Rozdział 1 - Warunki ogólne - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1210
Akt obowiązujący Wersja od: 27 czerwca 2023 r.
Rozdział 1
Warunki ogólne
Warunki ogólne
§ 12.
Stacje metra i tunele projektuje się i buduje w sposób zapewniający wyeliminowanie możliwości zalania przez:1)
usytuowanie wejścia do stacji metra jako najwyższego punktu w jego bezpośrednim otoczeniu;2)
zapewnienie odprowadzenia wody z dolnego spocznika schodów zejściowych oraz szybów dźwigowych;3)
zastosowanie spadków nawierzchni skierowanych na zewnątrz od wejścia do stacji metra;4)
zastosowanie szczelnych grodzi w przypadku lokalizacji w obszarze zalewowym.§ 13.
1.
Szerokość peronu technologicznego wynosi nie mniej niż 1,1 m.2.
Szerokość chodnika technologicznego w tunelu zapewnia bezpieczeństwo użytkownikowi podczas wykonywania czynności, dla których jest przeznaczony.3.
Stanowiska postojowe na torach odstawczych umożliwiają bezpieczny postój pojazdów metra oraz bezpieczne wykonanie podstawowych czynności obsługowych w zakresie utrzymania czystości tych pojazdów.4.
Tunel jest wyposażony w instalację wentylacyjną oraz oświetlenie zapewniające średnie natężenie światła nie mniejsze niż 10 1x mierzone na poziomie główki szyny.§ 14.
Perony pasażerskie, dźwigi, schody ruchome i przejścia w części pasażerskiej, tory odstawcze i czerpnio-wyrzutnie wentylacji podstawowej projektuje się i buduje w sposób umożliwiający objęcie ich systemem nadzoru wizyjnego.§ 15.
Długość peronów pasażerskich i peronów technologicznych metra uwzględnia lokalizację pomieszczeń technologicznych i urządzeń sterowania ruchem pojazdów metra, zwanych dalej "urządzeniami srp".§ 16.
1.
Rozwiązania techniczne i architektoniczne stacji metra i tuneli zapewniają łatwy dostęp do urządzeń i instalacji technicznych bez konieczności stosowania specjalistycznego sprzętu.2.
Stacje metra projektuje się i buduje w sposób zapewniający możliwość dostępu do ścian konstrukcyjnych stacji metra.3.
Stacje metra pod względem akustycznym projektuje się i buduje w sposób zapewniający osiągnięcie przez dźwiękowy system ostrzegawczy wymaganej wartości zrozumiałości mowy większej lub równej 0,7 na wspólnej skali zrozumiałości (CIS).4.
Na stacjach metra wydziela się:1)
część technologiczną - dostępną wyłącznie dla obsługi metra;2)
część pasażerską - dostępną dla pasażerów.§ 17.
Stacje metra projektuje się i buduje w sposób zapewniający ich dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób ze szczególnymi potrzebami.