Rozdział 2 - Wymagania widoczności - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2016.124 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.
Rozdział 2
Wymagania widoczności
Wymagania widoczności
§ 168. [Zapewnienie odpowiedniej widoczności]
1.
Na każdym pasie ruchu drogi klasy G i dróg wyższych klas powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności pozwalająca kierowcy pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną, a w wypadku pozostałych klas dróg z prędkością o 10 km/h większą niż prędkość projektowa, na zatrzymanie pojazdu przed przeszkodą na jezdni.2.
Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełnione, jeżeli:a)
cel obserwacji znajdujący się nad osią pasa ruchu jest widoczny z punktu obserwacyjnego, zlokalizowanego na wysokości 1,0 m nad osią tego samego pasa ruchu z odległości nie mniejszej niż określona w tabeli:Prędkość (km/h) | Najmniejsza odległość widoczności na zatrzymanie (m) na pochyleniu | ||||||||||
≤-10% | -8% | -6% | -4% | -2% | 0% | 2% | 4% | 6% | 8% | ≥10% | |
130 | - | - | 390 | 350 | 330 | 310 | 300 | 290 | 280 | - | - |
120 | - | - | 340 | 310 | 290 | 270 | 260 | 250 | 240 | - | - |
110 | - | - | 280 | 260 | 240 | 230 | 220 | 200 | - | ||
100 | - | 220 | 200 | 180 | 170 | - | |||||
90 | 190 | 170 | 150 | 130 | 120 | ||||||
80 | 160 | 140 | 120 | 110 | 100 | ||||||
70 | 110 | 100 | 90 | 85 | 80 | ||||||
60 | 80 | 70 | 60 | ||||||||
50 | 55 | 50 | 45 | ||||||||
40 | 40 | 35 | |||||||||
30 | 25 | 20 |
b)
wysokość celu obserwacji jest określona w tabeli:Prędkość (km/h) | >100 | 100-81 | 80-61 | ≤60 |
Wysokość celu obserwacji (m) | 0,45 | 0,30 | 0,15 | 0,00 |
3.
Na łącznicy, jezdni zbierająco-rozprowadzającej oraz na jezdni manewrowej MOP powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności, o której mowa w ust. 2, przyjmując prędkość projektową każdej z wymienionych jezdni.4.
Na drodze o przekroju 2+1 powinna być zachowana dodatkowo decyzyjna odległość widoczności, zapewniająca kierującemu pojazdem poruszającym się po:1)
zasadniczym pasie ruchu, przy zbliżaniu się do klina początkowego - widoczność tylnych świateł jadącego przed nim pojazdu, który sygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu, w miejscu początku klina, przy czym należy przyjąć, że cel obserwacji umieszczony jest na wysokości 0,6 m, natomiast punkt obserwacyjny na wysokości 1,0 m w osi tego pasa;2)
dodatkowym pasie ruchu, przy zbliżaniu się do klina końcowego - widoczność krawędzi klina końcowego ograniczającej dodatkowy pas ruchu, przy czym należy przyjąć, że cel obserwacji leży na krawędzi klina w granicach tego pasa na wysokości 0,3 m, natomiast punkt obserwacyjny umieszczony jest w osi tego pasa na wysokości 1,0 m.5.
Warunki, o których mowa w ust. 4, w zależności od przyjętej prędkości miarodajnej Vm, uznaje się za spełnione, jeżeli decyzyjna odległość widoczności Ld jest równa co najmniej wartości określonej w tabeli:Prędkość miarodajna drogi Vm [km/h] | 110 | 100 | ≤ 90 |
Decyzyjna odległość widoczności Ld [m] | 300 | 250 | 200 |
§ 169. [Zapewnienie odcinków z możliwością wyprzedzania]
1.
Jeżeli na to pozwalają warunki miejscowe, na dwupasowej drodze dwukierunkowej o prędkości projektowej 60 km/h i większej, poza terenem zabudowy, powinno się zapewnić udział odcinków z możliwością wyprzedzania, nie mniejszy niż określony w tabeli:Prędkość projektowa (km/h) | 100 | 80 | 70 | 60 |
Udział odcinków z możliwością wyprzedzania (%) | 50 | 35 | 30 | 20 |
2.
Na odcinku drogi jest możliwe wyprzedzanie, jeżeli cel obserwacji znajdujący się nad osią pasa ruchu dla przeciwnego kierunku ruchu na wysokości 1,0 m jest widoczny z punktu obserwacyjnego, zlokalizowanego na wysokości 1,0 m nad osią drugiego pasa ruchu, z odległości nie mniejszej niż określona w tabeli:Prędkość miarodajna drogi (km/h) | 120 | 110 | 100 | 90 | 80 | 70 | 60 |
Odległość widoczności na wyprzedzanie (m) | 700 | 650 | 600 | 550 | 500 | 450 | 400 |
3.
(uchylony)§ 170. [Zapewnienie odpowiedniej widoczności na skrzyżowaniach, wjazdach i wyjazdach]
1.
Na skrzyżowaniu oraz przy wjeżdżaniu na drogę ze zjazdu albo z obiektu lub urządzenia obsługi uczestników ruchu bez pasa włączania powinny być zapewnione warunki widoczności, o których mowa w załączniku nr 2.2.
Na wjeździe z pasem włączania na jezdnię drogi klasy A, S lub GP, na jezdnię zbierająco-rozprowadzającą lub na jezdnię łącznicy, powinny być zapewnione wolne od przeszkód pola widoczności, o których mowa w załączniku nr 3.3.
Na wyjeździe z jezdni drogi klasy A lub S powinna być zapewniona widoczność nosa wyspy dzielącej pas wyłączania od jezdni z odległości nie mniejszej niż 180 m, a na wyjeździe z łącznicy lub jezdni zbierająco-rozprowadzającej z odległości nie mniejszej niż 100 m.4.
W węzłach na terenie zabudowy odległości, o których mowa w ust. 3, mogą być zmniejszone nie więcej niż o jedną czwartą.