwiązania techniczne i architektoniczne stacji metra i tuneli zapewniają łatwy dostęp do urządzeń i instalacji technicznych bez konieczności stosowania specjalistycznego sprzętu.
2. 
Stacje metra projektuje się i buduje w sposób zapewniający możliwość dostępu do ścian konstrukcyjnych stacji metra.
3. 
Stacje metra pod względem akustycznym projektuje się i buduje w sposób zapewniający osiągnięcie przez dźwiękowy system ostrzegawczy wymaganej wartości zrozumiałości mowy większej lub równej 0,7 na wspólnej skali zrozumiałości (CIS).
4. 
Na stacjach metra wydziela się:
1)
część technologiczną - dostępną wyłącznie dla obsługi metra;
2)
część pasażerską - dostępną dla pasażerów.
§  17. 
Stacje metra projektuje się i buduje w sposób zapewniający ich dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób ze szczególnymi potrzebami.