Rozdział 15 - Wentylacja - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.63.735

Akt utracił moc
Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.

Rozdział  15

Wentylacja

§  290.  87
 W tunelu, w zależności od jego długości, powinna być przewidziana wentylacja do odprowadzania spalin oraz usuwania dymu i ciepła w przypadku pożaru.
§  291. 
Instalacje wentylacyjne tuneli drogowych powinny zapewnić:
1)
wymianę powietrza - aby nie zostały przekroczone stężenia zanieczyszczeń zagrażające przebywającym w tunelu użytkownikom dróg,
2) 88
 bezpieczeństwo i komfort jazdy - poprzez usuwanie emitowanych przez pojazdy zanieczyszczeń powietrza ograniczających widoczność oraz regulowanie temperatury i ruchu powietrza.
§  292.  89
1. 
Wentylacja tuneli drogowych powinna być ustalona na podstawie wartości progowych stężeń tlenku węgla (CO) i ditlenku azotu (NO2) w powietrzu w tunelu oraz widoczności, określonych w tabeli:
Rodzaj ruchu pojazdów w tuneluStężenie tlenku węgla (CO)Stężenie ditlenku azotu (NO2)1)Widoczności
współczynnik absorbcji Ktransmitancja światła S2)
Płynny z prędkością 50-100 km/h70 ppm1 ppm0,005 m-160%
Utrudniony codziennie zatorami, zatrzymany na wszystkich pasach ruchu70 ppm1 ppm0,007 m-150%
Ograniczony wyjątkowo zatorem, zatrzymany na wszystkich pasach ruchu100 ppm1,5 ppm0,009 m-140%
Długotrwałe prace w tunelu30 ppm0,3 ppm0,003 m-175%
1) Średnie stężenie na całej długości tunelu.

2) Dla odcinka 100 m.

2. 
Tunel drogowy z wentylacją mechaniczną powinien być wyposażony w urządzenia monitorujące jakość powietrza w tunelu i urządzenia służące do zamykania go dla ruchu w przypadku, gdy:
1)
stężenie tlenku węgla (CO) przekroczy wartość 200 ppm,
2)
stężenie ditlenku azotu (NO2) przekroczy wartość 4 ppm,
3)
współczynnik absorbcji K przekroczy wartość 0,012 m-1,
4)
wartość transmitancji światła S spadnie poniżej 30%.
3. 
Wentylacja mechaniczna w tunelach drogowych powinna być uruchamiania i sterowana automatycznie z czujników monitorujących jakość powietrza w tunelu.
3. 
Dopuszczalne stężenie, określone ułamkiem molowym tlenku azotu w powietrzu tunelu, wynosi 0,0025%.
4. 
Dopuszczalne stężenie dymu w powietrzu tunelu, określone współczynnikiem widoczności i komfortu jazdy, podaje tabela:
Rodzaj tunelu

rodzaj ruchu

Współczynnik widoczności i komfortu jazdy
ruch pojazdów

płynny(m-1)

ruch pojazdów

utrudniony lub zatrzymywany

(m-1)

W ciągu ulic miejskich0,0050,0075
Pozamiejski przy prędkości pojazdów:0,00750,009
60-80 km/h
100 km/h0,0050,009
Przebywanie w tunelu personelu wykonującego pracę0,003
Konieczność zamknięcia ruchu w tunelu0,012
5. 
Dopuszczalne stężenie masowe sadzy w powietrzu tunelu wynosi 2 mg/m3.
§  293. 
Wentylacja tuneli drogowych może być wykonana w szczególności jako:
1)
naturalna,
2) 90
 mechaniczna:
a)
wzdłużna - z wzdłużnym przepływem powietrza na całej długości tunelu,
b)
poprzeczna - z poprzecznym ruchem powietrza na całej długości tunelu,
c)
półpoprzeczna - z poprzeczno-wzdłużnym lub wzdłużno-poprzecznym przepływem powietrza w tunelu.
§  294.  91
1. 
Wentylację naturalną, działającą dzięki różnicy ciśnień między głowicami tunelu oraz w wyniku ruchu pojazdów, można stosować w tunelu prowadzącym jezdnię:
1)
dwukierunkową - o długości nieprzekraczającej 500 m,
2)
jednokierunkową - o długości nieprzekraczającej 700 m.
2. 
Zastosowanie wentylacji naturalnej w tunelu o długości przekraczającej 250 m wymaga potwierdzenia skuteczności jej działania na podstawie sporządzonej analizy ryzyka, o której mowa w § 295 ust. 2 pkt 1.
§  295. 
1.  92
 Zakres stosowania systemów wentylacji mechanicznej, działającej dzięki wymuszaniu przepływu powietrza wzdłuż lub w poprzek osi tunelu, z zastrzeżeniem ust. 2, określa tabela:
System wentylacjiDługość tunelu
prowadzącego jezdnię dwukierunkowąo oddzielnych konstrukcjach dla różnych kierunków ruchu
wzdłużnanie większa niż 1000 mnie większa niż 3000 m
półpoprzecznawiększa niż 250 m i mniejsza niż bądź równa 1500 mwiększa niż 250 m i mniejsza niż bądź równa 3000 m
poprzecznawiększa niż 1500 mwiększa niż 3000 m
2.  93
 Wentylację wzdłużną można zastosować w tunelach prowadzących jezdnie dwukierunkowe oraz w tunelach z dużym natężeniem ruchu jednokierunkowego, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
1)
jednoznacznie dopuszcza takie rozwiązanie sporządzona analiza ryzyka, obejmująca w szczególności analizę numeryczną skuteczności działania tego rodzaju wentylacji przy uwzględnieniu co najmniej następujących uwarunkowań tunelu: nachylenia, warunków topograficznych i klimatycznych, rodzaju ruchu pojazdów, przewozu towarów niebezpiecznych, scenariuszy pożarowych oraz strategii ewakuacji,
2)
przewidziano podjęcie szczególnych środków, takich jak: stosowne zarządzanie ruchem, krótsze odległości do wyjść awaryjnych lub punkty odprowadzające dym w odpowiednich odstępach.
2a.  94
 Wentylacja wzdłużna tunelu powinna zapewniać możliwość wytworzenia takiej prędkości przepływu powietrza w tunelu, przy której nie następuje cofanie się dymu w kierunku przeciwnym do kierunku założonego, przy czym wartość tej prędkości w przypadku pożaru nie powinna być niższa niż 1,5 m/s.
3. 
Wentylacja mechaniczna poprzeczna, z poprzecznym ruchem powietrza na całej długości tunelu, działająca w wyniku różnicy ciśnień w kanałach umieszczanych wzdłuż tunelu, wymaga umieszczenia otworów:
1)
do doprowadzenia powietrza - w dolnej części tunelu na wysokości kół pojazdów,
2)
do odprowadzenia powietrza - w części stropowej, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. 
W wentylacji, o której mowa w ust. 3, dopuszcza się rezygnację z kanałów odprowadzających i usuwanie zużytego powietrza przez głowice tuneli lub pośrednie szyby wywiewne.
4a.  95
 Wentylacja mechaniczna poprzeczna oraz półpoprzeczna zastosowana w tunelu prowadzącym jezdnię dwukierunkową i posiadającym centrum kontroli powinna posiadać:
1)
klapy przeciwpożarowe w systemie wentylacji usuwania dymu i ciepła, które mogą być obsługiwane oddzielnie lub grupowo,
2)
możliwość monitorowania wzdłużnej prędkości przepływu powietrza i sterowania nią poprzez odpowiednią regulację przepustnic i wentylatorów systemu wentylacji.
5. 
Prędkość przepływu powietrza w tunelu z wentylacją mechaniczną nie powinna być większa niż 10 m/s.
§  296. 
Jeśli zanieczyszczenia powietrza usuwanego z tuneli przekraczają dopuszczalne stężenia z uwagi na ochronę środowiska, powinny być zastosowane specjalne urządzenia oczyszczające przed wyemitowaniem do atmosfery.
§  297. 
1. 
Przestrzenie zamknięte konstrukcji, pozostające pod normalnym ciśnieniem atmosferycznym, powinny być wyposażone w otwory wentylacyjne i otwory odprowadzające skropliny pary wodnej.
2. 
Otwory, o których mowa w ust. 1, powinny być:
1)
rozmieszczone tak, aby zapewniały ruch powietrza wewnątrz przekroju,
2)
zabezpieczone przed opadami atmosferycznymi oraz dostępem ptactwa i nietoperzy,
3)
wykonane w betonowych przekrojach skrzynkowych w szczególności za pomocą rur z tworzyw sztucznych, o średnicy 150 mm, z zachowaniem wymagań określonych w § 138 ust. 1 pkt 2.
87 § 290 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.12.608) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2012 r.
88 § 291 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 36 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
89 § 292 zmieniony przez § 1 pkt 37 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
90 § 293 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 38 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
91 § 294 zmieniony przez § 1 pkt 39 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
92 § 295 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 40 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 40 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.

93 § 295 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 40 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
94 § 295 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 40 lit. b rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
95 § 295 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.12.608) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2012 r.