Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Dz.U.2016.124 t.j.
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
USYTUOWANIE DROGI
USYTUOWANIE DROGI
DROGA I POŁĄCZENIA DRÓG
DROGA I POŁĄCZENIA DRÓG
Wymagania ogólne
Wymagania ogólne
Klasa drogi | A | S | GP | G | Z | L | D | |
prędkość projektowa drogi (km/h): | poza terenem zabudowy | 120, 100, 801) | 1202), 100, 80 | 100, 80, 70, 60 | 70, 60, 50 | 60, 50, 40 | 50, 40 | 40,30 |
na terenie zabudowy | 80, 70, 601) | 70, 60 | 60, 50 | 60, 50, 40 | 40, 30 | 30 |
1) Dopuszcza się przy usytuowaniu drogi na obszarze intensywnie zurbanizowanym.
2) Można stosować na dwujezdniowej drodze.
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vp - prędkość projektowa (km/h);
Krętość drogi [°/km] | <80 | 80-160 | 161-240 | >240 | |
Prędkość miarodajna [km/h] | drogi klasy S | 110 | 100 | 90 | 80 |
drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami | 110 | 90 | 80 | 70 | |
drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy | 100 | 90 | 80 | 70 | |
", |
Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna [km/h],
Vp - prędkość projektowa [km/h];
Vm = Vo+ 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vo - największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
Jezdnie
Jezdnie
gdzie R jest promieniem łuku kołowego osi jezdni wyrażonym w metrach, przy czym obliczone poszerzenie powinno być zaokrąglone do 5 cm w górę.
oraz w uzasadnionych wypadkach na skrzyżowaniu albo przy przebudowie lub remoncie ulicy, jeżeli pochylenie ukośne jezdni nie będzie mniejsze niż 0,7%.
Prędkość projektowa (km/h) | Dopuszczalne dodatkowe pochylenie krawędzi jezdni (%) | ||
największe | najmniejsze na odcinku o pochyleniu poprzecznym ≤ 2% | ||
1 | 2 | 3 | |
120-100 | 0,90 | ||
80 | 1,0 | 0,1 × a | |
70, 60 | 1,6 | a - odległość krawędzi jezdni od osi obrotu (m) | |
≤50 | 2,0 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 |
Największa długość odcinka prostego (m) | 2000 | 2000 | 1500 | 1200 | 1000 |
Najmniejsza długość odcinka prostego między odcinkami krzywoliniowymi o zgodnym kierunku zwrotu (m) | 500 | 400 | 350 | 300 | 250 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | |
Promień łuku kołowego (m) | drogi poza terenem zabudowy, przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7% | 750 | 500 | 300 | 200 | 125 | 80 | 50 | 30 |
drogi na terenie zabudowy: | |||||||||
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5% | - | - | - | - | 140 | 80 | 50 | 30 | |
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6% | - | - | 250 | 170 | 120 | 70 | - | - |
Prędkość miarodajna (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni1) | ||||||
jak na odcinku prostym | 2% do 2,5% | 3% | 4% | 5% | 6%2) | 7%2) | |
130 | ≥4000 | ≥3500 | 2500 | 1800 | 1400 | 1100 | ≤900 |
120 | ≥3500 | ≥3000 | 2000 | 1500 | 1200 | 900 | ≤750 |
110 | ≥2800 | ≥2500 | 1800 | 1400 | 1000 | 800 | ≤600 |
100 | ≥2200 | ≥2000 | 1400 | 1000 | 800 | 600 | ≤500 |
90 | ≥1600 | ≥1500 | 1000 | 750 | 600 | 500 | ≤400 |
80 | ≥1200 | ≥1100 | 800 | 600 | 450 | 350 | ≤300 |
70 | ≥1000 | ≥800 | 600 | 400 | 300 | 250 | ≤200 |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | ≤125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | ≤80 |
1) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
2) Stosowanie przy prędkości miarodajnej powyżej 90 km/h wymaga uzasadnienia.
Prędkość miarodajna (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | |||||
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | 6% | |
80 | ≥950 | ≥550 | 450 | 350 | 300 | ≤250 |
70 | ≥600 | ≥375 | 300 | 250 | 200 | ≤170 |
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 | ≤120 |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 | ≤70 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | ||||||
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% | |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | 125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | 80 |
40 | ≥250 | ≥220 | 150 | 100 | 75 | 60 | 50 |
30 | ≥150 | ≥120 | 90 | 60 | 50 | 40 | 30 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | |||||
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | ||
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 | |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 | |
40 | ≥150 | ≥100 | 75 | 60 | 50 | |
30 | ≥70 | ≥50 | 40 | 35 | 30 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa (km/h) | 120-100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 |
Przyrost przyspieszenia dośrodkowego (m/s3) | 0,3 | 0,5 | 0,6 | 0,7 | 0,8 | 0,9 |
Prędkość projektowa (km/h) | 60 | 50 | 40 | 30 |
Długość prostej przejściowej (m) | 30 | 25 | 20 | 15 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70-60 |
Długość łuku kołowego (m) | 300 | 200 | 150 | 100 |
Parametr serpentyny | Prędkość projektowa serpentyny (km/h) | ||
30 | 20 | 15 | |
Promień łuku podstawowego w osi jezdni nie mniejszy niż (m) | 30 | 25 | 15 |
Pochylenie poprzeczne jezdni na łuku podstawowym (%) | 5 | 5 | 5 |
Długość krzywej (prostej) przejściowej nie mniejsza niż (m) | 30 | 25 | 20 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Pochylenie niwelety jezdni (%) | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 12 |
pod warunkiem należytego odwodnienia jezdni i korpusu drogi.
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | |
Promień krzywej wypukłej (m) | droga dwujezdniowa | 12 000 | 7000*) | 3500 | 2500 | 2000 | - | - | - |
droga jednojezdniowa | - | 8000 | 4500 | 3000 | 2500 | 1500 | 600 | 300 | |
Promień krzywej wklęsłej (m) | 4500 | 3000 | 2000 | 1800 | 1500 | 1000 | 600 | 300 |
*) Dopuszcza się 6000 m przy przebudowie albo remoncie drogi.
Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania
Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania
gdzie:
x - odległość lica prowadnicy lub podstawy bariery od krawędzi pasa ruchu i krawędzi dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania, określona w § 129 ust. 3 pkt 2,
b - maksymalna całkowita szerokość dwustronnej bariery ochronnej;
gdzie:
s - maksymalna całkowita szerokość separatora.
Pasy postojowe
Pasy postojowe
Pasy dzielące
Pasy dzielące
Pobocza
Pobocza
Szerokość (m) | Droga klasy A | Droga klasy S | |||||||
poza terenem zabudowy | na terenie zabudowy | ||||||||
prędkość projektowa (km/h) | |||||||||
120 | 100 | 80 | 120 | 100 | 80 | 80 | 70 | 60 | |
pasa awaryjnego | 3,00 | 2,50 | 2,50 | 2,501) | 2,50 | ||||
gruntowego pobocza | 1.252) | 0,752) |
1) Na jednojezdniowej drodze klasy S i etapowaniu budowy dopuszcza się pas awaryjny o szerokości 2,0 m.
2) Szerokość gruntowego pobocza może być większa, jeżeli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji, bezpieczeństwa ruchu lub ochrony środowiska.
Skarpy nasypów i wykopów
Skarpy nasypów i wykopów
Chodniki
Chodniki
Ścieżki rowerowe
Ścieżki rowerowe
Torowisko tramwajowe
Torowisko tramwajowe
gdzie:
d - szerokość taboru tramwajowego, w metrach,
b - zewnętrzny pas bezpieczeństwa, określony w ust. 2,
p - wewnętrzny pas bezpieczeństwa o szerokości 0,50 m.
Pasy zieleni
Pasy zieleni
Skrajnia drogi
Skrajnia drogi
Skrzyżowania i zjazdy
Skrzyżowania i zjazdy
Usytuowanie skrzyżowania | Skos załamania krawędzi jezdni przy prędkości miarodajnej*) drogi (km/h) | |||||
≤40 | 50 | 60 | 70 | 80 | ≥90 | |
Poza terenem zabudowy | 1:10 | 1:15 (1:10) | 1:20 (1:15) | 1:25 (1:20) | 1:30 (1:20) | 1:40 (1:30) |
Na terenie zabudowy | 1:10 (1:5) | 1:10 | 1:10 | 1:15 (1:10) | 1:20 (1:15) | - |
*) Na drodze klasy Z lub L jest to prędkość projektowa, a w wypadku małego ronda jest to prędkość przy dojeździe do ronda.
(...) W wypadkach określonych w ust. 2.
Prędkość miarodajna drogi*) (km/h) | ≤50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Długość odcinka zmiany pasa ruchu (m) | 15 | 20 | 30 | 40 | 50 | 55 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
Pochylenie podłużne wlotu (%) | Długość odcinka zwalniania (m) przy prędkości miarodajnej*) (km/h) | |||||
≤50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 | |
-6 | 30 | 40 | 60 | 80 | 105 | 140 |
-4 | 25 | 35 | 55 | 70 | 90 | 120 |
-2 | 20 | 30 | 45 | 60 | 80 | 105 |
0 | 15 | 25 | 40 | 50 | 70 | 95 |
2 | 10 | 20 | 35 | 45 | 60 | 85 |
4 | 10 | 15 | 30 | 40 | 55 | 75 |
6 | 10 | 15 | 25 | 35 | 50 | 65 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
Prędkość miarodajna drogi1) (km/h) | Pochylenie podłużne wlotu (%) | Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m) | |||||
≤10 | 11-15 | 16-20 | 21-30 | >30 | |||
60 | -4 | 35 | 30 | 25 | 20 | 10 | |
-2 | 30 | 25 | 20 | 15 | 10 | ||
0 | 25 | 20 | 15 | 10 | 10 | ||
2 | 20 | 15 | 10 | - | - | ||
4 | 15 | 10 | 10 | - | - | ||
80 | -4 | 70 | 65 | 60 | 55 | 50 | |
-2 | 60 | 55 | 50 | 45 | 40 | ||
0 | 50 | 50 | 45 | 40 | 35 | ||
2 | 45 | 45 | 40 | 35 | 30 | ||
4 | 40 | 40 | 35 | 30 | 25 | ||
100 | -4 | 120 | 115 | 110 | 105 | 95 | |
-2 | 105 | 100 | 95 | 90 | 85 | ||
0 | 95 | 90 | 85 | 80 | 75 | ||
2 | 85 | 80 | 75 | 70 | 65 | ||
4 | 75 | 70 | 65 | 65 | 60 |
1) W przypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) W przypadku gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie wyposażone jest w sygnalizację świetlną, należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.
Promień skrętu (m) | 8 | 10 | 12 | 15 | 20 | 25 | 30 | 40 |
Szerokość (m) | 7,0 | 6,5 | 6,0 | 5,5 | 5,0 | 4,5 | 4,2 | 4,0 |
Klasa drogi | Typ ronda | Średnica wyspy środkowej [m] | Zewnętrzna średnica ronda [m] |
D, L | mini | od 3 do 10 | do 24 |
D, L, Z, G | małe | powyżej 10 do 28 | powyżej 24 do 40 |
Z, G, GP, S*) | średnie | powyżej 28 do 50 | powyżej 40 do 65 |
G, GP, S*) | duże | powyżej 50 | powyżej 65 |
*) Tylko w przypadku, o którym mowa w § 55 ust. 2 pkt 2 lit. b tiret drugim.
3,00 m i nie większa niż szerokość jezdni na drodze, mierzona prostopadle do osi jezdni w miejscu jej przecięcia z osią zjazdu,
Węzły drogowe
Węzły drogowe
Klasa drogi | A | S | GP | G | Z |
A | WA | WA | WA, WB | WB, (WA) | - |
S | WA | WA | WA, WB | WB, (WA) | WB, (WA) |
GP | WA, WB | WA, WB | WB, WA (WC) | WB, (WC) | WB, (WC) |
G | WB, (WA) | WB, (WA) | WB, (WC) | WB, (WC) | WB, (WC) |
Z | - | WB, (WA) | WB, (WC) | WB, (WC) | WB, WC |
Użyte w tabeli symbole oznaczają:
WA, WB, WC - typy węzłów,
(WA), (WC) - rozwiązania dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach.
1) Łącznice zaczynające się pasem wyłączania i kończące się pasem włączania.
2) Łącznice zakończone na jednym końcu skrzyżowaniem.
3) Łącznice zakończone na obu końcach skrzyżowaniami.
Prędkość projektowa łącznicy (km/h) | Wartość promienia łuku w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni | |||||
2% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% | |
80 | ≥580 | 420-579 | 350-419 | 290-349 | 270-289 | 250-269 |
70 | ≥365 | 290-364 | 235-289 | 215-234 | 195-214 | 185-194 |
60 | ≥250 | 190-249 | 155-189 | 140-154 | 130-139 | 120-129 |
50 | ≥160 | 125-159 | 100-124 | 90-99 | 85-89 | 75-84 |
40 | ≥95 | 75-94 | 60-74 | 55-59 | 50-54 | 45-49 |
30 | ≥60 | 50-59 | 40-49 | 35-39 | 30-34 | 25-29 |
Prędkość projektowa łącznicy (km/h) | Najmniejszy parametr klotoidy (m) | Największe pochylenie podłużne (%) | Najmniejszy promień łuku w przekroju podłużnym (m) | |||||
łącznicy wyjazdowej | łącznicy wjazdowej | wypukłego | wklęsłego | |||||
na wzniesieniu | na spadku | na wzniesieniu | na spadku | na łuku w planie | na prostej w planie | |||
80 | 100 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4500 | 3000 | 2000 |
70 | 90 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3200 | 2000 | 1400 |
60 | 75 | 6 | 5 | 5 | 6 | 2700 | 1700 | 1000 |
50 | 60 | 6 | 5 | 5 | 6 | 1400 | 1000 | 750 |
40 | 40 | 6 | 6 | 6 | 7 | 700 | 500 | 500 |
30 | 25 | 6 | 6 | 6 | 7 | 500 | 200 | 250 |
Różnica prędkości ΔV (km/h) | Długość odcinka zwalniania (m) przy pochyleniu podłużnym pasa wyłączania | |||||||
-5% | -4% | -3% | -2% | 0% | 2% | 3% | 4% | |
60 | 280 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 160 | 150 |
50 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 150 | 140 | 130 |
40 | 220 | 200 | 180 | 170 | 150 | 130 | 120 | 110 |
30 | 170 | 160 | 150 | 140 | 120 | 110 | 100 | 90 |
≤20 | 120 | 110 | 100 | 95 | 85 | 75 | 70 | 65 |
Oznaczenia: ΔV = 0,75 x Vm - Vp
gdzie: Vm - prędkość miarodajna drogi w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.
Różnica prędkości ΔV (km/h) | Długość odcinka przyspieszania (m) przy pochyleniu podłużnym pasa włączania | |||||||
-5% | -4% | -3% | -2% | 0% | 2% | 3% | 4% | |
60 | 190 | 200 | 210 | 230 | 270 | 340 | 390 | 450 |
50 | 170 | 180 | 200 | 210 | 250 | 320 | 370 | 430 |
40 | 150 | 160 | 180 | 190 | 230 | 290 | 330 | 400 |
30 | 130 | 140 | 150 | 160 | 200 | 250 | 290 | 350 |
≤20 | 90 | 100 | 110 | 120 | 160 | 200 | 240 | 300 |
Oznaczenia: ΔV = 0,75 x Vm - Vp
gdzie: Vm - prędkość miarodajna drogi w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.
Przejazdy drogowe oraz skrzyżowania z liniami i bocznicami kolejowymi 70
Przejazdy drogowe oraz skrzyżowania z liniami i bocznicami kolejowymi 70
WYPOSAŻENIE TECHNICZNE DRÓG
WYPOSAŻENIE TECHNICZNE DRÓG
Urządzenia odwadniające oraz odprowadzające wodę
Urządzenia odwadniające oraz odprowadzające wodę
Urządzenia oświetleniowe
Urządzenia oświetleniowe
przy spełnieniu wymagań, o których mowa w § 130.
Obiekty i urządzenia obsługi uczestników ruchu
Obiekty i urządzenia obsługi uczestników ruchu
- w rozumieniu przepisów o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Rodzaj pojazdu | Usytuowanie pod kątem [°]*) | Długość [m] | Szerokość [m] |
Samochód osobowy | 90 | 5,00 | 2,50 |
0 | 6,00 | 2,50 | |
Samochód osobowy z przyczepą | 0 | 10,00 | 2,50 |
Samochód dla osób niepełnosprawnych | 90 | 5,00 | 3,60 |
0 | 6,00 | 3,60 |
*) Wymiary stanowisk postojowych przy innych kątach usytuowania w stosunku do krawędzi jezdni powinny być ustalone z zachowaniem wymiarów podanych dla kąta 90°.
Rodzaj pojazdu | Usytuowanie pod kątem (°)2) | Długość (m) | Szerokość (m) |
Samochód ciężarowy | 90 0 | 8,00 15,00 | 3,50 3,00 |
Autobus | 90 0 | 10,00 19,00 | 4,00 3,00 |
Samochód ciężarowy z przyczepą lub członowy | 901) 601) 0 | 19,00 19,00 30,00 | 3,50 3,50 3,00 |
1) Stanowiska postojowe samochodów ciężarowych z przyczepami lub członowych powinny być wykonane jako przelotowe.
2) Wymiary stanowisk postojowych przy innych kątach usytuowania w stosunku do krawędzi jezdni powinny być ustalone z zachowaniem wymiarów podanych dla kąta 90°.
Rodzaj pojazdu | Usytuowanie stanowiska w stosunku do krawędzi jezdni (°) | Szerokość jezdni manewrowej (m)*) |
Samochód osobowy | 90 60 45 0 | 5,00 4,00 3,50 3,00 |
Samochód ciężarowy | 90 60 45 0 | 12,00 7,50 6,00 3,50 |
Autobus | 90 60 45 0 | 16,00 10,00 7,50 3,50 |
*) Przy kącie innym niż podany w tabeli powinna być przyjęta szerokość jezdni manewrowej jak dla najbliższego kąta większego.
Parametr jezdni | Jednostka miary | Rodzaj pojazdu użytkującego jezdnię | ||
osobowy | osobowy z przyczepą | ciężarowy lub autobus | ||
Szerokość jezdni jednokierunkowej: | ||||
1) bez krawężników | m | 3,00 | 3,50 | 4,50 |
2) w krawężnikach | m | 4,50 | 4,50 | 4,50 |
Promień łuku: | ||||
1) w planie | m | 15 | 30 | 30 |
2) w przekroju podłużnym: | ||||
a) wypukły | m | 250 | 250 | 250 |
b) wklęsły | m | 150 | 150 | 150 |
Promień wewnętrznej krawędzi jezdni | m | 6,00 | 10,00 | 10,00 |
Prędkość projektowa | km/h | 30 |
Skos wyjazdowy z drogi nie powinien być większy niż 1 : 8, a skos wjazdowy na drogę nie większy niż 1 : 4.
Urządzenia techniczne drogi
Urządzenia techniczne drogi
Kanały technologiczne w pasie drogowym
Kanały technologiczne w pasie drogowym
Infrastruktura techniczna w pasie drogowym niezwiązana z drogą
Infrastruktura techniczna w pasie drogowym niezwiązana z drogą
NOŚNOŚĆ I STATECZNOŚĆ DROGOWYCH BUDOWLI ZIEMNYCH ORAZ KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI DRÓG
NOŚNOŚĆ I STATECZNOŚĆ DROGOWYCH BUDOWLI ZIEMNYCH ORAZ KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI DRÓG
Wymagania ogólne
Wymagania ogólne
Drogowa budowla ziemna
Drogowa budowla ziemna
Konstrukcja nawierzchni drogi
Konstrukcja nawierzchni drogi
Nośność nawierzchni ocenia się na podstawie ugięć; na drogach klasy L i D dopuszcza się wykonanie oceny wyłącznie na podstawie stanu spękań.
WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA Z UWAGI NA MOŻLIWOŚĆ WYSTĄPIENIA POŻARU LUB INNEGO MIEJSCOWEGO ZAGROŻENIA
WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA Z UWAGI NA MOŻLIWOŚĆ WYSTĄPIENIA POŻARU LUB INNEGO MIEJSCOWEGO ZAGROŻENIA
WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA UŻYTKOWANIA
WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA UŻYTKOWANIA
Wymagania ogólne
Wymagania ogólne
Wymagania widoczności
Wymagania widoczności
Prędkość (km/h) | Najmniejsza odległość widoczności na zatrzymanie (m) na pochyleniu | ||||||||||
≤-10% | -8% | -6% | -4% | -2% | 0% | 2% | 4% | 6% | 8% | ≥10% | |
130 | - | - | 390 | 350 | 330 | 310 | 300 | 290 | 280 | - | - |
120 | - | - | 340 | 310 | 290 | 270 | 260 | 250 | 240 | - | - |
110 | - | - | 280 | 260 | 240 | 230 | 220 | 200 | - | ||
100 | - | 220 | 200 | 180 | 170 | - | |||||
90 | 190 | 170 | 150 | 130 | 120 | ||||||
80 | 160 | 140 | 120 | 110 | 100 | ||||||
70 | 110 | 100 | 90 | 85 | 80 | ||||||
60 | 80 | 70 | 60 | ||||||||
50 | 55 | 50 | 45 | ||||||||
40 | 40 | 35 | |||||||||
30 | 25 | 20 |
Prędkość (km/h) | >100 | 100-81 | 80-61 | ≤60 |
Wysokość celu obserwacji (m) | 0,45 | 0,30 | 0,15 | 0,00 |
Prędkość miarodajna drogi Vm [km/h] | 110 | 100 | ≤ 90 |
Decyzyjna odległość widoczności Ld [m] | 300 | 250 | 200 |
Prędkość projektowa (km/h) | 100 | 80 | 70 | 60 |
Udział odcinków z możliwością wyprzedzania (%) | 50 | 35 | 30 | 20 |
Prędkość miarodajna drogi (km/h) | 120 | 110 | 100 | 90 | 80 | 70 | 60 |
Odległość widoczności na wyprzedzanie (m) | 700 | 650 | 600 | 550 | 500 | 450 | 400 |
Wymagania, jakim powinna odpowiadać nawierzchnia jezdni
Wymagania, jakim powinna odpowiadać nawierzchnia jezdni
OCHRONA ŚRODOWISKA
OCHRONA ŚRODOWISKA
Wymagania ogólne
Wymagania ogólne
Ochrona obiektów i obszarów przed hałasem i wibracjami
Ochrona obiektów i obszarów przed hałasem i wibracjami
Ochrona powietrza
Ochrona powietrza
Ochrona wód i powierzchniowych utworów geologicznych
Ochrona wód i powierzchniowych utworów geologicznych
Ochrona przyrody, krajobrazu, gruntów rolnych i leśnych
Ochrona przyrody, krajobrazu, gruntów rolnych i leśnych
Ochrona środowiska kulturowego
Ochrona środowiska kulturowego
Zagospodarowanie terenów zieleni
Zagospodarowanie terenów zieleni
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
SCHEMATY SKRAJNI DRÓG1)
SCHEMATY SKRAJNI DRÓG1)
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WARUNKI WIDOCZNOŚCI NA SKRZYŻOWANIACH I ZJAZDACH
WARUNKI WIDOCZNOŚCI NA SKRZYŻOWANIACH I ZJAZDACH
Prędkość miarodajna na drodze podporządkowanej*) (km/h) | 100 | 90 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Odległość widoczności Lz (m) | 180 | 150 | 120 | 90 | 70 | 50 | 35 | 20 |
*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.
Odległość widoczności L1 pola widoczności, mierzoną wzdłuż drogi z pierwszeństwem przejazdu, określa tabela:
Prędkość miarodajna na drodze z pierwszeństwem przejazdu*) (km/h) | 100 | 90 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Odległość widoczności L1 pola widoczności (m) | 210 | 180 | 160 | 140 | 120 | 100 | 80 | 60 |
*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.
Prędkość miarodajna na drodze z pierwszeństwem przejazdu*) (km/h) | 100 | 90 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Odległość widoczności L2 (m) | 180 | 160 | 120 | 100 | 90 | 70 | 60 | 40 |
*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.
W polu widoczności, oznaczonym na rysunku 3, umieszczonym nad jezdnią na wysokości 1 m, nie powinny znajdować się żadne przeszkody.
Rys. 1. Pole widoczności przy zbliżaniu się do skrzyżowania po krzywoliniowym odcinku drogi
Rys. 2. Pole widoczności przy zbliżaniu się do skrzyżowania po drodze podporządkowanej
Rys. 3. Pole widoczności przy ruszaniu z miejsca zatrzymania
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WARUNKI WIDOCZNOŚCI NA WJAZDACH Z PASEM WŁĄCZANIA
WARUNKI WIDOCZNOŚCI NA WJAZDACH Z PASEM WŁĄCZANIA
Rys. 1. Pole widoczności przy zbliżaniu się do pasa włączania
Rys. 2. Pole widoczności na pasie włączania
Rys. 3. Długość odcinka Lb w zależności od prędkości
ZAŁĄCZNIK Nr 4
(uchylony)
(uchylony)
ZAŁĄCZNIK Nr 5
(uchylony)
(uchylony)
ZAŁĄCZNIK Nr 6 115
WARUNKI TECHNICZNE, JAKIM POWINNY ODPOWIADAĆ NAWIERZCHNIE JEZDNI
WARUNKI TECHNICZNE, JAKIM POWINNY ODPOWIADAĆ NAWIERZCHNIE JEZDNI
Przy wykonywaniu nowych oraz przy przebudowie dróg powinny być badane rzędne wysokościowe podłoża, podbudowy zasadniczej i powierzchni nawierzchni. Na drogach klasy A i S pomiar wykonuje się na siatce o rozmiarach 10 m x 10 m wraz ze sprawdzeniem rzędnych osi podłużnej jezdni i obu krawędzi. Na drogach o jezdni węższej niż 10 m sprawdza się rzędne osi podłużnej i krawędzi. Na drogach klasy GP i drogach niższych klas sprawdza się rzędne osi podłużnej jezdni i krawędzi co 20 m, a na odcinkach krzywoliniowych co 10 m. Wartości dopuszczalnych odchyleń w stosunku do rzędnych projektowych określone zostały w tabeli:
Rodzaj warstwy konstrukcyjnej | Dopuszczalne odchylenie |
Podłoże | -2 cm, +0 cm |
Podbudowa zasadnicza | -1 cm, +0 cm |
Warstwa ścieralna lub warstwa nawierzchniowa z betonu cementowego | ±1 cm |
Wymaga się, aby 95% zmierzonych rzędnych danej warstwy nie przekraczało dopuszczalnych odchyleń.
Długość łaty w pomiarze równości podłużnej powinna wynosić 4 m.
Do oceny równości odcinka nawierzchni ustala się minimalną liczbę wskaźników IRI równą 5. W przypadku odbioru robót na krótkich odcinkach nawierzchni, których całkowita długość jest mniejsza niż 250 m, dopuszcza się wyznaczanie wskaźników IRI z krokiem mniejszym niż 50 m, przy czym należy ustalać maksymalną możliwą długość kroku pomiarowego, z uwzględnieniem minimalnej wymaganej liczby wskaźników IRI równej 5.
Wymagana równość podłużna jest określona przez dopuszczalną wartość średnią wyników pomiaru IRIśr oraz dopuszczalną wartość maksymalną pojedynczego pomiaru IRImax, których nie można przekroczyć na długości ocenianego odcinka nawierzchni.
Wartości dopuszczalne przy odbiorze warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego metodą profilometryczną określone zostały w tabeli:
Klasa drogi | Element nawierzchni | Dopuszczalne odbiorcze wartości wskaźników dla zadanego zakresu długości odcinka drogi [mm/m] | |
IRIśr*) | IRImax | ||
A, S, GP | Pasy ruchu zasadnicze, awaryjne, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, jezdnie łącznic | 1,3 | 2,4 |
Jezdnie MOP, utwardzone pobocza | 1,5 | 2,7 | |
G | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, postojowe, jezdnie łącznic, utwardzone pobocza | 1,7 | 3,4 |
*) W przypadku:
a) odbioru odcinków warstwy nawierzchni o całkowitej długości mniejszej niż 500 m,
b) odbioru robót polegających na ułożeniu na istniejącej nawierzchni jedynie warstwy ścieralnej (niezależnie od długości odcinka robót)
- dopuszczalną wartość IRIśr wg tabeli należy zwiększyć o 0,2 mm/m.
W przypadku odbioru odcinków warstwy nawierzchni, na których występują dylatacje mostowe, dopuszcza się ocenę równości podłużnej z użyciem łaty (o długości 4 m) i klina. Wówczas dopuszczalne odbiorcze wartości odchyleń równości podłużnej określone zostały w tabeli:
Klasa drogi | Dopuszczalne odbiorcze wartości odchyleń równości podłużnej warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego [mm] |
A, S, GP | 4 |
G | 6 |
- należy stosować metodę pomiaru ciągłego równoważną użyciu łaty i klina, np. z wykorzystaniem planografu, umożliwiającego wyznaczanie odchyleń równości podłużnej jako największej odległości (prześwitu) pomiędzy teoretyczną linią łączącą spody kółek jezdnych urządzenia a mierzoną powierzchnią warstwy [mm]. W miejscach niedostępnych dla planografu pomiar równości podłużnej warstw nawierzchni należy wykonać z użyciem łaty i klina.
Wartości dopuszczalne odchyleń równości podłużnej przy odbiorze warstwy planografem (łatą i klinem) określone zostały w tabeli:
Klasa drogi | Element nawierzchni | Dopuszczalne odbiorcze wartości odchyleń równości podłużnej warstwy [mm] | ||
ścieralna lub nawierzchniowa z betonu cementowego | wiążąca | podbudowa zasadnicza | ||
A, S, GP | Pasy ruchu zasadnicze, awaryjne, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, jezdnie łącznic | 6 | 9 | |
Jezdnie MOP, utwardzone pobocza | - | 9 | 12 | |
G, Z | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, postojowe, jezdnie łącznic, utwardzone pobocza | 6 (dotyczy jedynie klasy Z) | 9 | 12 |
L, D, place, parkingi | Wszystkie pasy ruchu i powierzchnie przeznaczone do ruchu i postoju pojazdów | 9 | 12 | 15 |
- dopuszcza się stosowanie metody pomiaru z użyciem łaty i klina. Długość łaty w pomiarze równości poprzecznej powinna wynosić 2 m. Pomiar powinien być wykonywany nie rzadziej niż co 5 m.
Wartości dopuszczalne odchyleń równości poprzecznej przy odbiorze warstwy określone zostały w tabeli:
Klasa drogi | Element nawierzchni | Dopuszczalne odbiorcze wartości odchyleń równości poprzecznej warstwy [mm] | ||
ścieralna lub nawierzchniowa z betonu cementowego | wiążąca | podbudowa zasadnicza | ||
A, S, GP | Pasy ruchu zasadnicze, awaryjne, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, jezdnie łącznic | 4 | 6 | 9 |
Jezdnie MOP, utwardzone pobocza | 6 | 9 | 12 | |
G, Z | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, postojowe, jezdnie łącznic, utwardzone pobocza | 6 | 9 | 12 |
L, D, place, parkingi | Wszystkie pasy ruchu i powierzchnie przeznaczone do ruchu i postoju pojazdów | 9 | 12 | 15 |
Klasa drogi | Element nawierzchni | Minimalna wartość miarodajnego współczynnika tarcia przy prędkości zablokowanej opony względem nawierzchni | |
30 km/h | 60 km/h | ||
A, S | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, awaryjne*) | 0,48**) | 0,44 |
Pasy włączania i wyłączania, jezdnie łącznic | 0,50**) | 0,46 | |
GP, G | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, jezdnie łącznic, utwardzone pobocza*) | 0,46**) | 0,37 |
*) W przypadku pasów awaryjnych i utwardzonych poboczy wykonywanych w jednym ciągu technologicznym wymagania można uznać za spełnione na podstawie pozytywnych parametrów nawierzchni pasów ruchu.
**) Wartości wymagań dla odcinków nawierzchni, na których nie można wykonać pomiarów z prędkością 60 km/h.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (300)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (300)
Akty prawne liczba obiektów na liście: (17)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (7)
- Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
- Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
- Zm.: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.