Dział 4 - BEZPIECZEŃSTWO OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2000.63.735
Akt utracił moc Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.
DZIAŁ IV
BEZPIECZEŃSTWO OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
BEZPIECZEŃSTWO OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
Nośność i stateczność
Nośność i stateczność
§ 146.
Obiekty inżynierskie i związane z nimi urządzenia powinny być tak zaprojektowane i wykonane, aby w trakcie użytkowania nie stwarzały niemożliwego do zaakceptowania ryzyka wypadków oraz aby obciążenia mogące na nie działać w trakcie budowy i użytkowania nie prowadziły do:1)
zniszczenia całości lub części obiektu,2)
przemieszczeń i odkształceń o niedopuszczalnej wielkości,3)
uszkodzenia części obiektów, połączeń lub zainstalowanego wyposażenia w wyniku znacznych przemieszczeń elementów konstrukcji,4)
uszkodzenia na skutek wypadku w stopniu nieproporcjonalnym do wywołującej go przyczyny.§ 147.
1.
Konstrukcja obiektu inżynierskiego powinna spełniać warunki zapewniające nieprzekroczenie stanów granicznych nośności i stanów granicznych użytkowania w każdym z jego elementów i w całej konstrukcji.2.
Stany graniczne nośności uważa się za przekroczone, jeśli konstrukcja obiektu powoduje zagrożenie bezpieczeństwa budowli i jego użytkowników. Oznacza to, że w konstrukcji obiektu nie powinny wystąpić:1)
utrata stateczności położenia lub stateczności sprężystej,2)
zmiana układu geometrycznie niezmiennego w układ geometrycznie zmienny,3)
zniszczenie elementu,4)
przekroczenie określonych naprężeń prowadzące do:a)
uplastycznienia - z wyjątkiem przegubów betonowych,b)
poślizgów w złączach,c)
niebezpiecznego rozwarcia rys.3.
Stany graniczne użytkowania uważa się za przekroczone, jeżeli wymagania użytkowe dotyczące konstrukcji obiektu nie są dotrzymane. Oznacza to, że w konstrukcji obiektu nie powinny wystąpić:1)
nadmierne ugięcia - które mogą wpływać ujemnie na przydatność użytkową i wygląd konstrukcji obiektu, jego wyposażenia, a także ograniczające jego użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem,2)
zarysowania - które mogą wpływać ujemnie na przydatność użytkową, trwałość i wygląd konstrukcji obiektu,3)
nadmierne drgania - dokuczliwe dla użytkowników lub powodujące uszkodzenia konstrukcji obiektu oraz jego wyposażenia,4)
drgania własne o częstotliwości mniejszej niż 3 Hz.4.
Warunki bezpieczeństwa konstrukcji, o których mowa w ust. 1, uznaje się za spełnione, jeżeli konstrukcja obiektu została zaprojektowana zgodnie z Polskimi Normami dotyczącymi projektowania i obliczania konstrukcji i wykonana przez wykonawcę spełniającego warunki określone odrębnymi przepisami.§ 148.
Na terenach górniczych powinny być zastosowane zabezpieczenia konstrukcji obiektów inżynierskich odpowiednie do kategorii terenu górniczego.§ 149.
1.
Odbudowa, rozbudowa i przebudowa obiektu powinny być poprzedzone oceną stanu technicznego konstrukcji obiektu, z uwzględnieniem stanu podłoża gruntowego.2.
Ocena stanu technicznego, o której mowa w ust. 1, niezależnie od oceny cech fizykochemicznych i wytrzymałościowych materiału konstrukcji, powinna polegać na określeniu, w szczególności dla:1)
betonu - jego właściwości ochronnych względem zbrojenia,2)
stali zbrojeniowej - rozmieszczenia stref korozji, 3)
stali konstrukcyjnej - wpływu starzenia i zmęczenia materiału.
Obciążenia
Obciążenia
§ 150.
Obiekty inżynierskie projektuje się na obciążenia zgodnie z Polską Normą dotyczącą oddziaływań na konstrukcje w zakresie obciążeń ruchomych mostów.§ 151.
1.
Mosty, wiadukty, estakady i konstrukcje oporowe projektuje się w szczególności na obciążenie ruchome:1)
według modelu LM1, przyjmując wartości współczynników dostosowawczych zgodnie z ust. 2, na podstawie klas obciążenia pojazdami samochodowymi:a)
dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy A, S, GP lub G - klasy I,b)
dla obiektów usytuowanych w ciągu drogi klasy Z, L lub D - co najmniej klasy II,2)
według modelu LM2, przyjmując wartość współczynnika dostosowawczego βQ = 1,00.2.
Wartości współczynników dostosowawczych dla modelu LM1 i poszczególnych klas obciążenia pojazdami samochodowymi wynoszą zgodnie z tabelą:Klasa obciążenia pojazdami samochodowymi | Wartości współczynników dostosowawczych | |||||
αQ1 | αQi i > 2 | αq1 | αq2 | αqi i ≥ 3 | αqr | |
Klasa I | 1,00 | 1,00 | 1,33 | 2,40 | 1,20 | 1,20 |
Klasa II | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
§ 151a.
Mosty, wiadukty i estakady usytuowane w ciągach dróg krajowych oraz w ciągach dróg o znaczeniu obronnym niebędących drogami krajowymi, projektuje się na obciążenie pojazdami specjalnymi zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.§ 151b.
Tunele i przepusty projektuje się na obciążenia, o których mowa w § 151 i § 151a, znajdujące się nad tunelem lub przepustem albo w ich pobliżu, jeżeli obciążenia te stanowią nie mniej niż 5% ich obciążenia stałego.§ 151c.
Przy rozbudowie lub przebudowie obiektu inżynierskiego, którego istniejąca konstrukcja nie pozwala na zaprojektowanie go na obciążenia zgodnie z § 151 lub § 151a, dopuszcza się przyjęcie mniejszych obciążeń, odpowiadających maksymalnym obciążeniom możliwym do zastosowania w odniesieniu do danej konstrukcji.§ 151d.
Obiekty inżynierskie usytuowane w ciągu danej drogi projektuje się na takie same obciążenia.36 Dział IV rozdział 2 zmieniony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.