§ 89. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.63.735

Akt utracił moc
Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.
§  89. 
1. 
Elementy przekroju poprzecznego na obiekcie mostowym lub w tunelu, o których mowa w § 88 ust. 1, powinny stanowić kontynuację elementów drogi przeznaczonych do ruchu, z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 2.
2. 
W zależności od długości obiektu mostowego i klasy technicznej drogi dopuszcza się zmniejszenie szerokości elementów drogi na obiekcie mostowym lub w tunelu, z wyjątkiem jezdni, z zastrzeżeniem ust. 3, w następujących przypadkach:
1) 9
 mostu, wiaduktu lub estakady o długości większej niż 200 m, zlokalizowanych w ciągu drogi klasy S,
2) 10
 mostu, wiaduktu lub estakady o długości większej niż 100 m, zlokalizowanych w ciągu dróg klasy GP, G

i Z,

3)
tunelu o długości większej niż 200 m w ciągu dróg klas A i S,
4)
tunelu o długości większej niż 100 m w ciągu drogi klasy GP oraz dróg niższych klas,
5)
istniejących mostów i wiaduktów:
a)
w ciągu dróg krajowych włączonych do autostrad płatnych,
b)
poddawanych odbudowie, rozbudowie i przebudowie w ciągu dróg wszystkich klas.
3. 
Zmniejszenie szerokości elementów, o której mowa w ust. 2, powinno zapewnić zachowanie odległości:
1)
między krawędzią jezdni a:
a)
prowadnicą bariery stalowej lub pionowym elementem zarysu ściany bocznej bariery betonowej na drogach klas A, S, GP, G i Z,
b) 11
 (uchylona),
c)
ścianą tunelu na drogach klas A, S i GP,

- nie mniejszej niż 1 m,

2)
między krawędzią jezdni, jeśli ograniczona jest krawężnikiem wystającym ponad poziom nawierzchni jezdni nie mniej niż 0,14 m, a:
a)
prowadnicą bariery stalowej lub pionowym elementem zarysu ściany bocznej bariery betonowej na drogach klas GP, G i Z na terenie zabudowy oraz dróg klas L i D,
b) 12
 (uchylona),
c)
ścianą tunelu na drogach klas G, Z, L i D,
d) 13
 prowadnicą bariery, przewidzianej zgodnie z § 274, na drodze klasy GP i drogach niższych klas,

- nie mniejszej niż 0,5 m.

4. 
Jezdnie na obiekcie mostowym wraz z opaskami lub poboczami, jeśli występują, oraz jezdnie w tunelach powinny być ograniczone krawężnikami, które powinny być wyprowadzone poza obiekt. Na obiektach odbudowywanych, rozbudowywanych i przebudowywanych dopuszcza się jezdnie bez krawężników.
5. 
Przejście z przekroju drogi z krawężnikami na obiekcie na przekrój bezkrawężnikowy na dojazdach powinno być wykonane, począwszy od końca obiektu mostowego bądź ścian czołowych tunelu, na odcinkach przejściowych zapewniających:
1)
bezpieczeństwo użytkowników drogi,
2)
możliwość usytuowania na koronie drogi w szczególności elementów odwodnienia.
6.  14
 Tunel o długości większej niż 1500 m o dwukierunkowej jezdni bez pasa awaryjnego powinien posiadać dla każdego kierunku ruchu zatoki awaryjne rozmieszczone w odstępach nie większych niż 1000 m.
7.  15
 W tunelu, o którym mowa w ust. 6, zlokalizowanym poza transeuropejską siecią drogową nie jest wymagane stosowanie zatok awaryjnych, jeżeli całkowita szerokość tunelu dostępna do ruchu pojazdów, pomniejszona o szerokość pasów ruchu oraz części podniesione, jest co najmniej równa szerokości pasa ruchu.
9 § 89 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
10 § 89 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
11 § 89 ust. 3 pkt 1 lit. b uchylona przez § 1 pkt 6 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
12 § 89 ust. 3 pkt 2 lit. b uchylona przez § 1 pkt 6 lit. b tiret drugie rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
13 § 89 ust. 3 pkt 2 lit. d) zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.65.408) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2010 r.
14 § 89 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.12.608) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2012 r.
15 § 89 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.12.608) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2012 r.