Rozdział 1 - Usytuowanie budowli morskiej - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1998.101.645
Akt obowiązujący Wersja od: 6 sierpnia 1998 r.
Rozdział 1
Usytuowanie budowli morskiej
Usytuowanie budowli morskiej
§ 56.
1.
Usytuowanie budowli morskich dostosowuje się do funkcji poszczególnych rejonów portowych lub obszarów przyległych do brzegu morskiego.2.
Usytuowanie budowli morskiej na działce budowlanej albo akwatorium dostosowuje się do linii i gabarytów istniejącej zabudowy, aby zapewnić zachowanie odległości między budowlami morskimi i innymi obiektami lub urządzeniami terenowymi oraz odległości budowli i urządzeń od granic działki i zabudowy na działkach sąsiednich, na zasadach określonych w niniejszym rozporządzeniu, a także w przepisach odrębnych.§ 57.
Jeżeli projekt budowlany przewiduje usytuowanie morskich znaków nawigacyjnych na budowlach, przeprowadza się analizę widoczności tych znaków w porze dziennej i zasięgu świateł w porze nocnej oraz analizę nawigacyjną.§ 58.
1.
Rejony portowe tworzą niezależne pojedyncze lub zgrupowane przystanie.2.
Przystanie klasyfikuje się następująco:1)
ze względu na położenie: brzegowe, portowe, pełnomorskie,2)
ze względu na osłonięcie:a)
wewnętrzne - osłonięte przed falowaniem morskim,b)
otwarte - nie osłonięte przed falowaniem morskim,3)
ze względu na spełniane funkcje:a)
żeglugi pasażerskiej,b)
przeładunku towarów masowych - sypkich, ciekłych i gazowych,c)
przeładunku drobnicy,d)
przeładunku kontenerów,e)
promowe,f)
poduszkowców,g)
rybackie,h)
jachtowe,i)
dla wojennych jednostek pływających orazj)
dla specjalnych jednostek pływających.§ 59.
W celu zapewnienia stateczności brzegów kanałów morskich projekt budowlany budowli morskiej usytuowanej wzdłuż tych kanałów poprzedza analiza nawigacyjna sporządzona z uwzględnieniem założonego przekroju poprzecznego i głębokości kanału oraz występujących prędkości wody i kierunków jej przepływu.§ 60.
Usytuowanie budowli morskich na odcinkach brzegów, gdzie charakterystyczną cechą strefy brzegowej jest transport osadów wzdłuż brzegu morskiego, poprzedza się analizą i określeniem warunków do wykonania obejścia dla unoszonego materiału dennego.§ 61.
Projekt usytuowania budowli morskiej wzdłuż brzegu poprzedza się oceną oddziaływania tej budowli na stateczność brzegu morskiego w rejonach nie podlegających zabezpieczeniu.§ 62.
Usytuowanie i układ budowli morskich zapewnia, określony w opracowaniu analitycznym, dopuszczalny stopień falowania wewnątrzportowego w celu:1)
stworzenia bezpiecznych warunków postoju statków przy nabrzeżach lub statków na kotwicach,2)
zapewnienia osłoniętych powierzchni manewrowych i obrotnic statków,3)
zapewnienia osłoniętego odcinka drogi wodnej dla umożliwienia zatrzymania statku wchodzącego do portu przy bezpiecznej prędkości nawigacyjnej,4)
zapewnienia spełnienia wymagań operacji przeładunkowych z punktu widzenia dopuszczalnych ruchów statków w czasie ich postoju przy budowli.§ 63.
Przy usytuowaniu budowli morskich osłaniających akweny portów lub przystani morskich i określaniu warunków nawigacyjnych wewnątrz portów lub przystani rozpatruje się zakres odbicia lub pochłaniania fali wewnątrz portu, a tam, gdzie następuje zmiana głębokości, ocenia się ruch wody na płyciznach, refrakcję fali i tarcie wody o dno.§ 64.
Usytuowanie układu budowli morskich, a w szczególności falochronów, oraz ustalanie wymiarów akwatorium poprzedza się analizą zmian linii brzegowej i topografii dna morskiego przed i po realizacji budowli morskich.§ 65.
Projektowanie układu budowli morskich, o których mowa w § 64, poprzedza się badaniami przy użyciu modeli matematycznych i hydraulicznych, z uwzględnieniem udokumentowanych danych wyjściowych dla tych modeli, w odniesieniu do projektowanego obszaru portu.§ 66.
1.
Miejsca postojowe statków projektuje się tak, aby nie były one usytuowane w linii tworzącej prostopadłą między linią burty a kierunkiem silnych wiatrów i falowania, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
W przypadku gdy miejsca postojowe nie mogą być zaprojektowane w sposób określony w ust. 1, wykonuje się opracowanie analityczne ustalające dodatkowe warunki pracy i obciążenia budowli i odpowiadające im ograniczenia żeglugowe oraz przeładunkowe.§ 67.
Przy projektowaniu usytuowania miejsc postojowych statków bierze się pod uwagę wpływ prądu wody na żeglugę w porcie z uwzględnieniem jego siły, dostępność holowników, warunki obciążenia budowli morskiej oraz dopuszczalność ruchu statków w czasie postoju przy budowli.§ 68.
W miejscach, w których występują prądy wody o znacznej prędkości i niekorzystnych kierunkach, dokonuje się zmiany ich kierunku poprzez ustawienie kierownic, z uwzględnieniem kierunku podchodzenia statku.§ 69.
1.
Dopuszczalny odstęp między cumującymi statkami projektuje się z uwzględnieniem metody dobijania i cumowania statków, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
Dla statków rybackich oraz jednostek sportowych dopuszcza się przyjmowanie długości miejsca postoju równe 1,15 długości rozpatrywanej jednostki pływającej.§ 70.
1.
Rzędną korony budowli morskiej służącej do postoju statków oraz rzędną terenu portowego określa się w oparciu o opracowanie analityczne, zakładając wykluczenie możliwości zalania terenu portu lub przystani morskiej w okresie występowania najwyższego poziomu morza WWW.2.
W opracowaniu analitycznym, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się analizę statystyczną wysokich poziomów wody i częstotliwości ich występowania, z uwzględnieniem możliwości i częstotliwości występowania falowania.3.
Rzędną korony budowli morskich i terenów, o których mowa w § 49 pkt 1 i § 50, ustala się z uwzględnieniem ryzyka skutków ich zatopienia.4.
Jeżeli w rejonie usytuowania budowli morskich występuje falowanie morskie albo falowanie od przepływających jednostek pływających, minimalne wzniesienie korony budowli morskiej ustala się na wysokości 0,50 m ponad bezwzględnie najwyższy poziom morza WWW. W takim przypadku można odstąpić od wykonania opracowania analitycznego, o którym mowa w ust. 1.§ 71.
1.
Rzędna korony konstrukcji budowli morskiej, niższa od bezwzględnie najwyższego poziomu morza WWW, dopuszczalna jest wyłącznie w przystaniach dla małych jednostek pływających, w szczególności jachtów, motorówek i kutrów rybackich.2.
Odstępstwo od zasad określonych w § 70, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy lądowego zaplecza terenu tych przystani.§ 72.
1.
Przy sytuowaniu i określaniu wysokości budowli morskich osłaniających akweny portowe, gdy za tą budowlą znajdują się obszary użytkowane, określa się dopuszczalne objętości przelewającej się wody ponad koronę falochronu, biorąc pod uwagę wartości określone w § 137 ust. 3.2.
Dla budowli morskich ochraniających brzeg przyjmuje się następujące dopuszczalne objętości przelewającej się wody:1)
opaska pionowościenna lub pochyłościenna:a)
nie chroniona korona i tylna ściana 2 x 10-3 m3/m x s,b)
chroniona korona i nie chroniona tylna skarpa 2 x 10-2 m3/m x s,c)
chroniona korona i tylna skarpa 5 x 10-2 m3/m x s,2)
opaska typu skarpowego:a)
skarpa bez nawierzchni 5 x 10-2 m3/m x s,b)
bulwar z nawierzchnią 2 x 10-1 m3/m x s.3.
Dopuszczalne objętości przelewającej się wody, o których mowa w § 137 ust. 3, uzupełnia się następującymi wartościami dla opasek brzegowych, w przypadku usytuowania budynków bezpośrednio za tą opaską:1)
przy założeniu uniknięcia uszkodzenia budynku 1 x 10-6 m3/m x s,2)
przy założeniu uniknięcia uszkodzenia konstrukcji, z uszkodzeniem okien i drzwi 3 x 10-5 m3/m x s.§ 73.
Przy wyborze usytuowania budowli morskich tworzących przystań jachtową lub port jachtowy należy:1)
unikać usytuowania wymagającego wykonywania długich torów podejściowych,2)
sytuować wejście na głębokościach naturalnych, nie mniejszych od wymaganej głębokości na wejściu,3)
sytuować wejście tak, aby możliwe było podejście z kierunków różniących się o kąt nie mniejszy niż 90°.§ 74.
1.
Głębokość minimalną wody na torze podejściowym do portu, w kanałach wewnętrznych i basenach, określa się w odniesieniu do poszczególnych budowli morskich, na podstawie opracowania analitycznego.2.
W opracowaniu analitycznym, o którym mowa w ust. 1, określa się również usytuowanie i szerokości torów podejściowych i wewnętrznych kanałów portowych.§ 75.
1.
Usytuowanie i wymiary obrotnic statków określa się w oparciu o analizę nawigacyjną.2.
Przy projektowaniu obrotnic statków albo przebudowy już istniejących najmniejsza średnica obrotnicy (Dobr) nie może być mniejsza od wartości zestawionych w tab. 3.Tablica 3
Lp. | Sposób obracania statków morskich | Budowa nowych obrotnic | Przebudowa istniejących obrotnic |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Obrót na szpringu umocowanym do pachoła cumowniczego na budowli morskiej | 1,5 x Lc | 1,3 x Lc |
2 | Obrót za pomocą holowników zbiornikowców, gazowców lub chemikaliowców | (2,0-2,5) x Lc | 2,0 x Lc |
3 | Obrót za pomocą holowników statków morskich innych niż zbiornikowce, gazowce i chemikaliowce | 2,0 x Lc | 1,6 x Lc |
gdzie:
Lc - wyrażona w metrach całkowita długość kadłuba charakterystycznych statków morskich.
3.
Na akwenach, gdzie występuje prąd wody o pomierzonych prędkościach i kierunkach występowania, mający wpływ na miarodajne jednostki pływające, usytuowanie i wymiary obrotnicy statków projektuje się w kształcie zbliżonym do elipsy, której duża oś odpowiada wymiarom określonym w tab. 3.4.
Głębokość wody na obszarze obrotnicy statków określa się w zależności od stopnia załadowania obracanych na niej statków.