Rozdział 3 - Konstrukcja nawierzchni drogi - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2016.124 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.
Rozdział 3
Konstrukcja nawierzchni drogi
Konstrukcja nawierzchni drogi
§ 148. [Wymagania w zakresie trwałości nawierzchni jezdni]
Konstrukcja nawierzchni jezdni powinna być tak projektowana, aby stan graniczny nośności i przydatności do użytkowania nie był przekraczany w okresach eksploatacji krótszych niż:1)
30 lat - dla dróg o konstrukcji nawierzchni sztywnej;2)
30 lat - dla dróg klasy A i S o konstrukcji nawierzchni podatnej i półsztywnej;3)
20 lat - dla dróg klasy GP, G, Z, L i D o konstrukcji nawierzchni podatnej i półsztywnej.§ 149. [Przekroczenie stanów granicznych nośności nawierzchni jezdni i nawierzchni przeznaczonych do postoju pojazdów]
1.
Stany graniczne nośności nawierzchni jezdni i nawierzchni przeznaczonych do postoju pojazdów uważa się za przekroczone, jeżeli:1)
konstrukcja nawierzchni osiągnęła stan zmęczenia, w którym wartość zastępczego modułu sprężystości nawierzchni stanowi mniej niż 50% wartości początkowej;2)
nie mniej niż 20% powierzchni jest pokryte pęknięciami zmęczeniowymi o rozwartości większej niż 2 mm.Nośność nawierzchni ocenia się na podstawie ugięć; na drogach klasy L i D dopuszcza się wykonanie oceny wyłącznie na podstawie stanu spękań.
2.
Stany graniczne przydatności do użytkowania uważa się za przekroczone, jeżeli powstały uszkodzenia uniemożliwiające bezpieczne użytkowanie nawierzchni w rozumieniu § 171 i 172.§ 150. [Prognoza natężenia ruchu]
1.
W projekcie nowej albo przebudowywanej konstrukcji nawierzchni jezdni powinna być uwzględniona prognoza natężenia ruchu. Jako podstawę obliczenia natężenia ruchu przyjmuje się:1)
wyniki ostatniego pomiaru generalnego albo wyniki specjalnie przeprowadzonych pomiarów, dotyczące natężenia ruchu, struktury rodzajowej pojazdów oraz wskaźników wzrostu;2)
wyniki prognoz wykorzystujące modelowanie ruchu, w szczególności dla nowych dróg.2.
W strukturze rodzajowej ruchu, dla celów wymiarowania nawierzchni jezdni, powinny być uwzględnione co najmniej następujące kategorie pojazdów:1)
samochody ciężarowe bez przyczep;2)
pojazdy członowe (samochody ciężarowe z przyczepami, ciągniki siodłowe z naczepami);3)
autobusy.§ 151. [Maksymalny dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu na nawierzchnię jezdni i nawierzchnię przeznaczoną do postoju pojazdów]
Do celów projektowych określa się dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu na nawierzchnię jezdni i nawierzchnię przeznaczoną do postoju pojazdów dla:1)
dróg klasy A, S i GP - 115 kN;2)
dróg klasy G i Z - od 100 kN do 115 kN w zależności od struktury rodzajowej ruchu;3)
dróg klasy L i D - od 80 kN do 115 kN w zależności od struktury rodzajowej ruchu;4)
stanowisk, zatok i pasów postojowych przeznaczonych dla pojazdów o masie całkowitej poniżej 3,5 t - 80 kN;5)
stanowisk, zatok i pasów postojowych przeznaczonych dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz zatok autobusowych - 115 kN.§ 152. [Sposób projektowania konstrukcji nawierzchni jezdni dróg publicznych oraz nawierzchni przeznaczonych do postoju pojazdów, ruchu pieszych i rowerzystów]
1.
Konstrukcje nawierzchni jezdni dróg publicznych oraz nawierzchni przeznaczonych do postoju pojazdów, ruchu pieszych i rowerzystów mogą być projektowane indywidualnie lub według katalogów typowych konstrukcji, z zastrzeżeniem ust. 5.2.
(uchylony)3.
Konstrukcja nawierzchni poszerzenia jezdni oraz utwardzonych poboczy powinna być taka jak pasów ruchu.4.
(uchylony)5.
Nawierzchnia przebudowywanej drogi powinna być projektowana indywidualnie.§ 153. [Sposób projektowania konstrukcji nawierzchni na terenie podlegającym wpływom eksploatacji górniczej]
Na terenie podlegającym wpływom eksploatacji górniczej nawierzchnie powinny być projektowane indywidualnie, odpowiednio do kategorii terenu górniczego, określonej w przepisach odrębnych.§ 154. [Badania i ocena stanu technicznego konstrukcji nawierzchni oraz podłoża przed przebudową nawierzchni drogi]
Przebudowa nawierzchni drogi powinna być poprzedzona badaniami i oceną stanu technicznego konstrukcji nawierzchni oraz podłoża.