Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie.
Dz.U.1998.101.645
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 1 czerwca 1998 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie.
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
która wraz z instalacjami, urządzeniami budowlanymi związanymi z tą budowlą, urządzeniami technicznymi oraz innym celowym wyposażeniem niezbędnym do spełniania przeznaczonej mu funkcji stanowi całość techniczno-użytkową,
WARUNKI PROJEKTOWANIA BUDOWLI MORSKICH
WARUNKI PROJEKTOWANIA BUDOWLI MORSKICH
Poziomy morza
Poziomy morza
HKron. = HAmst. + 0,08
Parametry kadłuba charakterystycznych statków morskich niezbędne przy projektowaniu budowli morskich
Parametry kadłuba charakterystycznych statków morskich niezbędne przy projektowaniu budowli morskich
Głębokości akwenów przy budowlach morskich oraz sumaryczny zapas głębokości wody pod stępką kadłuba statku
Głębokości akwenów przy budowlach morskich oraz sumaryczny zapas głębokości wody pod stępką kadłuba statku
Ht = Tc + Rt
gdzie:
Tc - zgodnie z § 22 pkt 4,
Rt - sumaryczny zapas głębokości wody pod stępką kadłuba statku charakterystycznego, umożliwiający, w miejscu usytuowania danej budowli morskiej, pływalność tego statku w najniekorzystniejszych warunkach hydrologicznych, z zastrzeżeniem ust. 3.
Rtmin ł η x Tc
gdzie:
Tc - zgodnie z § 22 pkt 4
η - współczynnik bezwymiarowy, zależny od rodzaju akwenu lub toru wodnego, określony w tab. 1.
Tablica 1
Lp. | Rodzaj akwenu lub toru wodnego | η |
1 | 2 | 3 |
1 | Akweny portowe osłonięte od falowania | 0,05 |
2 | Wewnętrzne tory wodne, obrotnice statków, baseny i kanały portowe, na których jednostki pływające korzystają z holowników | 0,05 |
3 | Zewnętrzne tory podejściowe z morza do portów i przystani morskich | 0,10 |
4 | Otwarte akweny morskie | 0,15 |
R6 = 0,025 x Tc
gdzie:
Tc - zgodnie z § 22 pkt 4,
RI7 = 0,0016 x Lc
gdzie:
Lc - zgodnie z § 22 pkt 1,
RII7 = 0,008 x Bc
gdzie:
Bc - zgodnie z § 22 pkt 3.
Do obliczeń głębokości wody przyjmuje się wartość rezerwy R7, jako wartość większą z dwóch wartości określonych w lit. a) i b), lecz nie mniejszą niż R7 = 0,15 m,
Hp = Ht + tb
gdzie:
Ht - głębokość techniczna,
tb - tolerancja bagrownicza, określona zgodnie z ust. 2 i 3.
Hdop. = Ht + Rp
gdzie:
Ht - głębokość techniczna budowli morskiej, określona zgodnie z wyżej podanymi zasadami,
Rp - rezerwa na dopuszczalne przegłębienie dna w rejonie, w którym dno nie jest trwale umocnione, w trakcie całego okresu użytkowania budowli morskiej.
wartość rezerwy Rp przyjmuje się nie mniejszą niż 1,5 m.
Ht = Hdop. - tbzr
gdzie:
Hdop. - głębokość dopuszczalna,
tbzr - zmniejszona lub zerowa tolerancja bagrownicza.
Ht = Hdop. - tb
gdzie:
Hdop. - głębokość dopuszczalna,
tb - pełna tolerancja bagrownicza.
Badania podłoża gruntowego dla posadowienia budowli morskich
Badania podłoża gruntowego dla posadowienia budowli morskich
Obliczenia statyczne budowli morskich
Obliczenia statyczne budowli morskich
Tablica 2
Klasa chronionego obszaru | I | II | III | IV |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
współczynnik konsekwencji zniszczenia γn | 1,3 | 1,2 | 1,15 | 1,1 |
gdzie poszczególne klasy oznaczają:
Ep,dst Ł m x Ep,stb
gdzie:
Ep,dst - obliczeniowa wartość efektu oddziaływania destabilizującego,
Ep,stb - obliczeniowa wartość efektu oddziaływania stabilizującego,
m - współczynnik korekcyjny zależny od rodzaju sprawdzanego warunku stateczności, rodzaju konstrukcji i przyjętej metody obliczeń konstrukcji.
ZABUDOWA I ZAGOSPODAROWANIE TERENU ORAZ AKWATORIUM
ZABUDOWA I ZAGOSPODAROWANIE TERENU ORAZ AKWATORIUM
Usytuowanie budowli morskiej
Usytuowanie budowli morskiej
Tablica 3
Lp. | Sposób obracania statków morskich | Budowa nowych obrotnic | Przebudowa istniejących obrotnic |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Obrót na szpringu umocowanym do pachoła cumowniczego na budowli morskiej | 1,5 x Lc | 1,3 x Lc |
2 | Obrót za pomocą holowników zbiornikowców, gazowców lub chemikaliowców | (2,0-2,5) x Lc | 2,0 x Lc |
3 | Obrót za pomocą holowników statków morskich innych niż zbiornikowce, gazowce i chemikaliowce | 2,0 x Lc | 1,6 x Lc |
gdzie:
Lc - wyrażona w metrach całkowita długość kadłuba charakterystycznych statków morskich.
Wzajemne oddziaływanie budowli i środowiska
Wzajemne oddziaływanie budowli i środowiska
Dojścia i dojazdy do budowli morskich oraz obszary związane z budowlami morskimi
Dojścia i dojazdy do budowli morskich oraz obszary związane z budowlami morskimi
OBCIĄŻENIA MORSKICH BUDOWLI HYDROTECHNICZNYCH
OBCIĄŻENIA MORSKICH BUDOWLI HYDROTECHNICZNYCH
Rodzaje obciążeń budowli morskich
Rodzaje obciążeń budowli morskich
Zasady ustalania obciążeń budowli morskich
Zasady ustalania obciążeń budowli morskich
Tablica 4
Lp. | Charakter i przeznaczenie budowli morskiej (akwatorium) | Okres powtarzalności sztormów Tp (lata) |
1 | 2 | 3 |
1 | Morskie tamy i obwałowania, gęsto zamieszkanych obszarów depresyjnych | Tp = 1000 lat |
2 | a) Nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morzu terytorialnym (na akwenie i na wyspach) | Tp = 200 lat |
b) Budowle morskie o charakterze monumentalnym | Tp = 200 lat | |
3 | a) Morskie tamy i obwałowania, nie zamieszkanych obszarów depresyjnych i pseudodepresyjnych | Tp = 100 lat |
b) Zewnętrzne falochrony portów i przystani morskich | Tp = 100 lat | |
c) Opaski brzegowe chroniące tereny wykorzystywane rolniczo | Tp = 100 lat | |
d) Tunele podmorskie o kluczowym znaczeniu | Tp = 100 lat | |
e) Nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morskich wodach wewnętrznych (na akwenie i na wyspach) | Tp = 100 lat | |
f) Wewnętrzne falochrony portów i przystani morskich | Tp = 100 lat | |
g) Nabrzeża, pirsy, mola i pomosty przystaniowe | Tp = 100 lat | |
4 | a) Samodzielne dalby oraz wysepki cumownicze, odbojowe i cumowniczo-odbojowe | Tp = 50 lat |
b) Tunele podmorskie i podwodne mniej uczęszczane | Tp = 50 lat | |
c) Akwatoria i żeglugowe kanały morskie, o maksymalnym czasie dostępności dla statków | Tp = 50 lat | |
5 | a) Akwatoria i żeglugowe kanały o ograniczonym czasie dostępności dla statków | Tp = 25 lat |
b) Hydrotechniczne budowle stoczniowe | Tp = 25 lat | |
6 | a) Tymczasowe budowle morskie | Tp = 5 lat |
b) Zejścia na plażę | Tp = 5 lat | |
7 | Inne budowle morskie | według założeń uzasadnionych przez projektanta |
PL = 1-exp (-L/Tp)
G
q = -----
F
gdzie:
G - wyrażany w kN maksymalny ciężar pojazdu z ładunkiem,
F - wyrażona w m2 powierzchnia obrysu rzutu nadwozia pojazdu,
Q
Cs = ------
Ls
gdzie:
Q - wyrażona w kN nośność urządzenia cumowniczego, ustalona zgodnie z § 206 ust. 4-6,
Ls - wyrażona w m długość sekcji lub odcinka dylatacyjnego budowli morskiej.
Tablica 5
Prędkość podchodzenia Vp w m/s | |||||
Lp. | Usytuowanie budowli morskiej | Rodzaj podejścia jednostki pływającej | jednostek pływających o wyporności do 1.500 ton | jednostek pływających o wyporności w przedziale od ponad 1.550 do 6.500 ton | jednostek pływających o wyporności ponad 6.500 ton |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Budowla i jednostka pływająca są narażone na silny wiatr i falowanie morskie | ciężkie (trudne) | 0,75 | 0,55 | 0,40 |
korzystne (łatwe) | 0,60 | 0,45 | 0,30 | ||
2 | Budowla i jednostka pływająca są narażone na umiarkowany wiatr i falowanie | ciężkie (trudne) | 0,50 | 0,40 | 0,25 |
korzystne (łatwe) | 0,35 | 0,30 | 0,20 | ||
3 | Budowla i jednostka pływająca chronione są przed działaniem wiatru i falowania | ciężkie (trudne) | 0,25 | 0,20 | 0,15 |
korzystne (łatwe) | 0,20 | 0,15 | 0,10 |
Tablica 6
Lp. | Wyporność statku t | Prędkość podchodzenia Vp w m/s |
1 | 2 | 3 |
1 | do 2.000 | 0,30 |
2 | od 2.001 do 10.000 | 0,18 |
3 | od 10.001 do 125.000 | 0,16 |
4 | powyżej 125.000 | 0,14 |
p x V2k
qk = ------------
2
gdzie:
p = 1,23 kg/m3 - gęstość powietrza,
Vk - charakterystyczna prędkość wiatru wyrażona w m/s, ustalona jako średnia dziesięciominutowa prędkość wiatru na wysokości 10 m nad poziomem gruntu w terenie otwartym, która może być przekroczona średnio raz w przewidywanym okresie użytkowania budowli równym 50 lat, o prawdopodobieństwie wystąpienia p = 2%, określona na podstawie 50-letniego ciągu obserwacji rzeczywistych prędkości i kierunku wiatrów dla rejonu usytuowania danej budowli morskiej.
Kombinacje obciążeń budowli morskich
Kombinacje obciążeń budowli morskich
m n
ΣγfiGki + γnΣYoiγfiQki
1 1
gdzie:
γfi - współczynnik obciążenia (częściowy współczynnik bezpieczeństwa),
γn - współczynnik konsekwencji zniszczenia, przyjmowany na podstawie Polskiej Normy oraz § 49, 50, 245 ust. 3 i § 253 pkt 4,
Gki - wartość charakterystyczna obciążenia stałego,
Qki - wartość charakterystyczna obciążenia zmiennego,
Yoi - współczynnik jednoczesności obciążeń zmiennych, określany zgodnie z ust. 3 i 4.
Tablica 7
Znaczenie obciążenia zmiennego w całości krótkotrwałego | Kolejność uszeregowania obciążenia (i) | Yoi |
1 | 2 | 3 |
Podstawowe | 1 | 1,0 |
Drugie | 2 | 0,9 |
Trzecie | 3 | 0,8 |
Wszystkie pozostałe | 4 | 0,7 |
Kolejność uszeregowania obciążenia
1) rodzaj obciążenia: (i)
3) rodzaj obciążenia: i
oraz przycumowanych do konstrukcji 1
4) rodzaj obciążenia: i
m n
ΣγfiGki + 0,8ΣγfiQki+ Fa
1 1
gdzie:
Fa - obciążenie wyjątkowe.
m n
ΣGki + ΣQki
1 1
m n j
ΣGki + ΣYdiQ˘ki + ΣYdiQ˘˘ki
1 1 1
gdzie:
Gki - wartość charakterystyczna obciążenia stałego,
Q˘ki - wartość charakterystyczna obciążenia zmiennego w całości długotrwałego,
Q˘˘ki - wartość charakterystyczna obciążenia zmiennego w części długotrwałego,
Ydi - współczynnik kombinacji obciążeń długotrwałych, określony zgodnie z ust. 3.
jeżeli obowiązujące normy obciążeń konstrukcji budowlanych lub specjalnych nie stanowią inaczej.
FALOCHRONY
FALOCHRONY
Klasyfikacja falochronów
Klasyfikacja falochronów
Szczególne wymagania w zakresie falochronów portowych
Szczególne wymagania w zakresie falochronów portowych
Dopuszcza się wartości szczytowe przy przelewie grzbietu fali, które mogą być do 100 razy większe od wymienionych w pkt 1-4.
BUDOWLE OCHRONY BRZEGÓW MORSKICH
BUDOWLE OCHRONY BRZEGÓW MORSKICH
Klasyfikacja budowli ochrony brzegów morskich
Klasyfikacja budowli ochrony brzegów morskich
Szczególne wymagania w zakresie budowli ochrony brzegów morskich
Szczególne wymagania w zakresie budowli ochrony brzegów morskich
NABRZEŻA, OBRZEŻA I POMOSTY
NABRZEŻA, OBRZEŻA I POMOSTY
Klasyfikacja
Klasyfikacja
Szczególne wymagania w zakresie nabrzeży, obrzeży i pomostów
Szczególne wymagania w zakresie nabrzeży, obrzeży i pomostów
SAMODZIELNE URZĄDZENIA ODBOJOWE I CUMOWNICZE
SAMODZIELNE URZĄDZENIA ODBOJOWE I CUMOWNICZE
Szczególne wymagania w zakresie samodzielnych urządzeń odbojowych i cumowniczych
Szczególne wymagania w zakresie samodzielnych urządzeń odbojowych i cumowniczych
gdzie Lc - długość całkowita statku.
1
x = ---- Ht
12
gdzie:
Ht - głębokość techniczna przy budowli morskiej wyrażona w metrach.
Obciążenia i obliczenia statyczne
Obciążenia i obliczenia statyczne
gdzie
D - średnica zewnętrzna lub wymiar boku przekroju pala, w poziomie spodu konstrukcji zwieńczającej pale, wyrażone w metrach.
WYPOSAŻENIE BUDOWLI MORSKICH
WYPOSAŻENIE BUDOWLI MORSKICH
Urządzenia wyjściowe
Urządzenia wyjściowe
2h + b = 0,60 do 0,65 m
gdzie
h - wysokość stopnia wyrażona w m,
b - głębokość stopnia wyrażona w m.
Urządzenia cumownicze
Urządzenia cumownicze
Urządzenia odbojowe
Urządzenia odbojowe
R
F ł ----
p
gdzie:
R - wyrażona w kN, całkowita siła reakcji, przekazywana przez jednostkę pływającą na odbojnicę,
p - wyrażone w kN/m2, dopuszczalne jednostkowe parcie odbojnicy na poszycie kadłuba jednostki pływającej, określone w ust. 3.
Tablica 8
Lp. | Typ jednostki pływającej | Dopuszczalne jednostkowe parcie odbojnic p [kN/m2] |
1 | 2 | 3 |
1 | Drobnicowce o wyporności: a) do 20.000 ton | < 400 |
b) powyżej 20.000 ton | 400-700 | |
2 | Kontenerowce: a) I i II generacji | < 400 |
b) III, IV i wyższych generacji | < 250 | |
3 | Zbiornikowce o wyporności: a) do 60.000 ton | < 300 |
b) powyżej 60.000 ton | < 350 | |
4 | Masowce | < 200 |
5 | Gazowce | < 200 |
Kanały instalacyjne oraz instalacje
Kanały instalacyjne oraz instalacje
Odwodnienie nawierzchni i odprowadzenie wód
Odwodnienie nawierzchni i odprowadzenie wód
Krawędzie odwodne budowli morskich
Krawędzie odwodne budowli morskich
Oświetlenie
Oświetlenie
Oznakowanie barwne
Oznakowanie barwne
Tory poddźwignicowe
Tory poddźwignicowe
Vu = Vj
0,5 x Vj Ł Vu ŁVj
Q = P x β
gdzie:
P - nacisk pionowy, wyrażony w kN, określony zgodnie z § 248 pkt 1;
β - bezwymiarowy współczynnik dynamiczny, o którym mowa w pkt 2,
Budowle i urządzenia przystani promów morskich i portowych oraz przystani statków Ro-Ro
Budowle i urządzenia przystani promów morskich i portowych oraz przystani statków Ro-Ro
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (4)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (4)
- Który minister jest obecnie właściwy w sprawie udzielenia zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych?
- Czy za pozwolenie na budowę pomostu przez Okręg Polskiego Związku Wędkarskiego należy pobrać opłatę skarbową i w jakiej wysokości?
- W jakiej formie powinna nastąpić odmowa rejestracji sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb?