Rozdział 2 - Zasady ustalania obciążeń budowli morskich - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie.
Dz.U.1998.101.645
Akt obowiązującyRozdział 2
Zasady ustalania obciążeń budowli morskich
Zasady ustalania obciążeń budowli morskich
Tablica 4
Lp. | Charakter i przeznaczenie budowli morskiej (akwatorium) | Okres powtarzalności sztormów Tp (lata) |
1 | 2 | 3 |
1 | Morskie tamy i obwałowania, gęsto zamieszkanych obszarów depresyjnych | Tp = 1000 lat |
2 | a) Nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morzu terytorialnym (na akwenie i na wyspach) | Tp = 200 lat |
b) Budowle morskie o charakterze monumentalnym | Tp = 200 lat | |
3 | a) Morskie tamy i obwałowania, nie zamieszkanych obszarów depresyjnych i pseudodepresyjnych | Tp = 100 lat |
b) Zewnętrzne falochrony portów i przystani morskich | Tp = 100 lat | |
c) Opaski brzegowe chroniące tereny wykorzystywane rolniczo | Tp = 100 lat | |
d) Tunele podmorskie o kluczowym znaczeniu | Tp = 100 lat | |
e) Nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morskich wodach wewnętrznych (na akwenie i na wyspach) | Tp = 100 lat | |
f) Wewnętrzne falochrony portów i przystani morskich | Tp = 100 lat | |
g) Nabrzeża, pirsy, mola i pomosty przystaniowe | Tp = 100 lat | |
4 | a) Samodzielne dalby oraz wysepki cumownicze, odbojowe i cumowniczo-odbojowe | Tp = 50 lat |
b) Tunele podmorskie i podwodne mniej uczęszczane | Tp = 50 lat | |
c) Akwatoria i żeglugowe kanały morskie, o maksymalnym czasie dostępności dla statków | Tp = 50 lat | |
5 | a) Akwatoria i żeglugowe kanały o ograniczonym czasie dostępności dla statków | Tp = 25 lat |
b) Hydrotechniczne budowle stoczniowe | Tp = 25 lat | |
6 | a) Tymczasowe budowle morskie | Tp = 5 lat |
b) Zejścia na plażę | Tp = 5 lat | |
7 | Inne budowle morskie | według założeń uzasadnionych przez projektanta |
PL = 1-exp (-L/Tp)
G
q = -----
F
gdzie:
G - wyrażany w kN maksymalny ciężar pojazdu z ładunkiem,
F - wyrażona w m2 powierzchnia obrysu rzutu nadwozia pojazdu,
Q
Cs = ------
Ls
gdzie:
Q - wyrażona w kN nośność urządzenia cumowniczego, ustalona zgodnie z § 206 ust. 4-6,
Ls - wyrażona w m długość sekcji lub odcinka dylatacyjnego budowli morskiej.
Tablica 5
Prędkość podchodzenia Vp w m/s | |||||
Lp. | Usytuowanie budowli morskiej | Rodzaj podejścia jednostki pływającej | jednostek pływających o wyporności do 1.500 ton | jednostek pływających o wyporności w przedziale od ponad 1.550 do 6.500 ton | jednostek pływających o wyporności ponad 6.500 ton |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Budowla i jednostka pływająca są narażone na silny wiatr i falowanie morskie | ciężkie (trudne) | 0,75 | 0,55 | 0,40 |
korzystne (łatwe) | 0,60 | 0,45 | 0,30 | ||
2 | Budowla i jednostka pływająca są narażone na umiarkowany wiatr i falowanie | ciężkie (trudne) | 0,50 | 0,40 | 0,25 |
korzystne (łatwe) | 0,35 | 0,30 | 0,20 | ||
3 | Budowla i jednostka pływająca chronione są przed działaniem wiatru i falowania | ciężkie (trudne) | 0,25 | 0,20 | 0,15 |
korzystne (łatwe) | 0,20 | 0,15 | 0,10 |
Tablica 6
Lp. | Wyporność statku t | Prędkość podchodzenia Vp w m/s |
1 | 2 | 3 |
1 | do 2.000 | 0,30 |
2 | od 2.001 do 10.000 | 0,18 |
3 | od 10.001 do 125.000 | 0,16 |
4 | powyżej 125.000 | 0,14 |
p x V2k
qk = ------------
2
gdzie:
p = 1,23 kg/m3 - gęstość powietrza,
Vk - charakterystyczna prędkość wiatru wyrażona w m/s, ustalona jako średnia dziesięciominutowa prędkość wiatru na wysokości 10 m nad poziomem gruntu w terenie otwartym, która może być przekroczona średnio raz w przewidywanym okresie użytkowania budowli równym 50 lat, o prawdopodobieństwie wystąpienia p = 2%, określona na podstawie 50-letniego ciągu obserwacji rzeczywistych prędkości i kierunku wiatrów dla rejonu usytuowania danej budowli morskiej.