Dział 8 - OCHRONA ŚRODOWISKA - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2016.124 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.
DZIAŁ VIII
OCHRONA ŚRODOWISKA
OCHRONA ŚRODOWISKA
Wymagania ogólne
Wymagania ogólne
§ 174. [Zasady i warunki stosowane w celu ochrony środowiska przed uciążliwością drogi i ruchu drogowego]
W celu ochrony środowiska przed uciążliwością drogi i ruchu drogowego stosuje się przy projektowaniu i wykonaniu drogi zasady i warunki określone w rozporządzeniu, przepisach odrębnych i Polskich Normach.§ 175. [Wykonanie badań i ocen związanych z oddziaływaniem projektowanej drogi na środowisko]
Badania i oceny związane z oddziaływaniem projektowanej drogi na środowisko wykonuje się zgodnie z przepisami odrębnymi.§ 176. [Dążenie do zachowania istniejącego stanu środowiska; sytuowanie w pasie drogowym urządzeń służących ochronie środowiska]
1.
Przy projektowaniu i wykonywaniu drogi dąży się do zachowania istniejącego stanu środowiska oraz do stosowania środków służących jego ochronie, odpowiednio do warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.2.
Urządzenia służące ochronie środowiska powinny być usytuowane w pasie drogowym zgodnie z warunkami wynikającymi z rozporządzenia oraz przepisów odrębnych.
Ochrona obiektów i obszarów przed hałasem i wibracjami
Ochrona obiektów i obszarów przed hałasem i wibracjami
§ 177. [Maksymalne obliczeniowe poziomy hałasu i wibracji uwzględniane przy projektowaniu drogi]
Przy projektowaniu drogi powinno się dążyć do tego, aby w otoczeniu drogi obliczeniowe poziomy hałasu i wibracji powodowane prognozowanym ruchem na drodze nie przekraczały wartości dopuszczalnych określonych w przepisach odrębnych.§ 178. [Urządzenia ochrony przed hałasem i wibracjami]
1.
Jeżeli prognozowane poziomy hałasu i wibracji przekraczają wartości dopuszczalne określone w przepisach odrębnych, przy projektowaniu drogi powinno się zaplanować zastosowanie odpowiednich środków ochrony.2.
Urządzenia ochrony przed hałasem i wibracjami mogą być także zastosowane po wybudowaniu drogi w wypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu i wibracji.§ 179.
(uchylony)§ 180.
(uchylony)
Ochrona powietrza
Ochrona powietrza
§ 181. [Maksymalne prognozowane prognozowane stężenia substancji zanieczyszczających emitowanych przez pojazdy uwzględniane przy projektowaniu drogi]
Przy projektowaniu drogi powinno się dążyć do tego, aby w powietrzu w otoczeniu drogi prognozowane stężenia substancji zanieczyszczających emitowanych przez pojazdy poruszające się na drodze nie przekraczały wartości dopuszczalnych, określonych w przepisach odrębnych.§ 182. [Środki ochrony powietrza]
1.
Jeżeli prognozowane stężenia substancji zanieczyszczających w otoczeniu drogi przekraczają wartości dopuszczalne, określone w przepisach odrębnych, należy przewidzieć zastosowanie środków ochrony powietrza, ograniczających skutki działania tych substancji. Podstawowym urządzeniem ochrony są pasy zieleni izolacyjnej.2.
Urządzenia ochrony powietrza mogą być także zastosowane po wybudowaniu drogi w wypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych poziomów zanieczyszczenia powietrza.
Ochrona wód i powierzchniowych utworów geologicznych
Ochrona wód i powierzchniowych utworów geologicznych
§ 183. [Zabezpieczenie wód podziemnych na etapie projektowania i wykonania drogi]
Przy projektowaniu i wykonaniu drogi powinno się dążyć do tego, aby nie stanowiła ona zagrożenia dla wód podziemnych oraz nie pogarszała stanu odbiornika, do którego jest odprowadzana woda z pasa drogowego, pod względem określonej dla niego klasy czystości wód.§ 184. [Uwzględnienie warunków hydrogeologicznych przy projektowaniu i wykonaniu drogi]
1.
Przy projektowaniu i wykonaniu drogi powinno się uwzględniać warunki hydrogeologiczne panujące w jej otoczeniu, a w szczególności:1)
usytuowanie obszarów zasilania wód podziemnych;2)
charakterystykę geologiczną utworów powierzchniowych oraz możliwości występowania w strefie oddziaływania drogi procesów geodynamicznych;3)
możliwości niekontrolowanego przenikania zanieczyszczeń do wód powierzchniowych i podziemnych.2.
Przy wykonywaniu drogi nie powinno się dopuszczać do niekontrolowanych spływów wód z pasa drogowego, mogących uruchomić procesy erozyjne lub zanieczyścić okresowo wody gruntowe i powierzchniowe.§ 185. [Ograniczanie możliwych zmian i zakłóceń w stosunkach wodnych]
1.
Przy projektowaniu i wykonywaniu drogi ogranicza się możliwe zmiany i zakłócenia w stosunkach wodnych, uwzględniając przepisy prawa wodnego oraz naruszania powierzchniowych utworów geologicznych, a także warunki wynikające z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.2.
Jeżeli prognozowane poziomy zanieczyszczenia wód i gleb przekraczają wartości dopuszczalne, określone w przepisach odrębnych, powinno się przewidzieć zastosowanie odpowiednich środków ochrony eliminujących lub ograniczających skutki działania tych zanieczyszczeń.3.
Urządzenia ochrony wód i gleb mogą być wykonane także po wybudowaniu drogi w przypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń wód i gleb.4.
Za podstawowe urządzenia ochrony uważa się:1)
w odniesieniu do wód - separatory, oczyszczalniki i oczyszczalnie wód;2)
w odniesieniu do gleb, poza środkami wymienionymi w pkt 1 - także pasy zieleni izolacyjnej.
Ochrona przyrody, krajobrazu, gruntów rolnych i leśnych
Ochrona przyrody, krajobrazu, gruntów rolnych i leśnych
§ 186. [Rola uwarunkowań przyrodniczych przy projektowaniu i wykonaniu drogi]
Przy projektowaniu i wykonaniu drogi powinno się uwzględniać uwarunkowania przyrodnicze oraz dążyć do ograniczenia negatywnego wpływu drogi na przyrodę, krajobraz, grunty rolne i leśne w jej otoczeniu.§ 187. [Dążenie do ograniczenia zagrożeń przyrody, krajobrazu, gruntów rolnych i leśnych w otoczeniu drogi]
Jeżeli nie jest możliwe wykonanie drogi bez powstania zagrożeń przyrody, krajobrazu, gruntów rolnych i leśnych w jej otoczeniu, powinno się zaplanować zastosowanie środków ochrony ograniczających te zagrożenia.§ 188. [Środki ograniczające zagrożenia wynikające z negatywnego wpływu drogi na przyrodę, krajobraz, grunty rolne i leśne]
1.
Podstawowymi środkami ograniczającymi zagrożenia wynikające z negatywnego wpływu drogi na przyrodę, krajobraz, grunty rolne i leśne są:1)
przejazdy gospodarcze pod drogą celem zapewnienia połączeń lokalnych, przemieszczania się zwierząt gospodarskich oraz przepusty dla zwierząt dziko żyjących;2)
wiadukty nad drogą dla celów określonych w pkt 1;3)
ogrodzenia chroniące zwierzęta gospodarskie i zwierzynę leśną przed wtargnięciem na drogę oraz uczestników ruchu przed skutkami takiego wtargnięcia;4)
pasy zieleni izolacyjnej;5)
rekonstrukcje terenów leśnych naruszonych budową drogi.2.
Środki określone w ust. 1, ograniczające wpływ drogi na przyrodę, krajobraz, grunty rolne i leśne, mogą być także wykonane po wybudowaniu drogi, na podstawie przeprowadzonych badań i analiz potwierdzających celowość ich zastosowania.
Ochrona środowiska kulturowego
Ochrona środowiska kulturowego
§ 189. [Dążenie do zmniejszenia negatywnego wpływu drogi na podlegające ochronie elementy środowiska kulturowego]
Przy projektowaniu i wykonywaniu drogi oraz urządzeń z nią związanych dąży się do zmniejszania ich negatywnego wpływu na podlegające ochronie elementy środowiska kulturowego, określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.§ 190. [Stosowanie środków ograniczających wpływ drogi na podlegające ochronie elementy środowiska kulturowego]
Jeżeli zaprojektowanie i wykonanie drogi bez narażenia na powstanie zagrożeń w podlegającym ochronie środowisku kulturowym nie jest możliwe, stosuje się środki ochrony ograniczające skutki tego wpływu, wskazane w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zagospodarowanie terenów zieleni
Zagospodarowanie terenów zieleni
§ 191. [Zasady projektowania otaczających drogę terenów zielonych]
Otaczające drogę tereny zielone powinny być zaprojektowane z uwzględnieniem charakteru terenu przylegającego do pasa drogowego.§ 192. [Przeznaczenie pod zieleń części terenów przeznaczonych na budowę drogi]
Na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budowę drogi, jeżeli warunki miejscowe na to pozwalają, co najmniej 10% powierzchni powinno być przeznaczone pod zieleń, jeżeli decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie stanowi inaczej.§ 193. [Wytyczne w zakresie zieleni w pasie drogowym]
1.
Zieleń w pasie drogowym powinna być zaprojektowana z uwzględnieniem jej roli i zadań, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa ruchu, estetyki i funkcji związanych z jej pozytywnym wpływem na środowisko, a zwłaszcza jako środek jego ochrony przed hałasem oraz zanieczyszczeniem powietrza i gleb.2.
Dobór odpowiedniej dla danego terenu roślinności powinien być dokonany z uwzględnieniem miejscowych warunków klimatycznych oraz cech podłoża gruntowego.§ 194. [Usytuowanie elementów zagospodarowania terenów zieleni]
Usytuowanie elementów zagospodarowania terenów zieleni powinno być zgodne z wymaganiami wynikającymi z przepisów odrębnych.