Dział 3 - DROGA I POŁĄCZENIA DRÓG - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Dz.U.2016.124 t.j.
Akt utracił mocDZIAŁ III
DROGA I POŁĄCZENIA DRÓG
DROGA I POŁĄCZENIA DRÓG
Wymagania ogólne
Wymagania ogólne
Klasa drogi | A | S | GP | G | Z | L | D | |
prędkość projektowa drogi (km/h): | poza terenem zabudowy | 120, 100, 801) | 1202), 100, 80 | 100, 80, 70, 60 | 70, 60, 50 | 60, 50, 40 | 50, 40 | 40,30 |
na terenie zabudowy | 80, 70, 601) | 70, 60 | 60, 50 | 60, 50, 40 | 40, 30 | 30 |
1) Dopuszcza się przy usytuowaniu drogi na obszarze intensywnie zurbanizowanym.
2) Można stosować na dwujezdniowej drodze.
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vp - prędkość projektowa (km/h);
Krętość drogi [°/km] | <80 | 80-160 | 161-240 | >240 | |
Prędkość miarodajna [km/h] | drogi klasy S | 110 | 100 | 90 | 80 |
drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami | 110 | 90 | 80 | 70 | |
drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy | 100 | 90 | 80 | 70 | |
", |
Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna [km/h],
Vp - prędkość projektowa [km/h];
Vm = Vo+ 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vo - największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
Jezdnie
Jezdnie
gdzie R jest promieniem łuku kołowego osi jezdni wyrażonym w metrach, przy czym obliczone poszerzenie powinno być zaokrąglone do 5 cm w górę.
oraz w uzasadnionych wypadkach na skrzyżowaniu albo przy przebudowie lub remoncie ulicy, jeżeli pochylenie ukośne jezdni nie będzie mniejsze niż 0,7%.
Prędkość projektowa (km/h) | Dopuszczalne dodatkowe pochylenie krawędzi jezdni (%) | ||
największe | najmniejsze na odcinku o pochyleniu poprzecznym ≤ 2% | ||
1 | 2 | 3 | |
120-100 | 0,90 | ||
80 | 1,0 | 0,1 × a | |
70, 60 | 1,6 | a - odległość krawędzi jezdni od osi obrotu (m) | |
≤50 | 2,0 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 |
Największa długość odcinka prostego (m) | 2000 | 2000 | 1500 | 1200 | 1000 |
Najmniejsza długość odcinka prostego między odcinkami krzywoliniowymi o zgodnym kierunku zwrotu (m) | 500 | 400 | 350 | 300 | 250 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | |
Promień łuku kołowego (m) | drogi poza terenem zabudowy, przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7% | 750 | 500 | 300 | 200 | 125 | 80 | 50 | 30 |
drogi na terenie zabudowy: | |||||||||
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5% | - | - | - | - | 140 | 80 | 50 | 30 | |
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6% | - | - | 250 | 170 | 120 | 70 | - | - |
Prędkość miarodajna (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni1) | ||||||
jak na odcinku prostym | 2% do 2,5% | 3% | 4% | 5% | 6%2) | 7%2) | |
130 | ≥4000 | ≥3500 | 2500 | 1800 | 1400 | 1100 | ≤900 |
120 | ≥3500 | ≥3000 | 2000 | 1500 | 1200 | 900 | ≤750 |
110 | ≥2800 | ≥2500 | 1800 | 1400 | 1000 | 800 | ≤600 |
100 | ≥2200 | ≥2000 | 1400 | 1000 | 800 | 600 | ≤500 |
90 | ≥1600 | ≥1500 | 1000 | 750 | 600 | 500 | ≤400 |
80 | ≥1200 | ≥1100 | 800 | 600 | 450 | 350 | ≤300 |
70 | ≥1000 | ≥800 | 600 | 400 | 300 | 250 | ≤200 |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | ≤125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | ≤80 |
1) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
2) Stosowanie przy prędkości miarodajnej powyżej 90 km/h wymaga uzasadnienia.
Prędkość miarodajna (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | |||||
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | 6% | |
80 | ≥950 | ≥550 | 450 | 350 | 300 | ≤250 |
70 | ≥600 | ≥375 | 300 | 250 | 200 | ≤170 |
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 | ≤120 |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 | ≤70 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | ||||||
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% | |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | 125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | 80 |
40 | ≥250 | ≥220 | 150 | 100 | 75 | 60 | 50 |
30 | ≥150 | ≥120 | 90 | 60 | 50 | 40 | 30 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | |||||
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | ||
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 | |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 | |
40 | ≥150 | ≥100 | 75 | 60 | 50 | |
30 | ≥70 | ≥50 | 40 | 35 | 30 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa (km/h) | 120-100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 |
Przyrost przyspieszenia dośrodkowego (m/s3) | 0,3 | 0,5 | 0,6 | 0,7 | 0,8 | 0,9 |
Prędkość projektowa (km/h) | 60 | 50 | 40 | 30 |
Długość prostej przejściowej (m) | 30 | 25 | 20 | 15 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70-60 |
Długość łuku kołowego (m) | 300 | 200 | 150 | 100 |
Parametr serpentyny | Prędkość projektowa serpentyny (km/h) | ||
30 | 20 | 15 | |
Promień łuku podstawowego w osi jezdni nie mniejszy niż (m) | 30 | 25 | 15 |
Pochylenie poprzeczne jezdni na łuku podstawowym (%) | 5 | 5 | 5 |
Długość krzywej (prostej) przejściowej nie mniejsza niż (m) | 30 | 25 | 20 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Pochylenie niwelety jezdni (%) | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 12 |
pod warunkiem należytego odwodnienia jezdni i korpusu drogi.
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | |
Promień krzywej wypukłej (m) | droga dwujezdniowa | 12 000 | 7000*) | 3500 | 2500 | 2000 | - | - | - |
droga jednojezdniowa | - | 8000 | 4500 | 3000 | 2500 | 1500 | 600 | 300 | |
Promień krzywej wklęsłej (m) | 4500 | 3000 | 2000 | 1800 | 1500 | 1000 | 600 | 300 |
*) Dopuszcza się 6000 m przy przebudowie albo remoncie drogi.
Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania
Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania
gdzie:
x - odległość lica prowadnicy lub podstawy bariery od krawędzi pasa ruchu i krawędzi dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania, określona w § 129 ust. 3 pkt 2,
b - maksymalna całkowita szerokość dwustronnej bariery ochronnej;
gdzie:
s - maksymalna całkowita szerokość separatora.
Pasy postojowe
Pasy postojowe
Pasy dzielące
Pasy dzielące
Pobocza
Pobocza
Szerokość (m) | Droga klasy A | Droga klasy S | |||||||
poza terenem zabudowy | na terenie zabudowy | ||||||||
prędkość projektowa (km/h) | |||||||||
120 | 100 | 80 | 120 | 100 | 80 | 80 | 70 | 60 | |
pasa awaryjnego | 3,00 | 2,50 | 2,50 | 2,501) | 2,50 | ||||
gruntowego pobocza | 1.252) | 0,752) |
1) Na jednojezdniowej drodze klasy S i etapowaniu budowy dopuszcza się pas awaryjny o szerokości 2,0 m.
2) Szerokość gruntowego pobocza może być większa, jeżeli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji, bezpieczeństwa ruchu lub ochrony środowiska.
Skarpy nasypów i wykopów
Skarpy nasypów i wykopów
Chodniki
Chodniki
Ścieżki rowerowe
Ścieżki rowerowe
Torowisko tramwajowe
Torowisko tramwajowe
gdzie:
d - szerokość taboru tramwajowego, w metrach,
b - zewnętrzny pas bezpieczeństwa, określony w ust. 2,
p - wewnętrzny pas bezpieczeństwa o szerokości 0,50 m.
Pasy zieleni
Pasy zieleni
Skrajnia drogi
Skrajnia drogi
Skrzyżowania i zjazdy
Skrzyżowania i zjazdy
Usytuowanie skrzyżowania | Skos załamania krawędzi jezdni przy prędkości miarodajnej*) drogi (km/h) | |||||
≤40 | 50 | 60 | 70 | 80 | ≥90 | |
Poza terenem zabudowy | 1:10 | 1:15 (1:10) | 1:20 (1:15) | 1:25 (1:20) | 1:30 (1:20) | 1:40 (1:30) |
Na terenie zabudowy | 1:10 (1:5) | 1:10 | 1:10 | 1:15 (1:10) | 1:20 (1:15) | - |
*) Na drodze klasy Z lub L jest to prędkość projektowa, a w wypadku małego ronda jest to prędkość przy dojeździe do ronda.
(...) W wypadkach określonych w ust. 2.
Prędkość miarodajna drogi*) (km/h) | ≤50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Długość odcinka zmiany pasa ruchu (m) | 15 | 20 | 30 | 40 | 50 | 55 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
Pochylenie podłużne wlotu (%) | Długość odcinka zwalniania (m) przy prędkości miarodajnej*) (km/h) | |||||
≤50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 | |
-6 | 30 | 40 | 60 | 80 | 105 | 140 |
-4 | 25 | 35 | 55 | 70 | 90 | 120 |
-2 | 20 | 30 | 45 | 60 | 80 | 105 |
0 | 15 | 25 | 40 | 50 | 70 | 95 |
2 | 10 | 20 | 35 | 45 | 60 | 85 |
4 | 10 | 15 | 30 | 40 | 55 | 75 |
6 | 10 | 15 | 25 | 35 | 50 | 65 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
Prędkość miarodajna drogi1) (km/h) | Pochylenie podłużne wlotu (%) | Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m) | |||||
≤10 | 11-15 | 16-20 | 21-30 | >30 | |||
60 | -4 | 35 | 30 | 25 | 20 | 10 | |
-2 | 30 | 25 | 20 | 15 | 10 | ||
0 | 25 | 20 | 15 | 10 | 10 | ||
2 | 20 | 15 | 10 | - | - | ||
4 | 15 | 10 | 10 | - | - | ||
80 | -4 | 70 | 65 | 60 | 55 | 50 | |
-2 | 60 | 55 | 50 | 45 | 40 | ||
0 | 50 | 50 | 45 | 40 | 35 | ||
2 | 45 | 45 | 40 | 35 | 30 | ||
4 | 40 | 40 | 35 | 30 | 25 | ||
100 | -4 | 120 | 115 | 110 | 105 | 95 | |
-2 | 105 | 100 | 95 | 90 | 85 | ||
0 | 95 | 90 | 85 | 80 | 75 | ||
2 | 85 | 80 | 75 | 70 | 65 | ||
4 | 75 | 70 | 65 | 65 | 60 |
1) W przypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) W przypadku gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie wyposażone jest w sygnalizację świetlną, należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.
Promień skrętu (m) | 8 | 10 | 12 | 15 | 20 | 25 | 30 | 40 |
Szerokość (m) | 7,0 | 6,5 | 6,0 | 5,5 | 5,0 | 4,5 | 4,2 | 4,0 |
Klasa drogi | Typ ronda | Średnica wyspy środkowej [m] | Zewnętrzna średnica ronda [m] |
D, L | mini | od 3 do 10 | do 24 |
D, L, Z, G | małe | powyżej 10 do 28 | powyżej 24 do 40 |
Z, G, GP, S*) | średnie | powyżej 28 do 50 | powyżej 40 do 65 |
G, GP, S*) | duże | powyżej 50 | powyżej 65 |
*) Tylko w przypadku, o którym mowa w § 55 ust. 2 pkt 2 lit. b tiret drugim.
3,00 m i nie większa niż szerokość jezdni na drodze, mierzona prostopadle do osi jezdni w miejscu jej przecięcia z osią zjazdu,
Węzły drogowe
Węzły drogowe
Klasa drogi | A | S | GP | G | Z |
A | WA | WA | WA, WB | WB, (WA) | - |
S | WA | WA | WA, WB | WB, (WA) | WB, (WA) |
GP | WA, WB | WA, WB | WB, WA (WC) | WB, (WC) | WB, (WC) |
G | WB, (WA) | WB, (WA) | WB, (WC) | WB, (WC) | WB, (WC) |
Z | - | WB, (WA) | WB, (WC) | WB, (WC) | WB, WC |
Użyte w tabeli symbole oznaczają:
WA, WB, WC - typy węzłów,
(WA), (WC) - rozwiązania dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach.
1) Łącznice zaczynające się pasem wyłączania i kończące się pasem włączania.
2) Łącznice zakończone na jednym końcu skrzyżowaniem.
3) Łącznice zakończone na obu końcach skrzyżowaniami.
Prędkość projektowa łącznicy (km/h) | Wartość promienia łuku w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni | |||||
2% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% | |
80 | ≥580 | 420-579 | 350-419 | 290-349 | 270-289 | 250-269 |
70 | ≥365 | 290-364 | 235-289 | 215-234 | 195-214 | 185-194 |
60 | ≥250 | 190-249 | 155-189 | 140-154 | 130-139 | 120-129 |
50 | ≥160 | 125-159 | 100-124 | 90-99 | 85-89 | 75-84 |
40 | ≥95 | 75-94 | 60-74 | 55-59 | 50-54 | 45-49 |
30 | ≥60 | 50-59 | 40-49 | 35-39 | 30-34 | 25-29 |
Prędkość projektowa łącznicy (km/h) | Najmniejszy parametr klotoidy (m) | Największe pochylenie podłużne (%) | Najmniejszy promień łuku w przekroju podłużnym (m) | |||||
łącznicy wyjazdowej | łącznicy wjazdowej | wypukłego | wklęsłego | |||||
na wzniesieniu | na spadku | na wzniesieniu | na spadku | na łuku w planie | na prostej w planie | |||
80 | 100 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4500 | 3000 | 2000 |
70 | 90 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3200 | 2000 | 1400 |
60 | 75 | 6 | 5 | 5 | 6 | 2700 | 1700 | 1000 |
50 | 60 | 6 | 5 | 5 | 6 | 1400 | 1000 | 750 |
40 | 40 | 6 | 6 | 6 | 7 | 700 | 500 | 500 |
30 | 25 | 6 | 6 | 6 | 7 | 500 | 200 | 250 |
Różnica prędkości ΔV (km/h) | Długość odcinka zwalniania (m) przy pochyleniu podłużnym pasa wyłączania | |||||||
-5% | -4% | -3% | -2% | 0% | 2% | 3% | 4% | |
60 | 280 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 160 | 150 |
50 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 150 | 140 | 130 |
40 | 220 | 200 | 180 | 170 | 150 | 130 | 120 | 110 |
30 | 170 | 160 | 150 | 140 | 120 | 110 | 100 | 90 |
≤20 | 120 | 110 | 100 | 95 | 85 | 75 | 70 | 65 |
Oznaczenia: ΔV = 0,75 x Vm - Vp
gdzie: Vm - prędkość miarodajna drogi w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.
Różnica prędkości ΔV (km/h) | Długość odcinka przyspieszania (m) przy pochyleniu podłużnym pasa włączania | |||||||
-5% | -4% | -3% | -2% | 0% | 2% | 3% | 4% | |
60 | 190 | 200 | 210 | 230 | 270 | 340 | 390 | 450 |
50 | 170 | 180 | 200 | 210 | 250 | 320 | 370 | 430 |
40 | 150 | 160 | 180 | 190 | 230 | 290 | 330 | 400 |
30 | 130 | 140 | 150 | 160 | 200 | 250 | 290 | 350 |
≤20 | 90 | 100 | 110 | 120 | 160 | 200 | 240 | 300 |
Oznaczenia: ΔV = 0,75 x Vm - Vp
gdzie: Vm - prędkość miarodajna drogi w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.
Przejazdy drogowe oraz skrzyżowania z liniami i bocznicami kolejowymi 70
Przejazdy drogowe oraz skrzyżowania z liniami i bocznicami kolejowymi 70