Rozdział 1 - Warunki ogólne - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2011.144.859

Akt utracił moc
Wersja od: 13 lipca 2011 r.

Rozdział  1

Warunki ogólne

§  14.
Stacje metra i tunele projektuje się i buduje w sposób zapewniający wyeliminowanie możliwości zalania, w szczególności poprzez:
1)
usytuowanie wejścia do stacji jako najwyższego punktu w jego bezpośrednim otoczeniu;
2)
zapewnienie odprowadzenia wody z dolnego spocznika schodów zejściowych oraz szybów windowych;
3)
zastosowanie spadków nawierzchni skierowanych na zewnątrz od wejścia do stacji;
4)
zastosowanie szczelnych grodzi w przypadku lokalizacji w obszarze zalewowym.
§  15.
1.
Szerokość peronu technologicznego powinna wynosić nie mniej niż 1,1 m.
2.
Szerokość chodnika technologicznego w tunelu powinna zapewniać bezpieczeństwo użytkownikowi podczas wykonywania czynności, dla których jest przeznaczony.
3.
Stanowiska postojowe na torach odstawczych powinny umożliwiać bezpieczny postój pojazdów metra oraz bezpieczne wykonanie podstawowych czynności obsługowych w zakresie utrzymania czystości tych pojazdów.
4.
Tunel powinien być wyposażony w instalację wentylacyjną oraz oświetlenie zapewniające średnie natężenie światła nie mniejsze niż 10 lx mierzone na poziomie główki szyny.
§  16.
Perony pasażerskie, dźwigi, schody ruchome i przejścia w części pasażerskiej, tory odstawcze i czerpnio-wyrzutnie projektuje się w sposób umożliwiający objęcie ich systemem nadzoru wizyjnego.
§  17.
Długość peronów pasażerskich i technologicznych metra powinna uwzględniać lokalizację urządzeń sterowania ruchem pojazdów metra, zwanych dalej "urządzeniami srp".
§  18.
1.
Rozwiązania techniczne i architektoniczne stacji metra i tuneli powinny zapewniać łatwy dostęp do urządzeń i instalacji technicznych bez konieczności stosowania specjalistycznego sprzętu.
2.
Stacje metra projektuje się w sposób zapewniający możliwość dostępu do ścian konstrukcyjnych stacji.
3.
Stacje metra pod względem akustycznym projektuje się w sposób zapewniający osiągnięcie przez dźwiękowy system ostrzegawczy wymaganej wartości zrozumiałości mowy większej lub równej 0,7 na wspólnej skali zrozumiałości (CIS).
4.
Na stacjach metra wydziela się:
1)
część technologiczną - dostępną wyłącznie dla obsługi metra;
2)
część pasażerską - dostępną dla pasażerów.
§  19.
Stacje metra projektuje się i buduje w sposób zapewniający ich dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.